Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Netradiční květnový výlet do Polska aneb Polsko (rychlo)vlakem i letadlem - díl druhý

V prvním díle této dvojdílné reportáže jsem s mým kamarádem zkoumal dopravní zajímavosti Katovic. Na závěr jsme se přesunuli polským Pendolinem do Varšavy. V tomto dílu tedy prozkoumáme Varšavu a také se proletíme letadlem ...

Po povinné fotce u polského Pendolina (foto v prvním díle reportáže) jsme se vymotali z labyrintu podzemní stanice Warsawa Centralna, což znamenalo objevit mně již známou hlavní odbavovací halu. Pořídili jsme dvě celodenní jízdenky a pak už jsme mohli se vypravit poznávat krásy Varšavy. Naše kroky nejprve vedly k Paláci kultury a vědy. Vzhledem k příznivému počasí jsme dlouho neváhali a zaplatili 20 zlotých za možnost návštěvy vyhlídkové terasy v 30. patře.

Výtah nás velmi rychle dovezl do 30. patra a my jsme si tak mohli začít užívat vyhlídky na město.

Pohled na Palác kultury
Pohled na stanici Warszawa Centralna
Pohled z Paláce kultury na ulici Marszalkowska a také na fotbalový stadion
Pohled na staré město

Po té, co jsme si dostatečně užili výhled, jsme sjeli výtahem opět dolů, všimli si v okolí paláce zaparkovaných maluchů, které jsou v nabídce pro vyhlídkovou jízdu po Varšavě, jsme vyrazili po ulici Marszalkowska.

Nabídka "maluchů" k projížďce

Nakonec jsme ale využili tramvaj a přesunuli se blíže ke starému městu, které jsme si zběžně prohlédli a ze zastávky nedaleko královského zámku jsme odjeli tramvají na severovýchod, kde jsem měl u mého dobrého kamaráda esperantisty, Irka, domluvený nocleh. V jeho nevelkém bytě byli v tu chvíli ještě další dva mladí hosté, Marek a Kasia, kterou jsem tak po delší době potkal.

Úterý ve Varšavě jsme strávili částečně prohlídkou centra a částečně i poznáváním některých tramvajových tratí.

Viděli jsme tedy jak sídlo prezidenta, před kterým je pomník obětem leteckého neštěstí u Smolensku. Dále nás zajímala budova univerzitní knihovny, která je zajímavá tím, že na její střeše je veřejně přístupná zahrada. Dalším zajímavým místem byl velký park Lazienki. Kdybych měl přirovnat tento park významově k nějakému jinému, řekl bych, že to je taková varšavská verze madridského Retira či brněnských Lužánek.

Prezidentský palác
Pomník obětem smolenského neštěstí před prezidentským palácem

Z dopravních zajímavostí zmiňme alespoň výlet na tramvajový uzel Młociny, který je nejen konečnou linky metra M1, ale především místem, kde vedle sebe může stát až šest tramvají. Ano, na tomto uzlu je vedle sebe celkově šest kolejí. Navíc z tohoto uzlu pokračuje nedávno postavená trať na sídliště Nowodwory. Konečná je řešená jako úvrať, nicméně výstavba možná ještě bude pokračovat dle částečně položených kolejí.

Nejnovější souprava metra Siemens Inspiro

Obecně se nám líbilo i to, že na konečných zastávkách mají vozidla na panelu informaci, za jak dlouho odjíždí. Cestující tak nemusí vždy studovat jízdní řád.

Příklad situace, kdy je vidět, kdy autobus bude odjíždět

Když pominu dopravu a památky, tak jsem si jako hráč geocachingu samozřejmě odlovil několik kešek ve Varšavě. Na oběd jsme si zašli v centru města na zapiekanku.

Večer jsme se s Irkem sešli v jeho chatce na zahradě nedaleko jeho bydliště a já jsem si tak mohl prohlédnout místo, kde se přes léto schází esperantisté a občas také nocují. My jsme však podle domluvy nocovali u Irka v bytě.

Ve středu ráno 24. května jsme se s Irkem rozloučili. Na město už jsme neměli tolik času, ale i přesto jsme se ještě podívali na dvě místa: palác Wilanów (vstupné do parku je 5 zlotých) a památník hrdinů ghetta. A protože oba mluvíme esperantem, zajeli jsme si i na konečnou autobusů Esperanto (podle ulice).

Náš hlavní cíl toho dne ale bylo varšavské letiště Frederyka Chopina, odkud nám letěl spoj společnosti Ryanair do Wroclawi. Odtud tedy původ názvu článku - rozhodli jsme se vyzkoušet v Polsku (rychlo)vlak (tedy polské Pendolino) i letadlo na vnitrostátní lince.

Letenky jsem na tento let pořídil v ceně 21 zlotých za osobu dne 26. dubna. Letenka za cenu tří piv, to jsem prostě chtěl zkusit. Navíc, můj kamarád Jarda nikdy předtím neletěl, takže jsem se rozhodl ho tímto pozvat.

Napřed jsme se ale museli na letiště přesunout z centra. V tomto směru je Varšava ukázková, z centra jezdí dvě vlakové linky, v obou platí městské jízdenky, prostě žádný autobus jak v Praze.

Ačkoliv jsem na letišti ve Varšavě nikdy předtím nebyl, je pro mne orientace už spíše rutinou. Boarding passy máme vytištěné, zavazadla máme jen příruční, takže hurá k bezpečnostní prohlídce. Kontrola proběhla bez větších obtíží a pak už se nám konečně otevřel pohled na letištní ranvej, z čehož byl nadšený hlavně Jarda. Ještě společná fotka a pak už hurá k bráně. Jak je zvykem Ryanairu, šetřit se musí, takže nás nečeká nástup skrze tubus, ale k letadlu dojedeme letištním autobusem. Vzhledem k tomu, že jsme si vybrali bezplatné odbavení, tedy bez poplatku za zvolené sedadlo, sedíme poměrně daleko od sebe a do letadla tak nastupuji já zadním vchodem, Jarda předním.

Společná fotka před odletem
Z cesty letištním autobusem k letadlu

A pak už jen hurá do vzduchu, neboli upintheair! V čase krátce po půl druhé odlétáme z Varšavy směr Wroclaw. Let trvá hodinu, během letu stevardi samozřejmě nabízejí občerstvení a další pozornosti navíc, ale obecně nemám pocit, že by nás zas moc otravovali. Koneckonců, Ryanair létá na této trase třikrát denně, takže možná ani tak nejde o turistickou linku typu Praha - Barcelona / Madrid jako spíše o linku umožňující rychlé spojení Wroclawi s Varšavou. A pokud cesta vlakem Pendolino trvá 3 hodiny a 46 minut a někomu stačí dojet kratší cestu k letišti než na nádraží v jednom z těchto dvou měst, pak může být letecké spojení skutečně produktem zajímavým pro mnohé manažery. Ekologii navzdory, samozřejmě.

Klesáme na přistání ve Wroclawi

Po přistání ve Wroclawi se ptám Jardy na dojmy - je nadšený a ptá se, kdy zase někam poletíme. No to nevím, na druhou stranu přišel s postřehem, že tedy komfort v letadle na sezení nic moc. No ano, Ryanair a jeho letadla jsou tak trochu okřídlené autobusy, do kterých výrobce namontoval ty nejlevnější možné sedačky. To už i let s Airbusem A319 pod hlavičkou ČSA z Prahy do Barcelony a zpět s Boeingem TravelService mi přišel komfortnější.

Ještě fotografie na letišti ve Wroclawi a pak hurá na autobus MHD do centra. Letadlo přistálo včas, ale zase tolik času nemáme. Před pátou hodinou odpolední nám jede vlak do Lichkova a ten musíme stihnout.

Autobus před wroclawským letištěm

Autobus ale cestou chytá zpoždění v kolonách a tak se názorně ukazuje, jak je výhodné mít na letiště nezávislou dopravu. Nakonec úspěšně přijíždíme na konečnou nedaleko hlavního železničního nádraží a rychle kupujeme lístky na MHD a jedeme ještě na chvíli do centra do obchodní galerie na nákup.

Jarda ještě kupuje něco nezávisle, takže sraz máme na nádraží, kde kupuji skupinovou jízdenku pro dva do Mezilesí. Pokladní se tváří, že na hranici (Lichkov Gr. / Miedzylesie Gr.) lístek nevydá. Prý to bude řešit průvodčí.

Na vlaku do Lichkova v současné době jezdí lehce zrekonstruovaná jednotka EN57, takže o komfortu se moc mluvit nedá. Navíc část trasy musíme jet na stojáka. Při kontrole jízdenek se průvodčí zběžně ptá na to, co mám za další jízdenku, ale nezdá se, že by můj lístek důkladně studoval. Navíc Jarda má režijku.

Vlak do Lichkova

Ale dále se už o nás průvodčí nezajímal a tak jsme o půl osmé večer přijeli do Lichkova, kde jsme přestoupili na vlak do Ústí nad Orlicí. Pak už zbývalo si jen počkat na vlak, který nás popovezl do České Třebové a odtama  už jsme dojeli railjetem do Brna. Konec netradičního výletu do Polska jsme zapili pivem z jídelního vozu.

A tím byl náš výlet u konce, zbývalo už jen dojet domů. -mir-

Autor: Miroslav Hruška | pátek 17.11.2017 13:10 | karma článku: 15,63 | přečteno: 894x
  • Další články autora

Miroslav Hruška

Jedna jízdenka vládne všem

Jedna jízdenka vládne všem, jedna jim všem káže, jedna všechny přiveze, dopravce prováže. Ale jak ji získat?

10.3.2023 v 14:56 | Karma: 8,06 | Přečteno: 428x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Jak si zpřehlednit prohlížeč?

Taky máte potřebu mít v prohlížeči otevřeno mnoho stránek, přesněji v terminologii prohlížečů panelů (a ne jen vše mít v záložkách)? Já už teď tolik ne, dříve během studia na vysoké jsem tu tendenci měl.

26.10.2020 v 9:06 | Karma: 10,99 | Přečteno: 810x | Diskuse| Věda

Miroslav Hruška

Ze života Jana Marka - pohled člověka se zdravotním postižením na situaci nejen v dopravě

Každý běžný den cestuje veřejnou dopravou mnoho lidí, včetně těch se zdravotním postižením. Každý z nich vnímá při cestování různé problémy, které nám nemusí být zcela zřejmé. O nich jsem v polovině února hovořil s Janem Markem.

22.3.2020 v 20:03 | Karma: 7,64 | Přečteno: 562x | Diskuse| Společnost

Miroslav Hruška

Sáňkování ve švýcarském stylu

Tahle zima radovánkám na sněhu příliš nepřeje. I když v noci z 11. na 12. února přes noc napadl sníh a Brno se pokrylo aspoň na chvíli do zimního kabátku, bylo to málo. Zvu Vás na sáňkářský výlet do Švýcarska (a na závěr na pivo).

25.2.2020 v 7:46 | Karma: 9,57 | Přečteno: 459x | Diskuse| Cestování

Miroslav Hruška

Nočním vlakem napříč Polskem - aktualizovaný průvodce pro rok 2020

V lednu 2019 jsem na svém blogu poprvé publikoval podrobného průvodce cestováním nočními vlaky v Polsku. Jako každý rok však dochází k úpravám, proto v následujícím článku zhodnotím aktuální situaci.

3.2.2020 v 12:04 | Karma: 16,52 | Přečteno: 1335x | Diskuse| Cestování

Miroslav Hruška

Návrh pro alternativní trasování linek MHD v Líšni

Po dlouhé době dojde v Brně k prodloužení trolejbusové tratě v Líšni. Tím však zákonitě dojde ke změnám tras linek v Líšni a ke změně konceptu cestování. V následujícím článku představuji alternativní řešení dopravy.

8.11.2019 v 21:07 | Karma: 9,03 | Přečteno: 606x | Diskuse| Brno

Miroslav Hruška

Brněnské hlavní nádraží získalo nový vchod

Poněkud v tichosti byl po odkladech tento týden otevřen nový vchod na hlavní nádraží. Svůj účel zatím během rekonstrukce nádraží moc plnit nebude, ale po znovuotevření haly jej jistě mnoho cestujících využije pro zkrácení cesty.

31.10.2019 v 20:36 | Karma: 14,73 | Přečteno: 870x | Diskuse| Brno

Miroslav Hruška

Jak jsme zastropovali státní slevy v dopravě aneb satiricky o slevách

Tak jsme se včera dozvěděli, že někteří dopravci prý zneužívají státních slev v dopravě. Slovy Andreje Babiše, takovému zneužití je samozřejmě nutné zabránit přímo a hned, zvlášť když se to dozví příznačně cestou ve vlaku do Brna.

30.10.2019 v 10:45 | Karma: 13,94 | Přečteno: 752x | Diskuse| Společnost

Miroslav Hruška

Odkaz Rychlých šípů do dnešní doby

Letos je to 80 let od vydání prvního komiksu o Rychlých šípech a 20 let od úmrtí Jaroslava Foglara. Ústřední myšlenka boje dobra se zlem a cesty k ušlechtilosti zůstává aktuální i v dnešní době. Čemu se však můžeme už jen pousmát?

28.10.2019 v 19:15 | Karma: 19,63 | Přečteno: 840x | Diskuse| Společnost

Miroslav Hruška

Do Polska vlakem o něco snadněji a flexibilněji

V letošním roce jsem publikoval dva články z prostředí polské železnice. Situace se ale průběžně mění a tak nás český i polský dopravce občas příjemně potěší prohloubením tarifní spolupráce - o tom už dále v textu ...

28.7.2019 v 14:45 | Karma: 11,12 | Přečteno: 1295x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Věrnostní program Českých drah = prozákaznická (ne)koncepce?

Na konci dubna jsem psal na mém blogu o méně známých novinkách v tarifu Českých drah. Dnešním článkem poukázat na (ne)koncepčnost věrnostního programu Českých drah. Aktuální změny totiž přináší nechtěné (nedomyšlené) komplikace.

31.5.2019 v 13:20 | Karma: 11,85 | Přečteno: 1755x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Některé méně známé novinky v tarifu Českých drah (díl druhý)

Ve druhém díle článku bych Vás rád provedl světem novinek v tarifu Českých drah v nedávném období. Některé jsou k lepšímu a některé k horšímu. S čím novým tedy můžete při cestování s národním dopravcem počítat?

24.4.2019 v 14:45 | Karma: 17,75 | Přečteno: 1561x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Některé méně známé novinky v tarifu Českých drah (díl první)

V následujících dvou článcích bych Vás rád provedl světem novinek v tarifu Českých drah v nedávném období. Některé jsou k lepšímu a některé k horšímu. S čím novým tedy můžete při cestování s národním dopravcem počítat?

24.4.2019 v 11:25 | Karma: 14,12 | Přečteno: 1016x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Nočním vlakem napříč Polskem až k moři - i letos přímo z ČR a rychleji

Na začátku týdne jsem publikoval praktického průvodce pro milovníky nočního cestování pro cesty nočními vlaky v Polsku. V něm byl zmíněn i sezónní noční vlak Wydmy, který loni spojoval ČR s polským mořem. Bude spojovat i letos...

27.1.2019 v 11:39 | Karma: 25,32 | Přečteno: 5740x | Diskuse| Cestování

Miroslav Hruška

Nočními vlaky v Polsku - praktický průvodce pro milovníky nočního cestování

V našich českých luzích a hájích je cesta nočním vlakem s cílem vyspat se vzhledem k velikosti země nemyslitelná. V Polsku Vás noční vlaky přepraví od jihu až na sever či z východu na západ. Odkud a kam? Čtěte dále mého průvodce.

21.1.2019 v 14:17 | Karma: 26,71 | Přečteno: 5384x | Diskuse| Cestování

Miroslav Hruška

Dopady zlevnění veřejné dopravy na příkladu Brna a okolí

Dnešním článkem navazuji na svůj článek kritizující zavedení slevy 75 % na jízdném. Dnes představím, co přineslo v praxi zavedení slevy pro studenty a seniory především v okolí Brna. Následovat bude malý rozbor dopadů mimo Brno.

21.12.2018 v 20:17 | Karma: 32,21 | Přečteno: 6835x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Výměna místenek u Českých drah - na co si dát pozor aneb co možná nevíte

Už je to skoro rok, co je možné koupit vnitrostátní jízdenku Českých drah a stornovat ji snadněji než dříve. Vrátit se dají jízdenky koupené jak přes e-shop ČD, tak i na pokladně. Je tu však jeden zádrhel, o kterém asi nevíte.

13.8.2018 v 8:30 | Karma: 13,57 | Přečteno: 3439x | Diskuse| Cestování

Miroslav Hruška

V Brně bude jezdit více klimatizovaných autobusů

Současné horké dny znamenají snížený komfort ve vozidlech MHD obecně. V dálkových autobusech je klimatizace běžná, vozidla MHD ve většině českých měst ji zatím spíše nemají. V Brně však klimatizovaných vozidel bude brzy více.

6.8.2018 v 8:55 | Karma: 8,95 | Přečteno: 390x | Diskuse| Brno

Miroslav Hruška

Makáme ... 75 % sleva na jízdném ... ale za jakou cenu?

Už je to nějaký ten týden, co se na nás z billboardů usmívá premiér Andrej Babiš a snaží se nás s roztaženýma rukama, jež rozhazují, přesvědčit kampaní, že jeho vláda maká. A důkazem je i sleva 75 % na jízdné. Má to ale pár vad.

28.6.2018 v 9:41 | Karma: 20,81 | Přečteno: 3163x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Prezident Zeman jmenoval podruhé Babiše premiérem a "nezklamal" ...

Tak byl Milošem Zemanem dnes podruhé v politickém životě jmenován premiérem této země Andrej Babiš. Nebyl by to ale Miloš Zeman, kdyby si opět nekopnul do médií a trochu si nerozporoval ... ostatně ...

6.6.2018 v 18:46 | Karma: 39,08 | Přečteno: 3040x | Diskuse| Politika
  • Počet článků 326
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1971x
Věnuji se esperantu, železnici a veřejné dopravě. V lednu 2016 jsem úspěšně ukončil magisterský obor na Fakultě regionálního rozvoje a mezinárodních studií Mendelovy univerzity. Rád cestuji, zejména do Polska, kde jsem navštívil např. Varšavu, Malbork a Osvětim. Můžete také navštívit můj miniblog na Twitteru Příležitostně píšu články na server ŽelPage, přehled článků zde. Aktuálně pracuji pro České dráhy. Pravidelně taktéž přispívám na esperantskou Wikipedii. Od září 2014 jsem členem základního článku Hnutí Brontosaurus Zeměchvály, od ledna 2016 pak radním tohoto článku. Od července 2017 do října 2018 jsem spravoval stránku Esperanto.cz na Facebooku. V květnu 2020 jsem spustil novou stránku o Lesnickém Slavínu, oblasti nedaleko Brna. Tento web dnes nabízí tipy na výlety, fotografie a cesty pro každého. Přeložen je i do esperanta. Moje vizitka: http://about.me/miroslavhruska.