Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ode zdi ke zdi - úvaha

Úvodem: v právě probíhajícím letním semestru v rámci navazujícího magisterského studia "Socioekonomický a environmentální rozvoj regionů" na Mendelově univerzitě patří mezi předměty, které studuji, i předmět "Udržitelný rozvoj regionu". Do tohoto předmětu je třeba zpracovat celkem sedm prací. Témata těchto prací jsou volitelná, nicméně vždy je potřeba námět schválit jedním ze cvičících, neboť se odvíjejí se tématu zmíněného na přednášce. Já jsem si vybral jako téma druhé úvahy polemiku o častých změnách strategií a rozhodl jsem se jej nazvat poměrně jednoduše "Ode zdi ke zdi".

     Cílem této úvahy je zamyšlení se nad myšlenkami zmíněnými na přednášce Ing. Vladimíra Vlka. Ve srovnání s tezí vyslovenou na první přednášce Ing. Martinou Páskovou, PhD. o vegetariánství nepovažuji tezi o tom, že my Češi jsme národem, který jde ode zdi ke zdi, za příliš kontroverzní … Naopak, to je prostě fakt. Ovšem nabízí se otázka, jak tuto situaci změnit?

     Jak se takové myšlení projevuje? Dle mého názoru takto: Velmi často se mění priority. To v kombinaci s tím, že navíc některé nutné změny přicházejí pozdě, respektive od samého začátku se zvolila špatná strategie, způsobuje, že jdeme skutečně ode zdi ke zdi…V rámci této úvahy představuji dva příklady, kdy mohla být zvolena jiná strategie.

    První příklad toho, jak jdeme „ode ke zdi““, je podpora obnovitelných zdrojů, která byla zahájena v roce 2005. Tato podpora způsobila doslova boom solárních elektráren. Ne sice ihned, ale začátkem roku 2009 došlo díky technologickému pokroku k prudkému poklesu investičních nákladů, a to o 40 %. Na to však reagováno bylo až moc pozdě a výsledek je dobře známý. Protože je pochopitelně levnější v lepším případě zabrat kus nějaké nepotřebné louky, v horším případě vykácet i nějaké lesy a v nejhorším případě zabrat pole s kvalitní půdou, dopadlo to tak, že máme solárních elektráren až příliš mnoho postavených jednoduše na zemi. To má pochopitelně nezanedbatelný vliv na krajinný ráz.

     Mohla být zvolena jiná řešení, respektive koncepce pro výstavbu solárních elektráren? Tedy taková, které by nezpůsobila zdaleka takový zábor kvalitních půd a narušení krajinného rázu? Určitě ano a následující příklady ze zahraničí jasně dokazují, že lze jít jinou cestou.

     V rámci cest v létě roku 2013 po Rakousku jsem navštívil také město Linec. Kromě velmi pěkného hlavního náměstí (které mi, mimochodem, přišlo díky množství zeleně podstatně příjemnější než brněnské náměstí Svobody) mne v tomto městě zaujala městská část solarCity. Jak název napovídá, prakticky všechny domy mají solární panely (ty zajišťují z jedné třetiny ohřev teplé vody, zbytek je zajištěn dálkově). V současnosti zde bydlí přibližně 4000 lidí. Do budoucna se počítá s další bytovou výstavbou, protože na konečné jsou nachystané koleje směr pole. U dnes poslední zastávky tramvaje před konečnou je centrum této nové městské části - nachází se zde fontánka s pitnou vodou, supermarket, knihovna a také i o víkendu otevřená kavárna a bistro. Dále nechybí mateřská školka, základní škola a gymnázium. Nad samotným centrem s  názvem „Lunaplatz“ (Měsíční náměstí) navíc architekti navrhli zajímavou barevnou skleněnou střechu, která vytváří barevný stín a náměstí tak pěkně oživuje. Osobně se mi na projektu tohoto sídliště líbí nejen dostupná občanská vybavenost, ale zejména kombinace výstavby na zelené louce spojená s umístěním solárních panelů. Ostatně, domy jsou koncipovány jako pasivní domy.

     Projekt projekt „solarCity“ je názornou ukázkou toho, jak by měla být koncipována podpora solárních elektráren. Panely by měly být umisťovány především na již existující budovy, případně by se s nimi mělo počítat již při výstavbě velkých komplexů. Mimochodem, Dopravní podnik města Brna, a.s. má solární panely umístěné na střeše vozovny Husovice. Ačkoliv neznám přesné údaje o tom, jaké množství elektřiny tyto panely vyrobí, podle mého názoru by umístění solárních panelů na střechách vozoven bylo ideální cestou k tomu, jak získat alespoň částečně elektřinu potřebnou pro provoz tramvají a trolejbusů, respektive v Praze metra.

     Ovšem vraťme se ještě k jednomu příkladu z Rakouska. Jako milovníka lyžování mne zaujalo to, že v lyžařském středisku Golm im Montafon byla v roce 2012 dokončena výstavba šestisedačkové lanovky „Hüttenkopfbahn“. Na tom by nebylo ještě nic zvláštního, ovšem tato lanovka je poháněna z jedné třetiny elektřinou získanou ze solárních panelů, které jsou umístěny na střeše spodní i horní stanice. Není divu, že tento nápad zaujal mnoho odborníků a zkoušejí se i jiná řešení, například v malé švýcarské vesnici Tenna jsou solární panely zavěšeny na nosných lanech nad jedním vlekem. Toto řešení má navíc výhodu v tom, že zatímco vlek samotný je používán v zimě, solární panely nad vlekem se v létě dají využít pro zásobování elektřinou okolních domů. V případě lanovky využívané i v létě pro přepravu turistů by tímto byla zajištěna část elektřiny pro pohon. Osobně se domnívám, že obě řešení by mohla být aplikována i v českých podmínkách.

     Jiným příkladem toho, kde by mohly být umístěny solární panely, jsou železniční tratě. V Belgii je od roku 2011 v provozu solární tunel o délce 3,6 kilometru na hlavní trati z Amsterdamu do Paříže. Celková plocha 16 tisíc panelů je 50 tisíc metrů čtverečních. Může být tento projekt pro Českou republiku inspirací?

     Podle mne jednoznačně. V České republice je intenzita slunečního záření vyšší než v Belgii, zejména zde na jižní Moravě. Navíc jak železniční trať z Břeclavi do Brna, tak i trať z Břeclavi do Přerova, jsou tratěmi, po kterých jezdí mezistátní vlaky, takže by se elektřina získaná ze solárního tunelu dala efektivně využít na napájení traťové infrastruktury. Uplatnění by tento tunel mohl mít i v případě výstavby plánovaných vysokorychlostních tratí, například z Prahy do Brna. Solární tunel by navíc mohl přispět k nižšímu hluku v okolí tratě a získaná elektřina by se mohla použít i pro napájení domácností ve vesnicích nedaleko tratě. Součástí tunelu by mohl být i ekodukt pro zvířata. Jednu nevýhodu by ovšem takový solární vlakový tunel přeci jen měl: milovníci vlaků by rázem měli omezené možnosti pro jejich focení v krajině…

     O tom, že železniční tratě a stanice mohou být využity jako ideální místo pro solární panely, svědčí také příklad z Londýna, kde byla v lednu roku 2014 dokončena kompletní rekonstrukce železnici sloužícímu Blackfriarského mostu. Vznikla zde nová stanice, ovšem především byly na budovu této stanice umístěny solární panely. I tento projekt by mohl být pro Českou republiku inspirací.

     Druhým příkladem toho, jak jdeme ode zdi ke zdi, je neschopnost postupovat koordinovaně z hlediska dopravních priorit. Má-li dle mého názoru být rozvoj regionů udržitelný, musí se podporovat i udržitelná doprava, nejlépe ta integrovaná, kdy cestující může na jednu jízdenku cestovat autobusem i vlakem. Nikoliv aby docházelo k omezování spojů, neboť platí, že co se jednou zruší, to už se hůře obnovuje…Ale tohle pravidlo neplatí jen v dopravě, ale samozřejmě i obecně v přírodě.

     Realita je však taková, že zatímco například v Jihomoravském kraji funguje integrovaný dopravní systém výborně, v sousedním kraji Vysočina si o výhodách integrovaného dopravního systému mohou obyvatelé nechat jen zdát. Jaké výhody by z toho mohly být? Ačkoliv platí, že dálkové rychlíky objednává ministerstvo dopravy, vedení kraje Vysočina mohlo, respektive mělo systém již dávno vybudovat, čímž by mohla vzrůst popularita vlaků a nemuselo by docházet k omezování některých spojů.

     Pravda, lidé z některých obcí, respektive měst v kraji Vysočina (například Velká Bíteš) využívají výhod IDS JMK, neboť z určitých míst je zkrátka větší přirozená spádovost do Brna než do Jihlavy. Což je názorným příkladem toho, že hranice krajů se určily poněkud neodborně. Lepším řešením by bylo mít kraje od začátku na úrovni regionů NUTS 2. Ovšem, to by asi neprošlo u některých politiků…Pokud by ale kraje byly od začátku na úrovni regionů NUTS 2, odpadl by navíc problém s tím, že nové vlaky koupené s dotací z EU nemohou jezdit téměř vůbec za hranice krajů.

     Závěr: čeká nás zřejmě ještě mnoho let, než se upustí od nekoncepční strategie „ode zdi ke zdi“, zejména v případě podpory solárních elektráren. Snad tato moje úvaha přispěje k tomu, že k této změně dojde dříve, než budeme mít solární panely takřka na každém poli s úrodnou půdou. Jak řekl Václav Havel, jednou budem dál…-mir-

Autor: Miroslav Hruška | úterý 8.4.2014 16:54 | karma článku: 17,48 | přečteno: 503x
  • Další články autora

Miroslav Hruška

Jedna jízdenka vládne všem

Jedna jízdenka vládne všem, jedna jim všem káže, jedna všechny přiveze, dopravce prováže. Ale jak ji získat?

10.3.2023 v 14:56 | Karma: 8,06 | Přečteno: 428x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Jak si zpřehlednit prohlížeč?

Taky máte potřebu mít v prohlížeči otevřeno mnoho stránek, přesněji v terminologii prohlížečů panelů (a ne jen vše mít v záložkách)? Já už teď tolik ne, dříve během studia na vysoké jsem tu tendenci měl.

26.10.2020 v 9:06 | Karma: 10,99 | Přečteno: 810x | Diskuse| Věda

Miroslav Hruška

Ze života Jana Marka - pohled člověka se zdravotním postižením na situaci nejen v dopravě

Každý běžný den cestuje veřejnou dopravou mnoho lidí, včetně těch se zdravotním postižením. Každý z nich vnímá při cestování různé problémy, které nám nemusí být zcela zřejmé. O nich jsem v polovině února hovořil s Janem Markem.

22.3.2020 v 20:03 | Karma: 7,64 | Přečteno: 562x | Diskuse| Společnost

Miroslav Hruška

Sáňkování ve švýcarském stylu

Tahle zima radovánkám na sněhu příliš nepřeje. I když v noci z 11. na 12. února přes noc napadl sníh a Brno se pokrylo aspoň na chvíli do zimního kabátku, bylo to málo. Zvu Vás na sáňkářský výlet do Švýcarska (a na závěr na pivo).

25.2.2020 v 7:46 | Karma: 9,57 | Přečteno: 459x | Diskuse| Cestování

Miroslav Hruška

Nočním vlakem napříč Polskem - aktualizovaný průvodce pro rok 2020

V lednu 2019 jsem na svém blogu poprvé publikoval podrobného průvodce cestováním nočními vlaky v Polsku. Jako každý rok však dochází k úpravám, proto v následujícím článku zhodnotím aktuální situaci.

3.2.2020 v 12:04 | Karma: 16,52 | Přečteno: 1335x | Diskuse| Cestování

Miroslav Hruška

Návrh pro alternativní trasování linek MHD v Líšni

Po dlouhé době dojde v Brně k prodloužení trolejbusové tratě v Líšni. Tím však zákonitě dojde ke změnám tras linek v Líšni a ke změně konceptu cestování. V následujícím článku představuji alternativní řešení dopravy.

8.11.2019 v 21:07 | Karma: 9,03 | Přečteno: 606x | Diskuse| Brno

Miroslav Hruška

Brněnské hlavní nádraží získalo nový vchod

Poněkud v tichosti byl po odkladech tento týden otevřen nový vchod na hlavní nádraží. Svůj účel zatím během rekonstrukce nádraží moc plnit nebude, ale po znovuotevření haly jej jistě mnoho cestujících využije pro zkrácení cesty.

31.10.2019 v 20:36 | Karma: 14,73 | Přečteno: 870x | Diskuse| Brno

Miroslav Hruška

Jak jsme zastropovali státní slevy v dopravě aneb satiricky o slevách

Tak jsme se včera dozvěděli, že někteří dopravci prý zneužívají státních slev v dopravě. Slovy Andreje Babiše, takovému zneužití je samozřejmě nutné zabránit přímo a hned, zvlášť když se to dozví příznačně cestou ve vlaku do Brna.

30.10.2019 v 10:45 | Karma: 13,94 | Přečteno: 752x | Diskuse| Společnost

Miroslav Hruška

Odkaz Rychlých šípů do dnešní doby

Letos je to 80 let od vydání prvního komiksu o Rychlých šípech a 20 let od úmrtí Jaroslava Foglara. Ústřední myšlenka boje dobra se zlem a cesty k ušlechtilosti zůstává aktuální i v dnešní době. Čemu se však můžeme už jen pousmát?

28.10.2019 v 19:15 | Karma: 19,63 | Přečteno: 840x | Diskuse| Společnost

Miroslav Hruška

Do Polska vlakem o něco snadněji a flexibilněji

V letošním roce jsem publikoval dva články z prostředí polské železnice. Situace se ale průběžně mění a tak nás český i polský dopravce občas příjemně potěší prohloubením tarifní spolupráce - o tom už dále v textu ...

28.7.2019 v 14:45 | Karma: 11,12 | Přečteno: 1295x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Věrnostní program Českých drah = prozákaznická (ne)koncepce?

Na konci dubna jsem psal na mém blogu o méně známých novinkách v tarifu Českých drah. Dnešním článkem poukázat na (ne)koncepčnost věrnostního programu Českých drah. Aktuální změny totiž přináší nechtěné (nedomyšlené) komplikace.

31.5.2019 v 13:20 | Karma: 11,85 | Přečteno: 1755x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Některé méně známé novinky v tarifu Českých drah (díl druhý)

Ve druhém díle článku bych Vás rád provedl světem novinek v tarifu Českých drah v nedávném období. Některé jsou k lepšímu a některé k horšímu. S čím novým tedy můžete při cestování s národním dopravcem počítat?

24.4.2019 v 14:45 | Karma: 17,75 | Přečteno: 1561x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Některé méně známé novinky v tarifu Českých drah (díl první)

V následujících dvou článcích bych Vás rád provedl světem novinek v tarifu Českých drah v nedávném období. Některé jsou k lepšímu a některé k horšímu. S čím novým tedy můžete při cestování s národním dopravcem počítat?

24.4.2019 v 11:25 | Karma: 14,12 | Přečteno: 1016x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Nočním vlakem napříč Polskem až k moři - i letos přímo z ČR a rychleji

Na začátku týdne jsem publikoval praktického průvodce pro milovníky nočního cestování pro cesty nočními vlaky v Polsku. V něm byl zmíněn i sezónní noční vlak Wydmy, který loni spojoval ČR s polským mořem. Bude spojovat i letos...

27.1.2019 v 11:39 | Karma: 25,32 | Přečteno: 5740x | Diskuse| Cestování

Miroslav Hruška

Nočními vlaky v Polsku - praktický průvodce pro milovníky nočního cestování

V našich českých luzích a hájích je cesta nočním vlakem s cílem vyspat se vzhledem k velikosti země nemyslitelná. V Polsku Vás noční vlaky přepraví od jihu až na sever či z východu na západ. Odkud a kam? Čtěte dále mého průvodce.

21.1.2019 v 14:17 | Karma: 26,71 | Přečteno: 5386x | Diskuse| Cestování

Miroslav Hruška

Dopady zlevnění veřejné dopravy na příkladu Brna a okolí

Dnešním článkem navazuji na svůj článek kritizující zavedení slevy 75 % na jízdném. Dnes představím, co přineslo v praxi zavedení slevy pro studenty a seniory především v okolí Brna. Následovat bude malý rozbor dopadů mimo Brno.

21.12.2018 v 20:17 | Karma: 32,21 | Přečteno: 6835x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Výměna místenek u Českých drah - na co si dát pozor aneb co možná nevíte

Už je to skoro rok, co je možné koupit vnitrostátní jízdenku Českých drah a stornovat ji snadněji než dříve. Vrátit se dají jízdenky koupené jak přes e-shop ČD, tak i na pokladně. Je tu však jeden zádrhel, o kterém asi nevíte.

13.8.2018 v 8:30 | Karma: 13,57 | Přečteno: 3440x | Diskuse| Cestování

Miroslav Hruška

V Brně bude jezdit více klimatizovaných autobusů

Současné horké dny znamenají snížený komfort ve vozidlech MHD obecně. V dálkových autobusech je klimatizace běžná, vozidla MHD ve většině českých měst ji zatím spíše nemají. V Brně však klimatizovaných vozidel bude brzy více.

6.8.2018 v 8:55 | Karma: 8,95 | Přečteno: 390x | Diskuse| Brno

Miroslav Hruška

Makáme ... 75 % sleva na jízdném ... ale za jakou cenu?

Už je to nějaký ten týden, co se na nás z billboardů usmívá premiér Andrej Babiš a snaží se nás s roztaženýma rukama, jež rozhazují, přesvědčit kampaní, že jeho vláda maká. A důkazem je i sleva 75 % na jízdné. Má to ale pár vad.

28.6.2018 v 9:41 | Karma: 20,81 | Přečteno: 3163x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Prezident Zeman jmenoval podruhé Babiše premiérem a "nezklamal" ...

Tak byl Milošem Zemanem dnes podruhé v politickém životě jmenován premiérem této země Andrej Babiš. Nebyl by to ale Miloš Zeman, kdyby si opět nekopnul do médií a trochu si nerozporoval ... ostatně ...

6.6.2018 v 18:46 | Karma: 39,08 | Přečteno: 3040x | Diskuse| Politika
  • Počet článků 326
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1971x
Věnuji se esperantu, železnici a veřejné dopravě. V lednu 2016 jsem úspěšně ukončil magisterský obor na Fakultě regionálního rozvoje a mezinárodních studií Mendelovy univerzity. Rád cestuji, zejména do Polska, kde jsem navštívil např. Varšavu, Malbork a Osvětim. Můžete také navštívit můj miniblog na Twitteru Příležitostně píšu články na server ŽelPage, přehled článků zde. Aktuálně pracuji pro České dráhy. Pravidelně taktéž přispívám na esperantskou Wikipedii. Od září 2014 jsem členem základního článku Hnutí Brontosaurus Zeměchvály, od ledna 2016 pak radním tohoto článku. Od července 2017 do října 2018 jsem spravoval stránku Esperanto.cz na Facebooku. V květnu 2020 jsem spustil novou stránku o Lesnickém Slavínu, oblasti nedaleko Brna. Tento web dnes nabízí tipy na výlety, fotografie a cesty pro každého. Přeložen je i do esperanta. Moje vizitka: http://about.me/miroslavhruska.