Letní vlakové jízdenky pro léto 2015 a několik tipů na výlety vlakem

8. 07. 2015 18:30:00
Léto je období, kdy se tradičně jezdí na výlety, poznávají se nová místa. Tímto článkem bych Vám, čtenářům mého blogu, představil nabídky letních jízdenek pro cestování téměř bez omezení po ČR, Německu, Rakousku a Slovensku.

Jízdenka na léto Českých drah

Jízdenka představená poprvé v roce 2012 se již stala tradiční nabídkou Českých drah. Princip této nabídky je stále stejný. Pro majitele In Karty s platnou zákaznickou aplikací či pro majitele studentské karty ISIC je cena 990 Kč, pro ostatní je pak jízdenka nabízena za 1190 Kč. Tuto jízdenku, která je nepřenosná, lze koupit kdykoliv v období od 1. července do 31. srpna. Pro držitele In Karty je navíc možnost zaplatit si časový doplatek do první třídy na 1 týden za 250 Kč (respektive na měsíc za 790 Kč), takže pokud si chcete vyzkoušet cestování první třídou po celé dva týdny, vyjde vás jízdenka na léto i s doplatkem na 1490 Kč.

Pokud ještě nemáte In Kartu, nabídka Vás však zaujala a nemyslíte si, že byste od 1. září dále jezdili vlakem, doporučuji pořídit In Kartu s aplikací IN 25 Start - stojí 150 Kč na 3 měsíce. Bez doplatku do první třídy (není samozřejmě nutné ten doplatek kupovat, ale pokud si chcete první třídu vyzkoušet, tak je to asi nejlepší nabídka) jsou tedy náklady 1140 Kč. In Kartu si samozřejmě můžete pořídit i s aplikací, které vám vydrží déle než 3 měsíce, více informací najdete na této stránce.

Nicméně, jste-li držiteli karty ISIC, nabídka doplatku za 250 Kč na jeden týden do první třídy samozřejmě není využitelná.

Samozřejmě platí, že této nabídky můžete využít vícekrát během léta, takže pokud plánujete letos nějaké velké cestování, zvažte tuto nabídku. Detaily najdete na této stránce.

Tolik suchého textu, nyní pár tipů navíc.

1. Pokud si koupíte Jízdenku na léto přes eShop a jste současně registrovaní na eShopu, za tento nákup dostanete 119 bodů navíc, respektive 99 bodů (podle toho, kterou variantu jízdenky budete kupovat).

2. Při koupi Jízdenky na léto přes eShop vázanou na In Kartu s platnou aplikací není nutno jízdenku tisknout, respektive si pamatovat kód transakce. Ve vlaku stačí jen průvodčímu ukázat In Kartu. Loni jsem takto cestoval během 14 dnů a byla to prostě pohoda - jen ukázat In Kartu :-)

3. Jízdenka samozřejmě neplatí na dráhách soukromých dopravců, ovšem platí na peážní trati z Jeseníku do Krnova přes Polsko. A také na loni zprovozněné trati ze Sebnitz do Dolní Poustevny, což znamená v praxi to, že můžete cestovat z Děčína do Rumburku přes Německo a naopak. Nesmíte však (oficiálně) po cestě vystoupit, může se stát, že na německém nádraží bude kontrola revizorů. A stejně tak nesmíte chtít nastoupit jen s Jízdenkou na léto do vlaku v německém úseku, v takovém případě zaplatíte za jízdné. Jednoduchý příklad: loni jsem se vracel z Dolní Poustevny do Děčína. V případě, že bych nastoupil s Jízdenkou na léto v Sebnitz, kde jsem před odjezdem byl na procházce, platil bych za německý úsek. Díky nástupu na českém úseku mi však Jízdenka na léto samozřejmě byla uznána.

4. Co se dá procestovat? Tratí je hodně, já osobně jsem loni Jízdenku na léto využil pro cestu za spřátelenou rodinou do České Skalice, u které jsem pobyl pár dnů a potom jsem vyrazil do Prahy. Tam jsem se sešel s kamarádem a jeli jsme do Děčína a zkoumali jsme už podruhé krásy Českosaského Švýcarska. V rámci těchto výletů jsme se jeden den svezli krátce ze Šluknova do Mikulášovic. Poslední den pobytu v Českosaském Švýcarsku (o tomto pobytu pravděpodobně bude během tohoto léta reportáž) jsem se rozhodl opět cestovat ještě jednou do České Skalice a teprve další den se vrátit večer do Brna. A hned druhý den jsem mířil kamarádovi na svatbu nedaleko Ostravy. V neděli návrat, ovšem v pondělí, v poslední den platnosti jízdenky, jsem s dalším kamarádem vyrazil do Hradce Králové. Vzali jsme i kola a jeli jsme z Hradce Králové postupně až do Svitav. 100 km.

Slovak 2015 aneb vlakem v létě po Slovensku

Pokud Vás ale spíše láká poznávání Slovenska, vězte, že i na Slovensku jsou nabízeny oblíbené letní jízdenky. Oproti ČD jsou ale trochu jiné podmínky. Jízdenka Slovenských železnice, nazvaná SLOVAK, je platná po dobu 31 dnů od 1. července do 31. srpna. Na rozdíl od Českých drah tato nabídka platí pouze pro držitele průkazů JUNIOR RAILPLUS EURO<26, KLASIK RAILPLUS, SENIOR RAILPLUS a pro držitele žákovských průkazů platných na síti ZSSK. Jízdenka je nabízena ve čtyřech modifikacích: SLOVAK KLASIK k průkazu KLASIK RAILPLUS za cenu 55 eur, SLOVAK JUNIOR k průkazu JUNIOR RAILPLUS EURO<26 za 45 eur (pro mládež do 26 let), SLOVAK SENIOR k průkazu SENIOR RAILPLUS za cenu 25 eur.

Pro získání výhodné jízdenky na Slovensko je tedy nutno nejprve mít zákaznickou kartu Slovenských železnic. V případě, že máte zájem o jízdenku mládežnickou, lze si zákaznickou kartu za 16,50 € objednat přes internet (karta následně platí rok a nabízí i výhody jakožto karta Euro<26), ostatní zákaznické karty je nutno vystavit přímo osobně na Slovensku.

Jízdenka platí ve všech vlacích ve druhé vozové třídě, přičemž do první vozové třídy je možno zakoupit si úsekový doplatek. K jízdence není třeba dokupovat příplatky za vnitrostátní použití vlaků kategorie EuroCity; do Pendolin je příplatek 1 € a do vlaků kategorie InterCity je potřeba povinná rezervace v ceně, její cena se však různí.

Detaily najdete zde.

Letní vlaková party s letní jízdenkou v Rakousku...(Eine Sommerparty mit Sommerticket in Österreich)

V sousedním Rakousku má jízdenka na léto delší tradici. Na druhou stranu, je dostupná pouze pro mládež do 26 let. Nutností je investice 19 € do karty VORTEILScard<26. Kartu lze vystavit na počkání v některé ze stanic blízko hranic, tedy například v Laa an der Thaya. Samotná jízdenka stojí 39 € pro cestující mladší 20 let a 69 € pro cestující od 20 do 26 let.

Jízdenka platí na tratích ÖBB ve 2. vozové třídě vlaků ÖBB (tedy nikoliv u dopravce WESTbahn, který však také nabízí letní jízdenky, více zde), na tratích dopravce GySEV (tzv. Raaber Bahn) a taktéž v IC-Busu ÖBB Graz-Klagenfurt. Rakouské dráhy jsou navíc poměrně toleratní a nabízejí možnost se na tuto jízdenku svézt i do blízkého pohraničí (například do stanice Bratislava-Petržalka, Pasova, Šoproně či do Lindau v Německu u Bodamského jezera). Bohužel od roku 2014 se změnily podmínky. Nově již není možné cestovat na Sommerticket nočními vlaky kategorie EuroNight, takže pokud byste chtěli jet nočním vlakem z Vídně na Bodamské jezero do Bregenzu, budete si muset připlatit za lístek navíc. Ovšem z Vídně nadále můžete cestovat nočním vlakem do Břeclavi, to je bez problémů. Opačně také, ale pokud pojedete v pracovní den, musíte počítat s příplatkem. A samozřejmě nemůžete používat privátní dráhy. Ale chcete-li, můžete zkusit jednu fintu, více hned za chvíli :)

Jízdenka platí od pondělí do pátku vždy od 8.00 do 3:00 následujícího dne (ale faktem je, že mezi třetí a šestou hodinou ráno mnoho vlaků nejezdí, můžete akorát přijet do Vídně spojem RJ 663 z Curychu, který do Vídně přijíždí půl hodiny po půlnoci) a v sobotu, neděli a svátek platí jízdenka celý den, bez omezení. Z ČR je nutné cestovat přímým vlakem vždy až po 8. hodině. Jízdenku po zakoupení není možné vrátit ani vyměnit. Platnost jízdenky je od 6. července do 13. září, jde tedy o velmi cenově zajímavou nabídku (89 € dohromady bez poplatků za dojezd z ČR do Rakouska). Detaily včetně propagačního videa najdete zde.

Tolik suchého textu, nyní pár tipů navíc

Že nevíte, kam jet po Rakousku? Zkuste si pročíst mé reportáže :-)

1. Jednodenní okruh Rakouskem (Salzburg, Villach)

2. Toulky kolem Vídně a také Bratislava

3. Návštěva Innsbrucku, Stubaitalbahn a mých esperantských přátel - díl první

4. Návštěva Innsbrucku, Achensee a mých esperantských přátel - díl druhý

5. Návštěva Bodamského jezera, dnes již nerealizovatelné kvůli nemožnosti využít noční vlaky

6. Návštěva Štýrského Hradce a esperantské kamarádky, aneb první cesta do Rakouska v kombinaci s autobusem Student Agency, netradiční ranní procházkou po Vídni, jízda náhradní dopravou za vlak a nádherná cesta zpět do Znojma z Vídně

7. Z Brna přes Rakousko a Německo do České republiky a zase zpět z Šumavy přes Rakousko do Brna

8. Návštěva Semmeringu

9. Závěrečné shrnutí a další rady a dojmy

A co když už mi bylo 26 let?

Bylo vám už více než 26 let a přesto si chcete udělat výlet do Rakouska? Jednou z možností je pořízení víkendové jízdenky nazvanou Einfach-Raus Ticket. Ta stojí 36 € a může ji využít až pět osob v regionálních vlacích. Lze ji použít i v pracovní dny, ovšem to až 9:00. Její nevýhodou je ale ne vždy ideální návaznost regionálních vlaků, takže nelze snadno přejet regionálními vlaky Rakousko. Například spojení z Innsbrucku do Bregenzu jen regionálními vlaky je téměř nemožné. Za jeden den to nestihnete regionálními vlaky.

Druhou možností je pořídit si VORTEILSCARD pro dospělé, v současnosti je do 20. července k mání na rok za 49 € (běžně za 99 €). S ní můžete cestovat po Rakousku za poloviční ceny. Nebo můžete používat akční jízdenky od ÖBB.

Třetí možností je využití nabídky Českých drah v podobě Včasné jízdenky Evropa do Rakouska. Tato nabídka nabízí velmi levné cestování buď přes Břeclav nebo přes Summerau. Zadejte si například trasu Brno - Bregenz. Při zadání jízdenky dopředu můžete jet z Brna do Bregenzu za méně než 400 Kč! Samozřejmě ve všech případech se jedná o jednosměrné jízdenky, ale není problém si koupit jízdenku i zpět. A klidně i z jiného města, pokud se po Rakousku přesunete nějakým vlakem jinam.

A můžete hledat i jiná spojení. Chcete jet z Brna do Villachu, ale vzít to přes Salzburg? Žádný problém. Také za méně než 400 Kč.

A to zdaleka nejsou jediné finty :-) Můžete také cestovat na území Lichtenštejnska, ale to lze jen přes Summerau, ne přes Břeclav.

A ačkoliv Sommerticket neplatí na privátních dráhách, Včasná jízdenka zřejmě jde prodat i do stanic, které jsou obsluhovány soukromými dopravci. Dva příklady.

A světe div se, za cenu okolo 400 Kč můžete cestovat i do Trimmelkamu za Salzburgem (rovněž soukromá dráha) či do Wies-Eibiswaldu u Štýrského Hradce, Mayrhofen im Zillertal u Jenbachu.

A vězte, že se můžete svézt levně i první třídou! Jeden příklad za všechny. Cestovat delší dobu ve druhé třídě v Railjetu pro mne spíše bylo a je utrpení (takže když jsem konečně přijel přímým Railjetem z Vídně do Curychu, byl jsem hooodně rád, že už jsem v cíli). Ale jet první třídou? To už je něco jiného.

Samozřejmě je otázkou, co chcete dělat v Bregenzu, ale cestování vlakem do Rakouska je opravdu levné i v první třídě.

Německý pas aneb Deutschland-Pass

Co do rozsahu největší, současně však nejdražší, nabízí letní jízdenku i Německé dráhy. Jízdenka s jednoduchým názvem Deutschland-Pass platí vždy 1 měsíc v období od 27. června do 13. září. S touto jízdenkou můžete cestovat dálkovými vlaky ICE, IC, EC a samozřejmě regionálními vlaky (v tomto směru Německé dráhy dokonce říkají, že musíte pokaždé povinně aspoň část cesty absolvovat jedním z dálkových vlaků), ale nevím, jak je to moc striktně kontrolováno. Můžete také cestovat vlaky City Night Line, ICE Sprinter a EuroNight a IC autobusy, ovšem za příplatek.

Pro mládež do 18 let stojí jízdenka 159 euro v druhé třídě, pro mládež do 26 let pak 269 euro v druhé třídě. Zájemce o tuto nabídku ve věku 27 let a více za jízdenku zaplatí 349 euro (449 euro v první třídě), pokud si ale jízdenku koupí a budou využívat společně dva lidé, zaplatí za jízdenku pro oba dohromady 469 euro v druhé třídě (669 euro v první třídě).

Samozřejmě platí, že z Německa si můžete k této jízdence koupit za zajímavé ceny i jízdenky do zahraničí (například do Francie či do Londýna). Detaily zde.

Závěrem...

Představené nabídky tedy dávají opravdu mnoho možností na výlety a když to tak vezmu, můžete si udělat klidně i následující výlet: V šest ráno nastoupíte do vlaku EC 378 Slovenská strela v Bratislavě, na slovenský úsek využijete slovenskou nabídku SLOVAK, dále na průjezd ČR Jízdenku na léto a na cestu po Německu do Berlína pak Deutschland-Pass. Anebo zkusit jet z Vídně do Berlína přes Rakousko a Německo a úplně se vyhnout českému úseku...Možností, jak tyto čtyři nabídky vzájemně nakombinovat, respektive využít pro nějakou cestu do jiného státu, je hodně. Ale i to Rakousko za akční ceny je dobrá nabídka :-) Přeji Vám pěkné cestování. -mir-

Autor: Miroslav Hruška | středa 8.7.2015 18:30 | karma článku: 19.98 | přečteno: 2200x

Další články blogera

Miroslav Hruška

Výměna místenek u Českých drah - na co si dát pozor aneb co možná nevíte

Už je to skoro rok, co je možné koupit vnitrostátní jízdenku Českých drah a stornovat ji snadněji než dříve. Vrátit se dají jízdenky koupené jak přes e-shop ČD, tak i na pokladně. Je tu však jeden zádrhel, o kterém asi nevíte.

13.8.2018 v 8:30 | Karma článku: 9.70 | Přečteno: 955 | Diskuse

Miroslav Hruška

V Brně bude jezdit více klimatizovaných autobusů

Současné horké dny znamenají snížený komfort ve vozidlech MHD obecně. V dálkových autobusech je klimatizace běžná, vozidla MHD ve většině českých měst ji zatím spíše nemají. V Brně však klimatizovaných vozidel bude brzy více.

6.8.2018 v 8:55 | Karma článku: 6.05 | Přečteno: 240 | Diskuse

Miroslav Hruška

Makáme ... 75 % sleva na jízdném ... ale za jakou cenu?

Už je to nějaký ten týden, co se na nás z billboardů usmívá premiér Andrej Babiš a snaží se nás s roztaženýma rukama, jež rozhazují, přesvědčit kampaní, že jeho vláda maká. A důkazem je i sleva 75 % na jízdné. Má to ale pár vad.

28.6.2018 v 9:41 | Karma článku: 18.75 | Přečteno: 2296 | Diskuse

Miroslav Hruška

Prezident Zeman jmenoval podruhé Babiše premiérem a "nezklamal" ...

Tak byl Milošem Zemanem dnes podruhé v politickém životě jmenován premiérem této země Andrej Babiš. Nebyl by to ale Miloš Zeman, kdyby si opět nekopnul do médií a trochu si nerozporoval ... ostatně ...

6.6.2018 v 18:46 | Karma článku: 38.94 | Přečteno: 3014 | Diskuse

Další články z rubriky Cestování

Michal Hruška

Albánská cesta (8) Poslední den v Albánii a cesta do Itálie

Plán na dnešní den je jasný - nějak přečkat celý den na rozžhavené pláži, a večer odjezd trajektem do Itálie. Rozhodně to ale nebyl den nudný, jak se ostatně brzo ukázalo.

12.11.2018 v 19:25 | Karma článku: 12.53 | Přečteno: 243 | Diskuse

Vojtěch Marek

17 000 km stopem domů z Kamčatky XXI

Putování jednoho kluka od Pardubic z Kamčatky domů. Stopem. Z Kamčatky přes celou Sibiř, Ural až do Archangelsku. A pak přes Petrohrad a Ukrajinu domů.

12.11.2018 v 18:55 | Karma článku: 16.06 | Přečteno: 277 | Diskuse

Michal Tříska

Zahrady pod Pražským hradem

Na místě původních hradeb hradu vznikly palácové zahrady, které v současné době tvoří ucelený komplex. Podívejte se se mnou, jak tyto zahrady vypadají v podzimních dnech.

10.11.2018 v 18:05 | Karma článku: 18.28 | Přečteno: 457 | Diskuse

Marie Kubešová

Zámek Kunštát a Blaničtí rytíři

Městečko a zámek Kunštát nese jméno svého zakladatele Kuny, syna Gerharda ze Zbraslavi, který je prvním doloženým majitelem jednoho z nejstarších dochovaných hradů na Moravě.

10.11.2018 v 17:09 | Karma článku: 11.99 | Přečteno: 191 | Diskuse

Hana Šťastná

Každé třetí auto v Česku má v sobě kus Ázerbajdžánu

Do příručního zavazadla s propagačními materiály zemědělských a potravinářských firem jsem si přibalila šátek na vlasy. Jako před každou cestou do islámské země.

9.11.2018 v 8:54 | Karma článku: 17.65 | Přečteno: 658 | Diskuse
Počet článků 310 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1809

Věnuji se esperantu, železnici a veřejné dopravě. V lednu 2016 jsem úspěšně ukončil magisterský obor na Fakultě regionálního rozvoje a mezinárodních studií Mendelovy univerzity. Rád cestuji, zejména do Polska, kde jsem navštívil např. Varšavu, Malbork a Osvětim. Můžete také navštívit můj miniblog na Twitteru Příležitostně píšu články na server ŽelPage, přehled článků zde. Aktuálně pracuji v Turistickém informačním centru města Brna, kde se starám o portál Go To Brno. Pravidelně taktéž přispívám na esperantskou Wikipedii. Od září 2014 jsem členem základního článku Hnutí Brontosaurus Zeměchvály, od ledna 2016 pak radním tohoto článku. Od července 2017 spravuji stránku Esperanto.cz na Facebooku. V současnosti připravuji stránku Lesnický Slavín. Moje vizitka: http://about.me/miroslavhruska.

Najdete na iDNES.cz