Veselosti s Českými dráhami

12. 03. 2014 10:05:00
Tímto článkem bych rád prezentoval dva jevy, které dokazují, jak může být s Českými dráhami veselo...Předesílám, že tento článek není cílen jako příliš vážný, spíš má za cíl pobavit....

Pomlčková válka Českých drah

In-karta? Nebo In Karta? Nebo snad dokonce InKarta? U Českých drah jeden neví...Aneb co je vlastně správně?

Pokud se domníváte, že správně je první varianta, tj. In-karta, tak jste vedle. České dráhy se rozhodly pomlčku odstranit a zákaznickou kartu pojmenovat In Karta. A kdy že se tomu tak stalo?

Pokud si projdeme loňská čísla časopisu ČD pro vás, zjistíme, že ještě červencové číslo používalo pojem In-karta. Ovšem, z neznámého důvodu se v srpnovém čísle přešlo na název In Karta...

Jenže ouha, současně České dráhy používaly do srpna (a vlastně i nadále používají) variantu InKarta, která se objevuje zejména v logu této zákaznické karty...

Aby toho nebylo málo, od února 2012 jezdí vybrané lokomotivy (například tato) s reklamním nátěrem InKarta.

Pomlčka sem, pomlčka tam...

Ovšem České dráhy touto změnou vyhlásily zajímavou válku - pomlčkovou. Pokud se podíváme na úvodní stránku Českých drah, zjistíme, že v menu nahoře figuruje In-karta.

Úvodní stránka ČD

Úvodní stránka ČD - nahoře v menu "In-karta", ovšem vlevo v menu je "In Karta"

Jakmile ale na tento odkaz klikneme, menu nahoře se změní a nově tam figuruje In Karta, čili bez pomlčky. Navíc na stránce, která naběhla, žádný pomlčkový konflikt vidět není.

Úvodní stránka o In Kartě

Úvodní stránka o In Kartě - žádná pomlčka...

Problém nastává v momentě, kdy klikneme na odkaz "Vše o In Kartě" a rázem je vidět, že v menu je to jednou In-karta, podruhé zase In Karta.

Pomlčková válka

Pomlčková válka

Pokud si navíc klikneme na "Doplňkové aplikace na In Kartě", zjistíme, že tyto aplikace se vztahují k In-kartě a nikoliv In Kartě...

Zní to banálně, nicméně se domnívám, že tato pomlčková válka Českých drah, kdy si nejsou schopné České dráhy na svých stránkách "zjednat pořádek" v názvech, působí poněkud neprofesionálně. Má-li se navíc jednat o produkt, který by měl přitáhnout Českým dráhám zákazníky, měla by prezentace působit konzistentně, tj. neměla by obsahovat tyto nepřesnosti. Také přímo na stránkách eShopu by mělo být pamatováno na to, že vybírám v seznamu produktů In Kartu, nikoliv In-kartu...Ale když to tak vezmu, co bylo špatného na variantě s pomlčkou?

Uživatelsky přívětivé záchody v nových vozech

...aneb jak to dělat zbytečně složitě...

V únoru 2013 představily České dráhy nový velkoprostorový vůz s názvem Bdmpee233. Od té doby sice uplynulo hodně času, ale doposud jsem neměl možnost tento vůz vyzkoušet. Odhodlal jsem se k tomu až poté, co jsem si všiml na FB-profilu ŽelPage zajímavého řešení záchodů v těchto vozech.

A tak jsem se rozhodl 5. března otestovat tento vůz na celkem třech vlacích a sice EC 277 Slovan, EC 131 Varsovia a EC 274 Jaroslav Hašek. Protože na těchto vlacích jezdí jen české vozy, rozhodl jsem se navíc otestovat vlak EC 102 Polonia.

Má cesta tedy začala ve vlaku EC 277 Slovan s pravidelným odjezdem z Brna v 12:22. Hned po nástupu do vozu jsem si všiml, že ačkoliv už jedeme na Břeclav, tak to stále vypadá, že následuje stanice Pardubice hl.n..

Vlak jede směr Pardubice hl.n.?

Vlak jede směr Pardubice hl.n.?

Interiér vozu mne celkem příjemně překvapil, výklopné stolečky jsou u dvojic sedadel poměrně velké, takže nehrozí, že by z nich spadnul velký notebook podobně jako v případě mnou dříve testovaného vozu polských železnic.

Praktický velký stoleček

Praktický velký stoleček

Ale zpět k tématu jménem "přívětivé záchody". V tomto voze jsou dva záchody. Oba jsou pochopitelně stejné, nicméně u jednoho chyběla klička na zamknutí dveří. Těžko říci proč, asi si ji někdo odnesl. Zajímavé je, že u ostatních vozů klička nechyběla. Že by tedy výrobce tohoto vozu vymyslel řešení, kdy klička půjde snadno oddělat a na záchodě se tedy nebude možné zamknout?

Chybějící klička

Chybějící klička

V každém případě jsem ji vyzkoušel a musím konstatovat, že tak tuhou kličku na zavírání dveří jsem už dlouho nepotkal...Navíc tvar této kličky není současně příliš prakticky vyřešený...

Podivně vypadající klička

Podivně vypadající klička

To jsme se ale ještě nedostali k umyvadlu, které se ovládá poněkud prazvláštně. Posuďte sami z této fotky - jak zařídíte, aby voda tekla a vy si mohli umýt ruce?

Umyvadlo

Umyvadlo

No nebudu vás dlouho trápit a prozradím vám to. Tak tedy, voda se nepouští na základě nějaké fotobuňky, voda se pouští po stisknutí tlačítka s přeškrtlou skleničkou, tj. symbolem toho, že tato voda není pitná. Problém ovšem nastává v tom, že toto tlačítko není nijak výrazně vystouplé, tudíž není na první pohled zjevné, že toto tlačítko spouští vodu...

Navíc umyvadlo samotné není příliš velké, mohlo by být větší.

A protože vlak EC 277 má více typů vozů, rozhodl jsem se zdokumentovat i záchody v těchto vozech a zjistit, jak jsou v nich řešena umyvadla...

První vůz byl vůz Bpee, který již dříve prošel rekonstrukcí. Umyvadlo je řešeno takto.

Umyvadlo ve voze Bpee

Umyvadlo ve voze Bpee

Nevím, jak vy, ale mně osobně tento způsob řešení přijde mnohem snáze pochopitelnější a tedy uživatelsky příjemnější.

Také klička na zavírání dveří je mnohem lépe ovladatelnější...

Klička v Bpee

Klička v Bpee

Další testovaný vůz byl vůz typu Bmz...tento vůz je ve dvou variantách a sice Bmz 245 a Bmz 241. Třebaže vůz Bmz 241 je starší, mám tento vůz asi nejraději ze všech vozů druhé s třídy s kupé, protože jsou v něm krásně roztahovatelná sedadla, takže pokud není vlak příliš plný, dá se v tomto voze dobře odpočívat...

Mě ale zajímal tentokrát záchod pro porovnání.

Voda se v tomto případě pouští automaticky díky fotobuňce. Sice to někdy chvíli trvá, ale také to považuji za poměrně dobré řešení. Rovněž klička na zavření dveří je poměrně snadno ovladatelná.

Umyvadlo ve voze Bmz

Umyvadlo ve voze Bmz

Klička na zamknutí dveří ve voze Bmz

Klička na zamknutí dveří ve voze Bmz

Vlak EC 102 Polonia

Dále jsem cestoval vlakem EC 102 Polonia z Břeclavi do Starého Města u Uherského Hradiště. Na tomto vlaku jezdí především polské vozy, byl jsem tedy zvědavý na řešení umyvadel.

Bohužel jsem si nezapsal přesné názvy všech vozů druhé třídy, nicméně všechny vozy nabízely jen kupé, nicméně to je v tuto chvíli jedno, teď už tedy tři fotky umyvadel.

Polský vůz a umyvadlo
Polský vůz a umyvadlo
Polský vůz a umyvadlo

Polská umyvadla

Tyto tři vozy mají dle mého názoru uživatelsky příjemnější umyvadla...

Současně na vlaku EC 102 Polonia jezdí i český vůz Bee238, který má podle mne velmi uživatelsky příjemné umyvadlo - posuďte sami...

Umyvadlo ve voze Bee

Umyvadlo ve voze Bee238

Vlak EC 131 Varsovia

Tento vlak složený z českých vozů má podobné řazení jako vlak EC 277 Slovan, důkladnou prohlídku záchodu jsem tedy již nedělal :-)

Nicméně je na něm řazen vůz Bee238, u kterého mne zaujalo toto upozornění na přihrádce na papírové ručníky...

Papírové ručníky

Papírové ručníky - co s nimi nemá obsluha dělat? Nevím...

Nějak z tohoto piktogramu nedokážu vyčíst, co se jím chce sdělit. Zřejmě způsob uložení papírových ručníků, ale vždyť to vypadá, že jsou oba symboly prakticky stejné...

Každopádně na vlaku EC 131 Varsovia je řazen i vůz Bdmpee233 a v tomto případě informační panel již fungoval bez potíží...

Informační panel

Informační panel

EC 274 Jaroslav Hašek

I tento vlak má řazení poměrně podobné, takže vozy v něm jsou mi již dobře známé, nicméně jsem zamířil opět do vozu Bdmpee233. A nakonec se ukázalo, že to byla dobrá volba, protože prohlídka záchodu ukázala, že někomu se zřejmě zalíbil kohoutek a tak se našla zajímavá provizorní náhrada z jakési plastové trubky...

Plastová trubka

Podivná plastová trubka

Nebo to má tento vůz z výroby? Nevím, v každém případě to působilo vtipně.

A touto fotkou končím druhou část článku o veselostech s Českými dráhami, tj. o pomlčkové válce a dále o uživatelsky příjemných záchodech. -mir-

Autor: Miroslav Hruška | středa 12.3.2014 10:05 | karma článku: 16.61 | přečteno: 1556x

Další články blogera

Miroslav Hruška

Výměna místenek u Českých drah - na co si dát pozor aneb co možná nevíte

Už je to skoro rok, co je možné koupit vnitrostátní jízdenku Českých drah a stornovat ji snadněji než dříve. Vrátit se dají jízdenky koupené jak přes e-shop ČD, tak i na pokladně. Je tu však jeden zádrhel, o kterém asi nevíte.

13.8.2018 v 8:30 | Karma článku: 9.70 | Přečteno: 955 | Diskuse

Miroslav Hruška

V Brně bude jezdit více klimatizovaných autobusů

Současné horké dny znamenají snížený komfort ve vozidlech MHD obecně. V dálkových autobusech je klimatizace běžná, vozidla MHD ve většině českých měst ji zatím spíše nemají. V Brně však klimatizovaných vozidel bude brzy více.

6.8.2018 v 8:55 | Karma článku: 6.05 | Přečteno: 240 | Diskuse

Miroslav Hruška

Makáme ... 75 % sleva na jízdném ... ale za jakou cenu?

Už je to nějaký ten týden, co se na nás z billboardů usmívá premiér Andrej Babiš a snaží se nás s roztaženýma rukama, jež rozhazují, přesvědčit kampaní, že jeho vláda maká. A důkazem je i sleva 75 % na jízdné. Má to ale pár vad.

28.6.2018 v 9:41 | Karma článku: 18.75 | Přečteno: 2296 | Diskuse

Miroslav Hruška

Prezident Zeman jmenoval podruhé Babiše premiérem a "nezklamal" ...

Tak byl Milošem Zemanem dnes podruhé v politickém životě jmenován premiérem této země Andrej Babiš. Nebyl by to ale Miloš Zeman, kdyby si opět nekopnul do médií a trochu si nerozporoval ... ostatně ...

6.6.2018 v 18:46 | Karma článku: 38.94 | Přečteno: 3014 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Jan Andrle

Komín

Popelářem, kuchařem, potom autobusákem a ještě dřív, když mne poraněného vezla kvílející dvanáctsetdvojka stejšn do nemocnice na Karlák, tak taky řidičem sanitky, co může jezdit na červenou.

13.11.2018 v 1:21 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 35 | Diskuse

Olga Pavlíková

Skončí už konečně Burešova éra?

Paní Slonková s panem Kubíkem jsou opravdu neúnavní. Jak sami poznamenali, po Babišově synovi Andreji Babišovi ml. pátrali půl roku, než ho objevili ve Švýcarsku.

13.11.2018 v 0:23 | Karma článku: 15.58 | Přečteno: 261 | Diskuse

Radka Kielbergerová

Milan Kundera a Jarek Nohavica dopadnou stejně. Kdekdo se jich chytí ...

Titulek jinak pokračuje, mnozí vědí, jak. Mohlo by tam figurovat ještě Petřík nebo košile. A tak je dobré vyvrátit nebo popřít, jestli dnes kolem nás všichni šíleli, potáceli se v hysterickém delíriu a zavrhovali všechny komunisty

12.11.2018 v 19:58 | Karma článku: 17.35 | Přečteno: 589 | Diskuse

Jan Tichý(Bnj)

Řešiči a pohodáři

Jsou lidé, co mají potřebu neustále něco řešit, ať už je to politika, či babské drby. Nebo vztahy. Hlavně vztahy druhých. Řešiči obvykle hned vědí, kde je pravda, kdo je kdo, kdo je s nimi a kdo proti nim.

12.11.2018 v 15:06 | Karma článku: 15.96 | Přečteno: 426 | Diskuse

Eva Sedláková

Chovní a tažní

Ve firmě se jedinci dělí na chovné a tažné. Chovní jsou jedinci najímaní z důvodu známosti, rodinných vztahů. Někdo však také musí makat a vytvářet zisk. Proto zaměstnance rozdělujeme na chovné a tažné.

12.11.2018 v 14:58 | Karma článku: 23.92 | Přečteno: 665 | Diskuse
Počet článků 310 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1809

Věnuji se esperantu, železnici a veřejné dopravě. V lednu 2016 jsem úspěšně ukončil magisterský obor na Fakultě regionálního rozvoje a mezinárodních studií Mendelovy univerzity. Rád cestuji, zejména do Polska, kde jsem navštívil např. Varšavu, Malbork a Osvětim. Můžete také navštívit můj miniblog na Twitteru Příležitostně píšu články na server ŽelPage, přehled článků zde. Aktuálně pracuji v Turistickém informačním centru města Brna, kde se starám o portál Go To Brno. Pravidelně taktéž přispívám na esperantskou Wikipedii. Od září 2014 jsem členem základního článku Hnutí Brontosaurus Zeměchvály, od ledna 2016 pak radním tohoto článku. Od července 2017 spravuji stránku Esperanto.cz na Facebooku. V současnosti připravuji stránku Lesnický Slavín. Moje vizitka: http://about.me/miroslavhruska.

Najdete na iDNES.cz