Nočními vlaky v Polsku - praktický průvodce pro milovníky nočního cestování

21. 01. 2019 14:17:09
V našich českých luzích a hájích je cesta nočním vlakem s cílem vyspat se vzhledem k velikosti země nemyslitelná. V Polsku Vás noční vlaky přepraví od jihu až na sever či z východu na západ. Odkud a kam? Čtěte dále mého průvodce.

Jak asi víte, jednou z mých oblastí zájmů je Polsko. Země je rozsáhlá a proto není divu, že na území našeho severního souseda jezdí noční vlaky. Pravda, Polsko vzhledem k rovinatému charakteru země by sice postavilo vysokorychlostní tratě patrně snáze než Česká republika (nebo i vysokorychlostní Španělsko, kdy trať z Valencie do Madridu překonává náročný horský terén), ale prozatím trvá cesta ze severu na jih či ze západu na východ země dost dlouho.

Ačkoliv kritici stavu polských železnic Vám budou tvrdit, že dnešní nabídka nočních spojů již není to, co bývala a mohla by pokrývat více měst, stále se dá říct, že v Polsku existuje slušná síť nočních spojení.

Jen ji majoritní dopravce dálkových osobních vlaků PKP Intercity neumí zcela propagovat. Na stránkách hlavního dopravce pro přepravu cestujících v Polsku informace o nočním spojení člověk aby pohledal. V přehledu vlaků na stránce tohoto dopravce je zmínka jen o vlacích EuroNight, ale noční vnitrostátní vlaky v Polsku jsou kategorie Twoje Linie Kolejowe (TLK) či v jednom případě InterCity. Ani v jednom případě však nenajdete informaci o nočních spojích.

A právě proto jsem se rozhodl za Vás tyto informace sepsat do přehledného článku s následujícími kapitolami.

1. Detektivní hledání

2. Přehled vlaků

2.1 Pravidelné spoje

2.2 Mapa

2.3 Sezónní spoje

2.4 Dostupné varianty

3. Služby navíc

4. Kolik to stojí

4.1. Ceny

4.2 Jak koupit

5. Vazby na ČR

1. Detektivní hledání?

Pokud tedy chceme zjistit, jaké že noční vlaky jezdí napříč Polskem, nezbývá nám než využít stránku s přehledem řazení vlaků ve vybraných stanicích. Pak už podle toho můžeme začít hledat možná spojení, což připomíná detektivku.

Ale toto jsem vyřešil za Vás a tak v následujícím textu Vám představím aktuální přehled nočních vnitrostátních vlaků. Vždy uvedu výchozí a koncovou stanici, nabídku vozů a orientační jízdní řád. Jízdní řád jsem vypsal z polského vyhledávače rozklad.pkp.pl (IDOS nemusí mít všechna data). Před vlastní cestou doporučuji tyto časy ověřit, jízdní řád se občas může měnit.

2. Přehled vlaků

2.1 Pravidelné spoje

TLK 35170/53170 KARPATY

Noční vlak spojující polské přístavní město Gdyně se známým horským střediskem Zakopane. Ve vlaku jsou řazeny jako vozy na sezení, tak jeden vůz lůžkový a jeden vůz lehátkový (varianty 3, 4 a 6 lehátek v kupé). Jízdní řád příjezdů a odjezdů z nejdůležitějších stanic:

Směr Zakopane

Směr Gdyně

Zakopane

7:09

20:51 (odjezd)

Krakov

3:33-56

23:55-0:21

Čenstochová

1:33-48

2:17-19

Varšava (hlavní)

22:40-45

4:55 - 5:40

Malbork

19:26-27

8:45-46

Gdaňsk

18:50-53

9:26-29

Gdyně

18:26 (odjezd)

9:53

Celková vzdálenost takto překonaná je 839 km. Tento vlak navíc veze i přímé vozy do města Nowy Sącz, Krynica-Zdrój, kam příjíždí v 7.03, respektive v 8:46. Vzhledem k tomu, že v tomto případě jde jen o vozy na sezení, tak se nedá už mluvit o komfortním svezení. Zpět z města Krynica-Zdrój odjíždí tento vlak v 19:39, z města Nowy Sącz v 21:16. Tento vlak se každopádně může hodit i pro cestu jen z Varšavy do Zakopaného a zpět vzhledem k časům jízdy.

Na rozdíl od dále vypsaných nočních vlaků je tento vlak v provozu jen v zimě a v létě.

TLK 38196/83196 PODHALANIN

I tento vlak spojuje horské středisko Zakopane s mořem, ale v tomto případě jen s přístavním Štětínem. Ve vlaku jsou řazeny jako vozy na sezení, tak jeden vůz lůžkový a jeden vůz lehátkový (varianty 3 a 6 lehátek v kupé). Jízdní řád příjezdů a odjezdů z nejdůležitějších stanic:

Směr Zakopane

Směr Štětín

Zakopane

8:40

20:07 (odjezd)

Nowy Targ

8:11-12

20:38-39

Wadowice

5:58-6:02

22:59-23:00

Bílsko-Bělá

4:34-48

0:12-26

Katovice

3:26-43

1:18-31

Kluczbork

1:43-44

3:13-21

Poznaň

23:13-34

5:39-55

Rzepin

21:32-36

7:28-29

Kostrzyn

21:08-09

7:52-53

Štětín

20:06 (odjezd)

8:54

Celková vzdálenost takto překonaná je 832 km. Na rozdíl od dále vypsaných nočních vlaků je tento vlak v provozu jen v zimě a v létě.

TLK 45170/54170/66114 ROZEWIE

Na rozdíl od prvních dvou vypsaných vlaků tento vlak se v části trasy dělí a nabízí tak tzv. přímé vozy od přímořské Gdyně na jih Polska, konkrétně do Jelení Hory či do Bílska-Bělé. Tabulky tedy budou dvě. Do Jelení Hory je k dispozici na tomto vlaku lůžko i lehátko (varianty 3 a 6 lehátek v kupé), do Bílska-Bělé jen lůžko.

Směr Jelení Hora

Směr Gdyně

Gdyně

21:31 (odjezd)

7:08

Gdaňsk

21:55-58

6:41-44

Bydhošť

23:39-42

4:46-55

Poznaň

1:29-2:18

2:18-3:08

Vratislav

4:57-5:39

23:14-44

Valbřich

6:49-50

22:04-05

Jelení Hora

7:33

21:20 (odjezd)

Celková vzdálenost takto překonaná je 676 km. Mimochodem, je to jediné přímé spojení tohoto města s polským mořem. V případě nočního spojení z Gdyně do Jelení Hory je možné dát za pravdu kritikům stavu noční dopravy, která se redukuje. Ještě v roce 2018 totiž jezdily přímé vozy až do Szklarske Poręby a nikoliv jen do Jelení Hory. Szklarska Poręba tak od prosince 2018 ztratila přímé spojení k moři nočním vlakem.

A Bílsko-Bělá s přímým lůžkovým vozem?

Směr Gdyně

Směr Bílsko-Bělá

Gdyně

7:08

21:31 (odjezd)

Gdaňsk

6:41-44

21:55-58

Bydhošť

4:46-55

23:39-42

Poznaň

2:18-3:08

1:29-2:18

Vratislav

23:10-44

4:57-5:37

Opolí

22:14-16

6:30-35

Katovice

20:39-59

7:54-8:12

Čechovice-Dědice

20:00-01

8:53-44

Bílsko-Bělá

19:49 (odjezd)

9:05

Celková vzdálenost takto překonaná je 784 km.

TLK 83170/1 USTRONIE

I tento vlak má dvě části trasy, tedy přímé vozy. Nabízí přímé spojení z Kolobřehu přes Gdaňsk na jih Polska, respektive na východ. Vlak totiž veze přímý lůžkový vůz i vozy na sezení až do Přemyšlu. Navíc do Krakova se svezete lůžkem i lehátkem (jen ve variantě 3 lehátek v kupé). Tabulka tedy bude jen jedna..

Směr Přemyšl

Směr Kolobřeh

Kolobřeh

18:25 (odjezd)

10:26

Koszalin

19:06-07

9:44-46

Słupsk

19:53-20:03

8:55-56

Gdyně

21:39-22:01

6:59-7:19

Gdaňsk

22:25-28

6:32-35

Malbork

23:03-04

5:52-53

Toruň (město)

00:53-54

4:04-4:05

Čenstochová

5:28-29

00:01-02

Krakov

8:29-45

20:17-21:08

Tarnów

9:54-55

19:21-22

Řešov

10:51-52

18:24-26

Přemyšl

12:01

17:15 (odjezd)

Tento vlak tak poskytuje cestu s rozumným časem příjezdu a odjezdu do / z Krakova pro cestu na sever / ze severu ve srovnání s TLK Karpaty. Celková vzdálenost takto překonaná je 1241 km v případě cesty až do Přemyšlu, do Krakova je to 996 km..

TLK 81170/18170 UZNAM

I tento vlak má dvě části trasy, tedy přímé vozy. Nabízí přímé spojení ze Svinoústí do Varšavy, ale také na jih do Bílska-Bělé. Do Varšavy se můžete svézt lůžkem i lehátkem (varianty 3 a 6 lehátek v kupé), do Bílska-Bělé jen lůžkem. Vozy do Bílska-Bělé mají shodný jízdní řád s vlakem TLK Rozewie, přesto zde nyní uvedu obě tabulky jízdního řádu. Nejprve tedy tabulka pro vozy do Varšavy, kdy se jedná o jediné přímé spojení tohoto města s hlavním městem. Přes den můžete jet také, ale cesta trvá zhruba stejně dlouho, takže cesta přes noc se v tomto případě vyplatí. Inu, celková vzdálenost je 741 km. Autem je to díky dálnici a cestě mimo Rzepin přes 650 km, což je cesta i tak na aspoň 6 hodin.

Směr Varšava

Směr Svinoústí

Svinoústí

20:34 (odjezd)

8:00

Goleniów

21:39-40

6:51-54

Štětín

22:12-28

6:06-12

Kostrzyn

23:34-35

5:00-01

Rzepin

00:07-08

4:27-28

Poznaň

1:50-2:25

2:15-45

Kutno

4:48-53

23:46-48

Varšava (západní)

6:29

22:21 (odjezd)

Pokud jde o lůžkový vůz do Bílska-Bělé, jeho trasa je propojená s TLK Rozewie, přesto jej sem vypíšu. Celková vzdálenost 851 km.

Směr Bílsko-Bělá

Směr Svinoústí

Svinoústí

20:34 (odjezd)

8:00

Goleniów

21:39-40

6:51-54

Štětín

22:12-28

6:06-12

Kostrzyn

23:34-35

5:00-01

Rzepin

00:07-08

4:27-28

Poznaň

1:50-2:18

2:18-45

Vratislav

4:57-5:37

23:10-44

Opolí

6:30-35

22:14-16

Katovice

7:54-8:12

20:39-59

Čechovice-Dědice

8:53-44

20:00-01

Bílsko-Bělá

9:05

19:49 (odjezd)

IC 38192/83192 PRZEMYŚLANIN

I tento vlak spojuje Svinoústí, respektive Štětín s dalekým Přemyšlem na východě. Kromě toho nabízí i přímé spojení přímými vozy do Berlína, což je zřejmě důvod, proč tento vlak je v kategorii InterCity a navíc má klimatizované vozy. Výhodně použitelný je tento noční vlak i z Krakova.

Nejprve tedy jízdní řád pro cestu Přemyšl - Svinoústí s celkovou vzdáleností 975 km. Svézt se můžete lehátkovým (varianty 3, 4 a 6 lehátek v kupé) i lůžkovým vozem.

Směr Přemyšl

Směr Svinoústí

Přemyšl

8:57

18:09 (odjezd)

Řešov

7:44-45

19:22-23

Tarnów

6:52-53

20:14-15

Krakov

5:31-46

21:24-39

Katovice

3:07-27

23:58-00:38

Kluczbork

1:17-18

2:37-49

Poznaň

23:02-05

5:10-19

Stargard

20:49-50

8:01-02

Štětín

19:44-20:14

8:36-48

Goleniów

19:10-12

9:19-20

Svinoústí

18:10 (odjezd)

10:17

Delší čas pobytu ve vlaku ve Štětíně je dán tím, že se v této stanici připojují dva dodatečné vozy, jeden lůžkový a jeden lehátkový. Vlak je zřejmě populární a tak se asi vyplatí k němu přidat dva vozy navíc.

Každopádně z Přemyšlu jedou na tomto vlaku i vozy do Berlína, ty se ale v Katovicích odpojují a směřují přes Vratislav a Rzepin na Berlín na nočním spoji nightjet 456 z Vídně do Berlína. Příjezd do Berlína je pak krátce po deváté hodině, večer je odjezd zpět kolem sedmé hodiny večerní.

IC 16190/61190 KARKONOSZE aneb 880 km v elektrické jednotce na sedáka

Určitou perličkou z nabídky nočních spojů napříč Polskem je spojení z Białystoku do Szklarske Poręby jednotkou Pesa Dart. Ano, jistě jde o moderní jednotku, v nabídce je wi-fi a jídelní vůz, ale tím výhody končí. Druhá i první třída je velkoprostor, takže cesta přes noc touto jednotkou je spíše pro otrlé. Jak to v jednotce vypadá v noci, čili jestli je ztlumené osvětlení či přímo noční (které využívá Leo Express na nočním spoji z Prahy do Košic a zpět), netuším. Každopádně i v tomto případě Vám přidávám jízdní řád.

Směr Białystok

Směr Szklarska Poręba

Szklarska Poręba Górna

20:26 (odjezd)

8:35

Jelení Hora

21:15-25

7:39-49

Węgliniec

22:50-23:00

5:59-6:09

Legnica

23:44-45

5:15-16

Vratislav (hlavní)

00:31-38

4:24-29

Čenstochová

2:29-31

2:38-39

Lodž (Fabryczna)

4:03-15

00:47-1:05

Varšava (hlavní)

5:45-6:05

23:15-20

Białystok

8:22

20:56 (odjezd)

2.2 Mapa

Ačkoliv jsem na vysoké školy absolvoval předmět práce s geografickými informačními systémy, v tomto případě nebudu kouzlit a spíše jen zde představím moji silně orientační mapu předchozích vypsaných spojení. Nuže, využil jsem nástroje umap.openstreetmap.fr pro tvorbu vlastních map a vytvořil jsem lehce interaktivní mapu na stránce https://umap.openstreetmap.fr/cs-cz/map/sit-nocnich-vlaku-v-polsku_284527.

2.3 Sezónní spoje

Výčet pravidelných spojů je nutné doplnit přehledem sezónních spojů. Jestli však tyto spoje skutečně vyjedou, je jen odhad:

TLK WOLIN: Krakov - Katovice - Vratislav - Poznaň - Štětín - Svinoústí (letní varianta TLK UZNAM s vozy do Bílska-Bělé)

TLK KORSARZ: Krakov - Katovice - Bytom - Inowrocław - Piła - Kolobřeh/Ustka

TLK POGÓRZE: Přemyšl - Krakov - Katovice - Vratislav (jen s vozy na sezení)

TLK PIRAT: Bílsko-Bělá - Rybnik - Vratislav - Piła - Kołobřeh

TLK LEBSKO: Leba/Kolobřeh - Štětín - Vratislav - Jelení Hora (lůžko a české kupátkové vozy druhé třídy)

TLK MIERZEJA: Kolobřeh/Hel - Gdyně - Varšava - Lublin

Podobně ve hvězdách je i provoz vlaku TLK Wydmy, který v létě 2018 zajížděl až do Bohumína a nabídl tak díky spolupráci Českých drah a PKP Intercity přímé spojení k Baltu. Cestující se zájmem o tento spoj si mohli koupit jízdenku přes eShop Českých drah. Ačkoliv šlo spíše o využití vozů v přehraničním úseku, protože vlak musel jezdit pravidelně na údržbu do depa v Bohumíně, nebylo nějakou dobu jasné, jestli tento vlak vůbec vyjede.

Na druhou stranu, několik mých přátel včetně mne tento noční vlak loni v létě skutečně vyzkoušelo a mnohdy byly oba lůžkové vozy vyprodány.

Aktuálně podle prvních dostupných zpráv to vypadá, že i letos bude existovat přímé spojení z Bohumína k moři a dokonce bude rychlejší.

2.4 Dostupné varianty

Lůžkové kupé lze připravit ve variantě pro tři osoby, dvě či jednu osobu. U lehátkových vozů jsou k dispozici kupé pro tři, čtyři nebo šest cestujicích. Může se nicméně stát, že kupé pro šest lidí nebude tak stísněné, protože dopravce může nasadit lůžko a dvě kupé jednoduše propojí, čímž vznikne jedno velké kupé.

Lůžková kupé jsou k dispozici buď pro jen muže nebo zvlášť pro ženy. Při zakoupení celého kupé se pohlaví cestujících neřeší.

3. Služby navíc

Při cestě vlakem platí zpravidla úměra, že první třída je zpravidla lepší jak druhá třída a někdy i cestující dostane bonus navíc. To platí i u lehátkových a lůžkových vozů. Ale na rozdíl od vlaků nightjet společnosti ÖBB jsou služby v polských nočních vlacích velmi omezené. Zatímco v rakouském lehátkovém voze dostanete v ceně jízdenky i malou snídani v podobě bulky, másla a marmelády, horkého nápoje, v polském lehátkovém voze Vám (alespoň podle vyjádření PKP Intercity na můj dotaz na Facebooku) obsluha vozu nic navíc nedá. V nabídce nebude ale ani občerstvení placené. Alespoň však v kupé, kde jsou jen tři lehátka, máte umyvadlo přímo v kupé. Nicméně na stránkách WARS.pl (společnost, která zajišťuje servis v nočních vlacích a také má na starosti jídelní vozy) se uvádí, že i cestující v lehátkových vozech mají nárok na placené občerstvení. Tak si vyberte ...

V lůžkových vozech je situace o něco lepší, stevard Vám ochotně prodá něco ze své nabídky a na snídani dostanete navíc čaj nebo kávu a k tomu muffinek. Součástí kupé je navíc umyvadlo a máte k dispozici i hygienický set. Toť vše. A v případě cesty vlakem IC 38192/83192 PRZEMYŚLANIN můžete v lůžkovém kupé využít i sprchu. V tomto vlaku navíc můžete jak v lůžkovém kupé, tak i lehátkovém kupé využít zásuvek. U ostatních TLK vlaků bych se na přítomnost zásuvek nespoléhal, nanejvýš najdete zásuvku pro holící strojek.

4. Kolik to stojí?

4.1. Ceny

V Polsku obecně platí, že čím dříve koupíte jízdenku, tím bude levnější. 30 až 21 dnů před odjezdem lze získat na dálkové vlaky slevu 30 %, 20 až 14 dní slevu 20 % a 13 až 7 dnů jen 10 %. Tato sleva za včasný nákup se týká vlaků TLK a IC, takže se týká i zmíněných nočních vlaků. Obecně také platí, že čím větší vzdálenost pojedete, tím méně zaplatíte navíc. Můžeme si to demonstrovat na příkladu IC 38192/83192 PRZEMYŚLANIN.

Základní cena jízdenky je při nákupu se slevou 30 % v druhé třídě 64,40 zlotých pro cestu z Přemyšlu do Svinoústí. Ovšem při cestě jen do Štětína Vás bude tatáž jízdenka stát jen 62,30 zlotých. Ovšem při cestě jen do Stargardu (město 149 km vzdálené od Svinoústí po železnici) Vás vyjde základní jízdenka jen na 61,60 zlotých. Rozdíl je tedy cca 20 Kč.

Každopádně je třeba ještě zaplatit i lehátkový či lůžkový příplatek.

Ve vlaku IC 38192/83192 PRZEMYŚLANIN činí doplatek 79 zlotých za jedno místo v lůžkovém oddíle pro 3 osoby (při současné rezervaci kupé pro 3 osoby je pak doplatek 237 zlotých za 3 lůžka). Doplatek za jedno místo v lůžkovém oddíle pro 2 osoby (tedy dvě lůžka) činí 159 zlotých (při současné rezervaci kupé pro 2 osoby je pak doplatek 318 zlotých za 2 lůžka - což je nutné například tehdy, kdy chce cestovat muž a žena dohromady v jednom kupé). Pokud budete chtít cestovat úplně sami v kupé, pak v případě trasy Přemyšl - Svinoústí zaplatíte jízdenku do první třídy za 120 zlotých a k tomu 299 zlotých za sólo lůžko v kupé.

Doplatek do lůžka je nicméně fixní a je jedno, jestli cestujete z Přemyšlu jen do Poznaně či až do Svinoústí.

Lze tedy obecně konstatovat, že z Přemyšlu až do Svinoústí se jeden cestující v lůžkovém kupé při obsazení jednoho ze tří lůžek dopraví za zhruba 850 Kč.

Podobně tomu bude při cestě z Jelení Hory do Gdyně, jízdenka se slevou 30 % a lůžkovým příplatkem Vás vyjde na 135 zlotých, tedy na něco málo přes 800 Kč.

U lehátkových vozů je doplatek 59 zlotých za oddíl s šesti lehátky, za oddíl jen se čtyřmi či třemi lehátky je doplatek 69 zlotých. Ceny doplatků jsou vypsány i na webu dopravce PKP Intercity.

4.2. Jak koupit

Ačkoliv web PKP Intercity a jeho eshop není dvakrát uživatelsky přívětivý (ještě před nedávnem nezvládal web rychle změnit výchozí kritéria pro hledání spojení), nabízí možnost zakoupení lístků na vypsané noční vlaky online, takže není nutné jezdit do Polska. Jedinou výjimkou jsou noční lůžka z Přemyšlu do Berlína, v tomto případě zatím z nějakého důvodu nejde koupit online jízdenku s doplatkem do lůžkového vozu na webu polského dopravce.

Aktualizace k 7. únoru:

Pokud máte zájem o komfortní noční cestu z Berlína do Přemyšlu (tedy v lůžkovém voze), je třeba si jízdenku koupit přes online eshop ÖBB. Ceny za svezení takto začínají od 39 €.

Obecně za sebe doporučuji předprodej online využít, Poláci totiž "milují" fronty a ve velkých stanicích se může stát, že než budete odbaveni, počkáte si pěkně dlouho.

Může ale nastat i situace, kdy budete cestovat Polskem a spolu s Vámi pojede majitel jízdenek FIP, které umožňují volné cestování pro zaměstnance drah. V takovém případě je Vám eshop polských drah k ničemu, protože do něj nemůžete bohužel zadat informaci, že požadujete jízdenku jen pro dvě osoby, ale doplatek pro tři osoby.

Eshop polských drah však neumožňuje koupit jen doplatek zvlášť, vždy Vám bude chtít prodat i jízdenku. Je však možné, že na pokladnách v Polsku Vám pokladní s tímto nevšedním požadavkem vyhoví, ale eshop to nezvládne.

Popsaná situace je reálná a řešil jsem ji. Chtěl jsem společně s přítelkyní a kamarádem cestovat z esperantského silvestru ve Štětíně do Katovic. Cílem bylo vzhledem k velké vzdálenosti Štětína ušetřit čas a přejet skoro celé Polsko nočním vlakem (s ohledem na to, že cesta na akci nám vzala prakticky celý den, respektive kamarádovi taky). Jenže kamarád měl právě FIP jízdenku.

Podařilo se nám však zjistit, že pokladní na českých mezinárodních pokladnách mohou zařídit rezervaci do mnoha vlaků v cizině včetně polských lůžkových vozů. A tak přesně v den uvolnění předprodeje rezervací kamarád na dálku v Brně na mezinárodní pokladně zařídil rezervaci pro tři osoby do lůžkového kupé ze Štětína do Katowic na 1. leden 2018. Já jsem si ve stejný den zařídil s přítelkyní jízdenky pro dva (s rezervací místa do vozu na sezení, ale co už - dopravce PKP Intercity rád vydává jízdenky rovnou s místenkou).

Průvodčí lůžkového vozu kombinaci tří dokladů pak ve Štětíně bez problémů uznal, naše místa byla samozřejmě rezervovaná.

Pro tyto případy doporučuji si spojení dohledat, případně i udělat snímek obrazovky z eshopu. Tento postup se ještě hodí v momentě, kdy si plánujete na trasu nočního vlaku pořídit jízdenku PKP MOST, která umožňuje velmi výhodné cestování hlavně tehdy, kdy chcete cestovat po jedné trase tam i zpět, případě si udělat okružní cestu. V takovém případě si můžete také dokoupit rezervaci.

Rezervaci doporučuji provádět ideálně zavčas a využít předprodeje, zejména v létě může být problém sehnat volné místo.

Naopak síťové víkendové jízdenky doplatek do lůžkových vozů neumožňují. A ještě jedna poznámka: rezervaci lůžkových vozů můžete provádět i na časy odjezdů po půlnoci. Takže není problém si zarezerovat cestu lůžkovým vozem z Toruně hodinu po půlnoci až do Přemyšlu.

5. Vazby na ČR

Z vypsaných vlaků je patrné, že některé vlaky umožňují dobré využití pro cestu z ČR.

Do Krakova se dá dostat poměrně komfortně jak vlakem, tak i autobusem a večer potom pokračovat nočním vlakem TLK 35170/53170 KARPATY do Gdyně. Také TLK 45170/54170/66114 ROZEWIE je dobře dostupné díky vlakům z ČR do Vratislavi, případně i díky spojení vlaky přes Szklarskou Porębu z Tanvaldu do Jelení Hory. V létě lze navíc cestovat do Valbřichu přes Meziměstí, případně i přes Lubawku. Rovněž do Katovic můžete dojet vlakem z Moravskoslezského kraje komfortně. Do Bílska-Bělé se můžete dostat autobusem z Cieszyna. Dále do polského hlavního města, tedy do Varšavy, jezdí jak denní vlaky, tak i jeden noční vlak. Můžete tedy přijet z Prahy do Varšavy nočním vlakem a večer pokračovat vlakem TLK 81170/18170 UZNAM na Svinoústí.

A tímto bodem je můj praktický průvodce nočními vlaky u konce. Ať je Vám k užitku na cestách Polskem :-) -mir-

Autor: Miroslav Hruška | pondělí 21.1.2019 14:17 | karma článku: 25.21 | přečteno: 2972x

Další články blogera

Miroslav Hruška

Do Polska vlakem o něco snadněji a flexibilněji

V letošním roce jsem publikoval dva články z prostředí polské železnice. Situace se ale průběžně mění a tak nás český i polský dopravce občas příjemně potěší prohloubením tarifní spolupráce - o tom už dále v textu ...

28.7.2019 v 14:45 | Karma článku: 10.28 | Přečteno: 744 | Diskuse

Miroslav Hruška

Věrnostní program Českých drah = prozákaznická (ne)koncepce?

Na konci dubna jsem psal na mém blogu o méně známých novinkách v tarifu Českých drah. Dnešním článkem poukázat na (ne)koncepčnost věrnostního programu Českých drah. Aktuální změny totiž přináší nechtěné (nedomyšlené) komplikace.

31.5.2019 v 13:20 | Karma článku: 10.59 | Přečteno: 761 | Diskuse

Miroslav Hruška

Některé méně známé novinky v tarifu Českých drah (díl druhý)

Ve druhém díle článku bych Vás rád provedl světem novinek v tarifu Českých drah v nedávném období. Některé jsou k lepšímu a některé k horšímu. S čím novým tedy můžete při cestování s národním dopravcem počítat?

24.4.2019 v 14:45 | Karma článku: 17.02 | Přečteno: 1307 | Diskuse

Miroslav Hruška

Některé méně známé novinky v tarifu Českých drah (díl první)

V následujících dvou článcích bych Vás rád provedl světem novinek v tarifu Českých drah v nedávném období. Některé jsou k lepšímu a některé k horšímu. S čím novým tedy můžete při cestování s národním dopravcem počítat?

24.4.2019 v 11:25 | Karma článku: 13.51 | Přečteno: 935 | Diskuse

Další články z rubriky Cestování

Petr Havránek

Pohoří Totes Gebirge.

Oblast Totes Gebirge láká milovníky hor všech podob-trekaře, ferratisty i skalní lezce. Můžete se jen tak toulat po vápencových pláních, nebo propotit triko při výstupu na některou z horských chat či vrcholků masivu.

19.9.2019 v 7:00 | Karma článku: 9.69 | Přečteno: 240 | Diskuse

Ladislav Kratochvíl

V koordinaci prací je Česká republika světová velmoc

Kdyby mi někdo říkal, že meziměstský autobus jede 50 kilometrovou trasu hodinu a půl, nevěřil bych mu, dokud jsem to nezažil sám.

18.9.2019 v 7:28 | Karma článku: 22.40 | Přečteno: 667 | Diskuse

Aleš Gill

Když v New Yorku prší

Město, které nikdy nespí, říkali. City of Dreams, říkali. Fun City. Ale co dělat v takovém městě, když je ráno, všechno je zavřené, snídani máte za sebou, kafe nepijete, do oběda daleko, a leje jako z konve?

17.9.2019 v 8:04 | Karma článku: 12.33 | Přečteno: 540 | Diskuse

Vladimír Glaser

Internetový kurz na pilota dopravního letadla

Sen každého kluka! A jen za pár tisíc (konkrétně 499,99 EUR). Nabídku jsem s radostí sobě vlastní uvítal, zaplatil, podepsal prohlášení o zdravotní stavu a způsobilosti, upravil si křeslo u počítače do vzletové polohy a hurá na to

17.9.2019 v 7:55 | Karma článku: 14.57 | Přečteno: 817 | Diskuse

Milan Zajic

Kolem jezera ...

Je krásné slunečné zářijové pondělí a tak starý zevloun po tom co jsi přečetl, že nebude ropa a svět je na pokraji záhuby vyráží na svojí oblíbenou trasu. Samozřejmě pěšky, zásoby ropy je potřeba pošetřit ;)

16.9.2019 v 15:01 | Karma článku: 13.07 | Přečteno: 312 | Diskuse
Počet článků 317 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1883

Věnuji se esperantu, železnici a veřejné dopravě. V lednu 2016 jsem úspěšně ukončil magisterský obor na Fakultě regionálního rozvoje a mezinárodních studií Mendelovy univerzity. Rád cestuji, zejména do Polska, kde jsem navštívil např. Varšavu, Malbork a Osvětim. Můžete také navštívit můj miniblog na Twitteru Příležitostně píšu články na server ŽelPage, přehled článků zde. Aktuálně pracuji v Turistickém informačním centru města Brna, kde se starám o portál Go To Brno. Pravidelně taktéž přispívám na esperantskou Wikipedii. Od září 2014 jsem členem základního článku Hnutí Brontosaurus Zeměchvály, od ledna 2016 pak radním tohoto článku. Od července 2017 spravuji stránku Esperanto.cz na Facebooku. V současnosti připravuji stránku Lesnický Slavín. Moje vizitka: http://about.me/miroslavhruska.

Najdete na iDNES.cz