WiFi v českém Railjetu? Ano, ale se zpožděním...

Už je to téměř rok, co začaly jednotky Railjet spojovat Prahu se Štýrským Hradcem. Cestující tak má k dispozici poměrně jednotný standard služeb. Proč však rakouský Railjet WiFi má, český ale ne?

Když České dráhy poprvé ukázaly Railjet veřejnosti v dubnu 2013 a já jsem se tak projel v úseku Brno - Břeclav (více v reportáži), dostal se ke mně tehdy letáček o nové éře železničního cestování ve vlacích Raijlet, že v těchto vlacích na mne čeká WiFi připojení k internetu. Což tak nějak byla pravda, při cestách po Rakousku v létě 2013 mi WiFi byla užitečná hned během prvního výletu (více o tomto výletu zde) a České dráhy tak vypustily informaci o WiFi i do vlakových průvodců a letáčků. Cestující se však mohl (respektive stále může) dočíst jen tu informaci, že ve všech vozech rakouských jednotek Railjet lze WiFi připojení na území České republiky i Rakouska využívat, a to bezplatně. A v českých jednotkách Railjetech bude internet dostupný od vyhlášení v průběhu roku 2015 (nové letáčky a vlakoví průvodci se totiž objeví až patrně od neděle).

Tolik suché teorie, je téměř konec vlakového jízdního řádu 2014/2015 a v českých Railjetech internet stále nikde.

Zajímalo mne tedy, proč v českých Railjetech internet zatím není, poslal jsem tedy dne 5.12. e-mail s dotazem na České dráhy. Odpověď od pana Vondráčka, produktového manažera přišla celkem rychle, a to během dopoledne dne 7.12. Klobouk dolů, České dráhy umí někdy zareagovat příjemně rychle.

výběrové řízení na dodavatele technologie pro zajištění služby bezdrátového připojení k internetu se oproti plánu bohužel zpozdilo, a to z důvodu nutnosti vyřešit technické a právní záležitosti s výrobcem jednotek railjet. Ty spočívaly především s dodržením záruky na tato vozidla i přes zásah v podobě instalace této technologie nedodané přímo výrobcem jednotek. Nicméně se vše nakonec podařilo vyřešit a v nejbližších dnech bude podepsána smlouva s vítězným uchazečem. Od podpisu smlouvy má dodavatel na instalaci technologie do všech 7 jednotek lhůtu 4 měsíce.

Jinými slovy, České dráhy obdržely od Siemensu výrobek, který již z výroby WiFi internet neměl. Ale tak tomu bylo podobně i v případě ÖBB, které také původně v Railjetech WiFi neměli. Každopádně se zdá, že řešení technických a právních záležitostí trvalo poměrně dlouho, takže z tohoto důvodu doposud české Railjety nemají WiFi. Ale již brzy to snad bude, takže se po roce zahájení provozu Railjetů na lince Praha - Brno - Vídeň - Štýrský Hradec konečně dočkáme. Škoda jen, že to trvalo tak dlouho. I tak je však na Railjetech ještě co zlepšovat. Ceny občerstvení v rakouských a českých Railjetech se stále dost liší, v českých Railjetech bývá někdy problém s přeplností první třídy, business třída také není tak "vymazlená" jako ta v rakouských, ve kterých pro změnu bývá někdy problém s přeplněností druhé třídy. České dráhy by měly zvážit občasné posilování těchto vlaků dodatečnými vozy. Zažil jsem to v Rakousku, mělo by se to občas udělat i u nás. -mir-

Autor: Miroslav Hruška | úterý 8.12.2015 7:30 | karma článku: 14,38 | přečteno: 580x