ČD a jejich úžasné tarifní změny

26. 12. 2013 12:19:00
Pár dnů před vánočními svátky jsem obdržel vyžádané obchodní sdělení od Českých drah. Přímo na Štědrý den jsem dokonce dostal PFko, ovšem ten první e-mail byl zajímavější. Posuďte sami.

V předmětu zprávy je uvedeno: In Karta přináší nové slevy! To zní na první pohled docela povzbudivě, nicméně přesto celý e-mail vyznívá jako výsměch.

ČD mi totiž přináší tarifní změny, které ocením a že si nemám zapomenout zakoupit svoji slevovou aplikaci a jezdit s ČD v roce 2014 ještě levněji.

Ty novinky jsou následující:

Pokud mám In Kartu s aplikací In 50 na slevu 50 % z jízdného, nově získám slevu 50 % na traťové jízdenky - dříve to bylo jen 25 %. V zásadě proč ne a ČD dokonce při představování tarifních novinek oznamovaly, že chtějí dojíždění do práce či do školy zvýhodnit. Co na tom, že já osobně nikam nedojíždím, takže tuhle mega výhodu nevyužiji.

Mé děti prý mohou nově cestovat do školy se slevou 25 % z žákovského jízdného, pokud zkombinují žákovský průkaz a jakoukoliv slevu na In Kartě na trase potvrzené v žákovském průkazu.
Jenže já děti nemám - takže ani tuto výhodu nevyužiji a neuspořím peníze.

Takže ani tuto druhou tarifní změnu nějako nemohu ocenit!

Vlastně jen zhoršení

Ty úžasné tarifní změny tedy nevyužiji, spíš mi jen mé cestování zdražují. Většina Včasných jízdenek Česko podražila, do toho zákaznické jízdné také kvůli inflaci.

Do toho se zdražily Skupinové víkendové jízdenky, včetně varianty celá ČR + MHD Praha, která zdražila o 100 Kč (ze 700 Kč na 800 Kč). A cena se zvedla i u variant s přesahem do Polska a Německa, například Skupinová víkendová jízdenka pro Pardubický kraj + Polsko nově stojí 350 Kč, předtím 325 Kč.

A to jsem ještě nezmínil to, že se Skupinovou víkendovou jízdenkou (ať už ve variantě pro celou ČR, tak i ve variantě pro Jihomoravský či Jihočeský kraj) si nově NELZE udělat výlet do pohraničních rakouských stanic, tedy do Hohenau, Retzu, Summerau či Gmündu. Ale je fakt, že tohle asi nebude výmysl ČD, ale ÖBB.

A žádná snaha o nějakou zajímavou inovaci

Dalším negativním aspektem je zdražení aplikace In 25 % pro mládež do 26 let na 3 roky. Zrovna v červnu 2014 mi vyprší platnost této aplikace, takže opět krásná tarifní změna.

Mrzuté je, že ČD nepřináší žádné inovativní změny, které by mne nějak potěšily.

Je například zvláštní, že od zavedení možnosti koupit si většinu vnitrostátních jízdenek přes eShop, respektive přes automat je stále uplatňován tento systém: když si koupíte zákaznickou jízdenku, tedy nikoliv Včasnou jízdenku Česko, dostanete ještě navíc slevu. Jenže ouha, přes automat to je 6 %, přes eShop jen 3 %. Dle mého názoru by ČD měly cestující více motivovat především k používání eShopu tak, že by sleva byla 10 % na zákaznické jízdenky, respektive i na síťové jízdenky, které lze rovněž koupit přes eShop. Zejména ve chvíli, kdy není nutno nově jízdenku zakoupenou v eShopu tisknout, není nutno si pamatovat kód transakce, stačí jen mít In Kartu, ze které si průvodčí tu jízdenku najde.

Dále by nebylo špatné, kdyby ČD nabízely na vybrané spoje, které bývají prázdnější (jezdí tzv. mimo špičku a nejsou plné cestujících), slevu při koupi jízdenky přes eShop. Jednoduchý příklad: když jsem loni jel z Prahy do Brna začátkem prosince rychlíkem 721 František Křižík (letos to byl R 721 Viktor Kaplan), který z Prahy odjížděl krátce po deváté hodině, byl tento vlak ještě poměrně plný. Ovšem před Brnem už jsem mohl spočítat cestující v mém voze na prstech dvou ruk. Slabá obsazenost je prý u tohoto vlaku normální. Tak proč nenabídnout na tento vlak nějakou slevu - řekněme, že dnes si mohu pořídit jízdenku minimálně týden dopředu z Prahy do Brna za 160 Kč. Co takhle ale zkusit motivovat lidi k využití tohoto spoje? Tento systém používá Regiojet, Leo Express, tak by bylo fajn, kdyby se ČD tento systém naučily používat také. Takže rázem by cena jízdenky koupené minimálně týden dopředu stála ne 160 Kč, ale jen třeba 130 Kč.

Takových příkladů by se dalo vymyslet určitě více. Ovšem na to zatím ČD nechtějí slyšet, protože když jsem psal podnět před nějakou dobou, tak mi bylo řečeno, že s jízdenkami za nižší ceny než jsou Včasné jízdenky se dle dostupných informací zatím nepočítá. -mir-

Autor: Miroslav Hruška | čtvrtek 26.12.2013 12:19 | karma článku: 16.62 | přečteno: 1637x

Další články blogera

Miroslav Hruška

Výměna místenek u Českých drah - na co si dát pozor aneb co možná nevíte

Už je to skoro rok, co je možné koupit vnitrostátní jízdenku Českých drah a stornovat ji snadněji než dříve. Vrátit se dají jízdenky koupené jak přes e-shop ČD, tak i na pokladně. Je tu však jeden zádrhel, o kterém asi nevíte.

13.8.2018 v 8:30 | Karma článku: 9.70 | Přečteno: 955 | Diskuse

Miroslav Hruška

V Brně bude jezdit více klimatizovaných autobusů

Současné horké dny znamenají snížený komfort ve vozidlech MHD obecně. V dálkových autobusech je klimatizace běžná, vozidla MHD ve většině českých měst ji zatím spíše nemají. V Brně však klimatizovaných vozidel bude brzy více.

6.8.2018 v 8:55 | Karma článku: 6.05 | Přečteno: 240 | Diskuse

Miroslav Hruška

Makáme ... 75 % sleva na jízdném ... ale za jakou cenu?

Už je to nějaký ten týden, co se na nás z billboardů usmívá premiér Andrej Babiš a snaží se nás s roztaženýma rukama, jež rozhazují, přesvědčit kampaní, že jeho vláda maká. A důkazem je i sleva 75 % na jízdné. Má to ale pár vad.

28.6.2018 v 9:41 | Karma článku: 18.75 | Přečteno: 2296 | Diskuse

Miroslav Hruška

Prezident Zeman jmenoval podruhé Babiše premiérem a "nezklamal" ...

Tak byl Milošem Zemanem dnes podruhé v politickém životě jmenován premiérem této země Andrej Babiš. Nebyl by to ale Miloš Zeman, kdyby si opět nekopnul do médií a trochu si nerozporoval ... ostatně ...

6.6.2018 v 18:46 | Karma článku: 38.94 | Přečteno: 3014 | Diskuse

Další články z rubriky Ekonomika

Petr Šindelář

Kdo nyní v Česku tvoří téměř stálou skupinu nezaměstnaných

není těžké zjistit. Vedle statisíců občanů, kteří se po roce 1989 rozhodli nepracovat a bez pozdějšího nároku na starobní důchod pobírají sociální dávky, tam patří také méně kvalifikované a málo výkonné osoby nad 50 let...

12.11.2018 v 9:52 | Karma článku: 37.49 | Přečteno: 1662 | Diskuse

Tomáš Flaška

Úsměvná komunikace eshopu

Zhruba před měsícem vstoupil na náš trh velký zahraniční módní eshop. Zákazníci asi nejsou úplně spokojeni a zklamání se začalo šířit internetem. Co na to PR oddělení onoho eshopu?

11.11.2018 v 8:57 | Karma článku: 23.74 | Přečteno: 1162 | Diskuse

Lubomír Stejskal

Kanál Dunaj-Odra-Labe: Jedno srovnání

Propojení zmíněných tří řek se dostalo na pořad dne. Prezidentem propagovaný kanál je prý ekonomicky výhodný. Tvrdí to na základě nejnovější studie ministr dopravy Dan Ťok.

11.11.2018 v 8:00 | Karma článku: 28.01 | Přečteno: 1291 | Diskuse

Milan Petrák

Čím mladší podnikatel, tím horší platební morálka

Nejvíce se při placení faktur opožďují mladí podnikatelé do 30 let. To je hlavní závěr analýzy pro společnost Bisnode.

9.11.2018 v 21:40 | Karma článku: 10.24 | Přečteno: 689 | Diskuse

Markéta Šichtařová

Jak se to multikulturalismu nepovedlo

Je to celkem známá poučka: Čím víc se tlačí na pilu, tím spíš se pila zakousne. Může to mít tisíc a jednu variantu v běžném životě, ale většinou to platí beze zbytku.

9.11.2018 v 8:00 | Karma článku: 48.42 | Přečteno: 15879 | Diskuse
Počet článků 310 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1809

Věnuji se esperantu, železnici a veřejné dopravě. V lednu 2016 jsem úspěšně ukončil magisterský obor na Fakultě regionálního rozvoje a mezinárodních studií Mendelovy univerzity. Rád cestuji, zejména do Polska, kde jsem navštívil např. Varšavu, Malbork a Osvětim. Můžete také navštívit můj miniblog na Twitteru Příležitostně píšu články na server ŽelPage, přehled článků zde. Aktuálně pracuji v Turistickém informačním centru města Brna, kde se starám o portál Go To Brno. Pravidelně taktéž přispívám na esperantskou Wikipedii. Od září 2014 jsem členem základního článku Hnutí Brontosaurus Zeměchvály, od ledna 2016 pak radním tohoto článku. Od července 2017 spravuji stránku Esperanto.cz na Facebooku. V současnosti připravuji stránku Lesnický Slavín. Moje vizitka: http://about.me/miroslavhruska.

Najdete na iDNES.cz