Dopady zlevnění veřejné dopravy na příkladu Brna a okolí

21. 12. 2018 20:17:33
Dnešním článkem navazuji na svůj článek kritizující zavedení slevy 75 % na jízdném. Dnes představím, co přineslo v praxi zavedení slevy pro studenty a seniory především v okolí Brna. Následovat bude malý rozbor dopadů mimo Brno.

Složitější tarif

Zdál se vám doposud tarif Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje složitý? Nyní je složitější a náročnější. Ačkoliv koordinátor Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje vydal brožurku o změnách jízdného s pravidly, jejich pochopení může být náročnější. Musíte totiž vědět, jaká situace se vás týká.

Při Vašich cestách po Brně a okolí mohou nastat dvě situace:

a) cestujete z Brna mimo území Brna či zpět do Brna - což je situace, kterou bylo nutné ošetřit, protože vládní slevy se týkají cestujících, kteří do Brna dojíždějí

b) cestujete jen po Brně či cestujete po Brně například tramvají a následně jedete vlakem či regionálním autobusem mimo Brno

Obě situace vyžadují různé řešení pomocí jízdenek, což způsobuje jisté paradoxy.

Pro obě situace byly vymyšleny dva pojmy, které mají své definice.

První situace A je tzv. cestou "bez Brna".

Cestou „bez Brna“ se rozumí taková cesta, kdy lze po celém IDS JMK včetně Brna jezdit vlakovými linkami a autobusovými linkami s provozním označením 100 a výše. Linky 1 až 99 (včetně linek začínajících písmeny E, H, N, P, Š, X bez ohledu na velikost písmena) lze použít pouze pro cestu bez přestupu mezi zónami 100 nebo 101 a zastávkou ležící mimo tyto zóny. Není povolena cesta po Brně - tzn. případy, kdy výchozí i cílová zastávka je v zóně 100 nebo 101. Předplatní jízdenka v zónách
100 a 101 na linkách 1 až 99 (včetně linek začínajících písmeny E, H, N, P, Š, X bez ohledu na velikost písmena) platí pouze ve spojích vyjíždějících mimo zóny 100 a 101.

Situace B, tedy cesta jen na území města Brna, respektive cestou po Brně i okolí, je tzv. cestou "včetně Brna":

Cestou „včetně Brna“ se rozumí jakákoli cesta linkami a spoji IDS JMK. To znamená, že je umožněna také jízda mezi zastávkami ležícími na území zón 100 a 101 linkami brněnské městské
dopravy 1 až 99 (včetně linek začínajících písmeny E, H, N, P, Š, X bez ohledu na velikost písmena).

Jak už bylo řečeno výše, právě ona cesta "bez Brna" je tou, na kterou bylo nutné reagovat. Například v Jihomoravském kraji změna tarifu musela projít schválením přes města, která provozují městskou dopravu. Do "kytek" také šly dosud platné ceníky integrovaných dopravních systémů, tedy i v Jihomoravském kraji. Vznikl tak nový ceník, který má dvě varianty zlevněných jednorázových jízdenek. Levnější je varianta A, která řeší právě ono dojíždění, čili cestu "bez Brna". Varianta "B" řeší i cestu "včetně Brna".

Vznikají tak dvě paradoxní situace pro využití jednorázových jízdenek. Jste student / důchodce a jedete z Vranova u Brna autobusem linky 57 do Brna? Jednorázově zaplatíte za 3 zóny 6 Kč. Ale pamatujte na to, že tato jízdenka platí jen v autobuse číslo 57! V žádném případě Vám již neplatí v navazující tramvaji.

A teď pro porovnání: jste student / důchodce a jedete tímtéž autobusem, ale jen z Útěchova do Brna? Smůla, toto už není dojížďka z území mimo město Brno do vlastního města Brna, zaplatíte tedy 25 Kč. Ano, je to stejná částka jako u dospělého, ale to je dáno tím, že na dvouzónové jízdence jaksi slevu pro studenta moc nevymyslíme. U vícezónových jízdenek už samozřejmě sleva existuje. Ale můžete jet samozřejmě i potom tramvají, protože jde o cestu "včetně Brna".

Jedete v opačném směru? Platí stejná pravidla, ale kdo říká, že když si koupíte jízdenku za 6 Kč na 3 zóny, musíte skutečně linkou číslo 57 dojet až na konečnou do Vranova? Myslíte si, že Vás někdo zkontroluje, jestli náhodou nevystupujete už v Útěchově? Teoreticky samozřejmě může přijít revizor, ale domnívám se, že častěji se budou revizoři vyskytovat v linkách v centru Brna a jeho okolí. Dobře, v autobuse, který jede až do Vranova a jede tam jen jednou za hodinu, je šance o něco větší, že zrovna na tento spoj se revizoři zaměří, ale co taková linka tramvaje číslo 2 do Modřic? Ta ve špičce jezdí do Modřic, tedy mimo Brno, každých 5 minut.

Anebo linka trolejbusu číslo 31, ta má interval ve špičce 6 až 8 minut. A platí v ní stejná pravidla.

Podotýkám, že není mým úmyslem kohokoliv nabádat / navádět ke kupování jízdenek na více zón a ve skutečnosti je využít jen pro cesty ve směru z Brna mimo město Brno (opačně to nejde, protože ona zlevněná jízdenka musí být označena v mimobrněnské zóně). Pouze jde o konstatování a výklad toho, co funguje.

Podobně samozřejmě může jet nyní někdo takto levně třeba z Mendlova náměstí k nemocnici v Bohunicích regionálním autobusem. Kdežto při cestě trolejbusem zaplatí cestující plnou částku, protože trolejbus jede jen v rámci zón 100 a 101, kdežto regionální autobus jede z Brna pryč.

Diskriminace

Nepřímo tak zavedením jízdného se slevou pro seniory a studenty, kteří do Brna dojíždějí jednou za čas, došlo k jisté diskriminaci. Zlevněná jízdenka za 6 Kč platí v autobuse z Vranova na Tomkovo náměstí, ale už ne v tramvajích. Pokud byste chtěli přestupovat v Soběšicích na linku 43 do Králova Pole, máte smůlu (přitom ještě před pár lety to byla právě linka číslo 43, která jezdila až do Vranova místo linky 57). Zaplaťte 26 Kč (místo plných 27 Kč).

Nebo linka 303 z Veverské Bítýšky: ta jede jen do Bystrce, takže zvýhodněná jízdenka Vás vyjde na 6 Kč, protože jde o cestu ze zóny 325 přes zónu 310 do zóny 101. Ale ouha, dále už musíte jet na jinou jízdenku. Co na tom, že kdo jede autoubusem linky 405 z Rosic, tak se za stejných podmínek dostane až na Mendlovo náměstí. A kdo má k dispozici vlak, ten se dostane třeba z Adamova až do centra.

Pokud bychom měli měřit stejným metrem, pak by podle této logiky měl mít i cestující z Veverské Bítýšky nárok na cestu až do centra. Nebo i lidé ze Křtin, kteří využívají linku 201 do Brna a nedostanou se s ní až do centra.

Zdají se Vám tyto příklady jaksi přehnané? To jsme ještě zapomněli zmínit, že existuje jistá univerzální jízdenka pro nepravidelné cesty. A vedle verze pro dospělé bez nároku na slevy tu máme univerzální jízdenku zlevněnou. I ta nyní funguje ve dvou režimech a sice ve variantě A a B. Stejně jako jízdenka pro dospělé má nová univerzální jízdenka zlevněná 24 polí. Pokud ji chcete používat pro cesty "včetně Brna", potom používáte počet polí dle sloupce "zlevněná B". Ano, ušetříte sice, ale pojedete-li přes více zón, v praxi jízdenku jednou označíte a na zpáteční cestu si rovnou kupte druhou jízdenku. Třeba cesta přes 6 zón včetně zón v Brně Vás donutí označit 17 políček. V tu chvíli Vám bude zbývat 7 polí.

Každopádně je pravdou, že v případě studentů se lze domnívat, že většina z nich využívá stejně předplatní jízdenky, takže uvedené náměty na "zneužití" jednorázových jízdenek pravděpodobně nebudou v praxi často aplikovány.

V praxi však došlo k jisté komplikaci pro studenty. Pokud do září 2018 používali jízdenku předplatní na celý rok pro zóny 101, 310 a 325 (dojíždění pravidelné z Veverské Bítýšky do Bystrce do školy), zaplatili za tuto jízdenku podle starého ceníku 5 150 Kč. Nově tato varianta, čili předplatní jízdenka s možnou kombinací jedné brněnské zóny, stojí jen 1 725 Kč. To je slušná sleva. Ale pozor, s touto jízdenkou už nově nemůžou studenti jezdit jakýmkoliv jiným spojem (tramvají) v zóně 101! Mohou jezdit jen právě linkou 303, to je vše.

Chcete jezdit i v zóně 101 více jako student? Potom si musíte pořídit jízdenku na 2 zóny za 1 237 Kč na rok a k tomu si pořídit ještě doplatek na rok za 1 120 Kč (viz Ceník - doplatek 1 zóna, ročně 1 120 Kč). Studenti tak ušetří, ale musí zvážit, co se jim vyplatí.

Samozřejmě, i v tomto případě by se dalo uvažovat o situaci, že si student pořídí předplatní jízdenku na rok pro zóny 520, 510 a 101 s cílem dojížďky tramvají číslo 2 z Modřic do zóny 101. V takovém případě při nástupu do tramvaje číslo 2 třeba na Ústředním hřbitově prakticky nic nebrání přerušit cestu na Moravanské (obě zastávky shodně v zóně 101). Samozřejmě i opačně to jde udělat. Jak?

Ano, výše uvedené je v rozporu s tarifem, čili tím nechci nikoho nabádat ke zneužívání, ale jaká je asi pravděpodobnost, že nastoupíte jako student v zóně 101 třeba právě na Moravanské a v tu chvíli Vás zkontroluje revizor. Jakmile by ale nastoupil o zastávku dále než Vy, už Vám nemůže dokázat nástup mimo zónu 510, odkud tramvaj vyjíždí.

Znovu opakuji, jde jen o výklad pravidel a z toho vyplývající důsledky, nikoliv návod, jak systém cíleně oblbovat / zneužívat (spíše vidím riziko u fiktivních jízdenek studentů bez jakékoliv kontroly u dálkových dopravců). Kdo má předplatní jízdenku, koneckonců investoval nějaké peníze. A jednorázové jízdenky se týkají jen situace, kdy jedeme z Brna ven.

Viděno jinou optikou

Na tomto místě bych ještě upozornil na několik dalších skutečností.

Kdo to uhlídá?

Dobrá otázka. Jak v druhé polovině listopadu napsal deník Zdopravy.cz:

Stát dopravce zatím fakticky nekontroloval, zda například nevydávají fiktivní lístky, na základě kterých pak žádají o kompenzace. Teprve na začátku listopadu uzavřelo ministerstvo smlouvu se společností Petr Fiala Controlling, která má pro ministerstvo provést celkem 500 kontrol u dopravců za 140 tisíc korun.

Perličkou na tom všem je, že o tři dny později publikoval server iDNES.cz článek o tom, jak bude sleva pro studenty a seniory mastná, ale v tomto článku už ani slovo o uzavření smlouvy na kontrolu. Je to náhoda nebo záměr? A je to také krásný příklad toho, že když se s něčím spěchá, tak se nemusí vše stihnout.

Mimochodem, víte jaký je hlavní obor činnosti společnosti Petr Fiala Controlling (předmět podnikání)? Pekařství a cukrářství. Tato firma byla navíc založena v roce 2017. To jen tak mimochodem, na okraj. Ostatně jsou to informace veřejně dohledatelné.

Pozitivní dopady

Abych na státní slevy jen neházel špínu, je třeba říct, že státní slevy mají samozřejmě svůj jistý pozitivní dopad na počet cestujících. Došlo k nárůstu cestujících například na trase Brno - Znojmo, kdy od změny jízdního řádu nyní jezdí více autobusů v rámci Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje, aby se pokryla zvýšená poptávka.

Dalším aspektem vládních slev je de facto i zrušení původního žákovského jízdného. Ačkoliv jsem jej v praxi nevyužíval, lze konstatovat, že pravidla pro využití žákovského jízdného byla v něčem i komplikovanější. Šlo jej využít jen mezi školou a domovem, v určité trase, za určitých podmínek i třeba jen v pracovní dny.

Fakticky státní sleva ve výši 75 % tedy určitý systém zrušila a vytvořila plošný systém (který samozřejmě ale mohou využít jen ti lidé, kterým do jejich obce / části města jezdí autobus či vlak a toto spojení je poskytováno i o víkendu). Tomu však musely být přizpůsobeny integrované dopravní systémy, což přineslo práci navíc.

Zdražení první třídy

Zavedení slev ve druhé třídě nicméně přineslo jeden problém. České dráhy přestaly nabízet cenově zvýhodněnou In Kartu se slevou 25 či 50 % pro mladé lidi do 26 let (bez ohledu na to, jestli je člověk student či nikoliv) a také pro seniory. Kdo chce nadále jezdit, musí si připlatit za plnou verzi In Karty. Pro rodiny s dětmi, které chtějí cestovat první třídou, je tak dopad zavedení slev ve výsledku spíše negativní. Navíc s ohledem na nárůst cestujících se lze domnívat, že část klientely se přesune z druhé třídy do první třídy s cílem získat více pohodlí. I já osobně od zavedení slev v exponovaných hodinách a spojích (například neděle večer) raději někdy zvolím první třídu dálkových vlaků Českých drah (a nejde mi v tu chvíli o pocit, ale skutečně o komfort). Jak mi však bylo řečeno ze strany Českých drah, vlaky jsou spíše posilovány o dodatečné vozy druhé třídy než o další vozy první třídy. U railjetů (hlavně u těch českých s menší první třídou) je navíc problém s fixní kapacitou vlaku, takže k těmto vlakům by se musel připojit vůz navíc, což ale, jak mi sdělil během mezinárodní odborné dopravní konference letos v Broumově Ing. Jiří Ješeta, z vícero důvodů (ekonomických, personálních i logistických) není možné. Kdo tedy nyní plánuje cestu vlakem první třídou ve špičkových časech, musí tím spíše počítat s včasným nákupem jízdenky a místenky.

Další vývoj státních slev je hvězdách. Já Vám, milí čtenáři mého blogu, přeji jen ty šťastné hvězdy ve Vašem životě, pohodové vánoční svátky a mnoho dobrého v roce 2019. Mé PFko najdete na https://www.lesnickyslavin.cz/pf-2019/. -mir-

Autor: Miroslav Hruška | pátek 21.12.2018 20:17 | karma článku: 31.48 | přečteno: 6338x

Další články blogera

Miroslav Hruška

Nočními vlaky v Polsku - praktický průvodce pro milovníky nočního cestování

V našich českých luzích a hájích je cesta nočním vlakem s cílem vyspat se vzhledem k velikosti země nemyslitelná. V Polsku Vás noční vlaky přepraví od jihu až na sever či z východu na západ. Odkud a kam? Čtěte dále mého průvodce.

21.1.2019 v 14:17 | Karma článku: 20.63 | Přečteno: 1402 | Diskuse

Miroslav Hruška

Výměna místenek u Českých drah - na co si dát pozor aneb co možná nevíte

Už je to skoro rok, co je možné koupit vnitrostátní jízdenku Českých drah a stornovat ji snadněji než dříve. Vrátit se dají jízdenky koupené jak přes e-shop ČD, tak i na pokladně. Je tu však jeden zádrhel, o kterém asi nevíte.

13.8.2018 v 8:30 | Karma článku: 11.15 | Přečteno: 1202 | Diskuse

Miroslav Hruška

V Brně bude jezdit více klimatizovaných autobusů

Současné horké dny znamenají snížený komfort ve vozidlech MHD obecně. V dálkových autobusech je klimatizace běžná, vozidla MHD ve většině českých měst ji zatím spíše nemají. V Brně však klimatizovaných vozidel bude brzy více.

6.8.2018 v 8:55 | Karma článku: 7.38 | Přečteno: 274 | Diskuse

Další články z rubriky Ekonomika

Luboš Smrčka

Euro: Dvacet let zanikání

Společná evropská měna oslavila nedávno dvacet let. Kdybychom vzali doslova její kritiky, tak šlo o dvacet let zanikání. Už by tu s námi dávno a dávno neměla být. A přesto – stále tady je a popravdě to na brzký konec nevypadá.

22.1.2019 v 10:30 | Karma článku: 19.96 | Přečteno: 694 | Diskuse

Tomáš Kučera

Euro přichází po špičkách.

Tak vzhledem k tomu, že naše vláda se stále nemá ke stanovení pevného data, ke kterému chce ČR přijmout euro, se dnes podíváme na to, zda-li se sem euro nedostane časem jinou cestou.

19.1.2019 v 21:24 | Karma článku: 17.06 | Přečteno: 785 | Diskuse

Jaromír Tichý

17 zastavení Jardy nad tématem peněz - jak zacházet s penězi, tvrdě a na rovinu

Možná vám některé rady přijdou kontroverzní, nevhodné, na hraně i za ní. Nebojte se, nemusíte se jimi nutně ani povinně řídit a přesto můžete být ke svým penězům a své budoucnosti dostatečně zodpovědný. Možná vám naopak pomohou.

19.1.2019 v 15:12 | Karma článku: 12.37 | Přečteno: 582 | Diskuse

Jan Mach

Zaměstnanecké benefity a finance

Penzijní spoření, nebo soukromé životní pojištění ?Pro zaměstnavatele i zaměstnance je z daňového pohledu výhodnější poskytování těchto benefitů než samotné navýšení mzdy.

18.1.2019 v 21:00 | Karma článku: 8.60 | Přečteno: 310 | Diskuse

Markéta Šichtařová

Správnej chlap je ženská

Značka Gillette, která nabízí svým zákazníkům vše, co souvisí s holením, by asi nikdy neupoutala mou pozornost, neb vousy mi jaksi neraší, kdyby nezveřejnila velmi zvláštní reklamní klip.

18.1.2019 v 8:00 | Karma článku: 48.32 | Přečteno: 17858 | Diskuse
Počet článků 312 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1840

Věnuji se esperantu, železnici a veřejné dopravě. V lednu 2016 jsem úspěšně ukončil magisterský obor na Fakultě regionálního rozvoje a mezinárodních studií Mendelovy univerzity. Rád cestuji, zejména do Polska, kde jsem navštívil např. Varšavu, Malbork a Osvětim. Můžete také navštívit můj miniblog na Twitteru Příležitostně píšu články na server ŽelPage, přehled článků zde. Aktuálně pracuji v Turistickém informačním centru města Brna, kde se starám o portál Go To Brno. Pravidelně taktéž přispívám na esperantskou Wikipedii. Od září 2014 jsem členem základního článku Hnutí Brontosaurus Zeměchvály, od ledna 2016 pak radním tohoto článku. Od července 2017 spravuji stránku Esperanto.cz na Facebooku. V současnosti připravuji stránku Lesnický Slavín. Moje vizitka: http://about.me/miroslavhruska.

Najdete na iDNES.cz