Netradiční květnový výlet do Polska aneb Polsko (rychlo)vlakem i letadlem - díl první
Myšlenka cesty do Polska byla v mé hlavě už delší dobu, otázkou ale bylo: kdy a kam? Lákala mne Varšava a také Katovicko. A mého kamaráda Jardu také, navíc on ještě ve Varšavě nebyl. Nuže, ke konci dubna jsem zařídil jízdenky, dále už jsem řešil možnost ubytování u esperantistů. To se nakonec podařit domluvit jak nedaleko Katovic, tak přímo ve Varšavě.
A tak tedy po desáté hodině odjíždíme vlakem IC 113 Porta Moravica do Katovic. Na tento vlak jsem pořídil pro sebe i pro Jardu Včasnou jízdenku od Českých drah za necelých 200 Kč. K jízdence nám shodou okolností České dráhy nabídly i bezplatnou místenku. Jen bylo nutné si jízdenku vytisknout a v Bohumíně na pokladně si nechat jízdenku ověřit.
Do Katowic cesta nebyla zrovna záživná, povětšinou jsme nejeli moc rychle. O tom také svědčí jízdní řád. Vlak odjížděl z Bohumína v 10:07 a do Katowic přijel v 11:30 a přitom ujel vzdálenost pouhých 81 km. No, není divu, že vlak nebyl moc plný a více lidí do vlaku nastoupilo až v Katowicích.
Katowice nás vítají moderním zrekonstruovaným nádražím s navazující obchodní galerií. Bylo to tedy ideální místo pro zakoupení karty ŚKUP, což znamená Śląska Karta Usług Publicznych (více o kartě v polštině zde). Už dopředu jsme tušili určité problémy, ale každopádně samotný nákup této karty včetně nahrání celodenní jízdenky na ježdění tramvajemi i autobusy v rámci katowické aglomerace proběhl poměrně bez potíží.
Dalším požadavkem byl nákup polské SIM karty od operátora Play. Nabídka z roku 2014, kdy jsem si pořídil SIM kartu od tohoto operátora za 5 zlotých a měl jsem v ceně jak 5 zlotých na volání a SMSky a také internet v mobilu už nakonec nebyla k dispozici a paní mi nabídla variantu balíčku za 19 zlotých. Ten obsahoval velmi slušnou porci mobilních dat - 30 GB a k tomu 5 zlotých kreditu. Tento balíček platí týden, což mi akorát postačovalo.
Pak už jen zbývalo chvíli počkat na aktivaci a pak už jsem mohl začít používat polská data a konečně vyrazit s Jardou objevovat zajímavosti městské hromadné dopravy v katovické aglomeraci. Nicméně, bezprostřední okolí nádraží je poměrně pěkné.
Cílem návštěvy katovické aglomerace bylo spíše projetí různých zajímavých tramvajových tratí.
Prvním cílem bylo město Bytom, které má přímé tramvajové spojení s Katovicemi, ale my jsme se rozhodli se nejprve svézt linkou historickou číslo 23, na které toho dne jezdil buď Konstal 13N, nebo Konstal 105N. My jsme měli štěstí na Konstal 13N, kterým jsme dojeli ke stadionu v Chořově (Chorzów). Do tohoto místa byla tramvajová trať poměrně kvalitní. Zajímavější už to bylo při další cestě a to tramvajovou linkou č. 19 do Bytomi. Na ní jezdí modernizované Konstaly, ale jinak je trať v poměrně mizerném stavu.
V Bytomi jsme následně pěšky došli k zastávce u kostela Nejsvětější trojice, kde začíná linka 38, která je v katovické aglomeraci unikátem. Je to jediná tramvajová linka, na které dodnes stále jezdí Konstal N, což je krátká obousměrná tramvaj. Linka má 4 zastávky, využívá pro jízdu jednu jedinou kolej (ta už má nejlepší roky dávno za sebou) a konečnou má u místního hřbitova. Ráno a večer však musí řidič projet celým městem z / do vozovny.
Po projetí této linky jsme prošli městem na Plac Sikorsiego, odkud jsme pokračovali linkou 9 na zastávku "Chebzie Pętla", která současně slouží i jako konečná zastávka linky 11 do Katovic.
Linkou 11 jsme ale jeli jen do zastávky "Piaśniki Skrzyżowanie", kde jsme přestoupili na linku 7 a tou jsme dojeli do Katovic k nádraží. V hlavní ulici před obchodní galerií jsme objevili malé rychlé občerstvení a objednali si místní zapiekanku, čili obloženou bagetu. A navrch jsme zašli naproti do místní koblihárny. Tak velké koblihy jsem v životě nejedl. A navíc s pořádnou náplní.
Pak už byl čas se přesunout do Myslovic (Mysłowice). Kvalita tramvajové tratě opět klesala s narůstající vzdáleností od Katovic. Není tedy divu, že do Myslovic na lince 14 jezdí nanejvýš modernizované Konstaly (ty ale nejsou nízkopodlažní). Trať do Myslowic je v některých úsecích jednokolejná a jízdní řád je naplánovaný tak, aby se bylo možné vyhnout ve výhybnách.
Konečně jsme dojeli do Myslovic. Naším cílem je městečko Lędziny, kam nás z Myslovic dovezl autobus. I tento autobus je zaintegrovaný, takže nám v něm platí naše celodenní jízdenka na kartě ŚKUP za 17 zlotých. Lędziny už dobře znám, byl jsem zde již dvakrát na návštěvě u Kristiny a Jacka, mých esperantských přátel, takže nás čekají přímo v jejich domě. Vítám se také s fenkou Ajšou, jejich psem, kterou už díky předchozím dvěma návštěvám znám také. Po uvítání předáváme dary a na oplátku je nám nabídnuta večeře. Po zbytek večera si už jen povídáme o různých tématech a pak už jdeme spát.
V neděli jsme se vypravili autem do Tych na nákup v místním supermarketu a při návratu jsme se zastavili v Beruni (Bieruń) u jezera Łysina, kolem kterého vede stezka zdraví s úkoly na protažení těla. Některé z nich jsme si vyzkoušeli. V samotném jezeře se lze koupat, ale protože nemám s sebou plavky, tak jsme do vody vlezli jen částečně. Teplota vody by však na koupání byla.
Pak už byl čas na návrat do Lędzin a večeři. Ještě před ní jsem ale s Jardou vyrazil na procházku k místnímu kostelíku na kopci, odkud je pěkná vyhlídka. Zkusil jsem také objednat online jízdenku na kartu ŚKUP skrze poskytnuté údaje, ale ukázalo se, že nákup je možný pouze skrze převod přes polský bankovní účet.
Po večeři jsem ještě ukázal Jackovi, Jardovi a Kristině fotografie z velikonoční návštěvy Španělska a pak už byl čas jít spát.
Ráno v pondělí 22. května byl čas se rozloučit. Jacek vstával dříve, s Kristinou jsme se rozloučili na autobusové zastávce v Lędzinách kolem osmé hodiny. Kristina jela autobusem do Tych, my jsme opět jeli do Myslovic. Jenže tentokrát bez možnosti ihned využít jízdenku na kartě. Karta ŚKUP totiž funguje jako nosič informací o jízdenkách, jenže tyto jízdenky je nutné koupit buď přes internet, což se nám ale nepovedlo. Nebo prostřednictvím automatu na jízdenky, případně v jednom ze zákaznických center s názvem "PUNKT OBSŁUGI KLIENTA", respektive "PUNKT OBSŁUGI PASAŻERA". K čemu tato místa slouží a co je s tím spojeno za komplikace, ještě bude zmíněno.
V každém případě, ani automat na jízdenky, ani jedno ze zakáznických center přímo v Lędzinách není. Takže po příjezdu do Myslovic bylo nutné zjistit, kde vlastně můžeme získat nové jízdenky. Po cestě jsme automat viděli, ale nechtělo se nám vystupovat a řešit, jak pojedeme dále. Přímo u poněkud liduprázdné železniční stanice, u které je současně konečná tramvají linek 14 a 26 a také zastávka některých autobusů, však automat není a s dotazy v místních obchůdcích také neuspějeme. Zkoušíme i poštu u konečné, ale ani tam to nejde. Prý je automat kdesi u kostela. Obcházíme centrum Myslovic, zkoušíme štěstí dokonce na městském úřadu, kde by podle loga celého tohoto systému možná mohli pomoci. Ale ani tam neuspějeme i přes jisté negativní poznámky z mé strany na adresu úřadu. Nakonec jsme konečně automat objevili u jakési křižovatky u kostela. Uff, konečně. Vracíme se zpátky k nádraží a můžeme konečně vlézt do tramvaje a pípnout si nástup do vozidla (a následně při výstupu se "odpípnout"). Jedeme linkou číslo 26 do Dańdówky. Konečně trochu změna, na lince 26 jezdí "vídeňská éčka". Tyto tramvaje prošly modernizací spočívající například v dosazení klimatizace pro řidiče. Ještě před odjezdem nás potěšil příjezd tramvaje Düwag Pt, původně z Frankfurtu nad Mohanem.
Ale zpět k lince 26. Jde o linku, která také využívá v úseku do Dańdówky místy jednokolejné úseky. Trať už má hodně za sebou. Ještě horší je to v případě linky 27 z Dańdówky spojující Sosnowiec s částí "Kazimierz Górniczy", kde jezdí Konstaly. Tramvaj občas malinko poskočí, zahoupe... Jak to v praxi vypadá, to už se můžete podívat na tomto videu. Zvláštní je, že ani úsek v Sosnowci nebyl o moc kvalitnější.
V Sosnowci jsme se trochu prošli centrem a zastavili se na zapiekanku. Linkou 15, na které jezdí tramvaje od výrobce PESA, jsme se přesunuli do Katovic k nádraží.
Po příjezdu do Katovic jsme našli "PUNKT OBSŁUGI KLIENTA" a chtěli zde vrátit kartu. Ale ani na jednom ze dvou námi navštívených míst jsme neuspěli. Zálohu 5 zlotých nám nechtěli vrátit v hotovosti, ale pouze skrze převod přes poštovní poukázku. Dalším řešením by byl převod na polský bankovní účet. Jasně, těch mám hodně. Zanadával jsem něco nad tím, že v Londýně to takto s Oyster card nefunguje / nefungovalo a že kdyby takto fungovaly lyžařské areály, tak by asi moc nepochodily a znechuceně odešel s tím, že mám tak trochu nechtěný suvenýr. Ale faktem je, že karta platí do září 2019. Vrátit kartu na nádraží nešlo už vůbec, protože zde je "PUNKT OBSŁUGI PASAŻERA" a ten má omezený rozsah služeb (více v polštině zde, hledejte sekci "PUNKTY OBSŁUGI"). Takže vy si sice můžete koupit na nádraží kartu ŚKUP, ale vrátit ji na tomto místě nemůžete. To dává hodně smysl, že?
Na spravení nálady jsme opět zašli do osvědčené koblihárny. Pak už byl čas na odjezd polským rychlovlakem Pendolino do Varšavy. Jízdenky na spoj nejvyšší polské vlakové kategorie Express InterCity Premium z Katovic do Varšavy jsem sehnal za 98 zlotých pro dvě osoby, tj. za 640 korun v přepočtu. Na vzdálenost 298 km velmi slušná cena.
Polský rychlovlak zpočátku jel do Sosnowce spíše pomaleji, teprve za ním se rozjel díky hlavní trati s názvem "Centralna Magistrala Kolejowa", kde zastavil navíc pouze ve stanici Wloszczowa Polnoc.
Obecně jsem z polského Pendolina, tedy jediného polského rychlovlaku spíše v rozpacích. Jistě, je to moderní vlak a navíc i díky němu se v Polsku jezdí rychlostí 200 km/h. To zatím v České republice není možné a Poláci tedy mají v tomto určité prvenství v rámci zemí Visegrádské čtyřky. Navíc jako bonus dostane každý cestující nápoj zdarma (já jsem zvolil čaj). Ale abych se třeba dozvěděl z informačních displejů ve voze, jakou rychlostí aktuálně jedeme, tak to ne. Palubního průvodce jsem také nikde neobjevil. Naštěstí nebylo nutné jízdenku dopředu tisknout, ale stačilo jen ukázat PDF na mobilu.
I přes tyto drobnosti se nám cesta do Varšavy líbila, nicméně vzhledem k tomu, že trať vede poměrně nudnou polskou rovinou, jsme čas ve vlaku spíše využili k odpolednímu spánku. O čtvrt na šest jsme přijeli na podzemní nádraží Warszawa Centralna, kde mnoho lidí vystoupilo a také nastoupilo (vlak totiž nadále pokračuje na sever do Gdaňsku).
A tak začala další část našeho výletu a sice poznávání Varšavy. Ale o tom až v druhém díle reportáže. -mir-
Miroslav Hruška
Jedna jízdenka vládne všem
Jedna jízdenka vládne všem, jedna jim všem káže, jedna všechny přiveze, dopravce prováže. Ale jak ji získat?
Miroslav Hruška
Jak si zpřehlednit prohlížeč?
Taky máte potřebu mít v prohlížeči otevřeno mnoho stránek, přesněji v terminologii prohlížečů panelů (a ne jen vše mít v záložkách)? Já už teď tolik ne, dříve během studia na vysoké jsem tu tendenci měl.
Miroslav Hruška
Ze života Jana Marka - pohled člověka se zdravotním postižením na situaci nejen v dopravě
Každý běžný den cestuje veřejnou dopravou mnoho lidí, včetně těch se zdravotním postižením. Každý z nich vnímá při cestování různé problémy, které nám nemusí být zcela zřejmé. O nich jsem v polovině února hovořil s Janem Markem.
Miroslav Hruška
Sáňkování ve švýcarském stylu
Tahle zima radovánkám na sněhu příliš nepřeje. I když v noci z 11. na 12. února přes noc napadl sníh a Brno se pokrylo aspoň na chvíli do zimního kabátku, bylo to málo. Zvu Vás na sáňkářský výlet do Švýcarska (a na závěr na pivo).
Miroslav Hruška
Nočním vlakem napříč Polskem - aktualizovaný průvodce pro rok 2020
V lednu 2019 jsem na svém blogu poprvé publikoval podrobného průvodce cestováním nočními vlaky v Polsku. Jako každý rok však dochází k úpravám, proto v následujícím článku zhodnotím aktuální situaci.
Miroslav Hruška
Návrh pro alternativní trasování linek MHD v Líšni
Po dlouhé době dojde v Brně k prodloužení trolejbusové tratě v Líšni. Tím však zákonitě dojde ke změnám tras linek v Líšni a ke změně konceptu cestování. V následujícím článku představuji alternativní řešení dopravy.
Miroslav Hruška
Brněnské hlavní nádraží získalo nový vchod
Poněkud v tichosti byl po odkladech tento týden otevřen nový vchod na hlavní nádraží. Svůj účel zatím během rekonstrukce nádraží moc plnit nebude, ale po znovuotevření haly jej jistě mnoho cestujících využije pro zkrácení cesty.
Miroslav Hruška
Jak jsme zastropovali státní slevy v dopravě aneb satiricky o slevách
Tak jsme se včera dozvěděli, že někteří dopravci prý zneužívají státních slev v dopravě. Slovy Andreje Babiše, takovému zneužití je samozřejmě nutné zabránit přímo a hned, zvlášť když se to dozví příznačně cestou ve vlaku do Brna.
Miroslav Hruška
Odkaz Rychlých šípů do dnešní doby
Letos je to 80 let od vydání prvního komiksu o Rychlých šípech a 20 let od úmrtí Jaroslava Foglara. Ústřední myšlenka boje dobra se zlem a cesty k ušlechtilosti zůstává aktuální i v dnešní době. Čemu se však můžeme už jen pousmát?
Miroslav Hruška
Do Polska vlakem o něco snadněji a flexibilněji
V letošním roce jsem publikoval dva články z prostředí polské železnice. Situace se ale průběžně mění a tak nás český i polský dopravce občas příjemně potěší prohloubením tarifní spolupráce - o tom už dále v textu ...
Miroslav Hruška
Věrnostní program Českých drah = prozákaznická (ne)koncepce?
Na konci dubna jsem psal na mém blogu o méně známých novinkách v tarifu Českých drah. Dnešním článkem poukázat na (ne)koncepčnost věrnostního programu Českých drah. Aktuální změny totiž přináší nechtěné (nedomyšlené) komplikace.
Miroslav Hruška
Některé méně známé novinky v tarifu Českých drah (díl druhý)
Ve druhém díle článku bych Vás rád provedl světem novinek v tarifu Českých drah v nedávném období. Některé jsou k lepšímu a některé k horšímu. S čím novým tedy můžete při cestování s národním dopravcem počítat?
Miroslav Hruška
Některé méně známé novinky v tarifu Českých drah (díl první)
V následujících dvou článcích bych Vás rád provedl světem novinek v tarifu Českých drah v nedávném období. Některé jsou k lepšímu a některé k horšímu. S čím novým tedy můžete při cestování s národním dopravcem počítat?
Miroslav Hruška
Nočním vlakem napříč Polskem až k moři - i letos přímo z ČR a rychleji
Na začátku týdne jsem publikoval praktického průvodce pro milovníky nočního cestování pro cesty nočními vlaky v Polsku. V něm byl zmíněn i sezónní noční vlak Wydmy, který loni spojoval ČR s polským mořem. Bude spojovat i letos...
Miroslav Hruška
Nočními vlaky v Polsku - praktický průvodce pro milovníky nočního cestování
V našich českých luzích a hájích je cesta nočním vlakem s cílem vyspat se vzhledem k velikosti země nemyslitelná. V Polsku Vás noční vlaky přepraví od jihu až na sever či z východu na západ. Odkud a kam? Čtěte dále mého průvodce.
Miroslav Hruška
Dopady zlevnění veřejné dopravy na příkladu Brna a okolí
Dnešním článkem navazuji na svůj článek kritizující zavedení slevy 75 % na jízdném. Dnes představím, co přineslo v praxi zavedení slevy pro studenty a seniory především v okolí Brna. Následovat bude malý rozbor dopadů mimo Brno.
Miroslav Hruška
Výměna místenek u Českých drah - na co si dát pozor aneb co možná nevíte
Už je to skoro rok, co je možné koupit vnitrostátní jízdenku Českých drah a stornovat ji snadněji než dříve. Vrátit se dají jízdenky koupené jak přes e-shop ČD, tak i na pokladně. Je tu však jeden zádrhel, o kterém asi nevíte.
Miroslav Hruška
V Brně bude jezdit více klimatizovaných autobusů
Současné horké dny znamenají snížený komfort ve vozidlech MHD obecně. V dálkových autobusech je klimatizace běžná, vozidla MHD ve většině českých měst ji zatím spíše nemají. V Brně však klimatizovaných vozidel bude brzy více.
Miroslav Hruška
Makáme ... 75 % sleva na jízdném ... ale za jakou cenu?
Už je to nějaký ten týden, co se na nás z billboardů usmívá premiér Andrej Babiš a snaží se nás s roztaženýma rukama, jež rozhazují, přesvědčit kampaní, že jeho vláda maká. A důkazem je i sleva 75 % na jízdné. Má to ale pár vad.
Miroslav Hruška
Prezident Zeman jmenoval podruhé Babiše premiérem a "nezklamal" ...
Tak byl Milošem Zemanem dnes podruhé v politickém životě jmenován premiérem této země Andrej Babiš. Nebyl by to ale Miloš Zeman, kdyby si opět nekopnul do médií a trochu si nerozporoval ... ostatně ...
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 326
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1971x