Do Polska vlakem o něco snadněji a flexibilněji

28. 07. 2019 14:45:55
V letošním roce jsem publikoval dva články z prostředí polské železnice. Situace se ale průběžně mění a tak nás český i polský dopravce občas příjemně potěší prohloubením tarifní spolupráce - o tom už dále v textu ...

Do Polska jezdím sám nebo s kamarády vlakem už více než deset let. Od doby mé první cesty se mnohé změnilo. České dráhy sice stále nabízejí zpáteční jízdenku PKP MOST, se kterou můžete po zvolené trase cestovat prakticky bez omezení tam a zpět, ale někdy už je to horší.

Vstupním bodem do Polska pro jízdenku PKP MOST sice může být Lichkov / Mezilesí, ale jak tuto jízdenku nyní uznává dopravce na trase Mezilesí - Vratislav, přesně netuším. Častější a komfortnější (co do počtu spojů, byť v posledních letech začínají fungovat i další přechody) je tedy vstup z Bohumína. Jenže ouha, vlaky buď jedou přes Chalupki u Bohumína nebo přes Zebrzydowice. Do Katovic jedou dálkové vlaky ne vždy po stejných trasách a tak je na místě mít jasno, kterým vlakem pojedete tam i zpět. Teoreticky by nakonec mohlo být jedno, že jedete do Katowic ne přes Zebrzydowice, ale přes Chalupki, jaká je však praxe, to ví snad jen Poláci ...

Určitou výhodou jízdenky PKP MOST je možnost natrasování různé cesty tam a různé cesty zpět. To pak umožňuje okružní výlet Polskem. Škoda jen, že tarifní kalkulátor už není provozovaný na internetu, takže pro kalkulaci ceny musíte na pokladnu. A okružní jízdenku jste do něj stejně nezadali, takže výhodnost jízdenky PKP MOST se trochu ztrácí. Má samozřejmě smysl tehdy, když plánujete cestu z Bohumína přes Varšavu do Gdaňsku a Vaším záměrem je se ve Varšavě pozdržet. Pak ano, tehdy se stále vyplatí investice, neboť už řešíte následně jen místenky do dálkových vlaků.

Kromě jízdenky PKP MOST tu ale máme i jízdenku Včasná jízdenka Evropa do Polska. Ta umožňuje stejně jako podobné jízdenky do jiných států zvýhodněné cesty do polských měst. Oproti letům dřívějším je flexibilnější a můžete s ní cestovat do více měst. Má však dvě nevýhody:

1. Pokud budete chtít jet přes Vratislav na Poznaň, tak přes Lichkov Vám ji e-shop neprodá. Vydat jízdenku půjde jen do Vratislavi. Výchozí bod Vašich cest tedy bude Bohumín, případně Ostrava.

2. Poláci ji bez kontroly, ověření před cestou neuznají. Je třeba ji tedy na rozdíl od jiných zemí vytisknout a nechat zkontrolovat na pokladně či průvodčím. A pokud byste chtěli cestovat jen ve směru z Polska, máte smůlu. E-shop Vám jednosměrnou jízdenku z Polska nevydá. Pokud chcete jízdenku využít pro cestu z Polska do ČR, musíte si rovnou koupit na stejnou trasu jízdenku i tam.

Jenže co když chcete dojet vlakem z ČR třeba až na Hel, ale zpět plánujete jet, dejme tomu, z Leby? To už naštěstí díky prohloubení spolupráce českého a polského dopravce není problém. Ke konci června došlo k příjemné změně. Pokud podstoupíte cestu na nádraží a vyčkáte frontu na jízdenky, vydá Vám pokladní Včasnou jízdenku Evropa i z Polska. Nebude k tomu potřebovat už i vystavit jízdenku ve směru do Polska. Což cesty k našemu severnímu sousedovi opět o něco usnadňuje. Ačkoliv zatím na stránkách Českých drah s nabídkou jízdenky tato informace ještě není oficiálně potvrzena a nenajdete ji ani ve Zvláštním ujednání ČD pro mezinárodní přepravu (ZUJ) platném od 1. 6. 2019. Informaci mi však potvrdil jak pokladní na mezinárodní pokladně Českých drah, tak i pan Bc. Roman Šulc z Odboru cenotvorby a produktové komunikace Českých drah.

Praktické poznámky navíc

Včasná jízdenka do Polska neumožňuje tolik flexibilní trasování podobně jako PKP MOST. Pracuje totiž s výpočtem vzdálenosti nejkratší obvyklé trasy a pokud budete chtít výraznou okliku, patrně takovou jízdenku nedostanete. Čeho se to týká, si demonstrujeme následovně. Budete například chtít jet z Bohumína do Svinoústí přes Katovice. E-shop Vám nabídne jízdenku s půlnočním přestupem v Katovicích na vlak IC 38192 Przemyslanin. Ano, tento vlak je asi ten nejlepší noční vlak v Polsku a dokonce Vám nabídne e-shop rezervaci lůžka k jízdence, ale přestupní čas a čas příjezdu do cílové stanice (10:22) Vám nemusí úplně vyhovovat. Pokud si ale najdete spojení přes IDOS, zjistíte, že se dá cestovat s příjemnějším přestupem i přes Varšavu, respektive přes Krakov. Když přimějete e-shop k trasování přes Vratislav (tudy totiž jede vlak z Krakova) či přes Varšavu, už Vám jízdenku na tuto relaci nevydá.

Z toho vyplývá, že pokud budete chtít nějakou relativně méně obvyklou relaci třeba i s nočním vlakem, je vhodné si ověřit možnost vydání jízdenky tam i zpět nejprve přes e-shop, výsledek si klidně i někam zapsat na papír a následně zajít na pokladnu. Vyhnete se tak zklamání z nemožnosti vydat jízdenku trasovanou sice třeba i na noční vlak s dobrými časy jízdy (podrobněji v mém článku z ledna s přehledem nočních vlaků v Polsku). Doporučuji zvlášť ověřit a naplánovat cestu tam i zpět. Paradoxně Vám zvládne vydat e-shop cestu z Bohumína do Svinoústí s cestou nočním vlakem z Katowic, ale zpět to zvládne taky, ale v Katovicích budete ve tři ráno. Přes Krakov Vám e-shop jízdenku nevydá, to už je zkrátka moc daleko, stejně jako spojení přes Vratislav.

Přesto je však tato novinka jen vítaná a i když za vystavení jízdenky zaplatíte 50 Kč navíc, v případě, že plánujete cestu do Polska s přesuny, může se tato novinka hodit. -mir-

Autor: Miroslav Hruška | neděle 28.7.2019 14:45 | karma článku: 9.84 | přečteno: 625x

Další články blogera

Miroslav Hruška

Věrnostní program Českých drah = prozákaznická (ne)koncepce?

Na konci dubna jsem psal na mém blogu o méně známých novinkách v tarifu Českých drah. Dnešním článkem poukázat na (ne)koncepčnost věrnostního programu Českých drah. Aktuální změny totiž přináší nechtěné (nedomyšlené) komplikace.

31.5.2019 v 13:20 | Karma článku: 10.21 | Přečteno: 706 | Diskuse

Miroslav Hruška

Některé méně známé novinky v tarifu Českých drah (díl druhý)

Ve druhém díle článku bych Vás rád provedl světem novinek v tarifu Českých drah v nedávném období. Některé jsou k lepšímu a některé k horšímu. S čím novým tedy můžete při cestování s národním dopravcem počítat?

24.4.2019 v 14:45 | Karma článku: 17.02 | Přečteno: 1282 | Diskuse

Miroslav Hruška

Některé méně známé novinky v tarifu Českých drah (díl první)

V následujících dvou článcích bych Vás rád provedl světem novinek v tarifu Českých drah v nedávném období. Některé jsou k lepšímu a některé k horšímu. S čím novým tedy můžete při cestování s národním dopravcem počítat?

24.4.2019 v 11:25 | Karma článku: 13.21 | Přečteno: 920 | Diskuse

Další články z rubriky Ekonomika

Pavel Pokorný

Nedokončené letiště v Českých Budějovicích

V současné době se projekt letiště jednoznačně jeví jako prodělečný. Jediné řešení je ho zakonzervovat, investice odepsat a počkat, zda se něco změní. V současné době začíná ekonomická recese, lidé budou mít jiné starosti.

23.8.2019 v 10:21 | Karma článku: 13.10 | Přečteno: 458 | Diskuse

Luboš Smrčka

Jak nepadnout... Nebo alespoň jak zase vstát

Minulým blogem jsem si trochu zavařil. Nejen, že mi přišlo několik mailů, ale ve škole se mne ptali i studenti: Co bychom tedy měli konkrétně dělat, aby nás příští krize nesemlela?

23.8.2019 v 8:33 | Karma článku: 14.57 | Přečteno: 366 | Diskuse

Markéta Šichtařová

Věřitel platí dlužníkovi a jiné čuníkoviny

Nový hit finančních trhů a ekonomicky zaměřených zpravodajských agentur má název výnosová křivka. Že je to nějaký blábol, o kterém jste nikdy neslyšeli? V tom případě je právě tak akorát načase, abyste se doslechli.

23.8.2019 v 8:00 | Karma článku: 46.73 | Přečteno: 15038 | Diskuse

Adam Páleníček

Prodej firmy: zn. diskrétně aneb co je M&A

„Budoval jsem firmu 24 hodin denně, sedm dní v týdnu, pořád jsem na ni myslel a něco řešil. Už nechci dál pokračovat, mám teď v životě jiné priority. Dá se to nějak řešit?“ Takových příběhů jsem už slyšel desítky. A řešit se dají.

22.8.2019 v 15:28 | Karma článku: 4.17 | Přečteno: 135 | Diskuse

Jenda Šilhavý

Nechte nám stravenky!

Chci stravenkami platit robotický sex! Bylo jednou jedno Tesco, malé, na periferii velkého města, a dalo se tam platit stravenkami. Všechno.

20.8.2019 v 9:09 | Karma článku: 17.94 | Přečteno: 750 | Diskuse
Počet článků 317 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1877

Věnuji se esperantu, železnici a veřejné dopravě. V lednu 2016 jsem úspěšně ukončil magisterský obor na Fakultě regionálního rozvoje a mezinárodních studií Mendelovy univerzity. Rád cestuji, zejména do Polska, kde jsem navštívil např. Varšavu, Malbork a Osvětim. Můžete také navštívit můj miniblog na Twitteru Příležitostně píšu články na server ŽelPage, přehled článků zde. Aktuálně pracuji v Turistickém informačním centru města Brna, kde se starám o portál Go To Brno. Pravidelně taktéž přispívám na esperantskou Wikipedii. Od září 2014 jsem členem základního článku Hnutí Brontosaurus Zeměchvály, od ledna 2016 pak radním tohoto článku. Od července 2017 spravuji stránku Esperanto.cz na Facebooku. V současnosti připravuji stránku Lesnický Slavín. Moje vizitka: http://about.me/miroslavhruska.

Najdete na iDNES.cz