Tři zajímavosti ze světa železnice

16. 11. 2015 8:00:00
Ve světě železnice se dějí zajímavé věci. Jedna nastane se změnou jízdního řádu, nad druhou a třetí změnou, či spíše nápadem člověk přemýšlí, co že tím chtěl básník říct...

Moderní slovenské vlaky zajíždějící až do Břeclavi

Pokud jste někdy zavítali do stanice Kúty, možná jste si všimli, že v této stanici končí moderní vlaky, které se až nápadně podobají pražským či ostravským CityElefantům. A že jsou tyto vlaky poháněny lokomotivou, někdy přímo lokomotivou řady 381 (slovenská varianta naší 380ky), takže se jedná vlastně o tzv. push-pull soupravu, kdy v jednom směru lokomotiva vlak tlačí, v opačném směru táhne. Ačkoliv nerozumím přesně tomu, proč nestačí klasická souprava podobná českému CityElefantu, z tiskové zprávy Českých drah se dozvídáme zajímavou informaci.

Vlaky s odjezdy z Kútů v 15:35, 17:35 a 19:35 budou v pracovní dny vedeny jako přímé z Bratislavy (resp. již z Trnavy a Leopoldova), přičemž na území Slovenska budou vedeny v kategorii REX (RegionalExpres). Společně s vlaky, které odjíždějí z Břeclavi v 16:08, 18:08 a 20:08, budou v pracovní dny vedeny novými patrovými soupravami slovenského dopravce ZSSK.

V praxi to znamená, že v pracovní dny odpoledne si bude možné vyfotit v Břeclavi soupravu podobnou rakouským osobním vlakům, které jsou rovněž typu "push-pull", tj. na jedné straně lokomotiva, na druhé straně řídící vůz. Nebude se jednat však o první zajíždění moderních slovenských vlaků. Slovenské CityElefanty již zajíždějí na území České republiky v rámci osobních vlaků, které spojují Horní Lideč a Púchov.

Výsledkem této změny budou tři páry přímých osobních vlaků z Bratislavy až do Břeclavi bez přestupu v Kútech na klasický český motoráček.

Čepované pivo aneb buďme světoví za každou cenu!

O této zajímavosti jsem se dozvěděl od Aleše Petrovského, redaktora webu ŽelPage.cz. Jednoho dne cestoval a najednou uviděl reklamu na Pendolinu lákající cestující na pivo. Jenže, jakým stylem, respektive jazykem. Posuďte sami, co se nám snaží České dráhy sdělit.

Nuže, v Pendolinu mají čepované pivo. A protože chtějí být České dráhy jaksepatří světoví, tak je zde poznámka, že "On board". Ačkoliv je vcelku jasné, že na palubě točí "plzeň, nějak mi nedochází potřeba používat anglický výraz "On board". Jsme v České republice, Pendolino zajíždí v rámci svých cest akorát na Slovensko, tak proč ta potřeba mít výraz "On board"? Ale České dráhy v tom nejsou samy, kdo se snaží cpát angličtinu nevhodným způsobem tak, až nad tím zůstává rozum stát...

Železničná spoločnosť Slovensko si připravila pro své zákazníky zvýhodněný balíček slev a výhod při cestě do Prahy Pendolinem. Ano, nabídka je to jistě zajímavá, jen nechápu snahu tuto nabídku pojmenovávat napůl anglicky. Nabídka se totiž jmenuje "Packing Pendolinom do Prahy". Kombinace slovenštiny a angličtiny je opravdu zvláštní. Jako by nešlo vymyslet čistě slovenský název nabídky. Třeba jednoduše hezky slovensky "Pendolinom do Prahy s výhodami / Pendolinom do Prahy výhodne / Pendolinom do Prahy s výhodným balíčkom". Ale ono ne, my musíme být světoví. -mir-

Autor: Miroslav Hruška | pondělí 16.11.2015 8:00 | karma článku: 12.62 | přečteno: 550x

Další články blogera

Miroslav Hruška

Výměna místenek u Českých drah - na co si dát pozor aneb co možná nevíte

Už je to skoro rok, co je možné koupit vnitrostátní jízdenku Českých drah a stornovat ji snadněji než dříve. Vrátit se dají jízdenky koupené jak přes e-shop ČD, tak i na pokladně. Je tu však jeden zádrhel, o kterém asi nevíte.

13.8.2018 v 8:30 | Karma článku: 9.70 | Přečteno: 955 | Diskuse

Miroslav Hruška

V Brně bude jezdit více klimatizovaných autobusů

Současné horké dny znamenají snížený komfort ve vozidlech MHD obecně. V dálkových autobusech je klimatizace běžná, vozidla MHD ve většině českých měst ji zatím spíše nemají. V Brně však klimatizovaných vozidel bude brzy více.

6.8.2018 v 8:55 | Karma článku: 6.05 | Přečteno: 240 | Diskuse

Miroslav Hruška

Makáme ... 75 % sleva na jízdném ... ale za jakou cenu?

Už je to nějaký ten týden, co se na nás z billboardů usmívá premiér Andrej Babiš a snaží se nás s roztaženýma rukama, jež rozhazují, přesvědčit kampaní, že jeho vláda maká. A důkazem je i sleva 75 % na jízdné. Má to ale pár vad.

28.6.2018 v 9:41 | Karma článku: 18.75 | Přečteno: 2296 | Diskuse

Miroslav Hruška

Prezident Zeman jmenoval podruhé Babiše premiérem a "nezklamal" ...

Tak byl Milošem Zemanem dnes podruhé v politickém životě jmenován premiérem této země Andrej Babiš. Nebyl by to ale Miloš Zeman, kdyby si opět nekopnul do médií a trochu si nerozporoval ... ostatně ...

6.6.2018 v 18:46 | Karma článku: 38.94 | Přečteno: 3014 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Jan Andrle

Komín

Popelářem, kuchařem, potom autobusákem a ještě dřív, když mne poraněného vezla kvílející dvanáctsetdvojka stejšn do nemocnice na Karlák, tak taky řidičem sanitky, co může jezdit na červenou.

13.11.2018 v 1:21 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 35 | Diskuse

Olga Pavlíková

Skončí už konečně Burešova éra?

Paní Slonková s panem Kubíkem jsou opravdu neúnavní. Jak sami poznamenali, po Babišově synovi Andreji Babišovi ml. pátrali půl roku, než ho objevili ve Švýcarsku.

13.11.2018 v 0:23 | Karma článku: 15.58 | Přečteno: 261 | Diskuse

Radka Kielbergerová

Milan Kundera a Jarek Nohavica dopadnou stejně. Kdekdo se jich chytí ...

Titulek jinak pokračuje, mnozí vědí, jak. Mohlo by tam figurovat ještě Petřík nebo košile. A tak je dobré vyvrátit nebo popřít, jestli dnes kolem nás všichni šíleli, potáceli se v hysterickém delíriu a zavrhovali všechny komunisty

12.11.2018 v 19:58 | Karma článku: 17.35 | Přečteno: 589 | Diskuse

Jan Tichý(Bnj)

Řešiči a pohodáři

Jsou lidé, co mají potřebu neustále něco řešit, ať už je to politika, či babské drby. Nebo vztahy. Hlavně vztahy druhých. Řešiči obvykle hned vědí, kde je pravda, kdo je kdo, kdo je s nimi a kdo proti nim.

12.11.2018 v 15:06 | Karma článku: 15.96 | Přečteno: 426 | Diskuse

Eva Sedláková

Chovní a tažní

Ve firmě se jedinci dělí na chovné a tažné. Chovní jsou jedinci najímaní z důvodu známosti, rodinných vztahů. Někdo však také musí makat a vytvářet zisk. Proto zaměstnance rozdělujeme na chovné a tažné.

12.11.2018 v 14:58 | Karma článku: 23.78 | Přečteno: 665 | Diskuse
Počet článků 310 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1809

Věnuji se esperantu, železnici a veřejné dopravě. V lednu 2016 jsem úspěšně ukončil magisterský obor na Fakultě regionálního rozvoje a mezinárodních studií Mendelovy univerzity. Rád cestuji, zejména do Polska, kde jsem navštívil např. Varšavu, Malbork a Osvětim. Můžete také navštívit můj miniblog na Twitteru Příležitostně píšu články na server ŽelPage, přehled článků zde. Aktuálně pracuji v Turistickém informačním centru města Brna, kde se starám o portál Go To Brno. Pravidelně taktéž přispívám na esperantskou Wikipedii. Od září 2014 jsem členem základního článku Hnutí Brontosaurus Zeměchvály, od ledna 2016 pak radním tohoto článku. Od července 2017 spravuji stránku Esperanto.cz na Facebooku. V současnosti připravuji stránku Lesnický Slavín. Moje vizitka: http://about.me/miroslavhruska.

Najdete na iDNES.cz