Otevřená data o poloze tramvají a autobusů pražského dopravního podniku aneb pár příkladů

11. 01. 2018 8:00:00
V Praze 5. ledna 2018 došlo k události, která může být vzorem pro další česká města. Městský soud nařídil DPP povinnost zveřejnit informace o poloze tramvají a autobusů. Co takové rozhodnutí znamená? Ale co když už něco existuje?

Před několika dny se dostal k mým rukou magazín o otevřených datech s tématem využití potenciálu, který má internet. V něm jsou představeny zajímavé aplikace vytvořené od listopadu 2016 do října 2017. Tento magazín vyšel na konci roku 2017 a nemohl tedy zaznamenat rozhodnutí Městského soudu v Praze z 5. ledna 2018. V rámci tohoto rozhodnutí nařídil Dopravnímu podniku hlavního města Prahy zveřejnění polohy vozidel. Nebyl tak uznán argument DPP, že žalobce tedy novinář Českého rozhlasu Jan Cibulka požaduje interní informace o řidičích (například, jak konkrétní řidič čerpá přestávky).

Pokud se vozidlo pohybuje na veřejných komunikacích nebo dráze, nelze vůbec hovořit o tom, že by informace, kde se vozidlo pohybuje, mohla nějak shromažďovat jakýkoliv osobnostní prvek.

V praxi toto rozhodnutí znamená, že to, co je dnes již nějakou dobu normální v Brně a Jihomoravském kraji díky aplikaci iRIS a od loňského roku i díky oficiální aplikaci DPMB, bude zřejmě zanedlouho normální v Praze. A nejde jen o Brno: polohu tramvají lze sledovat pomocí aplikace například v Krakově.

Aplikace "Kraków pod ręką" má navíc i verzi pro prohlížeče na počítače, takže lze sledovat situaci i pohodlně na počítači.

Kromě toho existuje ještě jedna online aplikace, která také ukazuje polohu tramvají v Krakově. Ne úplně dokonalá, přesto sloužící věci, je také interaktivní mapa na stránkách dopravního podniku ve Wroclawi. Nicméně ve spolupráci s MPK Wroclaw funguje také mobilní aplikace lokomo! S ní sice nezjistíte podrobnosti o spojích, ale i tak lze filtrovat jednotlivé linky a vidět pohyb vozidel přímo na mobilním telefonu. Rovněž obyvatelé Varšavy mohou sledovat polohu vozidel pomocí aplikace "Gdzie Ten Tramwaj? (Autobus też!)". Není sice možné zjistit podrobnosti o vozidlech (zastávky, čas příjezdu), ale i tak.

Když zůstaneme v Polsku, zjistíme, že dopravní podnik ve Štětíně má interaktivní mapu s aktuální dopravou přímo na webových stránkách, včetně odkazu na plnou verzi mapy. Existuje také aplikace pro Android.

Když zůstaneme v Evropě, sledovat polohu autobusů lze pomocí webové stránky v Londýně, v Berlíně (v tomto případě ale i dálkových a regionálních vlaků, S-bahnu, metra, tramvají a dokonce přívozů).

Teoreticky by mapa Londýna měla zvládnout zobrazit i pohyb úplně všech linek autobusů, ale to se mi nepodařilo docílit. Sledovat tak lze vždy jen jednu konkrétní linku.

Online mapu přehledu pohybu vozidel nabízí i finské hlavní město Helsinki.

A ačkoliv aplikace pro MHD v Edinburghu neumí zobrazit naráz více linek, zvládne také zobrazit trasu vozidel v rámci jedné linky a jejich pohyb.

Online poloha MHD v Praze přesto již nyní? A NEJEN V RÁMCI PRAHY!

Světe div se, online poloha MHD v rámci Prahy již existuje, jen ji nehledejme jako aplikaci z českých luhů a hájů. Najdeme ji na adrese www.livemap24.com. Výchozí stránka vás sice zavede pravděpodobně do Sydney, ale není problém se přemístit na české území. Brněnská MHD zde sice není, stejně tak jako ostravská či plzeňská, ale ona diskutovaná data o poloze tramvají a autobusů v Praze můžeme z této stránky vyčíst! Včetně metra.

Aplikace sice neumí filtrovat nízkopodlažní vozidla (byť zvládne zobrazit, jestli jde o vůz nízkopodlažní či ne, ale už se více nedozvíte) a neřekne, o které jde vozidlo a jestli má vozidlo zpoždění a pokud ano, tak kolik (na rozdíl od aplikace iRIS pro Brno). Co je však podstatné, údaje o pohybu vozidel odpovídají realitě. Srovnal jsem si náhodně několik linek pomocí aplikace DPP INFO a zjistil, že pohyb vozidel skutečně odpovídá. Zobrazen je i pohyb vozidel metra.

Služba Livemap24 navíc v rámci Prahy nabízí i sledování vozidel dopravců Martin Uher a Arriva City, jak je vidět z následujícího obrázku.

Služba Livemap24 nenabízí polohu vozidel jen v Praze, ale i v rámci Paříže, Milánu, Říma, Varšavy, Petrohradu (Moskvu ale na mapě nehledejte), Washingtonu či dokonce Sao Paula. Naopak zmíněný Londýn či Krakov ale na mapě nehledejte. A třeba v případě Madridu není možné hledat polohu vozidel metra (autobusů a tramvají ale ano).

Není pokrytý celý svět, ale přesto ...

Aktuální polohu vozidel v Praze lze sledovat již nyní, byť jen pomocí webové stránky. Není mi samozřejmě známo, jakým způsobem se programátoři služby Livemap24 dostali k datům Dopravního podniku hlavního města Prahy (a vlastně i k datům dopravců Martin Uher, Arriva, Jaroslav Štěpánek a dalších v rámci Prahy), přesto v kontextu rozhodnutí soudu je zajímavé, že veřejná (nebo jinak řečeno, otevřená) data o pohybu vozidel v Praze již jsou k dispozici. Rozhodnutí ale může sloužit jako příklad pro jiné české dopravní podniky a dopravce v rámci integrovaných dopravních systémů (tedy linek objednávaných jako veřejná služba), aby přistoupili ke zveřejnění polohy vozidel. Ale současně tu mám i výzvu pro DPMB, který uvolnil data pro aplikaci iRIS. Aplikaci Olomouc Služby pro Android sice nemá mnoho lidí nainstalováno, ale v rámci této aplikace je uživatelům k dispozici mapa zastávek. U jednotlivých zastávek je informace o tom, jestli jde o zastávku s bezbariérovým přístupem, v jaké zóně je zastávka a jaké linky onu zastávku používají. Vylepšovat se tedy dá pořád. -mir-

Použité zdroje:

ZLATKOVSKÝ, Michal, 2018. Dopravní podnik Praha prohrál soud, musí zveřejňovat informace o poloze tramvají a autobusů. In: IROZHLAS [online]. Praha, 6.1.2018 [cit. 2018-01-10]. Dostupné z: https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/dopravni-podnik-praha-prohral-soud-musi-zverejnovat-informace-o-poloze-tramvaji_1801060600_cib

Autor: Miroslav Hruška | čtvrtek 11.1.2018 8:00 | karma článku: 17.30 | přečteno: 5252x

Další články blogera

Miroslav Hruška

Jedna jízdenka vládne všem

Jedna jízdenka vládne všem, jedna jim všem káže, jedna všechny přiveze, dopravce prováže. Ale jak ji získat?

10.3.2023 v 14:56 | Karma článku: 8.06 | Přečteno: 423 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Karel Trčálek

Fialova vláda by měla zvážit nařízení, kterým bude stanoveno, že se v Česku už žije líp!

ANO, bude líp! Pan premiér se opakovaně vyjádřil, že díky vládě se občanům žije už jen lépe a že téměř vše bylo vyřešeno. Tuto skutečnost je však nutné vtělit do vládního nařízení, neboť je smutné, že ne všichni občané to chápou

29.3.2024 v 8:16 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 28 | Diskuse

Filip Vracovský

Česko jako země plná ateistů a agnostiků přesto žije z křestanských tradic a k Rusku

nebo Ukrajině má poměrně blízko. Těžko však může chápat Blízký východ . Než se v další sérii blogů vrátím do kuchyně dovolte ještě jednu úvahu laika....

29.3.2024 v 7:49 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 56 |

Ladislav Pokorný

Vláda by měla zvážit nařízení, kterým bude stanoveno, že v Česku se už žije líp

Pan premiér se v médiích opakovaně vyjádřil, že díky vládě se občanům žije už jen lépe a že téměř vše bylo vyřešeno. Tuto skutečnost by však bylo vhodné vtělit do vládního nařízení, neboť je smutné, že ne všichni občané to chápou.

28.3.2024 v 16:51 | Karma článku: 36.66 | Přečteno: 793 | Diskuse

Jan Pražák

Mají mít staří lidé přednost?

Ráno jsem vstala levou nohou. Začalo to už předchozí večer, vnučka mi říkala do telefonu, že tam u nich přepadl nějaký mladý mizera staříka, který sotva chodil. Okradl ho a srazil na zem, až si ten pán pohmoždil ruku a odřel tvář.

28.3.2024 v 14:34 | Karma článku: 32.53 | Přečteno: 3020 | Diskuse

Jan Ziegler

Komunistický guru Marx byl vykořisťovatelem a hrubým člověkem

Na zakladateli vědeckého socialismu toho nebylo moc vědeckého a dělníky vůbec nemusel. Viděl v nich pouze nástroje (užitečné idioty), které svrhnou kapitalismus. Nenáviděl Židy a Slovany včetně Čechů.

28.3.2024 v 13:30 | Karma článku: 17.79 | Přečteno: 326 | Diskuse
Počet článků 326 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1966

Věnuji se esperantu, železnici a veřejné dopravě. V lednu 2016 jsem úspěšně ukončil magisterský obor na Fakultě regionálního rozvoje a mezinárodních studií Mendelovy univerzity. Rád cestuji, zejména do Polska, kde jsem navštívil např. Varšavu, Malbork a Osvětim. Můžete také navštívit můj miniblog na Twitteru Příležitostně píšu články na server ŽelPage, přehled článků zde. Aktuálně pracuji pro České dráhy. Pravidelně taktéž přispívám na esperantskou Wikipedii. Od září 2014 jsem členem základního článku Hnutí Brontosaurus Zeměchvály, od ledna 2016 pak radním tohoto článku. Od července 2017 do října 2018 jsem spravoval stránku Esperanto.cz na Facebooku. V květnu 2020 jsem spustil novou stránku o Lesnickém Slavínu, oblasti nedaleko Brna. Tento web dnes nabízí tipy na výlety, fotografie a cesty pro každého. Přeložen je i do esperanta. Moje vizitka: http://about.me/miroslavhruska.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...