Otevřená data o poloze tramvají a autobusů pražského dopravního podniku aneb pár příkladů

11. 01. 2018 8:00:00
V Praze 5. ledna 2018 došlo k události, která může být vzorem pro další česká města. Městský soud nařídil DPP povinnost zveřejnit informace o poloze tramvají a autobusů. Co takové rozhodnutí znamená? Ale co když už něco existuje?

Před několika dny se dostal k mým rukou magazín o otevřených datech s tématem využití potenciálu, který má internet. V ní jsou představeny zajímavé aplikace vytvořené od listopadu 2016 do října 2017. Tento magazín vyšel na konci roku 2017 a nemohl tedy zaznamenat rozhodnutí Městského soudu v Praze z 5. ledna 2018. V rámci tohoto rozhodnutí nařídil Dopravnímu podniku hlavního města Prahy zveřejnění polohy vozidel. Nebyl tak uznán argument DPP, že žalobce tedy novinář Českého rozhlasu Jan Cibulka požaduje interní informace o řidičích (například, jak konkrétní řidič čerpá přestávky).

Pokud se vozidlo pohybuje na veřejných komunikacích nebo dráze, nelze vůbec hovořit o tom, že by informace, kde se vozidlo pohybuje, mohla nějak shromažďovat jakýkoliv osobnostní prvek.

V praxi toto rozhodnutí znamená, že to, co je dnes již nějakou dobu normální v Brně a Jihomoravském kraji díky aplikaci iRIS a od loňského roku i díky oficiální aplikaci DPMB, bude zřejmě zanedlouho normální v Praze. A nejde jen o Brno: polohu tramvají lze sledovat pomocí aplikace například v Krakově.

Aplikace "Kraków pod ręką" má navíc i verzi pro prohlížeče na počítače, takže lze sledovat situaci i pohodlně na počítači.

Kromě toho existuje ještě jedna online aplikace, která také ukazuje polohu tramvají v Krakově. Ne úplně dokonalá, přesto sloužící věci, je také interaktivní mapa na stránkách dopravního podniku ve Wroclawi. Nicméně ve spolupráci s MPK Wroclaw funguje také mobilní aplikace lokomo! S ní sice nezjistíte podrobnosti o spojích, ale i tak lze filtrovat jednotlivé linky a vidět pohyb vozidel přímo na mobilním telefonu. Rovněž obyvatelé Varšavy mohou sledovat polohu vozidel pomocí aplikace "Gdzie Ten Tramwaj? (Autobus też!)". Není sice možné zjistit podrobnosti o vozidlech (zastávky, čas příjezdu), ale i tak.

Když zůstaneme v Polsku, zjistíme, že dopravní podnik ve Štětíně má interaktivní mapu s aktuální dopravou přímo na webových stránkách, včetně odkazu na plnou verzi mapy. Existuje také aplikace pro Android.

Když zůstaneme v Evropě, sledovat polohu autobusů lze pomocí webové stránky v Londýně, v Berlíně (v tomto případě ale i dálkových a regionálních vlaků, S-bahnu, metra, tramvají a dokonce přívozů).

Teoreticky by mapa Londýna měla zvládnout zobrazit i pohyb úplně všech linek autobusů, ale to se mi nepodařilo docílit. Sledovat tak lze vždy jen jednu konkrétní linku.

Online mapu přehledu pohybu vozidel nabízí i finské hlavní město Helsinki.

A ačkoliv aplikace pro MHD v Edinburghu neumí zobrazit naráz více linek, zvládne také zobrazit trasu vozidel v rámci jedné linky a jejich pohyb.

Online poloha MHD v Praze přesto již nyní? A NEJEN V RÁMCI PRAHY!

Světe div se, online poloha MHD v rámci Prahy již existuje, jen ji nehledejme jako aplikaci z českých luhů a hájů. Najdeme ji na adrese www.livemap24.com. Výchozí stránka vás sice zavede pravděpodobně do Sydney, ale není problém se přemístit na české území. Brněnská MHD zde sice není, stejně tak jako ostravská či plzeňská, ale ona diskutovaná data o poloze tramvají a autobusů v Praze můžeme z této stránky vyčíst! Včetně metra.

Aplikace sice neumí filtrovat nízkopodlažní vozidla (byť zvládne zobrazit, jestli jde o vůz nízkopodlažní či ne, ale už se více nedozvíte) a neřekne, o které jde vozidlo a jestli má vozidlo zpoždění a pokud ano, tak kolik (na rozdíl od aplikace iRIS pro Brno). Co je však podstatné, údaje o pohybu vozidel odpovídají realitě. Srovnal jsem si náhodně několik linek pomocí aplikace DPP INFO a zjistil, že pohyb vozidel skutečně odpovídá. Zobrazen je i pohyb vozidel metra.

Služba Livemap24 navíc v rámci Prahy nabízí i sledování vozidel dopravců Martin Uher a Arriva City, jak je vidět z následujícího obrázku.

Služba Livemap24 nenabízí polohu vozidel jen v Praze, ale i v rámci Paříže, Milánu, Říma, Varšavy, Petrohradu (Moskvu ale na mapě nehledejte), Washingtonu či dokonce Sao Paula. Naopak zmíněný Londýn či Krakov ale na mapě nehledejte. A třeba v případě Madridu není možné hledat polohu vozidel metra (autobusů a tramvají ale ano).

Není pokrytý celý svět, ale přesto ...

Aktuální polohu vozidel v Praze lze sledovat již nyní, byť jen pomocí webové stránky. Není mi samozřejmě známo, jakým způsobem se programátoři služby Livemap24 dostali k datům Dopravního podniku hlavního města Prahy (a vlastně i k datům dopravců Martin Uher, Arriva, Jaroslav Štěpánek a dalších v rámci Prahy), přesto v kontextu rozhodnutí soudu je zajímavé, že veřejná (nebo jinak řečeno, otevřená) data o pohybu vozidel v Praze již jsou k dispozici. Rozhodnutí ale může sloužit jako příklad pro jiné české dopravní podniky a dopravce v rámci integrovaných dopravních systémů (tedy linek objednávaných jako veřejná služba), aby přistoupili ke zveřejnění polohy vozidel. Ale současně tu mám i výzvu pro DPMB, který uvolnil data pro aplikaci iRIS. Aplikaci Olomouc Služby pro Android sice nemá mnoho lidí nainstalováno, ale v rámci této aplikace je uživatelům k dispozici mapa zastávek. U jednotlivých zastávek je informace o tom, jestli jde o zastávku s bezbariérovým přístupem, v jaké zóně je zastávka a jaké linky onu zastávku používají. Vylepšovat se tedy dá pořád. -mir-

Použité zdroje:

ZLATKOVSKÝ, Michal, 2018. Dopravní podnik Praha prohrál soud, musí zveřejňovat informace o poloze tramvají a autobusů. In: IROZHLAS [online]. Praha, 6.1.2018 [cit. 2018-01-10]. Dostupné z: https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/dopravni-podnik-praha-prohral-soud-musi-zverejnovat-informace-o-poloze-tramvaji_1801060600_cib

Autor: Miroslav Hruška | čtvrtek 11.1.2018 8:00 | karma článku: 13.72 | přečteno: 1935x

Další články blogera

Miroslav Hruška

Výměna místenek u Českých drah - na co si dát pozor aneb co možná nevíte

Už je to skoro rok, co je možné koupit vnitrostátní jízdenku Českých drah a stornovat ji snadněji než dříve. Vrátit se dají jízdenky koupené jak přes e-shop ČD, tak i na pokladně. Je tu však jeden zádrhel, o kterém asi nevíte.

13.8.2018 v 8:30 | Karma článku: 9.70 | Přečteno: 955 | Diskuse

Miroslav Hruška

V Brně bude jezdit více klimatizovaných autobusů

Současné horké dny znamenají snížený komfort ve vozidlech MHD obecně. V dálkových autobusech je klimatizace běžná, vozidla MHD ve většině českých měst ji zatím spíše nemají. V Brně však klimatizovaných vozidel bude brzy více.

6.8.2018 v 8:55 | Karma článku: 6.05 | Přečteno: 240 | Diskuse

Miroslav Hruška

Makáme ... 75 % sleva na jízdném ... ale za jakou cenu?

Už je to nějaký ten týden, co se na nás z billboardů usmívá premiér Andrej Babiš a snaží se nás s roztaženýma rukama, jež rozhazují, přesvědčit kampaní, že jeho vláda maká. A důkazem je i sleva 75 % na jízdné. Má to ale pár vad.

28.6.2018 v 9:41 | Karma článku: 18.75 | Přečteno: 2296 | Diskuse

Miroslav Hruška

Prezident Zeman jmenoval podruhé Babiše premiérem a "nezklamal" ...

Tak byl Milošem Zemanem dnes podruhé v politickém životě jmenován premiérem této země Andrej Babiš. Nebyl by to ale Miloš Zeman, kdyby si opět nekopnul do médií a trochu si nerozporoval ... ostatně ...

6.6.2018 v 18:46 | Karma článku: 38.94 | Přečteno: 3014 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Filip Vracovský

Jak jsem tiše odešel z Lumpenkavárny

a nezhasnul. Možná je ale lepší stát se internetovým bezdomovcem, než se kvůli virtuálu rozčilovat...

12.11.2018 v 20:36 | Karma článku: 18.44 | Přečteno: 843 | Diskuse

Karel Trčálek

Jak se to multikulturalismu povedlo

Jak parazitovat na někom známějším? Nejlépe napsat protiblog. Něco, jako když se lidé dříve bavili pozorováním místního blázna. Jářku, proč lidem tu zábavu nedopřát?

12.11.2018 v 19:03 | Karma článku: 14.27 | Přečteno: 492 | Diskuse

Jan Ziegler

Izrael je svobodný, Palestina nikoliv

Když jsem v Židovském státu trávil volné chvíle na břehu Mrtvého moře, všiml jsem si muslimek, které se koupaly oblečené. I palestinské školačky chodí ve velkých vedrech zahalené.

12.11.2018 v 18:43 | Karma článku: 25.67 | Přečteno: 557 | Diskuse

Tomáš Zdechovský

Řada Němců legionáře považovala za zrádce

Dnes jsou legionáři zbožšťováni a mluví se o nich jako o hrdinech. Nicméně se často zapomíná na fakt, že to byli právě příslušníci zahraničních legií, kteří se museli ve dvacátých letech často vyrovnat s napadáním a opovržením.

12.11.2018 v 17:36 | Karma článku: 22.06 | Přečteno: 647 | Diskuse

Karel Trčálek

Stojíme na prahu strašlivé katastrofy

Schyluje se ke katastrofě, které sotva můžeme zabránit. Jediné, co nám zbývá a co můžeme, je jen bezmocně přihlížet

12.11.2018 v 17:25 | Karma článku: 16.22 | Přečteno: 1031 | Diskuse
Počet článků 310 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1809

Věnuji se esperantu, železnici a veřejné dopravě. V lednu 2016 jsem úspěšně ukončil magisterský obor na Fakultě regionálního rozvoje a mezinárodních studií Mendelovy univerzity. Rád cestuji, zejména do Polska, kde jsem navštívil např. Varšavu, Malbork a Osvětim. Můžete také navštívit můj miniblog na Twitteru Příležitostně píšu články na server ŽelPage, přehled článků zde. Aktuálně pracuji v Turistickém informačním centru města Brna, kde se starám o portál Go To Brno. Pravidelně taktéž přispívám na esperantskou Wikipedii. Od září 2014 jsem členem základního článku Hnutí Brontosaurus Zeměchvály, od ledna 2016 pak radním tohoto článku. Od července 2017 spravuji stránku Esperanto.cz na Facebooku. V současnosti připravuji stránku Lesnický Slavín. Moje vizitka: http://about.me/miroslavhruska.

Najdete na iDNES.cz