Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Návrh pro alternativní trasování linek MHD v Líšni

Po dlouhé době dojde v Brně k prodloužení trolejbusové tratě v Líšni. Tím však zákonitě dojde ke změnám tras linek v Líšni a ke změně konceptu cestování. V následujícím článku představuji alternativní řešení dopravy.

Představený návrh z pera Dopravního podniku města Brna je takový, že se všem nezavděčíme, někomu pomůžeme, ale ve výsledku některým částem Líšně zhoršíme cestování.

V následujícím článku tedy představuji alternativní řešení dopravy. Nejprve si ale pojďme zanalyzovat stávající systém linek MHD v Líšni, následně návrh ze strany DPMB s kritickým zhodnocením a dále můj návrh.

Nuže, v oblasti Líšně v současnosti jezdí tyto linky:

Tramvajová linka číslo 8: Ačkoliv bychom si asi přáli klasickou smyčku a nikoliv úvrať, její konečná na Mifkově je zřejmě definitivní. To snad dojde spíše k obnově tratě ze Stránské skály.

Trolejbusové linky 25 a 26: doposud končí na provizorní smyčce Novolíšeňská. O víkendu z Líšně jezdí jen linka 26 v intervalu 20 minut (od Staré osady se pak samozřejmě přidává linka 25), v pracovní dny pro změnu převážně linka 25, která má redukovaný interval večer (kdy ji doplňuje linka 26) a výrazně posílený interval ráno a také odpoledne. Během dopoledne jezdí po deseti minutách, což je v Brně standard.

Aby toho nebylo málo, linka 26 o víkendu z Kamenného vrchu jede jen na Starou osadu a na Vinohrady a dále na Líšeň tak jede jen linka 25 v intervalu 20 minut. Podobně to funguje i v pracovní dny.

Autobusová linka 58: v Líšni končí u hřbitova, projíždí starou zástavbou na Novolíšeňskou a dále přes Dělnický dům končí svou trasu stále v těchto dnech na Lazaretní, kde je propojena s linkou 55 do Mariánského údolí. Po dokončení opravy mostu v Zábrdovicích už pojede od Dělnického domu přes Gajdošovu ke Staré osadě a dále k vlaku.

Autobusová linka 78: Poněkud vyhlídková linka, chtělo by se říct. Spojuje sice Vinohrady i Líšeň se Slatinou a Chrlicemi, ale než se z Líšně dostane směrem na Slatinu, musí projet prakticky celé sídliště.

Autobusová linka 55 je linkou, která vznikla ve snaze ušetřit peníze. Lesná dříve měla přímé spojení do Líšně v podobě linky 45, ale potom město dospělo k závěru, že i když linka 45 jezdí trochu jinou trasou a nabízí tak zajímavé propojení, tak je třeba ji zrušit. Ve výsledku to není úplně špatně, na linku 55 vypravuje DPMB v létě cyklobusy.

Každopádně její jízdní řád je takový, že v pracovní dny dopoledne jezdí linka 55 z Mariánského údolí až do Židenic po dvaceti minutách, ve špičce pak po 15 minutách. O víkendu je spojení z Mariánského údolí kvůli oblíbenosti lokality častější, ale každý druhý spoj jede jen k Novolíšeňské.

V úseku Jírova – Novolíšeňská jsou v pracovní dny dopoledne autobusy navíc, které tak pendlují nahoru a dolů a vytváří tak interval 10 minut. Podobný režim je i večer, ve špičce pracovních dnů jezdí vložené spoje linky 55 až do Židenic.

A ještě tu máme linku 202, jejímž hlavním smyslem je v pracovní dny obsluha zastávky Strnadova kvůli blízké poště, čímž vytváří možnost dostat se z Jírovy k poště dolů. A samozřejmě nabízí rychlé spojení z části Líšně do Vinohrad. Svým způsobem je to tak nějak paskvil, neboť linka 202 má jinak jen minimum spojů, které jedou z Brna do Hostěnic. Navíc ji zajišťují i jiní dopravci než jen DPMB, takže jde z určitého pohledu o „exotiku“. Ale na druhou stranu jsou některé spoje propojeny s linkou 151 do Mariánského údolí a dále směr Šlapanice, takže jde vlastně o poměrně zajímavou linku.

Nyní si zhodnoťme návrh koncepce linkového vedení po prodloužení trolejbusové trati na důstojnější Jírovu.

Dle návrhu, který je patrný ve videu České televize, je v plánu logické a dlouho očekávané prodloužení linek 25 a 26 na Novolíšeňskou. Aby nedocházelo k překryvu (souběhu)  tras trolejbusů s linkou 55, je navrženo trasování linky 55 od Jírovy shodně s trasou linky 78. V úseku Vlkova – Jírova by tak jezdilo oproti dnešku více autobusů. Je otázkou, jestli je takové posílení a trasování žádoucí.

Návrh trasování linek v Líšni dle DPMB

Jízdní doba cesty z Jírovy na Dělnický dům je dnes 9 minut linkou 55 a deset minut linkou 78 v ideálním případě. Ani k vlaku to netrvá ve výsledku o moc déle.

Zdálo by se tedy, že není důvod k námitkám. Potíž však je v tom, že pokud linku 55 převedeme k lince 78, ztratí lidé bydlící poblíž zastávek Bartákova a Rotreklova přímé spojení s židenickým nádražím. Pravda, budou sice muset přestoupit na Staré osadě, ale předtím budou muset absolvovat „vyhlídkovou“ okružní jízdu přes celé sídliště Vinohrady. Jízdní doba trolejbusu z Novolíšeňské na Starou osadu je ale 12 minut a ještě ne vždy trolejbus jede přes Starou osadu. Linka 55 trasu na Starou osadu zvládne za 10 minut a navíc pokračuje přímo k nádraží.

Námitka lidí zvyklých na rychlé spojení k vlaku je tak relevantní a nabízí prostor ke zlepšení.

Můj návrh ponechává linky 58 a 78 ve stávající trase, vylepšuje však spojení z Mariánského údolí optimalizuje další spojení.

Zcela nová linka spojující Mariánské údolí a Židenice, pracovně by se mohlo jednat o trolejbusovou linku 28. V úseku Mariánské údolí – Novolíšeňská stejně jako dříve bez vložených spojů v úseku Jírova – Zetor. Od Novolíšeňské pojede nově doprava na Jedovnickou a dále na Žarošickou do Vinohrad. Vytvoří tak zajímavé rychlé (a dnes chybějící) propojení části Líšně se severovýchodní částí Vinohrad. Díky trolejovému vedení v úseku Novolíšeňská – Jírova a Prušánecká – Stará osada se nabízí tuto linku pokrýt parciálními trolejbusy. Na konečné u vlaku a samozřejmě také v Mariánském údolí by samozřejmě bylo nutné zbudovat nabíjecí trolej. Interval linky by byl o víkendu 20 minut, v pracovní dny v dopoledním sedle také 20 minut, ve špičce pracovních dnů by byla linka posílena tak jako dnes, jen interval by již byl pravidelný, tj. 15 minut.

O víkendu by linka 28 však nejezdila již až na Starou osadu, ale končila by už na Vinohradech, kdy by objela celé sídliště, tedy v trase Novolíšeňská - Mikulovská - Pálavské náměstí - Bořetická a zpět na Novolíšeňskou a dále do Mariánského údolí.

Linky 25 a 26 by samozřejmě nového vedení využily také, ale vzhledem k souběhu s linkou 28 v úseku Novolíšeňská – Jírova by na Jírovu jezdil jen každý druhý spoj. Tím docílíme stavu stejného jako dnes, kdy mezi Novolíšeňskou a Jírovou jezdí spoje linky 55 navíc.

Linka 55 by jezdila i nadále, ale v trase, která je podobná návrhu Dopravního podniku. Tedy ze Židenic přes Dělnický dům, Bílou horu na Růženin dvůr a k poště (zastávka Strnadova). Odtud dále na Elplovu a na Jírovu. Vybrané spoje linky by zajížděly o víkendu až do Mariánského údolí, mezi nimi by byly řazené i cyklobusy, případně posilové kloubové autobusy. Tím se nahradí linka 202.

Poslední změnou je nová linka s pracovním označením 72 Židenice, nádraží -- Stará osada -- Vlčnovská -- Růženin dvůr – závlek Novolíšeňská -- Bílá hora -- Černovičky – Černovické terasy – Slatina, závod. Tato linka bude v provozu pouze v pracovní dny ve špičkách a večer pro návoz pracujících na směny.

Jedinou nevýhodou takové úpravy je nutnost využít parciální trolejbusy pro linku 28, pokud to však myslí Dopravní podnik města Brna s tímto řešením vážně, bude tak jako tak pořizovat výhledově nové parciální trolejbusy. Teoreticky by mohl být úsek Novolíšeňská – Prušánecká přes Jedovnickou mít také trolejbusové vedení.

Když to tedy shrneme do mapy, můj návrh trasování linek po úpravě je k dispozici v on-line mapě (je možno si na této mapě naklikat jednotlivé linky).

Návrh tedy oproti dnešku mírně prodlužuje trasu vložených spojů na lince 55, které dnes jezdí jen k Novolíšeňské. Vzniká nám také nová linka, která zajistí rychlé spojení Vinohrad a části Líšně v pracovní dny s Černovickou terasou. V pracovní dny navíc zachovává přímé spojení zastávky Rotreklova a Bartákova s nádražím v Židenicích, o víkendu navíc vzniká spojení mezi Jírovou a Strnadovou. -mir-

Autor: Miroslav Hruška | pátek 8.11.2019 21:07 | karma článku: 9,03 | přečteno: 606x
  • Další články autora

Miroslav Hruška

Jedna jízdenka vládne všem

Jedna jízdenka vládne všem, jedna jim všem káže, jedna všechny přiveze, dopravce prováže. Ale jak ji získat?

10.3.2023 v 14:56 | Karma: 8,06 | Přečteno: 431x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Jak si zpřehlednit prohlížeč?

Taky máte potřebu mít v prohlížeči otevřeno mnoho stránek, přesněji v terminologii prohlížečů panelů (a ne jen vše mít v záložkách)? Já už teď tolik ne, dříve během studia na vysoké jsem tu tendenci měl.

26.10.2020 v 9:06 | Karma: 10,99 | Přečteno: 810x | Diskuse| Věda

Miroslav Hruška

Ze života Jana Marka - pohled člověka se zdravotním postižením na situaci nejen v dopravě

Každý běžný den cestuje veřejnou dopravou mnoho lidí, včetně těch se zdravotním postižením. Každý z nich vnímá při cestování různé problémy, které nám nemusí být zcela zřejmé. O nich jsem v polovině února hovořil s Janem Markem.

22.3.2020 v 20:03 | Karma: 7,64 | Přečteno: 562x | Diskuse| Společnost

Miroslav Hruška

Sáňkování ve švýcarském stylu

Tahle zima radovánkám na sněhu příliš nepřeje. I když v noci z 11. na 12. února přes noc napadl sníh a Brno se pokrylo aspoň na chvíli do zimního kabátku, bylo to málo. Zvu Vás na sáňkářský výlet do Švýcarska (a na závěr na pivo).

25.2.2020 v 7:46 | Karma: 9,57 | Přečteno: 459x | Diskuse| Cestování

Miroslav Hruška

Nočním vlakem napříč Polskem - aktualizovaný průvodce pro rok 2020

V lednu 2019 jsem na svém blogu poprvé publikoval podrobného průvodce cestováním nočními vlaky v Polsku. Jako každý rok však dochází k úpravám, proto v následujícím článku zhodnotím aktuální situaci.

3.2.2020 v 12:04 | Karma: 16,52 | Přečteno: 1335x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek

26. dubna 2024  21:30

USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...

VIDEO: Kdo nejlíp vříská? Soutěž v imitaci racků vyhrál malý chlapec

26. dubna 2024  20:36

Devítiletý Cooper Wallace z britského Chesterfieldu v neděli vyhrál čtvrté mistrovství Evropy v...

Ukrajinci se snaží před bojem utéct do Rumunska, v řece mnozí najdou smrt

26. dubna 2024  20:26

Tisíce Ukrajinců se od počátku ruské invaze pokusily překonat řeku Tisu na hranici s Rumunskem ve...

Mohly by hlídat tisíce dětí. Většině z dětských skupin ale stát nedá peníze

26. dubna 2024

Premium Míst pro děti ve školkách je zoufalý nedostatek. Státu se pro letošek přihlásilo 180 lidí z...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 326
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1971x
Věnuji se esperantu, železnici a veřejné dopravě. V lednu 2016 jsem úspěšně ukončil magisterský obor na Fakultě regionálního rozvoje a mezinárodních studií Mendelovy univerzity. Rád cestuji, zejména do Polska, kde jsem navštívil např. Varšavu, Malbork a Osvětim. Můžete také navštívit můj miniblog na Twitteru Příležitostně píšu články na server ŽelPage, přehled článků zde. Aktuálně pracuji pro České dráhy. Pravidelně taktéž přispívám na esperantskou Wikipedii. Od září 2014 jsem členem základního článku Hnutí Brontosaurus Zeměchvály, od ledna 2016 pak radním tohoto článku. Od července 2017 do října 2018 jsem spravoval stránku Esperanto.cz na Facebooku. V květnu 2020 jsem spustil novou stránku o Lesnickém Slavínu, oblasti nedaleko Brna. Tento web dnes nabízí tipy na výlety, fotografie a cesty pro každého. Přeložen je i do esperanta. Moje vizitka: http://about.me/miroslavhruska.