V předmětu zprávy je uvedeno: In Karta přináší nové slevy! To zní na první pohled docela povzbudivě, nicméně přesto celý e-mail vyznívá jako výsměch.
ČD mi totiž přináší tarifní změny, které ocením a že si nemám zapomenout zakoupit svoji slevovou aplikaci a jezdit s ČD v roce 2014 ještě levněji.
Ty novinky jsou následující:
Pokud mám In Kartu s aplikací In 50 na slevu 50 % z jízdného, nově získám slevu 50 % na traťové jízdenky - dříve to bylo jen 25 %. V zásadě proč ne a ČD dokonce při představování tarifních novinek oznamovaly, že chtějí dojíždění do práce či do školy zvýhodnit. Co na tom, že já osobně nikam nedojíždím, takže tuhle mega výhodu nevyužiji.
Mé děti prý mohou nově cestovat do školy se slevou 25 % z žákovského jízdného, pokud zkombinují žákovský průkaz a jakoukoliv slevu na In Kartě na trase potvrzené v žákovském průkazu.
Jenže já děti nemám - takže ani tuto výhodu nevyužiji a neuspořím peníze.
Takže ani tuto druhou tarifní změnu nějako nemohu ocenit!
Vlastně jen zhoršení
Ty úžasné tarifní změny tedy nevyužiji, spíš mi jen mé cestování zdražují. Většina Včasných jízdenek Česko podražila, do toho zákaznické jízdné také kvůli inflaci.
Do toho se zdražily Skupinové víkendové jízdenky, včetně varianty celá ČR + MHD Praha, která zdražila o 100 Kč (ze 700 Kč na 800 Kč). A cena se zvedla i u variant s přesahem do Polska a Německa, například Skupinová víkendová jízdenka pro Pardubický kraj + Polsko nově stojí 350 Kč, předtím 325 Kč.
A to jsem ještě nezmínil to, že se Skupinovou víkendovou jízdenkou (ať už ve variantě pro celou ČR, tak i ve variantě pro Jihomoravský či Jihočeský kraj) si nově NELZE udělat výlet do pohraničních rakouských stanic, tedy do Hohenau, Retzu, Summerau či Gmündu. Ale je fakt, že tohle asi nebude výmysl ČD, ale ÖBB.
A žádná snaha o nějakou zajímavou inovaci
Dalším negativním aspektem je zdražení aplikace In 25 % pro mládež do 26 let na 3 roky. Zrovna v červnu 2014 mi vyprší platnost této aplikace, takže opět krásná tarifní změna.
Mrzuté je, že ČD nepřináší žádné inovativní změny, které by mne nějak potěšily.
Je například zvláštní, že od zavedení možnosti koupit si většinu vnitrostátních jízdenek přes eShop, respektive přes automat je stále uplatňován tento systém: když si koupíte zákaznickou jízdenku, tedy nikoliv Včasnou jízdenku Česko, dostanete ještě navíc slevu. Jenže ouha, přes automat to je 6 %, přes eShop jen 3 %. Dle mého názoru by ČD měly cestující více motivovat především k používání eShopu tak, že by sleva byla 10 % na zákaznické jízdenky, respektive i na síťové jízdenky, které lze rovněž koupit přes eShop. Zejména ve chvíli, kdy není nutno nově jízdenku zakoupenou v eShopu tisknout, není nutno si pamatovat kód transakce, stačí jen mít In Kartu, ze které si průvodčí tu jízdenku najde.
Dále by nebylo špatné, kdyby ČD nabízely na vybrané spoje, které bývají prázdnější (jezdí tzv. mimo špičku a nejsou plné cestujících), slevu při koupi jízdenky přes eShop. Jednoduchý příklad: když jsem loni jel z Prahy do Brna začátkem prosince rychlíkem 721 František Křižík (letos to byl R 721 Viktor Kaplan), který z Prahy odjížděl krátce po deváté hodině, byl tento vlak ještě poměrně plný. Ovšem před Brnem už jsem mohl spočítat cestující v mém voze na prstech dvou ruk. Slabá obsazenost je prý u tohoto vlaku normální. Tak proč nenabídnout na tento vlak nějakou slevu - řekněme, že dnes si mohu pořídit jízdenku minimálně týden dopředu z Prahy do Brna za 160 Kč. Co takhle ale zkusit motivovat lidi k využití tohoto spoje? Tento systém používá Regiojet, Leo Express, tak by bylo fajn, kdyby se ČD tento systém naučily používat také. Takže rázem by cena jízdenky koupené minimálně týden dopředu stála ne 160 Kč, ale jen třeba 130 Kč.
Takových příkladů by se dalo vymyslet určitě více. Ovšem na to zatím ČD nechtějí slyšet, protože když jsem psal podnět před nějakou dobou, tak mi bylo řečeno, že s jízdenkami za nižší ceny než jsou Včasné jízdenky se dle dostupných informací zatím nepočítá. -mir-