Tip na výlet: Vlakem z Brna do Myjavy na integrovanou jízdenku

2. 03. 2014 13:16:00
Od 1. března 2014 došlo k dalšímu rozšíření Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje. Toto rozšíření ovšem není podobné předchozímu rozšíření do obcí Sejřek a Bor, kdy z důvodu spádovosti spíše směrem Brno byly zaintegrovány dvě obce v kraji Vysočina. Včera totiž došlo celkově již potřetí k rozšíření IDS JMK za hranice České republiky. Nově se lze dostat na jednu integrovanou jízdenku až do slovenského města Myjava. Toto rozšíření je zajímavé z více důvodů.

1. Vůbec poprvé jde o rozšíření IDS JMK za hranice České republiky pomocí vlakové linky. Předchozí dvě rozšíření (nejprve v roce 2009 linka 910 přes města Skalica a Holíč a potom v roce 2010 linka 104 do Laa an der Thaya), respektive již loni plánované, ale nakonec teprve letos v létě realizované prodloužení linky 816 do Drosendorfu, byla autobusová prodloužení.

2. Poprvé se v rámci rozšiřování IDS JMK za hranice České republiky vytvořily dokonce dvě nové tarifní zóny. Doposud se vždy jednalo jen o jednu zónu. V tomto případě došlo k vytvoření zóny 965, ve které jsou obce Vrbovce a Brestovec a dále zóny 975, ve které je město Myjava.

3. Mezi stanicemi "Vrbovce, zastávka" a "Brestovec" se projedete tunelem Generála Milana Rastislava Štefánika, který je dlouhý 2 422 metrů a je paradoxně delší než všechny současné železniční tunely v České republice.

4. Prodloužení linky S91 nabízí zajímavé možnosti na výlety v oblasti Bílých Karpat. Pravda, ne že by se nedalo jet dříve do Myjavy, bylo ovšem nutné si připlatit za slovenský úsek. Nyní stačí mít celodenní jízdenku za 190 Kč, respektive za 150 Kč, pokud nejedete přes Brno nebo máte jízdenku na brněnské zóny 100 a 101.

A jaké jsou možnosti na víkendové výlety konkrétně?

Samozřejmě je tu možnost navštívit přímo město Myjava. Pokud jste z Brna, doporučuji spíše sobotu, protože cesta do Myjavy je pochopitelně s přestupy. V neděli totiž nejezdí spoj linky S6 v 5:25 z Brna, na který v Kyjově navazuje jiný spoj linky S6. Což je samozřejmě trochu problém, protože pokud si chcete přispat, je nutno počítat s tím, že další možností je přijet do Myjavy až ve 12:02 (odjezd z Brna v 9:28). Což samozřejmě není moc problém, pokud si chcete prohlédnout pouze Myjavu a blízké okolí, protože se můžete vrátit v 18:15 vlakem zpět a přijet v 20:33 do Brna.

Pokud si ale budete chtít spíše udělat výlet po CHKO Bílé Karpaty, asi budete preferovat cestu z Brna dříve. Zde jsou dvě možnosti cesty, které záleží na dnu cestování. V každém případě, jak v sobotu, tak i v neděli je možností hodně.

Výlet v sobotu

Díky tomu, že v sobotu jede vlak z Brna v 5:25, lze přijet do Myjavy už v 7:58. Přímo v centru Myjavy začínají dvě turistické trasy směrem k českým hranicím.

Jedna trasa je žlutá a ta vede na rozcestí "Kamenná vrata". Vzdálenost na toto rozcestí na hranicích je 9 km a vzhledem k nadmořské výšce "Kamenných vrat" 637 metrů nad mořem nejde o příliš náročné stoupání.

Od tohoto rozcestí můžete jít dále po žluté na rozcestí se zelenou značkou "Liščí bouda" a po zelené značce se vrátit do obce Javorník.

Druhou možností je pokračovat na Velkou Javořinu, která je z tohoto místa vzdálená 10 km. Z větší části se bude jednat o pochod při hranici. Každopádně, ačkoliv už budete na hřebeni, čeká vás ještě pěkné stoupání, neboť Velká Javořina má nadmořskou výšku téměř tisíc metrů. Nejprve půjdete po modré značce na rozcestí Kubíkův vrch, dále po zelené na Kašpáriskův vrch. Závěr pak bude po červené značce.

Pokud si chcete cestu prodloužit, můžete na rozcestí "Krúžok" odbočit z modré značky na žlutou značku do Staré Myjavy a na rozcestí "Hrabina" se napojit na červenou značku z Myjavy na Velkou Javořinu. V takovém případě ujdete z "Kamenných vrat" 13 km. Celkově tedy ujdete z Myjavy na Velkou Javořinu 22 km.

Druhou variantou je jít přímo z Myjavy po červené značce na Velkou Javořinu. Tato varianta trasy je z hlediska vzdálenosti téměř stejná jako první varianta cesty přes "Kamenná vrata", nicméně si ji můžete mírně prodloužit - stačí odbočit na rozcestí "Hrabina" na žlutou značku a dojít na rozcestí "Prídolie" a z něj pokračovat po zelené značce a dojít tak na Kašpáriskův vrch trochu jinudy. Toto prodloužení je samozřejmě možné i v případě cesty od "Kamenných vrat", tj. z rozcestí "Krúžok" jít po žluté až na rozcestí Hrabina.

Jak se vrátíte do Brna z Velké Javořiny, to záleží na vás. Jednou z možností je jít přímo po modré do Vápenek, odkud jede poslední autobus v 18:10 a do Brna přijedete v 20:33. Jinou možností je sestup z Velké Javořiny po červené značce na rozcestí "Kamenná bouda" a z něj se vrátit do Vápenek. Další možností je jít z Velké Javořiny do obce Javorník. Část cesty bude sice stejná (půjdete po stejné trase až na Kašpáriskův vrch), ovšem dále již půjdete po trase, kudy jste předtím nešli. Poslední spoj z obce Javorník jede v 18:32.

Výlet v neděli

Pokud budete chtít vyrazit z Brna v neděli ráno, je zde problém v podobě absence vlaku v 5:25. Tím pádem se nelze dostat v osm ráno do Myjavy.

Nedělní výlet je tak nutno koncipovat tak, že začnete na území České republiky, přejdete na Slovensko a pak se vrátíte vlakem z Myjavy.

V obou případech vyjedete z Brna v 7:35 vlakem linky R6 do Veselí nad Moravou, kde přestoupíte na linku S91. Pokud budete chtít vyrazit z Vápenek, je nutno přestoupit ve stanici Velká nad Veličkou na linku 930. Na zastávku Nová Lhota, Vápenky, hájenka přijedete v 9:55. Pokud pojedete do obce Javorník, přijedete vlakem na zastávku "Javorník nad Veličkou, zastávka" v 9:25.

Z obou těchto míst pak můžete vyrazit na Velkou Javořinu a pak se vrátit do Myjavy. Času budete mít i tak celkem dost, z Myjavy se můžete vrátit v 18:15 vlakem a přijet v 20:33 do Brna.

Každopádně, zmíněný vlak linky S91 jede až do stanice "Vrbovce", kam přijede v 9:30. V tento čas sice není navazující spoj vlaku do Myjavy, nicméně se z Vrbovců můžete vydat po modré značce na rozcestí "Kamenná vrata" a dále směrem na Velkou Javořinu. Tato cesta je dlouhá 16 km. Jak se vrátíte zpět, to je na vás.

Turistické trasy jihozápadně od Velké Javořiny

Turistické trasy jihozápadně od Velké Javořiny

Druhou možností je z Vrbovců jít nejprve po červené a potom po zelené značce na Radějov. Poslední spoj jede z Radějova v 18:46 do Strážnice autobusem linky 920, kde přestoupíte na linku 911 do Veselí nad Moravou.

Poznámka: Tento výlet do Radějova je samozřejmě možné udělat i v sobotu, kdy do Vrbovců přijedete vlakem linky S91 v 7:40 (na který pak navazuje vlak do Myjavy, my ale v tomto případě až do Myjavy nepojedeme). V takovém případě máte rovněž hodně času na tůru...

Ze Skalice do Vrbovců

Dalším výletem, který lze podniknout, je přechod západní části CHKO Bílé Karpaty...

Z Brna vyjedete vlakem linky S6 v 6:20 směr Veselí nad Moravou, kam přijedete v 8:04. Následně v 8:39 vyjedete autobusem linky 910 a ve 9:18 budete ve Skalici. Od železniční stanice se vydáte po červené značce na vrchol Čupy, dále na vrchol Zroubenec (který se nachází na hranicích), poté podél obory Radějov na vrchol "Tri kopce" a potom z vrcholu Kobyla už do Vrbovců. Délka tohoto pochodu je 30 km. Poslední spoj na Brno je v 18:28, takže pokud máte natrénováno, neměl by to být problém.

Pochod ze Skalice do Vrbovců

Pochod ze Skalice do Vrbovců (obec úplně vpravo na mapě)

Závěrem

Tarifní zaintegrování vlaků až do Myjavy nabízí výhody nejen pro pravidelně dojíždějící studenty, ale také pro výletníky. V rámci tohoto textu jsem zmínil jen tipy na pěší výlety, ovšem i pro cykloturisty je tato novinka zajímavá. Stačí si zakoupit celodenní jízdenku pro kolo za 70 Kč a rázem můžete jet vlakem až do Myjavy a potom už vyrazit po svých :-) Oproti době, kdy úsek do Myjavy zaintegrován nebyl, odpadá nyní komplikace s kupováním doplatku na kolo pro slovenský úsek. Celkově tedy hodnotím zaintegrování vlaků až do Myjavy velmi pozitivně a věřme, že časem bude možno jet na integrovanou jízdenku i z Břeclavi do Kútů.

Rady

Pokud si budete potřebovat detailněji prostudovat turistické trasy na Slovensku, doporučuji využít stránek http://mapa.zoznam.sk/ či http://mapy.hiking.sk/. Zejména druhý zmíněný portál nabízí navíc měření vzdálenosti pro turistické výšlapy, zobrazení výškových profilů. Pro území České republiky pochopitelně stačí mapy.cz, nicméně cesty dále od hranice již v mapě nejsou zobrazeny.

Pro případ, že vám bude stačit pouze jednorázová jízdenka, je nutno počítat s tím, že ve slovenských zónách si nemůžete koupit jednorázové jízdenky (a rovněž ne univerzální jízdenky), takže je třeba si tyto jízdenky vzít s sebou i pro cesty ze Slovenska. Jinak budete muset doplácet v eurech slovenský úsek.

A tímto končím článek prezentující zajímavou dopravní novinku a možné tipy na výlety. -mir-

Autor: Miroslav Hruška | neděle 2.3.2014 13:16 | karma článku: 18.06 | přečteno: 1921x

Další články blogera

Miroslav Hruška

Nočním vlakem napříč Polskem až k moři - i letos přímo z ČR a rychleji

Na začátku týdne jsem publikoval praktického průvodce pro milovníky nočního cestování pro cesty nočními vlaky v Polsku. V něm byl zmíněn i sezónní noční vlak Wydmy, který loni spojoval ČR s polským mořem. Bude spojovat i letos...

27.1.2019 v 11:39 | Karma článku: 18.33 | Přečteno: 691 | Diskuse

Miroslav Hruška

Nočními vlaky v Polsku - praktický průvodce pro milovníky nočního cestování

V našich českých luzích a hájích je cesta nočním vlakem s cílem vyspat se vzhledem k velikosti země nemyslitelná. V Polsku Vás noční vlaky přepraví od jihu až na sever či z východu na západ. Odkud a kam? Čtěte dále mého průvodce.

21.1.2019 v 14:17 | Karma článku: 24.16 | Přečteno: 1751 | Diskuse

Miroslav Hruška

Dopady zlevnění veřejné dopravy na příkladu Brna a okolí

Dnešním článkem navazuji na svůj článek kritizující zavedení slevy 75 % na jízdném. Dnes představím, co přineslo v praxi zavedení slevy pro studenty a seniory především v okolí Brna. Následovat bude malý rozbor dopadů mimo Brno.

21.12.2018 v 20:17 | Karma článku: 31.85 | Přečteno: 6393 | Diskuse

Miroslav Hruška

Výměna místenek u Českých drah - na co si dát pozor aneb co možná nevíte

Už je to skoro rok, co je možné koupit vnitrostátní jízdenku Českých drah a stornovat ji snadněji než dříve. Vrátit se dají jízdenky koupené jak přes e-shop ČD, tak i na pokladně. Je tu však jeden zádrhel, o kterém asi nevíte.

13.8.2018 v 8:30 | Karma článku: 11.81 | Přečteno: 1248 | Diskuse

Další články z rubriky Cestování

Martina Moudrá

Boudy nad Passo Monte Croce (Dolomity)

Pro pěší i cyklisty: mapy, fotky a popis cesty hustým lesem i mokřadem a pastvinou v průsmyku Monte Croce, rozkládajícím se v těsné blízkosti rakousko-italské hranice, mezi masivy Karnische Alpen a Dolomiti di Sesto.

20.2.2019 v 19:55 | Karma článku: 16.14 | Přečteno: 407 | Diskuse

Mirek Matyáš

Tesla se už nediví ...

... pokračování článku o tom, jak se jezdí s elektromobilem po USA - jsem sice slíbil na druhý den, ale trošku jsem nepočítal s časovým posunem. Když my spíme, tak v Oregonu mají den a když my máme den, tak spí zase oni ...

19.2.2019 v 23:59 | Karma článku: 17.38 | Přečteno: 945 | Diskuse

Libor Ondráček

Zimní Andalusií- část první Málaga

Zimní cesta španělskou Andalusíí. O lidech současných i minulých, o zimě i teple. Část první - Málaga.

19.2.2019 v 20:56 | Karma článku: 16.43 | Přečteno: 423 | Diskuse

Michal Tříska

Drábské světničky

Východně od města Mnichovo Hradiště najdete pozůstatky skalní pevnosti, ze které se vám naskytne nádherný a daleký výhled do okolí.

19.2.2019 v 17:55 | Karma článku: 21.95 | Přečteno: 717 | Diskuse

Petr Havránek

Šumavský dvojboj-Třístoličník a Velký Javor

Výšlap na šumavské vrcholy Třístoličník a Velký Javor mi do cesty postavil osud a náhoda. Dva dny na různých koncích pohoří se skitouringovými lyžemi na nohou slibují skvělé zážitky.

19.2.2019 v 7:00 | Karma článku: 12.83 | Přečteno: 329 | Diskuse
Počet článků 313 Celková karma 24.78 Průměrná čtenost 1843

Věnuji se esperantu, železnici a veřejné dopravě. V lednu 2016 jsem úspěšně ukončil magisterský obor na Fakultě regionálního rozvoje a mezinárodních studií Mendelovy univerzity. Rád cestuji, zejména do Polska, kde jsem navštívil např. Varšavu, Malbork a Osvětim. Můžete také navštívit můj miniblog na Twitteru Příležitostně píšu články na server ŽelPage, přehled článků zde. Aktuálně pracuji v Turistickém informačním centru města Brna, kde se starám o portál Go To Brno. Pravidelně taktéž přispívám na esperantskou Wikipedii. Od září 2014 jsem členem základního článku Hnutí Brontosaurus Zeměchvály, od ledna 2016 pak radním tohoto článku. Od července 2017 spravuji stránku Esperanto.cz na Facebooku. V současnosti připravuji stránku Lesnický Slavín. Moje vizitka: http://about.me/miroslavhruska.

Najdete na iDNES.cz