Postřehy z návštěvy Railjetu v Brně a krátké jízdy - díl druhý
Den druhý, 18. dubna 2013
45 minut před vlastním odjezdem dostávám slíbenou informační SMSku od Českých drah se zprávou, že na trase mého vlaku EC 30003 jsou očekávaná omezení provozu. Více informací podá vlakový personál nebo kontaktní linka ČD.
No, to jsem se toho dozvěděl, čekal jsem spíš něco ve stylu "vážený pane, váš vlak jede včas" nebo "váš vlak bude mít 10 minut zpoždění" než tuhletu poměrně neurčitou informaci.
Po příchodu nádraží si všímám, že na příjezdové i odjezdové tabuli již vlak EC 30003 do stanice Wien Meidling je, ale zatím není jasné, na které nástupiště tento vlak přijede.
Ovšem, s ohledem na to, že dálkové vlaky, které jedou z Brna do Břeclavi (a dále do Vídně / Bratislavy), obvykle jezdí na první kolej u prvního nástupiště, mířím tedy klasicky na první nástupiště, kde se má teorie potvrzuje díky přítomnosti fotografů - šotoušů.
Za chvíli se zdravím s kolegy ze sídliště a po chvíli rozhlas oznamuje, že Railjet skutečně přijede na první nástupiště.
Tak a je to. Nastupuji do vozu 23 a po chvíli nacházím své zarezervované místo. Vlak má v Brně pauzu 5 minut, takže chvíli si ještě mohu dopřát focení ve stojícím vlaku. Na první pohled na mne druhá třída přijde oproti druhé třídě Pendolina rozhodně prostornější, nicméně barevné řešení sedadel mi přijde poměrně nudné, modrá barva používaná ve velkoprostorových rakouských vozech druhé třídy mi přijde mnohem živější.
První pohled na interiér
Oproti Pendolinu se mi ovšem líbí LCD-monitory, které aktuálně oznamují, že se vlakový personál loučí s cestujícími, kteří vystoupili ve stanici Brno, hl.n. a vítá nové cestující na palubě.
Krátce po odjezdu vítá vedoucí vlakové čety cestující rozhlasem česky, anglicky a německy, nevím, zda je nahrávka předem připravená, každopádně pokud byla tato nahrávka živá (dle mého názoru spíše ano), tak oproti běžnému hlášení ve vlacích EuroCity je opravdu srozumitelná a kvalitní.
Za chvíli již přichází na řadu i kontrola jízdenek a s ní dostávám i letáček Českých drah o novém spojení Railjety od prosince roku 2014.
Ale předáním letáčku to nekončí, příjemným překvapením je mi příchod jedné vlakušky, která mi předává reklamní klíčenku s motivem ČD Railjet.
Vlak rozhodně není plný, mezi cestujícími převažují samozřejmě šotouši, kteří si stejně jako já dokumentují tuto jednotku.
Přecházím i velice příjemně řešeným průchodem mezi vozy, nicméně objevuji menší problém při vstupu do jiného vagónu - ačkoliv by se měly dveře otevírat automaticky na základě rozpoznání pohybu, ne vždy opravdu dveře rychle reagují.
Elegatní řešení průchodu mezi vozy
Mezitím si všímám také toho, že na LCD-panelech se střídavě objevují kromě informací o rychlosti a následující stanici také prezentace jednotlivých vlakových tříd v češtině, angličtině i němčině. Je poznat, že České dráhy si daly záležet na této prezentační jízdě.
Zkouším také wifi ve vlaku. Windows 7 se sice za chvíli připojí, nicméně ačkoliv v prohlížeči Comodo Dragon potvrzuji, že souhlasím s případnými riziky s používáním nezabezpečené wifi sítě, zobrazit si běžnou stránku na internetu se mi nedaří.
Lehce zklamán se tedy jdu stejně jako ostatní šotouši projít po vlaku a mířím do jídelního vozu. Na chvíli si sedám i do sedaček, které jistě budou zajímat zájemce o větší jídlo ve vlaku a musím konstatovat, že sedadla v jídelním voze zrovna moc měkká nejsou a ve druhé třídě se rozhodně sedí lépe.
Sedačky v jídelním voze - poměrně jednoduché a ne moc měkké
Ovšem, vzhledem k tomu, že jde o prezentační jízdu, nikdo se moc nestará o to, že se většina cestujících spíše po vlaku prochází a intenzivně fotí a míří při tom i do oddílu první třídy, který je součástí jídelního vozu.
A v první třídě je poznat opravdu rozdíl, který dobře znám i z jiných EuroCity vlaků. Prostě nefalšovaná jednička s opravdu znatelnou přidanou hodnotou a ne jednička známá z vozů typu AB Českých drah.
Koberec, prostorná kožená sedadla, zásuvka pro napájení elektroniky u každého sedadla (na rozdíl od druhé třídy, kde na každé dvousedadlo je pouze jedna zásuvka, takže čistě teoreticky se může stát, že budete mít smůlu a všechny zásuvky budou obsazeny) - první třída Railjetu je prostě opravdu na úrovni. A není divu, že jsem si v ní samozřejmě i chvíli lebedil :)
První třída je opravdu prostorná
Není nad to si trochu lebedit v jedničce :)
Úplným vrcholem nabídky Railjetu je sekce "business", která nabídne ještě více prostoru a samozřejmě bude ve formě kupé. Do této části Railjetu jsem ale neměl možnost nakouknout.
A protože se již blíží stanice Břeclav, vracím se zpátky do druhé třídy a chystám se na výstup.
Po příjezdu do Břeclavi provádím poslední dokumentaci a rychle volím místo na natočení odjezdu Railjetu z Břeclavi do Vídně.
Railjet odjíždí z Břeclavi do Vídně
Po odjezdu Railjetu se jdu ještě podívat na moje oblíbené polské EuroCity 102 Polonia, od polské obsluhy jídelního vozu dostávám časopis "wpodrozy". A pak už jen čekám na příjezd spěšného vlaku z Hodonína do Brna, který se svým řešením podobá jednotce Railjet. Na jednom konci vlaku je řídící vůz, na druhém konci vlaku pak lokomotiva a odpadá tak problém s přepřahy lokomotivy při potřebě změnit směr jízdy.
Je skutečně Railjet úžasný a zlepší kvalitu české železnice?
Dá se říci, že ano. Vozy dnes používané na klasických EuroCity vlacích přejdou na rychlíky a i když jich nebude mnoho, bude to v každém případě znamenat zvýšení kvality na některých rychlících.
Na druhou stranu, s příchodem Railjetu na trasu Praha - Vídeň - Graz, případně i poté na trasu Praha - Bratislava - Budapešť, definitivně zmizí z trasy Praha - Brno u mnoha cestujících oblíbená kupé druhé třídy. Je sice pravdou, že část vozů s kupé se možná přesune i na rychlíky mezi Prahou a Brnem, nicméně tyto rychlíky budou ve srovnání s Railjetem značně pomalé. Standardem rychlého vlakového spojení bude velkoprostorové uspořádání podobně jako v letadlech nebo autobusech.
Další dobrou zprávou je pak i to, že ÖBB mají v plánu rekonstruovat trať z Vídně do Břeclavi, tak aby na ní mohl Railjet jet přeci jen rychleji než dnes jezdí vlaky EuroCity.
Další pozitivní přínos Railjetu vidím v tom, že se sjednotí kvalita dnes provozovaných EuroCity vlaků a nebude se tedy stávat to, že jednou pojede cestující rakouským vozem, podruhé pak maďarským, které se z hlediska výbavy pro cestující liší.
Dalo by se něco zlepšit?
Určitě. Ačkoliv se mi jízda Railjetem moc líbila, okamžitě jsem si vzpomněl na dvě jízdy vlaky ICE po Německu, kde každé sedadlo v druhé třídě mělo navíc příjemný polštářek. Railjet polštářek na hlavu nenabízí ani v první třídě (nabízí ji až v business oddílech), což první třídu trochu degraduje oproti první třídě dopravce LEO Express.
Polštářky, které jsou standardem i v druhé třídě vlaků ICE v Německu, bohužel v Railjetu v druhé a ani v první třídě nenajdete...
Nadvlak? Nikoliv...
Poměrně příjemné je, že České dráhy ani Rakouské spolkové dráhy nedělají z Railjetu tzv. nadvlak jako je tomu v případě Pendolina. Zatímco u Pendolina na trase z Ostravy do Prahy (nebo naopak) platí, že povinná místenka je vlastně příplatkem za rychlejší cestu oproti pomalejším expresům, u Railjetu místenky nebudou. Cestování bude tedy možné za běžné jízdné bez dalších příplatků podobně jako dnes vlaky EuroCity či expresy mezi Brnem a Prahou.
Nicméně, v letáčku Českých drah se jasně píše, že každý cestující obdrží v první třídě bezplatně noviny. Na bonus v podobě teplého či studeného nápoje, který dnes rozdávají vlakušky jako další bonus pro cestující v první třídě některých EuroCity vlaků (zejména u těch, které jsou sestaveny z českých vozů), bude nutno zřejmě v první třídě zapomenout - leda že si zaplatíte příplatek do business třídy (a pokud se České dráhy budou držet pravidel, které mají nastavené Rakouské spolkové dráhy, bude příplatek k jízdence první třídy ve výši ekvivalentu 15 € - právě tolik se v Rakousku dle této stránky připlací navíc k jízdence první třídy za business třídu).
Bezplatný denní tisk bych však čekal po vzoru soukromých dopravců RegioJet a Leo Express jako běžný bonus i v druhé třídě, ale budiž, to je již rozhodnutí dopravce.
Co říci závěrem?
První svezení Railjetem se mi rozhodně líbilo a i přes výše zmíněné drobné výhrady hodnotím rozhodnutí Českých drah pořídit Railjet a provozovat ho ve spolupráci s Rakouskými spolkovými dráhami (případně i se Slováky a Maďary na trase z Prahy do Budapeště) jako krok správným směrem. -mir-
Miroslav Hruška
Jedna jízdenka vládne všem
Jedna jízdenka vládne všem, jedna jim všem káže, jedna všechny přiveze, dopravce prováže. Ale jak ji získat?
Miroslav Hruška
Jak si zpřehlednit prohlížeč?
Taky máte potřebu mít v prohlížeči otevřeno mnoho stránek, přesněji v terminologii prohlížečů panelů (a ne jen vše mít v záložkách)? Já už teď tolik ne, dříve během studia na vysoké jsem tu tendenci měl.
Miroslav Hruška
Ze života Jana Marka - pohled člověka se zdravotním postižením na situaci nejen v dopravě
Každý běžný den cestuje veřejnou dopravou mnoho lidí, včetně těch se zdravotním postižením. Každý z nich vnímá při cestování různé problémy, které nám nemusí být zcela zřejmé. O nich jsem v polovině února hovořil s Janem Markem.
Miroslav Hruška
Sáňkování ve švýcarském stylu
Tahle zima radovánkám na sněhu příliš nepřeje. I když v noci z 11. na 12. února přes noc napadl sníh a Brno se pokrylo aspoň na chvíli do zimního kabátku, bylo to málo. Zvu Vás na sáňkářský výlet do Švýcarska (a na závěr na pivo).
Miroslav Hruška
Nočním vlakem napříč Polskem - aktualizovaný průvodce pro rok 2020
V lednu 2019 jsem na svém blogu poprvé publikoval podrobného průvodce cestováním nočními vlaky v Polsku. Jako každý rok však dochází k úpravám, proto v následujícím článku zhodnotím aktuální situaci.
Miroslav Hruška
Návrh pro alternativní trasování linek MHD v Líšni
Po dlouhé době dojde v Brně k prodloužení trolejbusové tratě v Líšni. Tím však zákonitě dojde ke změnám tras linek v Líšni a ke změně konceptu cestování. V následujícím článku představuji alternativní řešení dopravy.
Miroslav Hruška
Brněnské hlavní nádraží získalo nový vchod
Poněkud v tichosti byl po odkladech tento týden otevřen nový vchod na hlavní nádraží. Svůj účel zatím během rekonstrukce nádraží moc plnit nebude, ale po znovuotevření haly jej jistě mnoho cestujících využije pro zkrácení cesty.
Miroslav Hruška
Jak jsme zastropovali státní slevy v dopravě aneb satiricky o slevách
Tak jsme se včera dozvěděli, že někteří dopravci prý zneužívají státních slev v dopravě. Slovy Andreje Babiše, takovému zneužití je samozřejmě nutné zabránit přímo a hned, zvlášť když se to dozví příznačně cestou ve vlaku do Brna.
Miroslav Hruška
Odkaz Rychlých šípů do dnešní doby
Letos je to 80 let od vydání prvního komiksu o Rychlých šípech a 20 let od úmrtí Jaroslava Foglara. Ústřední myšlenka boje dobra se zlem a cesty k ušlechtilosti zůstává aktuální i v dnešní době. Čemu se však můžeme už jen pousmát?
Miroslav Hruška
Do Polska vlakem o něco snadněji a flexibilněji
V letošním roce jsem publikoval dva články z prostředí polské železnice. Situace se ale průběžně mění a tak nás český i polský dopravce občas příjemně potěší prohloubením tarifní spolupráce - o tom už dále v textu ...
Miroslav Hruška
Věrnostní program Českých drah = prozákaznická (ne)koncepce?
Na konci dubna jsem psal na mém blogu o méně známých novinkách v tarifu Českých drah. Dnešním článkem poukázat na (ne)koncepčnost věrnostního programu Českých drah. Aktuální změny totiž přináší nechtěné (nedomyšlené) komplikace.
Miroslav Hruška
Některé méně známé novinky v tarifu Českých drah (díl druhý)
Ve druhém díle článku bych Vás rád provedl světem novinek v tarifu Českých drah v nedávném období. Některé jsou k lepšímu a některé k horšímu. S čím novým tedy můžete při cestování s národním dopravcem počítat?
Miroslav Hruška
Některé méně známé novinky v tarifu Českých drah (díl první)
V následujících dvou článcích bych Vás rád provedl světem novinek v tarifu Českých drah v nedávném období. Některé jsou k lepšímu a některé k horšímu. S čím novým tedy můžete při cestování s národním dopravcem počítat?
Miroslav Hruška
Nočním vlakem napříč Polskem až k moři - i letos přímo z ČR a rychleji
Na začátku týdne jsem publikoval praktického průvodce pro milovníky nočního cestování pro cesty nočními vlaky v Polsku. V něm byl zmíněn i sezónní noční vlak Wydmy, který loni spojoval ČR s polským mořem. Bude spojovat i letos...
Miroslav Hruška
Nočními vlaky v Polsku - praktický průvodce pro milovníky nočního cestování
V našich českých luzích a hájích je cesta nočním vlakem s cílem vyspat se vzhledem k velikosti země nemyslitelná. V Polsku Vás noční vlaky přepraví od jihu až na sever či z východu na západ. Odkud a kam? Čtěte dále mého průvodce.
Miroslav Hruška
Dopady zlevnění veřejné dopravy na příkladu Brna a okolí
Dnešním článkem navazuji na svůj článek kritizující zavedení slevy 75 % na jízdném. Dnes představím, co přineslo v praxi zavedení slevy pro studenty a seniory především v okolí Brna. Následovat bude malý rozbor dopadů mimo Brno.
Miroslav Hruška
Výměna místenek u Českých drah - na co si dát pozor aneb co možná nevíte
Už je to skoro rok, co je možné koupit vnitrostátní jízdenku Českých drah a stornovat ji snadněji než dříve. Vrátit se dají jízdenky koupené jak přes e-shop ČD, tak i na pokladně. Je tu však jeden zádrhel, o kterém asi nevíte.
Miroslav Hruška
V Brně bude jezdit více klimatizovaných autobusů
Současné horké dny znamenají snížený komfort ve vozidlech MHD obecně. V dálkových autobusech je klimatizace běžná, vozidla MHD ve většině českých měst ji zatím spíše nemají. V Brně však klimatizovaných vozidel bude brzy více.
Miroslav Hruška
Makáme ... 75 % sleva na jízdném ... ale za jakou cenu?
Už je to nějaký ten týden, co se na nás z billboardů usmívá premiér Andrej Babiš a snaží se nás s roztaženýma rukama, jež rozhazují, přesvědčit kampaní, že jeho vláda maká. A důkazem je i sleva 75 % na jízdné. Má to ale pár vad.
Miroslav Hruška
Prezident Zeman jmenoval podruhé Babiše premiérem a "nezklamal" ...
Tak byl Milošem Zemanem dnes podruhé v politickém životě jmenován premiérem této země Andrej Babiš. Nebyl by to ale Miloš Zeman, kdyby si opět nekopnul do médií a trochu si nerozporoval ... ostatně ...
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 326
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1971x