WiFi v českém Railjetu? Ano, ale se zpožděním...

8. 12. 2015 7:30:00
Už je to téměř rok, co začaly jednotky Railjet spojovat Prahu se Štýrským Hradcem. Cestující tak má k dispozici poměrně jednotný standard služeb. Proč však rakouský Railjet WiFi má, český ale ne?

Když České dráhy poprvé ukázaly Railjet veřejnosti v dubnu 2013 a já jsem se tak projel v úseku Brno - Břeclav (více v reportáži), dostal se ke mně tehdy letáček o nové éře železničního cestování ve vlacích Raijlet, že v těchto vlacích na mne čeká WiFi připojení k internetu. Což tak nějak byla pravda, při cestách po Rakousku v létě 2013 mi WiFi byla užitečná hned během prvního výletu (více o tomto výletu zde) a České dráhy tak vypustily informaci o WiFi i do vlakových průvodců a letáčků. Cestující se však mohl (respektive stále může) dočíst jen tu informaci, že ve všech vozech rakouských jednotek Railjet lze WiFi připojení na území České republiky i Rakouska využívat, a to bezplatně. A v českých jednotkách Railjetech bude internet dostupný od vyhlášení v průběhu roku 2015 (nové letáčky a vlakoví průvodci se totiž objeví až patrně od neděle).

Tolik suché teorie, je téměř konec vlakového jízdního řádu 2014/2015 a v českých Railjetech internet stále nikde.

Zajímalo mne tedy, proč v českých Railjetech internet zatím není, poslal jsem tedy dne 5.12. e-mail s dotazem na České dráhy. Odpověď od pana Vondráčka, produktového manažera přišla celkem rychle, a to během dopoledne dne 7.12. Klobouk dolů, České dráhy umí někdy zareagovat příjemně rychle.

výběrové řízení na dodavatele technologie pro zajištění služby bezdrátového připojení k internetu se oproti plánu bohužel zpozdilo, a to z důvodu nutnosti vyřešit technické a právní záležitosti s výrobcem jednotek railjet. Ty spočívaly především s dodržením záruky na tato vozidla i přes zásah v podobě instalace této technologie nedodané přímo výrobcem jednotek. Nicméně se vše nakonec podařilo vyřešit a v nejbližších dnech bude podepsána smlouva s vítězným uchazečem. Od podpisu smlouvy má dodavatel na instalaci technologie do všech 7 jednotek lhůtu 4 měsíce.

Jinými slovy, České dráhy obdržely od Siemensu výrobek, který již z výroby WiFi internet neměl. Ale tak tomu bylo podobně i v případě ÖBB, které také původně v Railjetech WiFi neměli. Každopádně se zdá, že řešení technických a právních záležitostí trvalo poměrně dlouho, takže z tohoto důvodu doposud české Railjety nemají WiFi. Ale již brzy to snad bude, takže se po roce zahájení provozu Railjetů na lince Praha - Brno - Vídeň - Štýrský Hradec konečně dočkáme. Škoda jen, že to trvalo tak dlouho. I tak je však na Railjetech ještě co zlepšovat. Ceny občerstvení v rakouských a českých Railjetech se stále dost liší, v českých Railjetech bývá někdy problém s přeplností první třídy, business třída také není tak "vymazlená" jako ta v rakouských, ve kterých pro změnu bývá někdy problém s přeplněností druhé třídy. České dráhy by měly zvážit občasné posilování těchto vlaků dodatečnými vozy. Zažil jsem to v Rakousku, mělo by se to občas udělat i u nás. -mir-

Autor: Miroslav Hruška | úterý 8.12.2015 7:30 | karma článku: 13.73 | přečteno: 565x

Další články blogera

Miroslav Hruška

Výměna místenek u Českých drah - na co si dát pozor aneb co možná nevíte

Už je to skoro rok, co je možné koupit vnitrostátní jízdenku Českých drah a stornovat ji snadněji než dříve. Vrátit se dají jízdenky koupené jak přes e-shop ČD, tak i na pokladně. Je tu však jeden zádrhel, o kterém asi nevíte.

13.8.2018 v 8:30 | Karma článku: 9.70 | Přečteno: 955 | Diskuse

Miroslav Hruška

V Brně bude jezdit více klimatizovaných autobusů

Současné horké dny znamenají snížený komfort ve vozidlech MHD obecně. V dálkových autobusech je klimatizace běžná, vozidla MHD ve většině českých měst ji zatím spíše nemají. V Brně však klimatizovaných vozidel bude brzy více.

6.8.2018 v 8:55 | Karma článku: 6.05 | Přečteno: 240 | Diskuse

Miroslav Hruška

Makáme ... 75 % sleva na jízdném ... ale za jakou cenu?

Už je to nějaký ten týden, co se na nás z billboardů usmívá premiér Andrej Babiš a snaží se nás s roztaženýma rukama, jež rozhazují, přesvědčit kampaní, že jeho vláda maká. A důkazem je i sleva 75 % na jízdné. Má to ale pár vad.

28.6.2018 v 9:41 | Karma článku: 18.75 | Přečteno: 2296 | Diskuse

Miroslav Hruška

Prezident Zeman jmenoval podruhé Babiše premiérem a "nezklamal" ...

Tak byl Milošem Zemanem dnes podruhé v politickém životě jmenován premiérem této země Andrej Babiš. Nebyl by to ale Miloš Zeman, kdyby si opět nekopnul do médií a trochu si nerozporoval ... ostatně ...

6.6.2018 v 18:46 | Karma článku: 38.94 | Přečteno: 3014 | Diskuse

Další články z rubriky Ekonomika

Petr Šindelář

Kdo nyní v Česku tvoří téměř stálou skupinu nezaměstnaných

není těžké zjistit. Vedle statisíců občanů, kteří se po roce 1989 rozhodli nepracovat a bez pozdějšího nároku na starobní důchod pobírají sociální dávky, tam patří také méně kvalifikované a málo výkonné osoby nad 50 let...

12.11.2018 v 9:52 | Karma článku: 37.49 | Přečteno: 1662 | Diskuse

Tomáš Flaška

Úsměvná komunikace eshopu

Zhruba před měsícem vstoupil na náš trh velký zahraniční módní eshop. Zákazníci asi nejsou úplně spokojeni a zklamání se začalo šířit internetem. Co na to PR oddělení onoho eshopu?

11.11.2018 v 8:57 | Karma článku: 23.74 | Přečteno: 1162 | Diskuse

Lubomír Stejskal

Kanál Dunaj-Odra-Labe: Jedno srovnání

Propojení zmíněných tří řek se dostalo na pořad dne. Prezidentem propagovaný kanál je prý ekonomicky výhodný. Tvrdí to na základě nejnovější studie ministr dopravy Dan Ťok.

11.11.2018 v 8:00 | Karma článku: 28.01 | Přečteno: 1291 | Diskuse

Milan Petrák

Čím mladší podnikatel, tím horší platební morálka

Nejvíce se při placení faktur opožďují mladí podnikatelé do 30 let. To je hlavní závěr analýzy pro společnost Bisnode.

9.11.2018 v 21:40 | Karma článku: 10.24 | Přečteno: 689 | Diskuse

Markéta Šichtařová

Jak se to multikulturalismu nepovedlo

Je to celkem známá poučka: Čím víc se tlačí na pilu, tím spíš se pila zakousne. Může to mít tisíc a jednu variantu v běžném životě, ale většinou to platí beze zbytku.

9.11.2018 v 8:00 | Karma článku: 48.42 | Přečteno: 15879 | Diskuse
Počet článků 310 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1809

Věnuji se esperantu, železnici a veřejné dopravě. V lednu 2016 jsem úspěšně ukončil magisterský obor na Fakultě regionálního rozvoje a mezinárodních studií Mendelovy univerzity. Rád cestuji, zejména do Polska, kde jsem navštívil např. Varšavu, Malbork a Osvětim. Můžete také navštívit můj miniblog na Twitteru Příležitostně píšu články na server ŽelPage, přehled článků zde. Aktuálně pracuji v Turistickém informačním centru města Brna, kde se starám o portál Go To Brno. Pravidelně taktéž přispívám na esperantskou Wikipedii. Od září 2014 jsem členem základního článku Hnutí Brontosaurus Zeměchvály, od ledna 2016 pak radním tohoto článku. Od července 2017 spravuji stránku Esperanto.cz na Facebooku. V současnosti připravuji stránku Lesnický Slavín. Moje vizitka: http://about.me/miroslavhruska.

Najdete na iDNES.cz