Zajímavosti z návrhu železničního jízdního řádu od prosince 2017

Během tohoto víkendu byl na stránkách SŽDC zveřejněn návrh železničního jízdního řádu pro rok 2018. Ač jde o pracovní dokument, lze z něho vyčíst několik zajímavostí, např. zrychlení na některých tratích či více konkurence pro ČD.

Předem však upozorňuji, že cílem tohoto článku není upozornit na všechny plánované změny. Jde jen o některé změny na tratích, které se mne nějakým způsobem týkají. I tak však mám jednu novinku z Prahy, kterou asi nikdy nevyužiji :)

Mírné rychlení na trati Brno - Jihlava

Trať číslo 240 mezi Brnem a Jihlavou sice stále nebude nabízet rychlejší spojení mezi Brnem a Jihlavou ve srovnání s autobusem, nicméně oproti současnému stavu, kdy například rychlík 668 Rožmberk dnes vyjíždí z Brna v 7:20 a do Jihlavy přijede v 9:18, se bude jednat o drobné zrychlení. V návrhu jízdního řádu se počítá s tím, že by odjezd tohoto rychlíku byl až v 7:27, čas příjezdu do Jihlavy přitom zůstane zachován.

V opačném směru do Brna vlaky nepřijedou například v 16:36 či 18:36, ale nově již v 16:30, respektive v 18:30. Časy odjezdů z Jihlavy přitom budou stejné jako nyní.

Nejen z Brna do Jeseníku rychleji

Zatímco dnes cesta z Brna do Jeseníku trvá přímým vlakem 3 hodiny a 53 minut a vlaky již částečně využívají toho, že trať do Jeseníku byla opravena a díky tomu mohou po cestě snížit případné zpoždění, nově by cesta měla trvat kratší dobu.

Typickým příkladem může být rychlík 913 z Brna s odjezdem v 15:18 a příjezdem do Jeseníku v 19:11 (v úseku Zábřeh na Moravě - Jeseník je veden jako spěšný vlak 1713 Alois Nebel). Odjezd ze Zábřehu na Moravě bude nadále v 17:31, příjezd do Jeseníku bude již v 18:58. Rozdíl 13 minut už je docela slušný posun. V opačném směru například spěšný vlak 1704 dnes odjíždí z Jeseníku v 14:54, od nového jízdního řádu pojede až v 15:01. Čas příjezdu do Brna bude stejný, tedy nadále v 18:42.

Expanze LEO Expressu do Polska se nekoná ...

Navzdory dříve avizovaným plánům na nové spojení vlakem do Krakova dopravce LEO Express nakonec nemá aspoň zatím v plánu nabídnout přímé spojení vlakem do Polska a nadále tak bude nutné přestupovat na autobus. Důvodem může být i nedávná nehoda v Přerově, kdy dopravce musí odřeknout část spojů.

... ale z Prahy do Brna možná budou jezdit žluté vlaky častěji a obslouží více míst ...

Pokud LEO Express zatím neplánuje expanzi, RegioJet má zájem nabídnout častější spojení Prahy s Brnem. V současném jízdním řádu nabízí cestujícím tři páry vlaků, z nichž jeden z nich zastavuje i v obci, ve které žije jen 1 500 obyvatel, tedy v Zaječí, čímž podle vyjádření SŽDC získal nárok na provozování spoje na úkor Českých drah, protože nabízí větší rozsah dopravní obslužnost (viz odůvodnění z 30. listopadu na stránkách Správy železniční dopravní cesty).

Od prosince 2017 by nabídka žlutého dopravce mezi Brnem a Prahou měla být mnohem bohatší. První spoj z Brna chce dopravce nabídnout již v 5:06, který nově ale zastaví i v Blansku, Letovicích a Svitavách. Následovat bude Ústí nad Orlicí. Vynecháno tedy bude "Městečko u nádraží", čili Česká Třebová. Pouhých šest minut před tímto novým spojem přitom chtějí jezdit i České dráhy, a sice v 5:00 rychlíkem vyšší kvality číslo 874 Rudolf Těsnohlídek, který dnes jezdí také.

Následující spoj v 6:09 číslo 1042 by měl změnit zastávky. Mezi Brnem a Prahou dnes tento vlak zastavuje v České Třebové, Ústí nad Orlicí a Pardubicích. První dvě zmíněné stanice nově obslouženy NEBUDOU, ale NOVĚ tento spoj zastaví v Brně-Židenicích! Co si RegioJet od této nabídky slibuje, mi zůstává tak trochu záhadou, ale jestli toto bude argument pro přidělení kapacity podle platné legislativy, tak teda potěš koště.

Totéž bude platit u spoje v 7:09 (z Bratislavy), 8:09 (z Vídně), 9:09, 10:09 (z Bratislavy), 12:09 (z Vídně), 14:09 (z Bratislavy), 16:09 (z Vídně), 17:09 (z Bratislavy), 18:09 a 20:09 (z Vídně).

V opačném směru má zájem RegioJet poslat vlak do Brna v 5:21 (do Vídně), 7:21 (do Bratislavy), 9:21 (do Vídně), 11:21 (do Bratislavy), 13:21 (do Vídně), 14:21, 15:21 (do Bratislavy), 16:21 (do Vídně), 17:21 (do Bratislavy), 18:21, 20:21 a také v 22:21 (tento vlak by měl do Brna přijet v 0:57, takže by se mohl teoreticky stíhat rozjezd autobusů v 1:00). Poslední dva spoje kromě již zmíněné kuriózní zastávky v Brně-Židenicích zastaví i v Ústí nad Orlicí, Svitavách, Letovicích a Blansku.

Novinkou na trase žlutých vlaků RegioJetu bude také spojení Prahy a Opavy. Žluté vlaky by měly vyjet z Opavy nově v 4:15 směr Praha (příjezd v 7:52, vlak pojede však jen v pracovní dny a sobotu), respektive v 5:15 (tento spoj však pojede jen v neděli a dále v některé další dny a pojede jen do Ostravy). V opačném směru pojede v 15:48 z Prahy a do Opavy přijede v 19:20.

... a z některých tras se žluté vlaky stáhnou

Obec Zaječí o žluté vlaky pochopitelně přijde. Spoj z Prahy do Starého Města u Uherského Hradiště přes Brno a Břeclav také skončí. S expanzí do Brna, Vídně a do Bratislavy (respektive do Opavy) však souvisí i další novinka. RegioJet přestane nabízet vlakové spojení Prahy se Starým Městem u Uherského Hradiště jednou denně a naopak.

Nové spoje mezi Prahou a Brnem nabídnou i České dráhy

Ale není to jen žlutý dopravce, který chce přijít s novými spoji. Zájem o nové spoje mají i České dráhy. Příjemnou novinkou je obnovení spoje v 4:49 z Prahy do Brna směr Graz. Tento spoj byl od prosince 2014 zrušen a dle mého názoru chyběl. Nyní se vrací a měl by do Vídně přijet v 8:49 (railjet 71 Gustav Mahler). Railjet 571 s odjezdem z Prahy v 19:51 nově pojede až do Břeclavi. V současnosti tento vlak pod číslem 579 jede přitom jen do Brna, kam přijíždí v 22:20.

S tím souvisí i záměr nabídnout railjet 570 Leoš Janáček z Brna v 6:38 do Prahy. I ten pojede už z Břeclavi. Perličkou přitom bude, že v tomto čase dnes jezdí expres 574 Zdeněk Fibich. Ten zůstane zachován, ale pojede z Brna v 6:50, zastaví dále v Blansku, Svitavách a Pardubicích. A také pojede z Břeclavi. Tento kuriózně krátký rozestup v nabídce spojení do Prahy přitom bude i v opačném směru. Odpoledne nejprve z Prahy vyjede v 16:21 RegioJet, dále expres 577 Johann Gregor Mendel v 16:37 (ten obslouží navíc kromě Pardubic i Svitavy a Blansko a jeho cílem bude Břeclav), poté railjet 373 W. A. Mozart do Grazu. A samozřejmě v 17:21 RegioJet do Bratislavy. Tak častá nabídka spojení v určitý čas do Brna a naopak tu nikdy nebyla.

Nové spojení do Polska

Vídeň získá nové pozdně večerní spojení s Katowicemi. Vlak EuroCity 100 Moravia nově pojede až do Katowic, kam přijede v 22:30. V opačném směru pojede z Katowic v 5:24 a do Vídně přijede v 9:49.

Nové noční spoje z Prahy a okolí

Za zmínku také stojí plán zavést nové noční spoje, které pojedou v sobotu, neděli a ve státem uznané svátky z pražského hlavního nádraží.

Půjde o tyto spoje:

Osobní vlak 9664 v 2:28 do Kralup nad Vltavou.

Osobní vlak 9303 v 2:28 do Kolína.

Osobní vlak 9552 v 2:25 do Všetat.

Osobní vlak 9842 v 2:31 do Hostivice a dále do Kladna.

Osobní vlak 8802 v 2:26 do Berouna.

Osobní vlak 9049 v 2:25 do Čerčan.

Osobní vlak 2503 v 2:25 do Benešova u Prahy.

Osobní vlak 5801 v 2:25 do Kolína přes Nymburk a Poděbrady.

Tyto spoje také přijedou předtím v opačném směru do Prahy tak, aby došlo k jejich vzájemnému setkání a byl umožněn přestup mezi jednotlivými vlaky.

A další zajímavosti

Našlo by se samozřejmě více zajímavostí, jako například záměr spojit přímým vlakem Prahu s Libercem (byť se mi tento spoj nepodařilo v návrhu nalézt), ale pak už by článek byl přeci jen delší, takže pro tuto chvíli je to již vše. Pro tuto chvíli je patrný především zájem RegioJetu o expanzi na trase Praha - Brno - Vídeň, avšak zatím ne každou hodinu celý den v úseku Praha - Brno. Jak to nakonec dopadne, to si musíme ještě chvíli počkat. -mir-

Zdroje:

Aktuální jízdní řády platné od 11.6.2017

Návrh železničního jízdního řádu pro období od 10. 12. 2017 do 8. 12. 2018

Autor: Miroslav Hruška | neděle 11.6.2017 18:30 | karma článku: 17,64 | přečteno: 2241x