Deset návrhů na inovaci nabídek Českých drah

30. 12. 2013 23:50:00
Před pár dny, přesněji 26.12. jsem na svém blogu publikoval článek o tom, jak mi České dráhy poslaly e-mail, že mi představují změny, které určitě ocením! V tomto článku bych chtěl představit možné další inovace v tarifní politice Českých drah, které by mohly zlepšit vnímání tohoto dopravce u veřejnosti. Předem upozorňuji, že jde o poměrně dlouhý elaborát. Celkem je to 10 návrhů, některé z nich jsem rozepsal podrobněji, některé stručněji.

Návrh č. 1: Zavést akční jízdenky do první třídy

Některé nabídky Českých drah jsou takové, že sotva jsou zavedeny, někdo si na tu nabídku zvykne, tak je vzápětí ta nabídka pryč. V létě 2013 byla nabídka jízdenky za tzv. globální cenu pro cestu Pendolinem z Prahy / Pardubic do Olomouce, respektive do Ostravy / Bohumína. Ta ale skončila s datem 31. srpna. Proč asi - v létě zřejmě cestuje vlaky méně lidí, kteří jsou ochotní zaplatit za 1. třídu, takže se ta 1. třída musela nějak zvýhodnit.

A jaká je situace dnes? Srovnejme si ceny, za které se dostanu z Ostravy do Prahy řekněme 12. ledna 2014 v neděli odpoledne v době od 14:30 do 17:00. Řekněme, že chci jet tím nejlepším, co nabízí každý dopravce. V úvahu vezmu i věrnostní karty, a protože České dráhy nabízí na trase Praha - Ostrava kromě Pendolin i expresy a vlaky InterCity, zahrnu do srovnání nabídky pro oba druhy vlaků. Jízdenky srovnávám na internetových stránkách dopravců. Výsledky jsou v následující tabulce.

Dopravce a vlak Kdy vlak jede z Ostravy Doba jízdy Cena bez nároku na slevu Cena se slevou dle věrnostní karty
České dráhy - Pendolino - první třída 15:19 a 17:19 3 hodiny a 8 minut 821 Kč (sleva 3 % za nákup přes eShop) 647 Kč (sleva na In 25 %)
České dráhy - EuroCity - první třída 16:14 a 18:14 3 hodiny a 39 minut 700 Kč (sleva 3 % za nákup přes eShop) 526 Kč (sleva na In 25 %)
RegioJet - Business 14:45 a 16:45 3 hodiny a 31 minut 354 Kč 349 Kč (kreditová jízdenka)
Leo Express - Premium 16:25 3 hodiny a 31 minut 749 Kč 749 Kč (nerozlišuje se)

Komentář k cenám bez nároku na slevu

Nejprve se budu věnovat cenám bez nároku na slevu.

ČD

"Modrá armáda" vítězí s Pendolinem co do času, který strávíte na cestě. Je nejrychlejší. Za 821 Kč nabízí garanci místa, úvodní občerstvení zdarma, zásuvku na notebook a dokonce i internet.

Menší problém je ovšem ten, že vůz první třídy je v Pendolinu po proběhlé redukci (zdůvodňovanou mimo jiné větším zájmem o druhou třídu) mezi vozy druhé třídy, takže je nutno počítat s tím, že kdo chce mít klid v první třídě, tak ho mít nebude, protože sem tam mu projdou okolo lidi z druhé třídy.

Ve vlaku EC 144 Landek je taktéž garance místa, místenku mohu mít zdarma společně s jízdenkou při nákupu přes eShop. Dále už je rozsah služeb poměrně nízký: jen noviny a buď čaj nebo káva nebo voda.

RegioJet

RegioJet je co do času jízdy srovnatelný s EuroCity vlaky Českých drah a taktéž s Leo Expressem, ovšem co do ceny a nabízeného komfortu už "modrá armáda" značně ztrácí. Vlaky EuroCity Českých drah nabízejí akorát velkoprostorový vůz, navíc s ne úplně pohodlnými stolky pro používání notebooků. RegioJet za cenu, která je přibližně poloviční oproti EC 144 Landek, nabízí ve své nejvyšší třídě Business kromě denního tisku i ekonomické časopisy, kávu značky Illy, vodu Rajec, jablečný mošt a k tomu ještě nápoj Aloe Vera. Připočtěme velké stolky na notebooky, větší péči o zákazníka (větší sortiment nabízených jízdenek na MHD a cenově poměrně dostupné občerstvení, byť je pravdou, že si nelze dát svíčkovou, kterou umí zatím jen České dráhy) a internet zdarma a já bych měl v takovou chvíli jasno. RegioJet určitě. Navíc tiché kupé pro čtyři lidi nemusí mít osvětlení nutně naplno a dá se tak v kupé i docela příjemně odpočívat (ve srovnání s velkoprostorovým vozem).

Pokud bychom měli srovnat RegioJet a Pendolino, osobně by mi nevadilo cestovat o něco déle, ale za menší peníz. Takže bych Pendolino a jeho poněkud redukovanou první třídu, byť nejrychlejší na této trase, nevolil.

To by tu ale nesměla být konkurence v podobě Leo Expressu. Ta totiž situaci mění.

Leo Express

Dopravce Leo Express se už od začátku profiloval jako dopravce, který má tři cestovní třídy. Je sice o něco pomalejší než Pendolino, ovšem ceny jízdenek do třídy Premium začínají už na 749 Kč (při nákupu jen pár dnů před cestou a na spoj ve špičce je cena jízdenek potom dražší, ale to neřešme).

Cena jízdenky do Premium je sice o trochu dražší než do vlaku EuroCity Českých drah, ale za ten rozsah služeb to není špatná cena a klidně bych si připlatil. Jízdenka na spoj Leo Expressu dne 12.1. 2014 v 16:25 zakoupená dnes je dokonce levnější než Pendolino. V takové situaci bych neváhal a šel do Leo Expressu. Pendolino je za této situace dražší, ovšem jeho nabídka služeb je horší. Byť je Leo Express pomalejší.

Posuďte sami nabídku Pendolina: bageta, sendvič, zeleninový salát, ovocný salát nebo cereálie s jogurtem a k tomu teplý nápoj (káva nebo čaj) a studený nápoj (perlivá nebo neperlivá voda) a jako uvítací nápoj Bohemia sekt.

Leo Express za tu cenu nabízí mj. deku na přikrytí, neomezenou konzumaci nealko nápojů, luxusní sedadla a navíc dezert a velké jídlo.

Komentář k cenám se zákaznickými kartami

Jiná situace v případě cestování tím nejlepším nastává, jestliže vezmeme v úvahu, že máme In Kartu s aplikací In 25 %, respektive kreditovou jízdenku RegioJetu a smile-kartu od Leo Expressu. Rázem se cena mění. Pendolino stojí najednou jen 647 Kč včetně rezervace, vlak EC 144 Landek jen 526 Kč. RegioJet nabízí pro majitele kreditových jízdenek slevy na určité trasy, ovšem v případě třídy Business už sleva není velká - jen 5 Kč, takže cena je 349 Kč. Leo Express nenabízí slevu z ceny za "Premium".

Vítězem je opět RegioJet, ovšem vezmu-li v úvahu, že Pendolino stojí s In Kartou o stovku méně než "černá tramvaj", není to už tak zlé. Navíc In Karta dává slevu ne jen na trase Praha - Ostrava či Praha - Staré Město u Uherského Hradiště, ale na všech železničních tratích, což u konkurenčních dopravců neplatí. Ale vylepšit služby poskytované v Pendolinu by rozhodně špatné nebylo. Navíc Leo Express v rámci svého smile-programu nabízí body za každou jízdu a ještě navíc bonusové body za dobití kreditu.

Je to ale komplikovanější

Ovšem tím ještě mé srovnání nekončí. Nezapomeňme, že České dráhy nabízejí držitelům In Karet možnost koupě časového doplatku do první třídy. Ten stojí 250 Kč na jeden týden. Tím pádem stačí cestovat na jízdenku do druhé třídy a tu lze na EC 144 koupit za 250 Kč (Včasná jízdenka zákaznická), takže rázem je cena i s doplatkem jen 500 Kč. Do Pendolina je nutno ještě dokoupit pak místenku, ta stojí 121 Kč. Rázem jsme na ceně 621 Kč.

Ale to už je poněkud komplikované. Především je doplatek možný jen pro ty, co už In Kartu mají jako fyzickou čipovou kartu, nikoliv jako předběžnou In Kartu. Což znamená, že ten doplatek není okamžitý.

Celkově vzato, u RegioJetu a ani u Leo Expressu nemá velký smysl si jejich karty pořizovat pro cestování tou nejlepší třídou, u Českých drah ano, protože jinak je cena nejdražší.

A právě to je chyba u Českých drah a mělo by zde dojít ke změně. Dobře, klidně ponechme časový doplatek pro majitele In Karet, ten se vyplatí pro pravidelné cestující, nicméně po vzoru Německých drah udělejme akční jízdenky i do první třídy.

Cenově by to mohlo vypadat takto: jestliže stojí Včasná jízdenka z Ostravy do Prahy bez slevy s In Kartou od 200 Kč, udělejme to stejně jako je to v Německu. Nabídněme akční jízdenku do první třídy, která bude stát vždy o určitou fixní částku více, dejme tomu 150 až 200 Kč.

A pro větší skupiny lidí, dejme tomu od 10 lidí, navrhuji zvýhodněnou skupinovou jízdenku. V současné době existuje skupinová jízdenka, ale jen do druhé třídy, pokud by se nabídla výhodnější cena pro skupiny, mohlo by to firemní klientelu zaujmout.

A podobně to udělejme i s jízdenkami do zahraničí. Je zvláštní, že České dráhy zvládají nabízet výhodné jízdenky pouze do druhé třídy, ovšem Německé dráhy nabízejí své jízdenky s názvem Europa Spezial (respektive London Spezial) dokonce do první třídy. Můj návrh tedy je, aby existovala varianta např. Včasné jízdenky Německo i do první třídy.

Důležitá poznámka

Doposud jsem řešil jen situaci, kdy chceme jet první třídou nárazově. Pro pravidelné cestující v první třídě se samozřejmě vyplatí koupit si roční In Kartu s aplikací In 100 a k tomu doplatek do první třídy. V takové situaci jsou pak náklady na cestování v první třídě mnohem nižší než cesta s RegioJetem či Leo Expressem. Tito dopravci zatím nějakou jízdenku na neomezené cestování na dobu řekněme 6 měsíců nenabízejí a zajímavá situace by asi nastala, kdyby tomu tak bylo. To by následně mohlo asi způsobit další konkurenční boj, protože rázem by se někteří cestující přestali rozhodovat, který dopravce zrovna jede, ale zarezervovali by si bezplatně místo a jiný dopravce už by je nezajímal.

Návrh č. 2: Vrátit se ke konceptu In Karty na neomezené cestování v první třídě

S novým jízdním řádem přišla v platnost poněkud méně příjemná změna. Pokud si nyní chcete pořídit In Kartu na neomezené cestování v první třídě (dříve In Gold) a chcete začít jezdit v první třídě už druhý den, tak na to zapomeňte.

Dnes jsem se na tuto možnost ptal v ČD centru v Brně a bylo mi sděleno, že doplatek do první třídy k In Kartě s aplikací In 100 % lze nahrát až teprve do plastové karty, ta bude hotová tak asi za tři týdny. Čili, necelý měsíc je nutno jezdit druhou třídou nebo si za první třídu ještě extra doplatit. Anebo si jízdenku In Kartu objednejte dopředu, ale to už neřeší situaci, kdy potřebujete jezdit prakticky ze dne na den (například kvůli novému povolání).

Což je úžasně motivující a zbytečně komplikující. Nemám nic proti nabídnutí jízdenky na všechny vlaky do druhé třídy, ale vadí mi, že byla zrušena varianta do první třídy. Respektive, zrušena nebyla, ale zkomplikovalo se to. Super.

Když jsem namítl pokladní, že to teda "na Nábřeží" hezky vymňoukli, bylo mi řečeno, že to teda jako že ne, zrušilo se to prý kvůli tomu, že o to nebyl moc velký zájem. Nebyl tu ale problém spíše s marketingem?

Inspirace spíše pro integrované systémy

Krátce odbočím z úrovně cestování po celé ČR do úrovně cestování po krajích v rámci integrovaných dopravních systémů.

Zejména v Pražské integrované dopravě a Integrovaném dopravním systému Jihomoravského kraje by dala uplatnit nabídka, kterou má Integrovaný dopravní systém Moravskoslezského kraje. Nabídka se jmenuje ODISprima, cena za jeden rok je 1000 Kč bez ohledu na počet zakoupených zón. A s tímto doplatkem lze následně cestovat v první třídě ve všech vlacích, které mají označení (P). Když vezmu v úvahu, že v rámci IDS JMK je první třída téměř pokaždé součástí rychlíkových spojů a někdy i spěšných vlaků, nemuselo by být špatné tuto nabídku zavést. A v rámci Pražské integrované dopravy by tato nabídka jistě našla své uplatnění také.

Návrh č. 3: Větší sleva jako odměna za nákup jízdenky přes eShop

Přestože jsem tuto myšlenku už představil v předchozím článku, nyní ji trochu rozšířím. Je škoda, že eShop Českých drah nabízí slevu pouhá 3 % na většinu jízdenek, tj. jízdenek, které nejsou vystavené jako Včasné jízdenky na určité relace (na ně je sleva už i tak dost vysoká). Zní to paradoxně, ale když si dáte tu práci a pořídíte si In Kartu, tak při koupi jízdenky přes automat dostanete slevu 6 %. Což je fajn, u skupinové jízdenky, respektive u regionálních skupinových víkendových jízdenek, se taková sleva může hodit. Jasně, je to málo, ale přeci jen - máte-li In Kartu a jedete na výlet s rodinou - není lepší zaplatit například za Skupinovou víkendovou jízdenku na Jihomoravský kraj místo 275 Kč jen 259 Kč? V rámci jednoho výletu je to asi jedno, u pravidelných výletů už méně.

Ovšem nejprve je třeba na vaši In Kartu ty peníze dostat a to lze buď tak, že vystojíte frontu a vložíte na pokladně na In Kartu peníze. Nebo si peníze nahrát přes eShop.

Jenže maximální částka je 150 € přepočtených na koruny, takže pokud jezdíte častěji na skupinové víkendové jízdenky a chcete si je kupovat se slevou 6 %, tak to vkládání / nahrávání začíná být otravné.

Takže závěr: nákup jízdenek typu Skupinová, Skupinová víkendová, Celodenní, jízdenek se slevou 25 % nebo 50 % (dle zakoupené aplikace na slevu) směřovat více na eShop, kde sleva bude minimálně rovnocenná jako u automatu, ne-li větší, třeba dokonce 10 % jako tomu bylo letos v únoru v rámci akce.

Druhou variantou je podporovat spíše nákup přes automat, ale posílit motivaci k jeho používání. To řeším v návrhu č. 4.

Návrh č. 4: Odměnit cestující více za používání peněz na In Kartě

Inspirace Leo Expressem

Osobně se mi líbil model Leo Expressu, kdy za dobití kreditu ve výši 1500 Kč dostal cestující poukaz na jízdu ve třídě Business, v případě dobití ve výši 3000 Kč dokonce byla jízda v třídě Premium zdarma.

Tato nabídka sice na konci listopadu skončila, nicméně nápad to byl zajímavý. Mohlo by se tedy udělat to, že za každé dobití peněženky na In Kartě ve výši 2000 Kč bych dostal poukázku na jednu jízdu první třídou zdarma.

Návrh č. 5: Rozšířit možnosti rozsahů Skupinových víkendových jízdenek a motivovat zákazníky slevou za dvě regionální jízdenky

Inspirace Německem, Rakouskem a Švýcarskem

Když jsem letos v létě byl na 8 dnů ve Švýcarsku, tak jsem si systém prakticky neomezeného cestování veškerou veřejnou dopravou opravdu užíval. Asi nejlepší bylo to, že jeden den jsem nastoupil večer do regionálního vlaku z města La Chaux-de-Fonds do města Neuchâtel, odkud jsem pokračoval vlakem ICN do města Lausanne, kde na mne čekala kamarádka. První cestu k ní domů jsme sice absolvovali autem, dále už jsme se ale pohybovali veřejnou dopravou. Krásné a jednoduché. S mou jízdenkou Swiss Pass jsem si nepotřeboval už nějakou jízdenku na místní MHD pořizovat. A podobně tomu bylo první den po příjezdu do Curychu.

Je pravda, že mé přání, aby v České republice fungoval stejný systém jako ve Švýcarsku, asi bude ještě pár let nesplněno, ale minimálně by se mohlo pokračovat se systémem Skupinových víkendových jízdenek. Od soboty 2. července 2011 České dráhy nabízejí tuto jízdenku ve variantě na celou ČR, respektive na Středočeský kraj s možností připlatit si za MHD v Praze 125 Kč, respektive 150 Kč (pochopitelně je nutno už při nákupu jízdenky vědět, zda to bude potřeba či nikoliv, protože dodatečně ten dodatek už nelze dokoupit).

Nabídka je to zajímavá, ale je škoda, že se od doby zavedení této varianty Skupinové víkendové jízdenky nešlo dále a neutvořila se varianta pro cestování MHD i v dalších krajských městech. Mohlo by se to změnit, jen by se muselo chtít, že.

Dále by nebylo špatné, kdyby by byla možnost koupit si Skupinové víkendové jízdenky na dva či tři sousedící kraje a za to bych dostal určitou slevu navíc.

Jinou variantou by mohlo být navrácení k modelu Skupinové víkendové jízdenky pro celou ČR platnou pouze v osobních a spěšných vlacích.

Mimochodem, Německé dráhy i Rakouské spolkové dráhy nabízejí využití skupinových víkendových jízdenek v pracovních dnech. Tehdy ale platí až od deváté hodiny, zatímco o víkendu platí celý den. A jak v pracovní den, tak i o víkendu platí, že tyto jízdenky platí do 3:00 následujícího dne. Je pravdou, že tyto jízdenky jsou platné pouze na regionální vlaky a navíc jsou platné pro 5 osob bez věkového omezení, čili nikoliv na dálkové vlaky, což by se ale dalo také zavést v ČR (a tím bychom se samozřejmě už vrátili ke zrušené Skupinové víkendové jízdence pro celou ČR (respektive kraje) platnou pouze v osobních a spěšných vlacích, nově však i s možností cesty v pracovní dny od 9:00). Ale je pravdou, že by mohla být i varianta Skupinové víkendové jízdenky, která by platila nadále maximálně pro dvě osoby starší 15 let, ale platila by nově i v pracovní dny, ale až od 9:00.

Poznámka: podobně jako existuje Skupinová víkendová jízdenka na celou ČR + MHD Praha (a mohla by být i třeba pro MHD Brno), mohla by existovat i varianta pro celodenní jízdenku pro jednu osobu v této kombinaci, čili Celodenní ČR + MHD Praha / Brno, respektive Celodenní Středočeský kraj + MHD Praha.

Návrh č. 6: Nabídnout více časových variant jednodenních jízdenek

Inspirace Švýcarskem

V předchozím návrhu jsem psal hlavně o tom, že by mohly být i varianty Skupinových víkendových jízdenek v kombinaci s krajskými městy.

Nyní chci prezentovat možnosti rozšíření časových variant celodenních jízdenek.

Celodenní jízdenka:

Podobně jako je to ve Švýcarsku, i v ČR by mohl být model, kdy Celodenní jízdenka pro jednu osobu, ať už jen na jeden kraj (či dva současně), respektive na celou ČR, stojí méně, pokud vyjíždíte až po deváté hodině. Je pravdou, že u Švýcarských spolkových drah tato nabídka platí pouze v pracovní dny, nikoliv o víkendech, ale i tak je to docela zajímavý nápad a myslím, že by mohl být uplatněn v České republice také. Následně by pak celodenní jízdenka pro jednu osobu platná pro celou ČR, ale až od 9:00, stála ne 550 Kč, ale řekněme, že jen 450 Kč.

Poznámka: Švýcarské spolkové dráhy nabízí celodenní jízdenky i ve formě balíčku, kdy si koupíte šest jízdenek za cenu pěti. Rázem nestojí jednodenní cestování 71 franků, ale jen 59,20 franků. A podobně i ta celodenní jízdenka, jejíž platnost je až od devíti hodin, je k dispozici jako balíček šesti jízdenek za cenu pěti. Také by bylo fajn!

Inspirace Polskem

Další zajímavou změnou by mohlo být nabídnutí víkendové jízdenky, která by platila ne jeden den, ale rovnou celou sobotu a neděli, případně rovnou od pátku večer do pondělního rána podobně jako to je v Polsku.

U Polska ještě chvíli zůstaňme. Obě hlavní polské železniční společnosti (a to jak v případě společnosti Przewozy Regionalne, tak i společnosti PKP Intercity) nabízejí tyto víkendové jízdenky platné od pátku od 18:00 (respektive od 19:00) do pondělí do 6:00 ve dvou variantách. Jednak dopravce PKP InterCity nabízí varianty dle použitých vlaků, kdy cestování vlaky nižší kategorie je takto pochopitelně levnější. Co je ovšem skutečně podstatné: oba dopravci nabízejí tyto jízdenky ve variantě pro druhou i první třídy! U Českých drah a nějaká skupinová víkendová jízdenka i do první třídy? Ale kde že. Ale když to jde v Polsku, proč by to nemohlo jít i u nás???

Návrh č. 7: Odměnit majitele In Karet za nákupy jízdenek

Inspirace Německem

A mám tu další insipiraci od Německých drah. Každý majitel In Karty by dostával za každý nákup jízdenky pořízený přes svou In Kartu (tedy i skupinové jízdenky koupené přes In Kartu za účelem slevy 6 % v automatu či přes eShop nebo i mezinárodní jízdenky) určitý počet bodů, řekněme, že co deset korun utracených = 1 bod. Od určitého počtu bodů pak nabídnout cestujícím zajímavé bonusy jako odměnu za časté cestování v rámci určitého časového období. Mohla by to být jízda první třídou za cenu druhé, možnost využití čekárny ČD Lounge pro majitele jízdenek na vlaky Pendolino respektive do 1. třídy. Nebo možnost jet za nižší cenu někam do ciziny.

Pokud bychom se inspirovali modelem Německých drah ještě více, mohl by být zaveden systém, kdy In Karta je vydána zdarma, respektive za velmi symbolický poplatek, od začátku nenabízí žádnou slevu (čili nejde o In Kartu 25 Start se slevou 25 % na 3 měsíce). Ovšem dají se na ni sbírat body taktéž, takže nabídka takové varianty by mohla být zajímavou motivací pro cestující, kteří jezdí opravdu jen málo.

Návrh č. 8: Odměnit cestující za využití vybraných vlaků, které bývají prázdnější

Některé spoje jezdí prázdnější, a přesto jezdí, protože je potřeba zachovat dopravní obslužnost. Ovšem nebylo by špatné vybrané dálkové spoje malinko zvýhodnit tak, že každý, kdo si koupí do těchto vlaků jízdenku + místenku, tak dostane po předložení jízdenky s místenkou na nádraží před nástupem do tohoto vlaku určitý marketingový bonus, třeba vodu či nějakou tyčinku zdarma.

Inspirace Švýcarskem a nejen jím

Druhou variantou je nabídnout po vzoru Švýcarska (kde jsou rovněž nabízeny akční jízdenky) či RegioJetu a Leo Expressu ceny flexibilněji - tj. pro vlaky, které bývají méně obsazené, dát nižší cenu za Včasnou jízdenku.

Návrh č. 9: Nabídnout jízdenky na vlak v kombinaci s rezervací hotelu

Inspirace Německem a Rakouskem

A opět je tu návrh inspirovaný Německými dráhami a rovněž Rakouskými spolkovými dráhami. Je sice hezké, že České dráhy nabízejí držitelům In Karet slevu na ubytování v některých hotelích, dále nabízejí v rámci cestovní kanceláře ČD Travel různé zájezdy do ciziny, ale aby nabídly komplexnější a vlastně i jednodušší služby jako to mají Německé a Rakouské spolkové dráhy, to ne...

O co tedy jde? Oba již zmínění dopravci nabízí hned na úvodní stránce jízdenky v kombinaci s noclehem v určitém městě. Pravda, těch měst není mnoho, jak je možno vidět z přehledu na této stránce Německých drah, i tak se ale jedná o zajímavý koncept. Pokud máte zájem a jste dva a oba máte BahnCard, může vás cesta vlakem do Berlína na vzdálenost do 400 km a pak nocleh v Berlíně včetně snídaně stát jen 76 €. Bez věrnostní karty pochopitelně bude cena vyšší.

A nezahálí ani Rakouské spolkové dráhy. Na svých stránkách nabízejí možnost zarezervovat si cestu vlakem a noc v hotelu včetně snídaně nejen v rámci Rakouska, ale i do sousedních států. A to není vše. Dále nabízejí výhodné jízdenky za kulturou (ty sice České dráhy nabízejí ve spolupráci s Ticketstream také, ale chybí tomu ještě nabídka ubytování v rámci akce).

Takže můj devátý návrh je o tom, že by se České dráhy měly zaměřit i prodej takovýchto kombinovaných jízdenek, třeba i do ciziny. Je hezké, že si mohu koupit jízdenku na vlak do Budapešti (nebo do Varšavy či do Berlína) za akční cenu, ovšem hotel si musím zařídit sám. Pojďme na to jinak. Nabídněme cestu například z Brna do Berlína za určitou cenu, nově však i s nabídkou různě drahých hostelů / hotelů. A v rámci České republiky postupovat podobně - například pojedete z Brna do Prahy, tak Vám České dráhy automaticky nabídnou i nižší cenu v hotelu, respektive hostelu, navíc se slevou v rámci In Karty.

Návrh č. 10: Nabídnout In Kartu s večerní slevou pro mládež

Inspirace Švýcarskem

Poslední návrh je inspirací ze Švýcarska. Švýcarské spolkové dráhy nabízejí pro mládež do 25 let jízdenku, se kterou lze cestovat vždy od 19 hodin do 5 hodin bezplatně v druhé třídě. Cena je 129 franků. Navíc je nabízena kombinace s kartou HalbTax, která dává slevu 50 %, takže následně platí: Po devatenácté hodině až do pěti hodin ráno jezdíte zdarma, veškeré cesty mezitím máte se slevou 50 %. Cena takovéto kombinace je následně 304 franků.

Poznámka k tomuto návrhu: podobně by mohly postupovat i Dopravní podniky v českých městech, kdy by nově nabízely předplatní jízdenku, která by platila nově jen v určitou denní dobu. -mir-

Autor: Miroslav Hruška | pondělí 30.12.2013 23:50 | karma článku: 15.27 | přečteno: 1241x

Další články blogera

Miroslav Hruška

Jedna jízdenka vládne všem

Jedna jízdenka vládne všem, jedna jim všem káže, jedna všechny přiveze, dopravce prováže. Ale jak ji získat?

10.3.2023 v 14:56 | Karma článku: 8.06 | Přečteno: 423 | Diskuse

Další články z rubriky Ekonomika

Ladislav Jílek

Něco k huti Liberty

My starší ji známe pod jménem Nová huť Klementa Gottwalda. Ti ještě starší ji znali pod jménem Jižní závod, který jí dali Němci, kteří ji začali stavět během 2SV.

25.3.2024 v 16:35 | Karma článku: 22.66 | Přečteno: 597 | Diskuse

Milan Smutný

Nesnesitelně drahá láce solárních a větrných zdrojů

Daňoví poplatníci v Německu se vztekají: v rozporu s vládní ideologií zjišťují, že zelená tranzice levnými zdroji ze slunce a větru se nejen nekoná, ale devastuje ekonomiku, soukromé i veřejné rozpočty a vede k politickému chaosu.

25.3.2024 v 11:31 | Karma článku: 35.74 | Přečteno: 904 | Diskuse

Markéta Šichtařová

Co se to děje s úroky?!

Už tento týden bude znovu Česká národní banka rozhodovat o nastavení jejích úrokových sazeb. A ekonomové ve svých reportech skoro o ničem jiném nemluví.

20.3.2024 v 8:00 | Karma článku: 34.95 | Přečteno: 1573 | Diskuse

Karel Trčálek

Čelíme statistickému zkreslení paní Šichtařové!!!

Počet lidí, kteří jsou přesvědčení, že je paní Šichtařová ekonomka, v roce 2023 stoupl o 173 000 na 4,224 milionu lidí. Vyplývá to ze statistik paní Šichtařové...

18.3.2024 v 8:43 | Karma článku: 19.36 | Přečteno: 496 | Diskuse

David Kunc

Ekonomické události 11. týdne

Americká inflace se delší dobu pohybuje nad 3 %. Aby inflace zpomalila, bude muset zpomalit i americká ekonomika - což, se možná již pomalu začíná dít. Dokud v USA nenastanou podobné symptomy jako v EU, bude inflace patrně vyšší

18.3.2024 v 6:56 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 69 | Diskuse
Počet článků 326 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1966

Věnuji se esperantu, železnici a veřejné dopravě. V lednu 2016 jsem úspěšně ukončil magisterský obor na Fakultě regionálního rozvoje a mezinárodních studií Mendelovy univerzity. Rád cestuji, zejména do Polska, kde jsem navštívil např. Varšavu, Malbork a Osvětim. Můžete také navštívit můj miniblog na Twitteru Příležitostně píšu články na server ŽelPage, přehled článků zde. Aktuálně pracuji pro České dráhy. Pravidelně taktéž přispívám na esperantskou Wikipedii. Od září 2014 jsem členem základního článku Hnutí Brontosaurus Zeměchvály, od ledna 2016 pak radním tohoto článku. Od července 2017 do října 2018 jsem spravoval stránku Esperanto.cz na Facebooku. V květnu 2020 jsem spustil novou stránku o Lesnickém Slavínu, oblasti nedaleko Brna. Tento web dnes nabízí tipy na výlety, fotografie a cesty pro každého. Přeložen je i do esperanta. Moje vizitka: http://about.me/miroslavhruska.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...