Zajímavosti z návrhu železničního jízdního řádu od prosince 2017

11. 06. 2017 18:30:00
Během tohoto víkendu byl na stránkách SŽDC zveřejněn návrh železničního jízdního řádu pro rok 2018. Ač jde o pracovní dokument, lze z něho vyčíst několik zajímavostí, např. zrychlení na některých tratích či více konkurence pro ČD.

Předem však upozorňuji, že cílem tohoto článku není upozornit na všechny plánované změny. Jde jen o některé změny na tratích, které se mne nějakým způsobem týkají. I tak však mám jednu novinku z Prahy, kterou asi nikdy nevyužiji :)

Mírné rychlení na trati Brno - Jihlava

Trať číslo 240 mezi Brnem a Jihlavou sice stále nebude nabízet rychlejší spojení mezi Brnem a Jihlavou ve srovnání s autobusem, nicméně oproti současnému stavu, kdy například rychlík 668 Rožmberk dnes vyjíždí z Brna v 7:20 a do Jihlavy přijede v 9:18, se bude jednat o drobné zrychlení. V návrhu jízdního řádu se počítá s tím, že by odjezd tohoto rychlíku byl až v 7:27, čas příjezdu do Jihlavy přitom zůstane zachován.

V opačném směru do Brna vlaky nepřijedou například v 16:36 či 18:36, ale nově již v 16:30, respektive v 18:30. Časy odjezdů z Jihlavy přitom budou stejné jako nyní.

Nejen z Brna do Jeseníku rychleji

Zatímco dnes cesta z Brna do Jeseníku trvá přímým vlakem 3 hodiny a 53 minut a vlaky již částečně využívají toho, že trať do Jeseníku byla opravena a díky tomu mohou po cestě snížit případné zpoždění, nově by cesta měla trvat kratší dobu.

Typickým příkladem může být rychlík 913 z Brna s odjezdem v 15:18 a příjezdem do Jeseníku v 19:11 (v úseku Zábřeh na Moravě - Jeseník je veden jako spěšný vlak 1713 Alois Nebel). Odjezd ze Zábřehu na Moravě bude nadále v 17:31, příjezd do Jeseníku bude již v 18:58. Rozdíl 13 minut už je docela slušný posun. V opačném směru například spěšný vlak 1704 dnes odjíždí z Jeseníku v 14:54, od nového jízdního řádu pojede až v 15:01. Čas příjezdu do Brna bude stejný, tedy nadále v 18:42.

Expanze LEO Expressu do Polska se nekoná ...

Navzdory dříve avizovaným plánům na nové spojení vlakem do Krakova dopravce LEO Express nakonec nemá aspoň zatím v plánu nabídnout přímé spojení vlakem do Polska a nadále tak bude nutné přestupovat na autobus. Důvodem může být i nedávná nehoda v Přerově, kdy dopravce musí odřeknout část spojů.

... ale z Prahy do Brna možná budou jezdit žluté vlaky častěji a obslouží více míst ...

Pokud LEO Express zatím neplánuje expanzi, RegioJet má zájem nabídnout častější spojení Prahy s Brnem. V současném jízdním řádu nabízí cestujícím tři páry vlaků, z nichž jeden z nich zastavuje i v obci, ve které žije jen 1 500 obyvatel, tedy v Zaječí, čímž podle vyjádření SŽDC získal nárok na provozování spoje na úkor Českých drah, protože nabízí větší rozsah dopravní obslužnost (viz odůvodnění z 30. listopadu na stránkách Správy železniční dopravní cesty).

Od prosince 2017 by nabídka žlutého dopravce mezi Brnem a Prahou měla být mnohem bohatší. První spoj z Brna chce dopravce nabídnout již v 5:06, který nově ale zastaví i v Blansku, Letovicích a Svitavách. Následovat bude Ústí nad Orlicí. Vynecháno tedy bude "Městečko u nádraží", čili Česká Třebová. Pouhých šest minut před tímto novým spojem přitom chtějí jezdit i České dráhy, a sice v 5:00 rychlíkem vyšší kvality číslo 874 Rudolf Těsnohlídek, který dnes jezdí také.

Následující spoj v 6:09 číslo 1042 by měl změnit zastávky. Mezi Brnem a Prahou dnes tento vlak zastavuje v České Třebové, Ústí nad Orlicí a Pardubicích. První dvě zmíněné stanice nově obslouženy NEBUDOU, ale NOVĚ tento spoj zastaví v Brně-Židenicích! Co si RegioJet od této nabídky slibuje, mi zůstává tak trochu záhadou, ale jestli toto bude argument pro přidělení kapacity podle platné legislativy, tak teda potěš koště.

Totéž bude platit u spoje v 7:09 (z Bratislavy), 8:09 (z Vídně), 9:09, 10:09 (z Bratislavy), 12:09 (z Vídně), 14:09 (z Bratislavy), 16:09 (z Vídně), 17:09 (z Bratislavy), 18:09 a 20:09 (z Vídně).

V opačném směru má zájem RegioJet poslat vlak do Brna v 5:21 (do Vídně), 7:21 (do Bratislavy), 9:21 (do Vídně), 11:21 (do Bratislavy), 13:21 (do Vídně), 14:21, 15:21 (do Bratislavy), 16:21 (do Vídně), 17:21 (do Bratislavy), 18:21, 20:21 a také v 22:21 (tento vlak by měl do Brna přijet v 0:57, takže by se mohl teoreticky stíhat rozjezd autobusů v 1:00). Poslední dva spoje kromě již zmíněné kuriózní zastávky v Brně-Židenicích zastaví i v Ústí nad Orlicí, Svitavách, Letovicích a Blansku.

Novinkou na trase žlutých vlaků RegioJetu bude také spojení Prahy a Opavy. Žluté vlaky by měly vyjet z Opavy nově v 4:15 směr Praha (příjezd v 7:52, vlak pojede však jen v pracovní dny a sobotu), respektive v 5:15 (tento spoj však pojede jen v neděli a dále v některé další dny a pojede jen do Ostravy). V opačném směru pojede v 15:48 z Prahy a do Opavy přijede v 19:20.

... a z některých tras se žluté vlaky stáhnou

Obec Zaječí o žluté vlaky pochopitelně přijde. Spoj z Prahy do Starého Města u Uherského Hradiště přes Brno a Břeclav také skončí. S expanzí do Brna, Vídně a do Bratislavy (respektive do Opavy) však souvisí i další novinka. RegioJet přestane nabízet vlakové spojení Prahy se Starým Městem u Uherského Hradiště jednou denně a naopak.

Nové spoje mezi Prahou a Brnem nabídnou i České dráhy

Ale není to jen žlutý dopravce, který chce přijít s novými spoji. Zájem o nové spoje mají i České dráhy. Příjemnou novinkou je obnovení spoje v 4:49 z Prahy do Brna směr Graz. Tento spoj byl od prosince 2014 zrušen a dle mého názoru chyběl. Nyní se vrací a měl by do Vídně přijet v 8:49 (railjet 71 Gustav Mahler). Railjet 571 s odjezdem z Prahy v 19:51 nově pojede až do Břeclavi. V současnosti tento vlak pod číslem 579 jede přitom jen do Brna, kam přijíždí v 22:20.

S tím souvisí i záměr nabídnout railjet 570 Leoš Janáček z Brna v 6:38 do Prahy. I ten pojede už z Břeclavi. Perličkou přitom bude, že v tomto čase dnes jezdí expres 574 Zdeněk Fibich. Ten zůstane zachován, ale pojede z Brna v 6:50, zastaví dále v Blansku, Svitavách a Pardubicích. A také pojede z Břeclavi. Tento kuriózně krátký rozestup v nabídce spojení do Prahy přitom bude i v opačném směru. Odpoledne nejprve z Prahy vyjede v 16:21 RegioJet, dále expres 577 Johann Gregor Mendel v 16:37 (ten obslouží navíc kromě Pardubic i Svitavy a Blansko a jeho cílem bude Břeclav), poté railjet 373 W. A. Mozart do Grazu. A samozřejmě v 17:21 RegioJet do Bratislavy. Tak častá nabídka spojení v určitý čas do Brna a naopak tu nikdy nebyla.

Nové spojení do Polska

Vídeň získá nové pozdně večerní spojení s Katowicemi. Vlak EuroCity 100 Moravia nově pojede až do Katowic, kam přijede v 22:30. V opačném směru pojede z Katowic v 5:24 a do Vídně přijede v 9:49.

Nové noční spoje z Prahy a okolí

Za zmínku také stojí plán zavést nové noční spoje, které pojedou v sobotu, neděli a ve státem uznané svátky z pražského hlavního nádraží.

Půjde o tyto spoje:

Osobní vlak 9664 v 2:28 do Kralup nad Vltavou.

Osobní vlak 9303 v 2:28 do Kolína.

Osobní vlak 9552 v 2:25 do Všetat.

Osobní vlak 9842 v 2:31 do Hostivice a dále do Kladna.

Osobní vlak 8802 v 2:26 do Berouna.

Osobní vlak 9049 v 2:25 do Čerčan.

Osobní vlak 2503 v 2:25 do Benešova u Prahy.

Osobní vlak 5801 v 2:25 do Kolína přes Nymburk a Poděbrady.

Tyto spoje také přijedou předtím v opačném směru do Prahy tak, aby došlo k jejich vzájemnému setkání a byl umožněn přestup mezi jednotlivými vlaky.

A další zajímavosti

Našlo by se samozřejmě více zajímavostí, jako například záměr spojit přímým vlakem Prahu s Libercem (byť se mi tento spoj nepodařilo v návrhu nalézt), ale pak už by článek byl přeci jen delší, takže pro tuto chvíli je to již vše. Pro tuto chvíli je patrný především zájem RegioJetu o expanzi na trase Praha - Brno - Vídeň, avšak zatím ne každou hodinu celý den v úseku Praha - Brno. Jak to nakonec dopadne, to si musíme ještě chvíli počkat. -mir-

Zdroje:

Aktuální jízdní řády platné od 11.6.2017

Návrh železničního jízdního řádu pro období od 10. 12. 2017 do 8. 12. 2018

Autor: Miroslav Hruška | neděle 11.6.2017 18:30 | karma článku: 16.93 | přečteno: 2171x

Další články blogera

Miroslav Hruška

Výměna místenek u Českých drah - na co si dát pozor aneb co možná nevíte

Už je to skoro rok, co je možné koupit vnitrostátní jízdenku Českých drah a stornovat ji snadněji než dříve. Vrátit se dají jízdenky koupené jak přes e-shop ČD, tak i na pokladně. Je tu však jeden zádrhel, o kterém asi nevíte.

13.8.2018 v 8:30 | Karma článku: 9.70 | Přečteno: 955 | Diskuse

Miroslav Hruška

V Brně bude jezdit více klimatizovaných autobusů

Současné horké dny znamenají snížený komfort ve vozidlech MHD obecně. V dálkových autobusech je klimatizace běžná, vozidla MHD ve většině českých měst ji zatím spíše nemají. V Brně však klimatizovaných vozidel bude brzy více.

6.8.2018 v 8:55 | Karma článku: 6.05 | Přečteno: 240 | Diskuse

Miroslav Hruška

Makáme ... 75 % sleva na jízdném ... ale za jakou cenu?

Už je to nějaký ten týden, co se na nás z billboardů usmívá premiér Andrej Babiš a snaží se nás s roztaženýma rukama, jež rozhazují, přesvědčit kampaní, že jeho vláda maká. A důkazem je i sleva 75 % na jízdné. Má to ale pár vad.

28.6.2018 v 9:41 | Karma článku: 18.75 | Přečteno: 2296 | Diskuse

Miroslav Hruška

Prezident Zeman jmenoval podruhé Babiše premiérem a "nezklamal" ...

Tak byl Milošem Zemanem dnes podruhé v politickém životě jmenován premiérem této země Andrej Babiš. Nebyl by to ale Miloš Zeman, kdyby si opět nekopnul do médií a trochu si nerozporoval ... ostatně ...

6.6.2018 v 18:46 | Karma článku: 38.94 | Přečteno: 3014 | Diskuse

Další články z rubriky Ekonomika

Petr Šindelář

Kdo nyní v Česku tvoří téměř stálou skupinu nezaměstnaných

není těžké zjistit. Vedle statisíců občanů, kteří se po roce 1989 rozhodli nepracovat a bez pozdějšího nároku na starobní důchod pobírají sociální dávky, tam patří také méně kvalifikované a málo výkonné osoby nad 50 let...

12.11.2018 v 9:52 | Karma článku: 37.49 | Přečteno: 1662 | Diskuse

Tomáš Flaška

Úsměvná komunikace eshopu

Zhruba před měsícem vstoupil na náš trh velký zahraniční módní eshop. Zákazníci asi nejsou úplně spokojeni a zklamání se začalo šířit internetem. Co na to PR oddělení onoho eshopu?

11.11.2018 v 8:57 | Karma článku: 23.74 | Přečteno: 1162 | Diskuse

Lubomír Stejskal

Kanál Dunaj-Odra-Labe: Jedno srovnání

Propojení zmíněných tří řek se dostalo na pořad dne. Prezidentem propagovaný kanál je prý ekonomicky výhodný. Tvrdí to na základě nejnovější studie ministr dopravy Dan Ťok.

11.11.2018 v 8:00 | Karma článku: 28.01 | Přečteno: 1291 | Diskuse

Milan Petrák

Čím mladší podnikatel, tím horší platební morálka

Nejvíce se při placení faktur opožďují mladí podnikatelé do 30 let. To je hlavní závěr analýzy pro společnost Bisnode.

9.11.2018 v 21:40 | Karma článku: 10.24 | Přečteno: 689 | Diskuse

Markéta Šichtařová

Jak se to multikulturalismu nepovedlo

Je to celkem známá poučka: Čím víc se tlačí na pilu, tím spíš se pila zakousne. Může to mít tisíc a jednu variantu v běžném životě, ale většinou to platí beze zbytku.

9.11.2018 v 8:00 | Karma článku: 48.42 | Přečteno: 15879 | Diskuse
Počet článků 310 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1809

Věnuji se esperantu, železnici a veřejné dopravě. V lednu 2016 jsem úspěšně ukončil magisterský obor na Fakultě regionálního rozvoje a mezinárodních studií Mendelovy univerzity. Rád cestuji, zejména do Polska, kde jsem navštívil např. Varšavu, Malbork a Osvětim. Můžete také navštívit můj miniblog na Twitteru Příležitostně píšu články na server ŽelPage, přehled článků zde. Aktuálně pracuji v Turistickém informačním centru města Brna, kde se starám o portál Go To Brno. Pravidelně taktéž přispívám na esperantskou Wikipedii. Od září 2014 jsem členem základního článku Hnutí Brontosaurus Zeměchvály, od ledna 2016 pak radním tohoto článku. Od července 2017 spravuji stránku Esperanto.cz na Facebooku. V současnosti připravuji stránku Lesnický Slavín. Moje vizitka: http://about.me/miroslavhruska.

Najdete na iDNES.cz