Některé méně známé novinky v tarifu Českých drah (díl první)
Zrušený bonus za jízdu první třídou
Od prosince 2014 můžete za jízdenku nakoupenou přes e-shop získávat body a ty následně směnit za zvýhodněné jízdenky či jiné produkty od partnerů. Princip podobný jako například u Tesca. V roce 2016 navíc fungoval bonus v podobě dvoj- nebo i dokonce někdy trojnásobku bodů navíc za jízdu některým z expresních vlaků ve dnech mimo špičku. Tento bonus nakonec dlouho nevydržel, ale je fakt, že fungoval i tehdy, když jste bonusovým vlakem jeli i jen část z celkové trasy.
Současně v té době začaly České dráhy motivovat cestující využívat první třídu ve vybraných rychlících, kde zatím nenabízejí vysokou kvalitu služeb. Od srpna 2016 jsem si tak zvykl na občasné cesty rychlíkem v první třídě s bonusem dvojnásobku bodů. Obzvláště v období září 2017 až květen 2018 jsem pravidelně jezdil v první třídě rychlíkem na trase Brno - Ostrava na víkend. Zpět jsem někdy jel v druhé třídě, někdy v první třídě.
Inu, byl jsem motivován jet o něco komfortněji a získat za to body navíc. Někdo by mohl namítnout, že ten dvojnásobek není žádný odvar, ale v momentě, kdy mám příjem bodů za nákupy jízdenek pro některé mé známé, tak proč si tu radost neudělat. A koneckonců, v první třídě bylo opravdu volno, a když jsem potřeboval jít na záchod, tak jsem se neprodíral kolem lidí v uličce.
V tichosti ale nejprve zmizel bonus ve vybraných expresech, loni v prosinci v souvislosti se změnou jízdního řádu zmizel i bonus za jízdu v první třídě rychlíků.
První třída pro děti a důchodce zdražila
Méně známým faktem je i to, že si děti ve věku 6 až 17 let nemohou od loňského 1. září nemohou pořídit In Kartu s aplikací In 25 či In 50 a tedy si zlevnit cestování v první třídě, kde státní slevy neplatí. Slovy pokladní, která mi informaci potvrdila, děti přeci mají výraznou státní slevu ve druhé třídě. Totéž platí pro cesty důchodců nad 65 let. Do 65 let si mohou požádat o In Kartu s aplikací In 50 pro důchodce, ale po dovršení věku 65 let už nemají nárok na In Kartu, která by poskytovala takovou slevu.
Jediným řešením pro opravdu časté cesty dětí od 6 do 17 let a důchodců nad 65 let v první třídě je tak snad In 100. Ale pokud nejezdí zmíněné kategorie cestujících vlakem často, vyjde je příležitostná cesta vlakem v první třídě paradoxně dráž.
Ano, na jednu stranu je třeba dodat, že možnost 50% slevy na jízdenky první třídy pro děti do 15 let byla dříve dána státem a nově tuto slevu již stát neposkytuje (zdroj https://zdopravy.cz/necekany-problem-statnich-slev-detem-ci-seniorum-vyrazne-zdrazila-1-trida-15903/), takže proč by měly mít České dráhy povinnost poskytovat nějakou slevu dětem a důchodcům v první třídě. Navíc je třeba si uvědomit, že za jízdenku se státní slevou 75 % dostanou České dráhy od nás, daňových poplatníků, zbytek jízdného do původní, aktuální hodnoty jízdenky v plné ceně. Ne hned, ale ano, stát dopravcům vrátí peníze zpět. A to je přeci zajímavější, inkasovat celou částku než poskytovat slevu 25 % či 50 % a nemít z toho už nic od státu navíc, protože se jedná o komerční nabídku.
Na tomto příkladu se krásně ukazuje, že zrušení státních slev by vyžadovalo úplný návrat k původnímu systému. Otázkou je, jestli si ta politická reprezentace, která bude u moci a slevy se rozhodne zrušit, bude ještě pamatovat původní nastavení. A jestli pak České dráhy zavedou zpátky cenově zvýhodněnou In 25 pro mladé lidi do 26 let (bez ohledu na to, jestli je cestující student či nikoliv). Když si vezmeme, že zavádění slev provázel také jistý chaos, tak si nedělám iluze, že zpět to půjde snadno.
V kontextu toho, že jsem si nedávno přečetl článek "Cenová diskriminace všude kolem" od Jana Mošovského v časopise Trade off (přesněji v druhém čísle letošního ročníku), lze konstatovat, že v důsledku zavedení státních slev nám tu došlo k diskriminaci určité skupiny zájemců o slevu do první třídy ve vlacích Českých drah. Ano, jde o tarifní politiku Českých drah a jejich rozhodnutí, nemůžeme Českým dráhám zazlívat, že se snaží chovat tak, aby vydělaly, nicméně máme tu jistou formu diskriminace. Rodinám s dětmi, které občas jezdí na výlet a používají přitom první třídu, tímto diskriminačním opatřením vzrostly náklady. A to jsme nepřipomněli fakt, že ze státních slev profitují především lidé, kterým do místa bydliště jezdí autobus i o víkendu. To není problém v Jihomoravském kraji, ale v mnoha krajích ano. Ale o tom, jak nám tu stát vytvořil diskriminaci v podobě zlevnění vybraným skupinám obyvatel, když do mnoha obcí chybí kvalitní dopravní spojení, už jsem psal v článku "Makáme ... 75 % sleva na jízdném ... ale za jakou cenu?".
Velká vlaková výluka v Brně a státní slevy
Nyní trochu odbočíme k Brnu. V souvislosti s velkou vlakovou výlukou v Brně došlo k tomu, že na území města Brna platí ve vybraných linkách tarif Českých drah, protože vybrané tramvaje a autobusy jsou považovány za náhradní dopravu. A protože jde pořád o náhradní dopravu za vlak, jde tedy o linky, ve kterých PLATÍ státní slevy! Když se tedy vrátíme k článku o Dopadech zlevnění veřejné dopravy na příkladu Brna a okolí z loňského prosince, který jsem na svém blogu publikoval, tak víme, že na lince, která vede z města Brna do okolí, platí státní slevy.
Napsal jsem doslova:
Jedete v opačném směru (čili z Brna)? Platí stejná pravidla, ale kdo říká, že když si koupíte jízdenku za 6 Kč na 3 zóny, musíte skutečně linkou číslo 57 dojet až na konečnou do Vranova? Myslíte si, že Vás někdo zkontroluje, jestli náhodou nevystupujete už v Útěchově?
A jsme u toho, ačkoliv jasně zdůrazňuji, že není mým úmyslem kohokoliv nabádat / navádět ke kupování levnějších jízdenek na více zón a ve skutečnosti je využít jen pro cesty ve směru z Brna mimo město Brno, ale jen v rámci Brna (opačně to nejde, protože ona zlevněná jízdenka musí být označena v mimobrněnské zóně). Pouze jde o konstatování a výklad toho, co funguje.
Pokud si tedy student pořídí jízdenku za 6 Kč na 3 zóny a označí si ji v tramvaji číslo 1 z hlavního nádraží směr Řečkovice, musí mu nyní revizor jízdenku uznat, protože jde o náhradní dopravu za jinak přímý vlak z centra Brna. A kdo říká, že musí dojet až na Semilasso, dále přestoupit na vlak a jet do Kuřimi? Ne, student přeci může vystoupit po cestě a klidně si pokračovat s novou jízdenkou někdy později. V opačném směru to nejde, jen ve směru z města.
Znovu opakuji tezi z předchozího článku:
Jde jen o výklad pravidel a z toho vyplývající důsledky, nikoliv návod, jak systém cíleně oblbovat / zneužívat (spíše vidím riziko u fiktivních jízdenek studentů bez jakékoliv kontroly u dálkových dopravců nebo i nedůslednou kontrolu nároku na slevu při nástupu do autobusu či přímo ve vlaku ze strany dopravců).
Ale krásně se na tomto ukazuje, jak nešťastné je zavedení státních slev.
Pokračování článku bude následovat :-) V druhém díle Vám prozradím několik postřehů k nákupům jízdenek, zejména na e-shopu. -mir-
Miroslav Hruška
Jedna jízdenka vládne všem
Jedna jízdenka vládne všem, jedna jim všem káže, jedna všechny přiveze, dopravce prováže. Ale jak ji získat?
Miroslav Hruška
Jak si zpřehlednit prohlížeč?
Taky máte potřebu mít v prohlížeči otevřeno mnoho stránek, přesněji v terminologii prohlížečů panelů (a ne jen vše mít v záložkách)? Já už teď tolik ne, dříve během studia na vysoké jsem tu tendenci měl.
Miroslav Hruška
Ze života Jana Marka - pohled člověka se zdravotním postižením na situaci nejen v dopravě
Každý běžný den cestuje veřejnou dopravou mnoho lidí, včetně těch se zdravotním postižením. Každý z nich vnímá při cestování různé problémy, které nám nemusí být zcela zřejmé. O nich jsem v polovině února hovořil s Janem Markem.
Miroslav Hruška
Sáňkování ve švýcarském stylu
Tahle zima radovánkám na sněhu příliš nepřeje. I když v noci z 11. na 12. února přes noc napadl sníh a Brno se pokrylo aspoň na chvíli do zimního kabátku, bylo to málo. Zvu Vás na sáňkářský výlet do Švýcarska (a na závěr na pivo).
Miroslav Hruška
Nočním vlakem napříč Polskem - aktualizovaný průvodce pro rok 2020
V lednu 2019 jsem na svém blogu poprvé publikoval podrobného průvodce cestováním nočními vlaky v Polsku. Jako každý rok však dochází k úpravám, proto v následujícím článku zhodnotím aktuální situaci.
Miroslav Hruška
Návrh pro alternativní trasování linek MHD v Líšni
Po dlouhé době dojde v Brně k prodloužení trolejbusové tratě v Líšni. Tím však zákonitě dojde ke změnám tras linek v Líšni a ke změně konceptu cestování. V následujícím článku představuji alternativní řešení dopravy.
Miroslav Hruška
Brněnské hlavní nádraží získalo nový vchod
Poněkud v tichosti byl po odkladech tento týden otevřen nový vchod na hlavní nádraží. Svůj účel zatím během rekonstrukce nádraží moc plnit nebude, ale po znovuotevření haly jej jistě mnoho cestujících využije pro zkrácení cesty.
Miroslav Hruška
Jak jsme zastropovali státní slevy v dopravě aneb satiricky o slevách
Tak jsme se včera dozvěděli, že někteří dopravci prý zneužívají státních slev v dopravě. Slovy Andreje Babiše, takovému zneužití je samozřejmě nutné zabránit přímo a hned, zvlášť když se to dozví příznačně cestou ve vlaku do Brna.
Miroslav Hruška
Odkaz Rychlých šípů do dnešní doby
Letos je to 80 let od vydání prvního komiksu o Rychlých šípech a 20 let od úmrtí Jaroslava Foglara. Ústřední myšlenka boje dobra se zlem a cesty k ušlechtilosti zůstává aktuální i v dnešní době. Čemu se však můžeme už jen pousmát?
Miroslav Hruška
Do Polska vlakem o něco snadněji a flexibilněji
V letošním roce jsem publikoval dva články z prostředí polské železnice. Situace se ale průběžně mění a tak nás český i polský dopravce občas příjemně potěší prohloubením tarifní spolupráce - o tom už dále v textu ...
Miroslav Hruška
Věrnostní program Českých drah = prozákaznická (ne)koncepce?
Na konci dubna jsem psal na mém blogu o méně známých novinkách v tarifu Českých drah. Dnešním článkem poukázat na (ne)koncepčnost věrnostního programu Českých drah. Aktuální změny totiž přináší nechtěné (nedomyšlené) komplikace.
Miroslav Hruška
Některé méně známé novinky v tarifu Českých drah (díl druhý)
Ve druhém díle článku bych Vás rád provedl světem novinek v tarifu Českých drah v nedávném období. Některé jsou k lepšímu a některé k horšímu. S čím novým tedy můžete při cestování s národním dopravcem počítat?
Miroslav Hruška
Nočním vlakem napříč Polskem až k moři - i letos přímo z ČR a rychleji
Na začátku týdne jsem publikoval praktického průvodce pro milovníky nočního cestování pro cesty nočními vlaky v Polsku. V něm byl zmíněn i sezónní noční vlak Wydmy, který loni spojoval ČR s polským mořem. Bude spojovat i letos...
Miroslav Hruška
Nočními vlaky v Polsku - praktický průvodce pro milovníky nočního cestování
V našich českých luzích a hájích je cesta nočním vlakem s cílem vyspat se vzhledem k velikosti země nemyslitelná. V Polsku Vás noční vlaky přepraví od jihu až na sever či z východu na západ. Odkud a kam? Čtěte dále mého průvodce.
Miroslav Hruška
Dopady zlevnění veřejné dopravy na příkladu Brna a okolí
Dnešním článkem navazuji na svůj článek kritizující zavedení slevy 75 % na jízdném. Dnes představím, co přineslo v praxi zavedení slevy pro studenty a seniory především v okolí Brna. Následovat bude malý rozbor dopadů mimo Brno.
Miroslav Hruška
Výměna místenek u Českých drah - na co si dát pozor aneb co možná nevíte
Už je to skoro rok, co je možné koupit vnitrostátní jízdenku Českých drah a stornovat ji snadněji než dříve. Vrátit se dají jízdenky koupené jak přes e-shop ČD, tak i na pokladně. Je tu však jeden zádrhel, o kterém asi nevíte.
Miroslav Hruška
V Brně bude jezdit více klimatizovaných autobusů
Současné horké dny znamenají snížený komfort ve vozidlech MHD obecně. V dálkových autobusech je klimatizace běžná, vozidla MHD ve většině českých měst ji zatím spíše nemají. V Brně však klimatizovaných vozidel bude brzy více.
Miroslav Hruška
Makáme ... 75 % sleva na jízdném ... ale za jakou cenu?
Už je to nějaký ten týden, co se na nás z billboardů usmívá premiér Andrej Babiš a snaží se nás s roztaženýma rukama, jež rozhazují, přesvědčit kampaní, že jeho vláda maká. A důkazem je i sleva 75 % na jízdné. Má to ale pár vad.
Miroslav Hruška
Prezident Zeman jmenoval podruhé Babiše premiérem a "nezklamal" ...
Tak byl Milošem Zemanem dnes podruhé v politickém životě jmenován premiérem této země Andrej Babiš. Nebyl by to ale Miloš Zeman, kdyby si opět nekopnul do médií a trochu si nerozporoval ... ostatně ...
Miroslav Hruška
Proměna vlakového nádraží v Cieszynie
Říká se, že z Těšína vyjíždí vlaky až na kraj světa ... i když z toho polského ještě před časem nejezdily vlaky do České republiky. Alespoň osobní vlaky se vrátily na scénu v prosinci 2015 a nyní cestující vítá i nové nádraží ...
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 326
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1971x