Některé méně známé novinky v tarifu Českých drah (díl druhý)

24. 04. 2019 14:45:04
Ve druhém díle článku bych Vás rád provedl světem novinek v tarifu Českých drah v nedávném období. Některé jsou k lepšímu a některé k horšímu. S čím novým tedy můžete při cestování s národním dopravcem počítat?

Tento článek navazuje na první díl o novinkách.

Flexi, Flexi zvýhodněná a Vázaná

To jsou názvy jízdenek, které si nyní cestující mohou pořídit. Změna názvu je od prvního února a platí, že nejvýhodnější je vázaná jízdenka, dále Flexi zvýhodněná a nejméně výhodná je Flexi. Nově by se již nemělo vyplácet dělit jízdenku na dvě jízdenku (například pro trasu Brno - Kralupy nad Vltavou bylo dříve výhodné si rozdělit jízdenky na dvě a koupit si bez garance návaznosti jízdenky Brno - Praha a Praha - Kralupy). Systém automaticky spojí nejvýhodnější cenu dohromady. Navíc ve všech případech mají slevu lidé s aplikacemi In 25 a In 50.

To ovšem neznamená, že nenarazíme na obtíže. Ty si nyní přiblížíme.

Cesta tam a zpět s různými požadavky

Občas se může stát, že chcete cestovat z bodu A do bodu B a zpět. České dráhy Vám nabídnou buď Flexi zvýhodněnou či Vázanou jízdenku v ideálním případě. Vy ale chcete ve směru tam jet pevně daným vlakem, zpět si chcete nechat flexibilitu. Pokud si jízdenku budete kupovat přes e-shop tak, že rovnou nastavíte čas jízdy zpět, pak Vám e-shop může nabídnout dvě varianty, tedy Flexi zvýhodněnou a Vázanou pro obě cesty. V takové chvíli ale nemůžete e-shopu už říct, že chcete Vázanou jen na cestu tam a na cestu zpět Flexi zvýhodněnou. Jediným řešením je tak oddělený nákup dvou dokladů postupně.

Chcete jet z Prahy do Brna v pevně daný čas a zpět mít volnost? V jednom kroku si nevyberete ...

O víkendu může rodina cestovat levněji, ale e-shop nemá algoritmus

Ačkoliv díky otevírání železničního trhu hrozí, že komerční nabídky Českých drah na podporu víkendových rodinných cest v rámci krajů půjdou do kytek, protože je nebudou uznávat soukromí dopravci, zatím se tyto nabídky vyplatí.

Ačkoliv se stal e-shop chytřejší, na vyhodnocení toho, že se v určité relaci vyplatí Skupinová víkendová jízdenka v kombinaci s jinou jízdenkou, ještě nestačí.

Pokud tedy zadáte do e-shopu trasu Brno-Královo Pole - Kutná Hora s návratem do Brna ve stejný den pro dva dospělé a jedno dítě, e-shop Vám nabídne automaticky Skupinovou víkendovou jízdenku pro celou ČR za 679 Kč. Jenže když si zadáte totéž už z Tišnova, což je město na trase z Brna do Kutné Hory, e-shop už ví, že Vám na této trase bude platit regionální varianta pro kraj Vysočina s přesahem do Jihomoravského a Středočeského kraje a nabídne Vám cenu 229 Kč. To už je pořádná úspora. A k tomu stačí si pořídit v samostatném kroku jízdenku Brno - Tišnov a zpět, ta bude stát 152 Kč, takže ušetříme celkově téměř polovinu plné ceny.

K tomu lze tedy jen dodat: e-shop je určitě od února chytřejší celkově, ale výpočet ceny jízdenky lépe zvládá v případě požadavku na cestu jednotlivce než v případě rodiny. V momentě, kdy plánujete cestu mezi kraji a můžete využít přesahu jízdenek mezi kraji navzájem, e-shop neví a raději nabídne dražší variantu.

Cenu nikdo pořádně nezná aneb věštíme z křišťálové koule

V článku pana Sůry na serveru Zdopravy bylo zmíněno následující:

Změnou je i to, že teď nejsou ceny zvýhodněných jízdenek jednotné a známé s výjimkou několika dnů v roce dopředu. Dříve byly ceny akčních jízdenek známy dopředu, nově pod názvem Flexi mají více úrovní, cena se odvíjí na včasnosti nákupu a počtu volných jízdenek v daném kontingentu. U řady relací došlo současně ke zvýšení slevy pro majitele IN25 a IN50, kde často sleva v názvu jízdenky neodpovídala skutečnému zlevnění. Kilometrický tarif se nezměnil.

Takže kilometrický tarif, čili Flexi jízdenka je pořád ta nejdražší, ale co je výhodnější, už nikdo neví. České dráhy vcelku logicky přestalo bavit zveřejňovat tabulku tzv. SporoTiketů či později Včasných jízdenek, když nyní jsou navíc možné kombinace s jízdenkami na krátkou vzdálenost z krajského města. Ano, nové ceny jsou skutečně srovnatelné s dřívějším kombinováním (třeba Brno - Hostětín je nyní cenově na stejno jako dříve dělená jízdenka Brno - Uherské Hradiště - Hostětín), ale současně platí, že cenu už Vám nikdo neprozradí.

Modelově si to můžeme ukázat na snímcích obrazovky při nákupu jízdenky Praha - Ústí. V momentě psaní článku lze koupit Vázanou jízdenku Praha - Ústí nad Labem bez slevy na In Kartu. Když bych chtěl jízdenku na středu 1. května do vlaku R 614, vyjde mne cesta na 85 Kč, protože České dráhy nabídnou Vázanou jízdenku. Flexi bude stát 109 Kč. Ale zkuste si zadat totéž na víkend 4. května a ejhle, Vázaná jízdenka stojí 99 Kč, Flexi nadále 109 Kč. Podle čeho je stanovena cena Vázané různě, lze jen hádat a je to nyní obchodní tajemství Českých drah.

Prvního května ve svátek pojedeme za 85 Kč, ale v sobotu čtvrtého května za 99 Kč. Tarifní nabídka je přitom stejná.

Cesta oklikou může vyjít levněji, ale e-shop Vám s tím sám nepomůže

V některých případech díky skládání jízdenek od e-shopu Vás může cesta přes určitou trasu vyjít levněji. Příkladem může být trasa Uherský Brod - Praha, kdy dne 11. května můžeme jet přímým vlakem v 15:10 z Brodu do Prahy za 334 Kč bez slevy na In Kartu. Pokud ale e-shopu řekneme, že chceme jet přes Břeclav, už nám započítá zvýhodněnou jízdenku v úseku Uherské Hradiště - Brno a Brno - Praha a rázem nám nabídne cenu 290 Kč bez slevy na In Kartu. Ano, v tomto případě pojedete do Prahy o hodinu déle a budete přestupovat, ale třeba můžete chtít jet z Brna s někým společně. Ale budiž, je to cesta levnější, ale časově delší. Hezká zkratka ...

Delší trasa stále může znamenat větší slevu

Nová verze e-shopu také neodstranila dlouholetý problém toho, že mezi určitými městy platí sleva, ale jakmile jedete vlakem z města, které je na trase mezi dvěma městy a toto město nepatří mezi ty "šťastné", je třeba si platit více.

Typicky to může být Staré Město u Uherského Hradiště - Brno. Cena je zhruba 85 až 89 Kč pro cestující bez slevy na In Kartě. Stejný vlak, stejná trasa, čili Moravský Písek - Brno, ale za jízdenku dáte v rychlíku přes Břeclav téměř 150 Kč. Jen výjimečně narazíte na cenu 132 Kč, což je zřejmě díky v té chvíli dostupné levnější jízdence na trase Brno - Břeclav. Obyvatelům méně významných měst tak nezbývá nic jiného než si kupovat jízdenky na delší trasu a nevyužít část trasy. Nedávno na to upozornila i reportáž České televize na příkladu Chlumec nad Cidlinou - Praha.

Můj vlak chytřejší

Poslední novinkou nedávnou ve světě Českých drah je aktualizace aplikace Můj vlak. Od aktualizace na začátku dubna je nyní možné si prodloužit přestup. Jasně, doposud jste mohli zadat čas na přestup také, ale potom jste měli globálně nastavený přestupní čas na všechny přestupní body. Nyní si můžete najít spojení dejme tomu z Brna do Bolatic na Opavsku. Chcete mít delší přestupní čas v Ostravě? Žádný problém, stačí nastavit ve výsledcích spojení pozdější přestupní vlak. U dalšího přestupu už ale delší přestup nepotřebujete. A právě to nyní umí Můj vlak ošetřit. To v praxi znamená, že si můžete nastavit cestu pozdějším vlakem či prostě jiným a do něj si také nastavit místenky. Výhodné to může být zejména u víkendových jízdenek, kdy k nim potřebujete i místenky. Jak nová funkce funguje v praxi, na to se podívejte názorně na tento tweet.

A to je z novinek ze světa Českých drah vše. Přeji Vám pěkné jarní cestování! A pokud Vám Česká republika nestačí, zkuste se inspirovat článkem o nočních vlacích v Polsku, také ode mne. -mir-

Autor: Miroslav Hruška | středa 24.4.2019 14:45 | karma článku: 17.02 | přečteno: 1307x

Další články blogera

Miroslav Hruška

Do Polska vlakem o něco snadněji a flexibilněji

V letošním roce jsem publikoval dva články z prostředí polské železnice. Situace se ale průběžně mění a tak nás český i polský dopravce občas příjemně potěší prohloubením tarifní spolupráce - o tom už dále v textu ...

28.7.2019 v 14:45 | Karma článku: 10.28 | Přečteno: 744 | Diskuse

Miroslav Hruška

Věrnostní program Českých drah = prozákaznická (ne)koncepce?

Na konci dubna jsem psal na mém blogu o méně známých novinkách v tarifu Českých drah. Dnešním článkem poukázat na (ne)koncepčnost věrnostního programu Českých drah. Aktuální změny totiž přináší nechtěné (nedomyšlené) komplikace.

31.5.2019 v 13:20 | Karma článku: 10.59 | Přečteno: 761 | Diskuse

Miroslav Hruška

Některé méně známé novinky v tarifu Českých drah (díl první)

V následujících dvou článcích bych Vás rád provedl světem novinek v tarifu Českých drah v nedávném období. Některé jsou k lepšímu a některé k horšímu. S čím novým tedy můžete při cestování s národním dopravcem počítat?

24.4.2019 v 11:25 | Karma článku: 13.51 | Přečteno: 935 | Diskuse

Další články z rubriky Ekonomika

Václav Mikeska

Informační technologie byly byrokraty nepochopeny

Byrokracie je věčná, na věky věků Amen – moto přesvědčených byrokratů celého světa od samého počátku byrokracie

17.9.2019 v 23:26 | Karma článku: 17.54 | Přečteno: 405 | Diskuse

Jan Machač

Budeme energetičtí králové nebo žebráci?

Česká republika je nyní energeticky soběstačná, elektřinu dokonce vyvážíme. To se však brzy změní a minimálně dočasně se staneme závislými na dovozu ze zahraničí. Je to bezpečné a výhodné?

17.9.2019 v 12:33 | Karma článku: 28.38 | Přečteno: 622 | Diskuse

Luboš Smrčka

Ekonomické počasí? Je to padesát na padesát

Čtyři potěšující zprávy nabídnul internet v posledních dnech. První byla na téma nezaměstnanost, druhá se týkala maloobchodu, třetí zájmu o kancelářské prostory a čtvrtá (ze světa) zlata.

17.9.2019 v 8:31 | Karma článku: 11.32 | Přečteno: 237 | Diskuse

Markéta Šichtařová

Vzhůru k likvidaci planety

Dostala jsem upřímný strach. A měl by ho dostat každý, kdo si přečte řádky, které se objevily na českém internetu a jsou jen jedny z mnohých v podobném duchu:

13.9.2019 v 8:00 | Karma článku: 48.87 | Přečteno: 22873 | Diskuse

Josef Košíček

Důchodová reforma je jen průhledná hra s čísly

Až zestárneme my, Husákova děcka, důchodový systém bude brát o dno. A je zcela zbytečné pokoušet se to vyřešit účetními operacemi.

9.9.2019 v 18:19 | Karma článku: 12.81 | Přečteno: 458 | Diskuse
Počet článků 317 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1883

Věnuji se esperantu, železnici a veřejné dopravě. V lednu 2016 jsem úspěšně ukončil magisterský obor na Fakultě regionálního rozvoje a mezinárodních studií Mendelovy univerzity. Rád cestuji, zejména do Polska, kde jsem navštívil např. Varšavu, Malbork a Osvětim. Můžete také navštívit můj miniblog na Twitteru Příležitostně píšu články na server ŽelPage, přehled článků zde. Aktuálně pracuji v Turistickém informačním centru města Brna, kde se starám o portál Go To Brno. Pravidelně taktéž přispívám na esperantskou Wikipedii. Od září 2014 jsem členem základního článku Hnutí Brontosaurus Zeměchvály, od ledna 2016 pak radním tohoto článku. Od července 2017 spravuji stránku Esperanto.cz na Facebooku. V současnosti připravuji stránku Lesnický Slavín. Moje vizitka: http://about.me/miroslavhruska.

Najdete na iDNES.cz