Některé méně známé novinky v tarifu Českých drah (díl první)

24. 04. 2019 11:25:25
V následujících dvou článcích bych Vás rád provedl světem novinek v tarifu Českých drah v nedávném období. Některé jsou k lepšímu a některé k horšímu. S čím novým tedy můžete při cestování s národním dopravcem počítat?

Zrušený bonus za jízdu první třídou

Od prosince 2014 můžete za jízdenku nakoupenou přes e-shop získávat body a ty následně směnit za zvýhodněné jízdenky či jiné produkty od partnerů. Princip podobný jako například u Tesca. V roce 2016 navíc fungoval bonus v podobě dvoj- nebo i dokonce někdy trojnásobku bodů navíc za jízdu některým z expresních vlaků ve dnech mimo špičku. Tento bonus nakonec dlouho nevydržel, ale je fakt, že fungoval i tehdy, když jste bonusovým vlakem jeli i jen část z celkové trasy.

Současně v té době začaly České dráhy motivovat cestující využívat první třídu ve vybraných rychlících, kde zatím nenabízejí vysokou kvalitu služeb. Od srpna 2016 jsem si tak zvykl na občasné cesty rychlíkem v první třídě s bonusem dvojnásobku bodů. Obzvláště v období září 2017 až květen 2018 jsem pravidelně jezdil v první třídě rychlíkem na trase Brno - Ostrava na víkend. Zpět jsem někdy jel v druhé třídě, někdy v první třídě.

Inu, byl jsem motivován jet o něco komfortněji a získat za to body navíc. Někdo by mohl namítnout, že ten dvojnásobek není žádný odvar, ale v momentě, kdy mám příjem bodů za nákupy jízdenek pro některé mé známé, tak proč si tu radost neudělat. A koneckonců, v první třídě bylo opravdu volno, a když jsem potřeboval jít na záchod, tak jsem se neprodíral kolem lidí v uličce.

V tichosti ale nejprve zmizel bonus ve vybraných expresech, loni v prosinci v souvislosti se změnou jízdního řádu zmizel i bonus za jízdu v první třídě rychlíků.

První třída pro děti a důchodce zdražila

Méně známým faktem je i to, že si děti ve věku 6 až 17 let nemohou od loňského 1. září nemohou pořídit In Kartu s aplikací In 25 či In 50 a tedy si zlevnit cestování v první třídě, kde státní slevy neplatí. Slovy pokladní, která mi informaci potvrdila, děti přeci mají výraznou státní slevu ve druhé třídě. Totéž platí pro cesty důchodců nad 65 let. Do 65 let si mohou požádat o In Kartu s aplikací In 50 pro důchodce, ale po dovršení věku 65 let už nemají nárok na In Kartu, která by poskytovala takovou slevu.

Jediným řešením pro opravdu časté cesty dětí od 6 do 17 let a důchodců nad 65 let v první třídě je tak snad In 100. Ale pokud nejezdí zmíněné kategorie cestujících vlakem často, vyjde je příležitostná cesta vlakem v první třídě paradoxně dráž.

Ano, na jednu stranu je třeba dodat, že možnost 50% slevy na jízdenky první třídy pro děti do 15 let byla dříve dána státem a nově tuto slevu již stát neposkytuje (zdroj https://zdopravy.cz/necekany-problem-statnich-slev-detem-ci-seniorum-vyrazne-zdrazila-1-trida-15903/), takže proč by měly mít České dráhy povinnost poskytovat nějakou slevu dětem a důchodcům v první třídě. Navíc je třeba si uvědomit, že za jízdenku se státní slevou 75 % dostanou České dráhy od nás, daňových poplatníků, zbytek jízdného do původní, aktuální hodnoty jízdenky v plné ceně. Ne hned, ale ano, stát dopravcům vrátí peníze zpět. A to je přeci zajímavější, inkasovat celou částku než poskytovat slevu 25 % či 50 % a nemít z toho už nic od státu navíc, protože se jedná o komerční nabídku.

Na tomto příkladu se krásně ukazuje, že zrušení státních slev by vyžadovalo úplný návrat k původnímu systému. Otázkou je, jestli si ta politická reprezentace, která bude u moci a slevy se rozhodne zrušit, bude ještě pamatovat původní nastavení. A jestli pak České dráhy zavedou zpátky cenově zvýhodněnou In 25 pro mladé lidi do 26 let (bez ohledu na to, jestli je cestující student či nikoliv). Když si vezmeme, že zavádění slev provázel také jistý chaos, tak si nedělám iluze, že zpět to půjde snadno.

V kontextu toho, že jsem si nedávno přečetl článek "Cenová diskriminace všude kolem" od Jana Mošovského v časopise Trade off (přesněji v druhém čísle letošního ročníku), lze konstatovat, že v důsledku zavedení státních slev nám tu došlo k diskriminaci určité skupiny zájemců o slevu do první třídy ve vlacích Českých drah. Ano, jde o tarifní politiku Českých drah a jejich rozhodnutí, nemůžeme Českým dráhám zazlívat, že se snaží chovat tak, aby vydělaly, nicméně máme tu jistou formu diskriminace. Rodinám s dětmi, které občas jezdí na výlet a používají přitom první třídu, tímto diskriminačním opatřením vzrostly náklady. A to jsme nepřipomněli fakt, že ze státních slev profitují především lidé, kterým do místa bydliště jezdí autobus i o víkendu. To není problém v Jihomoravském kraji, ale v mnoha krajích ano. Ale o tom, jak nám tu stát vytvořil diskriminaci v podobě zlevnění vybraným skupinám obyvatel, když do mnoha obcí chybí kvalitní dopravní spojení, už jsem psal v článku "Makáme ... 75 % sleva na jízdném ... ale za jakou cenu?".

Velká vlaková výluka v Brně a státní slevy

Nyní trochu odbočíme k Brnu. V souvislosti s velkou vlakovou výlukou v Brně došlo k tomu, že na území města Brna platí ve vybraných linkách tarif Českých drah, protože vybrané tramvaje a autobusy jsou považovány za náhradní dopravu. A protože jde pořád o náhradní dopravu za vlak, jde tedy o linky, ve kterých PLATÍ státní slevy! Když se tedy vrátíme k článku o Dopadech zlevnění veřejné dopravy na příkladu Brna a okolí z loňského prosince, který jsem na svém blogu publikoval, tak víme, že na lince, která vede z města Brna do okolí, platí státní slevy.

Napsal jsem doslova:

Jedete v opačném směru (čili z Brna)? Platí stejná pravidla, ale kdo říká, že když si koupíte jízdenku za 6 Kč na 3 zóny, musíte skutečně linkou číslo 57 dojet až na konečnou do Vranova? Myslíte si, že Vás někdo zkontroluje, jestli náhodou nevystupujete už v Útěchově?

A jsme u toho, ačkoliv jasně zdůrazňuji, že není mým úmyslem kohokoliv nabádat / navádět ke kupování levnějších jízdenek na více zón a ve skutečnosti je využít jen pro cesty ve směru z Brna mimo město Brno, ale jen v rámci Brna (opačně to nejde, protože ona zlevněná jízdenka musí být označena v mimobrněnské zóně). Pouze jde o konstatování a výklad toho, co funguje.

Pokud si tedy student pořídí jízdenku za 6 Kč na 3 zóny a označí si ji v tramvaji číslo 1 z hlavního nádraží směr Řečkovice, musí mu nyní revizor jízdenku uznat, protože jde o náhradní dopravu za jinak přímý vlak z centra Brna. A kdo říká, že musí dojet až na Semilasso, dále přestoupit na vlak a jet do Kuřimi? Ne, student přeci může vystoupit po cestě a klidně si pokračovat s novou jízdenkou někdy později. V opačném směru to nejde, jen ve směru z města.

Znovu opakuji tezi z předchozího článku:

Jde jen o výklad pravidel a z toho vyplývající důsledky, nikoliv návod, jak systém cíleně oblbovat / zneužívat (spíše vidím riziko u fiktivních jízdenek studentů bez jakékoliv kontroly u dálkových dopravců nebo i nedůslednou kontrolu nároku na slevu při nástupu do autobusu či přímo ve vlaku ze strany dopravců).

Ale krásně se na tomto ukazuje, jak nešťastné je zavedení státních slev.

Pokračování článku bude následovat :-) V druhém díle Vám prozradím několik postřehů k nákupům jízdenek, zejména na e-shopu. -mir-

Autor: Miroslav Hruška | středa 24.4.2019 11:25 | karma článku: 13.51 | přečteno: 935x

Další články blogera

Miroslav Hruška

Do Polska vlakem o něco snadněji a flexibilněji

V letošním roce jsem publikoval dva články z prostředí polské železnice. Situace se ale průběžně mění a tak nás český i polský dopravce občas příjemně potěší prohloubením tarifní spolupráce - o tom už dále v textu ...

28.7.2019 v 14:45 | Karma článku: 10.28 | Přečteno: 744 | Diskuse

Miroslav Hruška

Věrnostní program Českých drah = prozákaznická (ne)koncepce?

Na konci dubna jsem psal na mém blogu o méně známých novinkách v tarifu Českých drah. Dnešním článkem poukázat na (ne)koncepčnost věrnostního programu Českých drah. Aktuální změny totiž přináší nechtěné (nedomyšlené) komplikace.

31.5.2019 v 13:20 | Karma článku: 10.59 | Přečteno: 761 | Diskuse

Miroslav Hruška

Některé méně známé novinky v tarifu Českých drah (díl druhý)

Ve druhém díle článku bych Vás rád provedl světem novinek v tarifu Českých drah v nedávném období. Některé jsou k lepšímu a některé k horšímu. S čím novým tedy můžete při cestování s národním dopravcem počítat?

24.4.2019 v 14:45 | Karma článku: 17.02 | Přečteno: 1307 | Diskuse

Další články z rubriky Ekonomika

Václav Mikeska

Informační technologie byly byrokraty nepochopeny

Byrokracie je věčná, na věky věků Amen – moto přesvědčených byrokratů celého světa od samého počátku byrokracie

17.9.2019 v 23:26 | Karma článku: 17.54 | Přečteno: 405 | Diskuse

Jan Machač

Budeme energetičtí králové nebo žebráci?

Česká republika je nyní energeticky soběstačná, elektřinu dokonce vyvážíme. To se však brzy změní a minimálně dočasně se staneme závislými na dovozu ze zahraničí. Je to bezpečné a výhodné?

17.9.2019 v 12:33 | Karma článku: 28.38 | Přečteno: 622 | Diskuse

Luboš Smrčka

Ekonomické počasí? Je to padesát na padesát

Čtyři potěšující zprávy nabídnul internet v posledních dnech. První byla na téma nezaměstnanost, druhá se týkala maloobchodu, třetí zájmu o kancelářské prostory a čtvrtá (ze světa) zlata.

17.9.2019 v 8:31 | Karma článku: 11.32 | Přečteno: 237 | Diskuse

Markéta Šichtařová

Vzhůru k likvidaci planety

Dostala jsem upřímný strach. A měl by ho dostat každý, kdo si přečte řádky, které se objevily na českém internetu a jsou jen jedny z mnohých v podobném duchu:

13.9.2019 v 8:00 | Karma článku: 48.87 | Přečteno: 22873 | Diskuse

Josef Košíček

Důchodová reforma je jen průhledná hra s čísly

Až zestárneme my, Husákova děcka, důchodový systém bude brát o dno. A je zcela zbytečné pokoušet se to vyřešit účetními operacemi.

9.9.2019 v 18:19 | Karma článku: 12.81 | Přečteno: 458 | Diskuse
Počet článků 317 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1883

Věnuji se esperantu, železnici a veřejné dopravě. V lednu 2016 jsem úspěšně ukončil magisterský obor na Fakultě regionálního rozvoje a mezinárodních studií Mendelovy univerzity. Rád cestuji, zejména do Polska, kde jsem navštívil např. Varšavu, Malbork a Osvětim. Můžete také navštívit můj miniblog na Twitteru Příležitostně píšu články na server ŽelPage, přehled článků zde. Aktuálně pracuji v Turistickém informačním centru města Brna, kde se starám o portál Go To Brno. Pravidelně taktéž přispívám na esperantskou Wikipedii. Od září 2014 jsem členem základního článku Hnutí Brontosaurus Zeměchvály, od ledna 2016 pak radním tohoto článku. Od července 2017 spravuji stránku Esperanto.cz na Facebooku. V současnosti připravuji stránku Lesnický Slavín. Moje vizitka: http://about.me/miroslavhruska.

Najdete na iDNES.cz