Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Letní vlakové cestování po Rakousku – díl devátý – shrnutí

V posledním díle reportáží z výletů do Rakouska nebudu popisovat další cestu do Rakouska, spíše bych tímto textem chtěl shrnout a zhodnotit již skončené letní cestování na jízdenku Sommerticket rakouských drah.

Počet výletů celkem

Celkově sedm výletů čistě v rámci Rakouska (dílů bylo ovšem sepsáno osm, neboť jsem reportáž o návštěvě Innsbrucku a okolí rozdělil na dva díly). Výletu jsem ovšem podnikl celkově osm, ovšem onen osmý výlet do Rakouska byl koncipován jako průjezd Rakouskem tam a zpět v rámci osmidenní cesty do Švýcarska.

Navštívené, respektive projeté spolkové země

Kromě Východního Tyrolska jsem toto léto projel, respektive navštívil všechny spolkové země. Tyrolsko, Voralbersko a Burgenlandsko jsem navšívil úplně poprvé.

Navštívená významnější města spojená s prohlídkou místní MHD, respektive pamětihodností či delší procházky po okolí

Vídeň, Linec, Štýrský Hradec, Bregenz, Innsbruck.

Nejčastější strava

Kromě jídla, které jsem si vzal z domova (typicky nějaké ovoce, sušenky či paštiky a rybičky kombinované s celozrnými racionálními chlebíčky), jsem si v Rakousku nejednou dal kebab v tureckém bistru. Ceny kebabu se v Rakousku liší od místa nákupu - kebab v obyčejné bulce na stanici Wien Meidling seženete za 3,50 €, ve Štýrském Hradci jsem v jedné turecké restauraci měl obyčejný kebab, ale podobně veliký, jen za 2,70 €. A ve Vídni samotné lze také sehnat kebab za cenu pod 3 €. Jedinou podmínkou je se nepohybovat v příliš turistickém místě, což bylo jednou místo nedaleko vozovny tramvají Favoriten u konečné metra U1 (kde jsou turecká bistra minimálně dvě).

Samozřejmě, pamatoval jsem i na pitný režim, takže kromě doplňování vody jsem si v Rakousku koupil téměř pokaždé i nějaké pivo v supermarketu.

Nákupy v supermarketech

Zejména pro mne jediné místo, kam jsem chodil v Rakousku si nakupovat nějakou tu čokoládu, chleba či pivo. Nutné je samozřejmě počítat s tím, že v neděli je většina obchodů v Rakousku zavřená, fungují akorát některé kavárny či restaurace, ovšem supermarkety jsou zavřené. Výjimkou jsou supermarkety na nádraží, ovšem i zde pozor. Například v Innsbrucku je sice supermarket otevřený a jde o supermarket sítě MPREIS, ale když jsem v něm tehdy při pobytu v Innsbrucku a okolí nakupoval, bylo v něm hodně lidí, takže doporučuji si vyhradit raději více času na nákup byť jen několika nejnutnějších věcí. Druhou zajímavostí je Linec, kdy na nádraží je sice otevřen nádražní SPAR, ovšem otevřená je jen jedna čtvrtina celé plochy obchodu, ve které najdete jen to nejnutnější, tj. omezený sortiment mléčných výrobků, pečiva, piva atp...

Ve Vídni samotné je v neděli otevřená Billa na Pratersternu (kde staví autobusy Student Agency) a ještě poté jedna na Julius Tandler Platz 3. Dále by měl být supermarket na Landstrasse, ten jsem však v neděli nezkoušel.

Poznámka: rakouská Billa nabízí stejně jako česká Billa slevovou kartičku na různé produkty se slevou pouze pro členy, ovšem jestli se může stát členem tohoto klubu i někdo z ČR, to nevím.

Volání v Rakousku

I když jsem si původně říkal, že bych šel do nějaké rakouské simkarty, nakonec jsem si žádnou sim-kartu nepořídil. Nicméně, levnou variantou by mohl být operátor yesss!, případně S-BUDGET MOBILE. To se může hodit zejména v momentě, kdy si budete chtít v Rakousku objednat telefonicky nějaký nocleh, respektive budete si potřebovat zjistit spojení přes mobil.

Noclehy v Rakousku

Obecně je nutno počítat s vyššími cenami za noclehy ve srovnání s ČR. Nejlevnější řešení je samozřejmě kemp, eventuálně nocleh někde na divoko. Další variantou je nocleh přímo ve vlaku, respektive zkusit Coach Surfing či spát u známých. Dražší variantou je hostel.

Pokud jde o kempy, ty jsem v Rakousku nevyužil, takže nemohu posoudit. Nicméně většina kempů je v Rakousku dobře vybavená, v Bregenzu jsou dokonce tři kempy (cenově však všechny kolem 7 € při spaní ve vlastním stanu).

Každopádně, pokud jde o nocleh na divoko: o tom jsem četl několik diskusí na internetu. Názory jsou takové, že pokud si člověk vytipuje místo co nejdále od civilizace a bude se chovat nenápadně, mělo by to projít.

Dalším názorem z různých diskusí je požádat majitele pozemku na vesnici o oficiální souhlas, někdy navíc s malou pozorností v podobě vody či mléka zdarma. Ovšem, do jaké míry je to skutečně průchozí a bez rizika, že na sebe upoutáte dotazem na nocleh na pozemku někoho více pozornosti a spustí se policejní pátrání po vaší osobě, to nevím.

Divokou variantou je i spaní někde na parkovištích, kde stojí odstavené kamiony, do jaké míry je to bezpečné, nemohu posoudit. Jakub Moučka, se kterým jsem byl v Rakousku na celkově čtyřech výletech, mi říkal, že kdysi viděl v Lindau u Bodamského jezera (město v Německu, do kterého se lze dostat během deseti minut jízdy z Bregenzu a jízdenka Sommerticket sem platí) spát nemálo lidí přímo na nádraží. Jestli to jde pořád i teď, těžko říct, podle jiného kamaráda, který si Rakousko projezdil, to spíš není možné.

K nocování ve vlaku: nejlevnější variantou je samozřejmě vůz na sezení. Místenka do něj stojí obvykle 3 € až 3,50 €. Dražší variantou je lehátkový oddíl pro šest lidí - cena by měla být cirka 23 € - v ceně je navíc snídaně. Letos v létě bylo možné sehnat v jednu dobu i lehátko chorvatské za 13 € na trase Villach - Salzburg, samozřejmě bez snídaně. Ovšem, nevyzkoušel jsem. První zmíněnou variantu, tedy lehátko pro šest lidí za 22,90 € jsem ale vyzkoušel při návratu ze Švýcarska na trase Bregenz - Vídeň a třebaže jsem se různě převaloval, přijel jsem do Vídně jakžtakž vyspalý a připravený na závěrečný den ve Vídni. Rozhodně doporučuji, cesta ze západního Rakouska do Vídně trvá dlouho, cesta přes noc je tedy zajímavá úspora času (Railjet jede z Vídně do Bregenzu 6 hodin a 41 minut, pomalejší ÖBB IC tuto trasu jede téměř osm hodin). Pozor ovšem na noční vlak z Vídně směr Curych - místenka na sezení stojí 5 €. Cena za lehátko je však podobná.

A ještě poznámka: na trase Villach - Feldkirch jezdí taktéž noční vlak, do něj lze sehnat lůžko v oddíle pro 3 osoby už za 32 €. Je to sice větší pálka, ovšem v ceně dostanete kromě vody večer dokonce aperitiv a nějaké sladkosti a ráno pak velká snídaně, kdy si můžete přímo sami zvolit, co posnídáte.

Pokud jde o spaní ve vozech na sezení: je to spíš loterie než jistota, že se pořádně vyspíte. V nejlepším případě podobně jako Adam, respektive Matouš, kteří se mnou byli v Rakousku taktéž na výletech, budete mít štěstí a pojedete poklidně v prázdném kupé, ve kterém spojíte sedadla a kupé budete mít sami pro sebe. O takovémto pohodlném cestování se lze na internetu v diskusích dočíst, ovšem pamatujte, že realita vždy může být trochu jiná. V horším případě se budete o kupé dělit s dalšími cestujícími a budete tedy v kupé sedět, v nejhorším případě pojedete v plném velkoprostorovém vozu, které jsou na některých nočních vlacích řazeny (těm bych se vyhýbal).

Zvláštní kapitolou je spaní na opuštěných, respektive ne moc využívaných zastávkách. I to je v Rakousku možné, nicméně není jich zas tak moc.

Zmínil jsem i dražší variantu v podobě hostelů - v Rakousku samozřejmě jsou, některé dokonce nabízí za příplatek snídani typu "sněz-vše-na-co-máš-chuť", ovšem nevyužil jsem.

Celkově naježděné kilometry

Pokud nepočítám ježdění ve Švýcarsku a fakt, že jsem dvakrát do Vídně jel se Student Agency, tak včetně cesty do Švýcarska po Rakousku, jsem najezdil více než 7800 km.

Celkové výdaje za vlakové cestování po Rakousku

V tuto chvíli nemám přesnou částku spočítanou, nicméně můj odhad je přibližně 4500 Kč. Do této částky řadím i dojezdy z Brna do Břeclavi, respektive jednou do Laa an der Thaya a jízdenku do Znojma (krátký český úsek).

Jazyk a komunikace

Ve většině případů jsem pro dorozumění v obchodech, vlacích v Rakousku používal pouze němčinu.

Sympatické aspekty

Na nádražích spíše regionálního charakteru lze obvykle najít bezplatné WC s pitnou vodou (v mém případě jsem toho využil ve Fehringu a Aigen-Schlägl). Wifi bezplatná (byť ne vždy úplně spolehlivá a použitelná pouze v Rakousku, nikoliv v Německu) v Railjetu potěší.

Negativní aspekty

Railjet je sice moderní vlak, ale...jsou v něm sice poměrně vysoká sedadla tvořící určitou dávku soukromí, ale klasické kupé mi vyhovuje více. Dalším negativním aspektem je ergonomie sedadel v Railjetu v druhé třídě - pokud pojedete Railjetem více než tři hodiny, může se stát, že brzy začnete přemýšlet, jak si sednout pohodlně.

Příští rok zase?

Jednoznačně. Pokud to časové okolnosti dovolí a budou-li peníze (což letos problém nebyl a rozhodl jsem se tedy investovat peníze do cestování po Rakousku), jdu do toho opět. Míst k vidění v Rakousku je pořád hodně, rád bych si vyzkoušel trať peážní přes Itálii, navštívil Salzburg, podíval se po delší době do Zell am See atd... Navíc s novým jízdním řádem se možná opět některé úseky zrychlí a cestování v Rakousku bude tak trvat kratší dobu. -mir-

Autor: Miroslav Hruška | sobota 12.10.2013 8:38 | karma článku: 16,98 | přečteno: 680x
  • Další články autora

Miroslav Hruška

Jedna jízdenka vládne všem

Jedna jízdenka vládne všem, jedna jim všem káže, jedna všechny přiveze, dopravce prováže. Ale jak ji získat?

10.3.2023 v 14:56 | Karma: 8,06 | Přečteno: 431x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Jak si zpřehlednit prohlížeč?

Taky máte potřebu mít v prohlížeči otevřeno mnoho stránek, přesněji v terminologii prohlížečů panelů (a ne jen vše mít v záložkách)? Já už teď tolik ne, dříve během studia na vysoké jsem tu tendenci měl.

26.10.2020 v 9:06 | Karma: 10,99 | Přečteno: 810x | Diskuse| Věda

Miroslav Hruška

Ze života Jana Marka - pohled člověka se zdravotním postižením na situaci nejen v dopravě

Každý běžný den cestuje veřejnou dopravou mnoho lidí, včetně těch se zdravotním postižením. Každý z nich vnímá při cestování různé problémy, které nám nemusí být zcela zřejmé. O nich jsem v polovině února hovořil s Janem Markem.

22.3.2020 v 20:03 | Karma: 7,64 | Přečteno: 562x | Diskuse| Společnost

Miroslav Hruška

Sáňkování ve švýcarském stylu

Tahle zima radovánkám na sněhu příliš nepřeje. I když v noci z 11. na 12. února přes noc napadl sníh a Brno se pokrylo aspoň na chvíli do zimního kabátku, bylo to málo. Zvu Vás na sáňkářský výlet do Švýcarska (a na závěr na pivo).

25.2.2020 v 7:46 | Karma: 9,57 | Přečteno: 459x | Diskuse| Cestování

Miroslav Hruška

Nočním vlakem napříč Polskem - aktualizovaný průvodce pro rok 2020

V lednu 2019 jsem na svém blogu poprvé publikoval podrobného průvodce cestováním nočními vlaky v Polsku. Jako každý rok však dochází k úpravám, proto v následujícím článku zhodnotím aktuální situaci.

3.2.2020 v 12:04 | Karma: 16,52 | Přečteno: 1335x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně

25. dubna 2024  11:36,  aktualizováno  21:15

Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  21:06

Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...

Zatkněte propalestinské levicové fašisty, vyzývá demokratický kongresman

25. dubna 2024  20:44

Demokratický kongresman Adam Smith označil propalestinské demonstranty za „levicové fašisty“ a...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

  • Počet článků 326
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1971x
Věnuji se esperantu, železnici a veřejné dopravě. V lednu 2016 jsem úspěšně ukončil magisterský obor na Fakultě regionálního rozvoje a mezinárodních studií Mendelovy univerzity. Rád cestuji, zejména do Polska, kde jsem navštívil např. Varšavu, Malbork a Osvětim. Můžete také navštívit můj miniblog na Twitteru Příležitostně píšu články na server ŽelPage, přehled článků zde. Aktuálně pracuji pro České dráhy. Pravidelně taktéž přispívám na esperantskou Wikipedii. Od září 2014 jsem členem základního článku Hnutí Brontosaurus Zeměchvály, od ledna 2016 pak radním tohoto článku. Od července 2017 do října 2018 jsem spravoval stránku Esperanto.cz na Facebooku. V květnu 2020 jsem spustil novou stránku o Lesnickém Slavínu, oblasti nedaleko Brna. Tento web dnes nabízí tipy na výlety, fotografie a cesty pro každého. Přeložen je i do esperanta. Moje vizitka: http://about.me/miroslavhruska.