Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

WiFi v českém Railjetu? Ano, ale se zpožděním...

8. 12. 2015 7:30:00
Už je to téměř rok, co začaly jednotky Railjet spojovat Prahu se Štýrským Hradcem. Cestující tak má k dispozici poměrně jednotný standard služeb. Proč však rakouský Railjet WiFi má, český ale ne?

Když České dráhy poprvé ukázaly Railjet veřejnosti v dubnu 2013 a já jsem se tak projel v úseku Brno - Břeclav (více v reportáži), dostal se ke mně tehdy letáček o nové éře železničního cestování ve vlacích Raijlet, že v těchto vlacích na mne čeká WiFi připojení k internetu. Což tak nějak byla pravda, při cestách po Rakousku v létě 2013 mi WiFi byla užitečná hned během prvního výletu (více o tomto výletu zde) a České dráhy tak vypustily informaci o WiFi i do vlakových průvodců a letáčků. Cestující se však mohl (respektive stále může) dočíst jen tu informaci, že ve všech vozech rakouských jednotek Railjet lze WiFi připojení na území České republiky i Rakouska využívat, a to bezplatně. A v českých jednotkách Railjetech bude internet dostupný od vyhlášení v průběhu roku 2015 (nové letáčky a vlakoví průvodci se totiž objeví až patrně od neděle).

Tolik suché teorie, je téměř konec vlakového jízdního řádu 2014/2015 a v českých Railjetech internet stále nikde.

Zajímalo mne tedy, proč v českých Railjetech internet zatím není, poslal jsem tedy dne 5.12. e-mail s dotazem na České dráhy. Odpověď od pana Vondráčka, produktového manažera přišla celkem rychle, a to během dopoledne dne 7.12. Klobouk dolů, České dráhy umí někdy zareagovat příjemně rychle.

výběrové řízení na dodavatele technologie pro zajištění služby bezdrátového připojení k internetu se oproti plánu bohužel zpozdilo, a to z důvodu nutnosti vyřešit technické a právní záležitosti s výrobcem jednotek railjet. Ty spočívaly především s dodržením záruky na tato vozidla i přes zásah v podobě instalace této technologie nedodané přímo výrobcem jednotek. Nicméně se vše nakonec podařilo vyřešit a v nejbližších dnech bude podepsána smlouva s vítězným uchazečem. Od podpisu smlouvy má dodavatel na instalaci technologie do všech 7 jednotek lhůtu 4 měsíce.

Jinými slovy, České dráhy obdržely od Siemensu výrobek, který již z výroby WiFi internet neměl. Ale tak tomu bylo podobně i v případě ÖBB, které také původně v Railjetech WiFi neměli. Každopádně se zdá, že řešení technických a právních záležitostí trvalo poměrně dlouho, takže z tohoto důvodu doposud české Railjety nemají WiFi. Ale již brzy to snad bude, takže se po roce zahájení provozu Railjetů na lince Praha - Brno - Vídeň - Štýrský Hradec konečně dočkáme. Škoda jen, že to trvalo tak dlouho. I tak je však na Railjetech ještě co zlepšovat. Ceny občerstvení v rakouských a českých Railjetech se stále dost liší, v českých Railjetech bývá někdy problém s přeplností první třídy, business třída také není tak "vymazlená" jako ta v rakouských, ve kterých pro změnu bývá někdy problém s přeplněností druhé třídy. České dráhy by měly zvážit občasné posilování těchto vlaků dodatečnými vozy. Zažil jsem to v Rakousku, mělo by se to občas udělat i u nás. -mir-

Autor: Miroslav Hruška | úterý 8.12.2015 7:30 | karma článku: 13.73 | přečteno: 543x

Další články blogera

Miroslav Hruška

FlixBus a jeho expanze po České republice aneb divoký zelený kapitalismus v praxi

Už přibližně měsíc se ve světě autobusové dopravy v České republice odehrává konkurenční boj mezi FlixBusem a RegioJetem. Na první pohled by se zdálo, že konkurence je vítaná, ale jak jsem zjistil, FlixBus nehraje podle zákona ...

17.9.2017 v 11:47 | Karma článku: 29.01 | Přečteno: 1884 | Diskuse

Miroslav Hruška

Netradiční květnový výlet do Polska aneb Polsko (rychlo)vlakem i letadlem - díl první

Je sobota 20. května, sedm hodin ráno a já právě vyrážím společně s kamarádem z Brna vlakem do Bohumína a dále do Polska. Co jsme všechno viděli a zažili, o tom už následující reportáž...

12.8.2017 v 17:30 | Karma článku: 14.53 | Přečteno: 745 | Diskuse

Miroslav Hruška

České dráhy a jejich snaha o inovaci první třídy ... aneb co není "sexy"?

Aneb co vlastně očekávají České dráhy od první třídy ve vlacích? A co je a není "sexy" v případě první třídy, alespoň podle pana Martina Bělčíka, člena představenstva Českých drah? A co bude spíše "sexy" podle mne?

8.8.2017 v 8:00 | Karma článku: 24.43 | Přečteno: 3433 | Diskuse

Miroslav Hruška

Jak jsem vypnul aneb reportáž z druhé víkendovky v Jeseníkách

Jedna víkendovka mi nestačila. Respektive nebude stačit. S tímto pocitem jsem se přihlásil na obě jarní víkendovky Zeměchval. Takže sotva jsem se vzpamatoval z jedné víkendovky, vyrážím v pátek 5. května do Jeseníku znovu.

27.6.2017 v 7:30 | Karma článku: 10.77 | Přečteno: 379 | Diskuse

Další články z rubriky Ekonomika

Adam Mikulášek

Těžba lithia je prý ztrátová. No tak investujme do fabrik na jeho zpracování!

Již léta se mluví o potřebě, aby se tu vyrábělo zboží s vysokou přidanou hodnotou. V případě lithia to znamená místo vývozu „syrového“ lithia tu vybudovat podniky na jeho zpracování, tj. především výroba baterií.

21.10.2017 v 10:37 | Karma článku: 19.58 | Přečteno: 406 | Diskuse

Luboš Smrčka

Regulovat máslo? Jen to ne!

Předvolební čas přináší podivuhodné nápady. Jedním z nich je cosi, co bychom mohli nazvat „diskusí“ o regulaci ceny másla. Rozumím, že se nikomu nechce platit 65 korun za čtvrt kila, ale cenová regulace by byla krok do pekla.

20.10.2017 v 9:23 | Karma článku: 21.12 | Přečteno: 1156 | Diskuse

Markéta Šichtařová

Tunel z lithia?

Copak by to bylo za volby, kdy se pár dnů před nimi nerozhořela taková pěkná a typicky česká kauzička?

20.10.2017 v 8:00 | Karma článku: 44.83 | Přečteno: 8746 | Diskuse

Aleš Szabó

Euro - ANO/NE ????

Kdyby tato otázka byla zodpovězena před volbami, tak by i volby mohly proběhnout bez špinění volebních soků a zesměšňování se politiků mezi sebou. Proč tato velmi důležitá otázka zajímá média jen okrajově?

19.10.2017 v 18:50 | Karma článku: 17.08 | Přečteno: 397 | Diskuse

Martin Laštovica

Udělování výjimek z EET je nefér vůči poctivým podnikatelům

„Sliby, chyby,“ říká se. A před volbami to platí dvojnásob. Nechme ale stranou to, že někteří politici pravděpodobně na svoje sliby zapomínají už ve chvíli, kdy se uzavřou volební místnosti.

19.10.2017 v 12:15 | Karma článku: 17.64 | Přečteno: 652 | Diskuse
Počet článků 300 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1737

Věnuji se esperantu, železnici a veřejné dopravě. V lednu 2016 jsem úspěšně ukončil magisterský obor na Fakultě regionálního rozvoje a mezinárodních studií Mendelovy univerzity. Rád cestuji, zejména do Polska, kde jsem navštívil např. Varšavu, Malbork a Osvětim. Můžete také navštívit můj miniblog na Twitteru Příležitostně píšu články na server ŽelPage, přehled článků zde. Aktuálně pracuji v Turistickém informačním centru města Brna, kde se starám o portál Go To Brno. Pravidelně taktéž přispívám na esperantskou Wikipedii. Od září 2014 jsem členem základního článku Hnutí Brontosaurus Zeměchvály, od ledna 2016 pak radním tohoto článku. Od července 2017 spravuji stránku Esperanto.cz na Facebooku. V současnosti připravuji stránku Lesnický Slavín. Moje vizitka: http://about.me/miroslavhruska.



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.