Letní vlakové cestování po Rakousku – díl devátý – shrnutí

12. 10. 2013 8:38:00
V posledním díle reportáží z výletů do Rakouska nebudu popisovat další cestu do Rakouska, spíše bych tímto textem chtěl shrnout a zhodnotit již skončené letní cestování na jízdenku Sommerticket rakouských drah.

Počet výletů celkem

Celkově sedm výletů čistě v rámci Rakouska (dílů bylo ovšem sepsáno osm, neboť jsem reportáž o návštěvě Innsbrucku a okolí rozdělil na dva díly). Výletu jsem ovšem podnikl celkově osm, ovšem onen osmý výlet do Rakouska byl koncipován jako průjezd Rakouskem tam a zpět v rámci osmidenní cesty do Švýcarska.

Navštívené, respektive projeté spolkové země

Kromě Východního Tyrolska jsem toto léto projel, respektive navštívil všechny spolkové země. Tyrolsko, Voralbersko a Burgenlandsko jsem navšívil úplně poprvé.

Navštívená významnější města spojená s prohlídkou místní MHD, respektive pamětihodností či delší procházky po okolí

Vídeň, Linec, Štýrský Hradec, Bregenz, Innsbruck.

Nejčastější strava

Kromě jídla, které jsem si vzal z domova (typicky nějaké ovoce, sušenky či paštiky a rybičky kombinované s celozrnými racionálními chlebíčky), jsem si v Rakousku nejednou dal kebab v tureckém bistru. Ceny kebabu se v Rakousku liší od místa nákupu - kebab v obyčejné bulce na stanici Wien Meidling seženete za 3,50 €, ve Štýrském Hradci jsem v jedné turecké restauraci měl obyčejný kebab, ale podobně veliký, jen za 2,70 €. A ve Vídni samotné lze také sehnat kebab za cenu pod 3 €. Jedinou podmínkou je se nepohybovat v příliš turistickém místě, což bylo jednou místo nedaleko vozovny tramvají Favoriten u konečné metra U1 (kde jsou turecká bistra minimálně dvě).

Samozřejmě, pamatoval jsem i na pitný režim, takže kromě doplňování vody jsem si v Rakousku koupil téměř pokaždé i nějaké pivo v supermarketu.

Nákupy v supermarketech

Zejména pro mne jediné místo, kam jsem chodil v Rakousku si nakupovat nějakou tu čokoládu, chleba či pivo. Nutné je samozřejmě počítat s tím, že v neděli je většina obchodů v Rakousku zavřená, fungují akorát některé kavárny či restaurace, ovšem supermarkety jsou zavřené. Výjimkou jsou supermarkety na nádraží, ovšem i zde pozor. Například v Innsbrucku je sice supermarket otevřený a jde o supermarket sítě MPREIS, ale když jsem v něm tehdy při pobytu v Innsbrucku a okolí nakupoval, bylo v něm hodně lidí, takže doporučuji si vyhradit raději více času na nákup byť jen několika nejnutnějších věcí. Druhou zajímavostí je Linec, kdy na nádraží je sice otevřen nádražní SPAR, ovšem otevřená je jen jedna čtvrtina celé plochy obchodu, ve které najdete jen to nejnutnější, tj. omezený sortiment mléčných výrobků, pečiva, piva atp...

Ve Vídni samotné je v neděli otevřená Billa na Pratersternu (kde staví autobusy Student Agency) a ještě poté jedna na Julius Tandler Platz 3. Dále by měl být supermarket na Landstrasse, ten jsem však v neděli nezkoušel.

Poznámka: rakouská Billa nabízí stejně jako česká Billa slevovou kartičku na různé produkty se slevou pouze pro členy, ovšem jestli se může stát členem tohoto klubu i někdo z ČR, to nevím.

Volání v Rakousku

I když jsem si původně říkal, že bych šel do nějaké rakouské simkarty, nakonec jsem si žádnou sim-kartu nepořídil. Nicméně, levnou variantou by mohl být operátor yesss!, případně S-BUDGET MOBILE. To se může hodit zejména v momentě, kdy si budete chtít v Rakousku objednat telefonicky nějaký nocleh, respektive budete si potřebovat zjistit spojení přes mobil.

Noclehy v Rakousku

Obecně je nutno počítat s vyššími cenami za noclehy ve srovnání s ČR. Nejlevnější řešení je samozřejmě kemp, eventuálně nocleh někde na divoko. Další variantou je nocleh přímo ve vlaku, respektive zkusit Coach Surfing či spát u známých. Dražší variantou je hostel.

Pokud jde o kempy, ty jsem v Rakousku nevyužil, takže nemohu posoudit. Nicméně většina kempů je v Rakousku dobře vybavená, v Bregenzu jsou dokonce tři kempy (cenově však všechny kolem 7 € při spaní ve vlastním stanu).

Každopádně, pokud jde o nocleh na divoko: o tom jsem četl několik diskusí na internetu. Názory jsou takové, že pokud si člověk vytipuje místo co nejdále od civilizace a bude se chovat nenápadně, mělo by to projít.

Dalším názorem z různých diskusí je požádat majitele pozemku na vesnici o oficiální souhlas, někdy navíc s malou pozorností v podobě vody či mléka zdarma. Ovšem, do jaké míry je to skutečně průchozí a bez rizika, že na sebe upoutáte dotazem na nocleh na pozemku někoho více pozornosti a spustí se policejní pátrání po vaší osobě, to nevím.

Divokou variantou je i spaní někde na parkovištích, kde stojí odstavené kamiony, do jaké míry je to bezpečné, nemohu posoudit. Jakub Moučka, se kterým jsem byl v Rakousku na celkově čtyřech výletech, mi říkal, že kdysi viděl v Lindau u Bodamského jezera (město v Německu, do kterého se lze dostat během deseti minut jízdy z Bregenzu a jízdenka Sommerticket sem platí) spát nemálo lidí přímo na nádraží. Jestli to jde pořád i teď, těžko říct, podle jiného kamaráda, který si Rakousko projezdil, to spíš není možné.

K nocování ve vlaku: nejlevnější variantou je samozřejmě vůz na sezení. Místenka do něj stojí obvykle 3 € až 3,50 €. Dražší variantou je lehátkový oddíl pro šest lidí - cena by měla být cirka 23 € - v ceně je navíc snídaně. Letos v létě bylo možné sehnat v jednu dobu i lehátko chorvatské za 13 € na trase Villach - Salzburg, samozřejmě bez snídaně. Ovšem, nevyzkoušel jsem. První zmíněnou variantu, tedy lehátko pro šest lidí za 22,90 € jsem ale vyzkoušel při návratu ze Švýcarska na trase Bregenz - Vídeň a třebaže jsem se různě převaloval, přijel jsem do Vídně jakžtakž vyspalý a připravený na závěrečný den ve Vídni. Rozhodně doporučuji, cesta ze západního Rakouska do Vídně trvá dlouho, cesta přes noc je tedy zajímavá úspora času (Railjet jede z Vídně do Bregenzu 6 hodin a 41 minut, pomalejší ÖBB IC tuto trasu jede téměř osm hodin). Pozor ovšem na noční vlak z Vídně směr Curych - místenka na sezení stojí 5 €. Cena za lehátko je však podobná.

A ještě poznámka: na trase Villach - Feldkirch jezdí taktéž noční vlak, do něj lze sehnat lůžko v oddíle pro 3 osoby už za 32 €. Je to sice větší pálka, ovšem v ceně dostanete kromě vody večer dokonce aperitiv a nějaké sladkosti a ráno pak velká snídaně, kdy si můžete přímo sami zvolit, co posnídáte.

Pokud jde o spaní ve vozech na sezení: je to spíš loterie než jistota, že se pořádně vyspíte. V nejlepším případě podobně jako Adam, respektive Matouš, kteří se mnou byli v Rakousku taktéž na výletech, budete mít štěstí a pojedete poklidně v prázdném kupé, ve kterém spojíte sedadla a kupé budete mít sami pro sebe. O takovémto pohodlném cestování se lze na internetu v diskusích dočíst, ovšem pamatujte, že realita vždy může být trochu jiná. V horším případě se budete o kupé dělit s dalšími cestujícími a budete tedy v kupé sedět, v nejhorším případě pojedete v plném velkoprostorovém vozu, které jsou na některých nočních vlacích řazeny (těm bych se vyhýbal).

Zvláštní kapitolou je spaní na opuštěných, respektive ne moc využívaných zastávkách. I to je v Rakousku možné, nicméně není jich zas tak moc.

Zmínil jsem i dražší variantu v podobě hostelů - v Rakousku samozřejmě jsou, některé dokonce nabízí za příplatek snídani typu "sněz-vše-na-co-máš-chuť", ovšem nevyužil jsem.

Celkově naježděné kilometry

Pokud nepočítám ježdění ve Švýcarsku a fakt, že jsem dvakrát do Vídně jel se Student Agency, tak včetně cesty do Švýcarska po Rakousku, jsem najezdil více než 7800 km.

Celkové výdaje za vlakové cestování po Rakousku

V tuto chvíli nemám přesnou částku spočítanou, nicméně můj odhad je přibližně 4500 Kč. Do této částky řadím i dojezdy z Brna do Břeclavi, respektive jednou do Laa an der Thaya a jízdenku do Znojma (krátký český úsek).

Jazyk a komunikace

Ve většině případů jsem pro dorozumění v obchodech, vlacích v Rakousku používal pouze němčinu.

Sympatické aspekty

Na nádražích spíše regionálního charakteru lze obvykle najít bezplatné WC s pitnou vodou (v mém případě jsem toho využil ve Fehringu a Aigen-Schlägl). Wifi bezplatná (byť ne vždy úplně spolehlivá a použitelná pouze v Rakousku, nikoliv v Německu) v Railjetu potěší.

Negativní aspekty

Railjet je sice moderní vlak, ale...jsou v něm sice poměrně vysoká sedadla tvořící určitou dávku soukromí, ale klasické kupé mi vyhovuje více. Dalším negativním aspektem je ergonomie sedadel v Railjetu v druhé třídě - pokud pojedete Railjetem více než tři hodiny, může se stát, že brzy začnete přemýšlet, jak si sednout pohodlně.

Příští rok zase?

Jednoznačně. Pokud to časové okolnosti dovolí a budou-li peníze (což letos problém nebyl a rozhodl jsem se tedy investovat peníze do cestování po Rakousku), jdu do toho opět. Míst k vidění v Rakousku je pořád hodně, rád bych si vyzkoušel trať peážní přes Itálii, navštívil Salzburg, podíval se po delší době do Zell am See atd... Navíc s novým jízdním řádem se možná opět některé úseky zrychlí a cestování v Rakousku bude tak trvat kratší dobu. -mir-

Autor: Miroslav Hruška | sobota 12.10.2013 8:38 | karma článku: 15.76 | přečteno: 665x

Další články blogera

Miroslav Hruška

Výměna místenek u Českých drah - na co si dát pozor aneb co možná nevíte

Už je to skoro rok, co je možné koupit vnitrostátní jízdenku Českých drah a stornovat ji snadněji než dříve. Vrátit se dají jízdenky koupené jak přes e-shop ČD, tak i na pokladně. Je tu však jeden zádrhel, o kterém asi nevíte.

13.8.2018 v 8:30 | Karma článku: 9.70 | Přečteno: 955 | Diskuse

Miroslav Hruška

V Brně bude jezdit více klimatizovaných autobusů

Současné horké dny znamenají snížený komfort ve vozidlech MHD obecně. V dálkových autobusech je klimatizace běžná, vozidla MHD ve většině českých měst ji zatím spíše nemají. V Brně však klimatizovaných vozidel bude brzy více.

6.8.2018 v 8:55 | Karma článku: 6.05 | Přečteno: 240 | Diskuse

Miroslav Hruška

Makáme ... 75 % sleva na jízdném ... ale za jakou cenu?

Už je to nějaký ten týden, co se na nás z billboardů usmívá premiér Andrej Babiš a snaží se nás s roztaženýma rukama, jež rozhazují, přesvědčit kampaní, že jeho vláda maká. A důkazem je i sleva 75 % na jízdné. Má to ale pár vad.

28.6.2018 v 9:41 | Karma článku: 18.75 | Přečteno: 2296 | Diskuse

Miroslav Hruška

Prezident Zeman jmenoval podruhé Babiše premiérem a "nezklamal" ...

Tak byl Milošem Zemanem dnes podruhé v politickém životě jmenován premiérem této země Andrej Babiš. Nebyl by to ale Miloš Zeman, kdyby si opět nekopnul do médií a trochu si nerozporoval ... ostatně ...

6.6.2018 v 18:46 | Karma článku: 38.94 | Přečteno: 3014 | Diskuse

Další články z rubriky Cestování

Michal Hruška

Albánská cesta (8) Poslední den v Albánii a cesta do Itálie

Plán na dnešní den je jasný - nějak přečkat celý den na rozžhavené pláži, a večer odjezd trajektem do Itálie. Rozhodně to ale nebyl den nudný, jak se ostatně brzo ukázalo.

12.11.2018 v 19:25 | Karma článku: 12.53 | Přečteno: 243 | Diskuse

Vojtěch Marek

17 000 km stopem domů z Kamčatky XXI

Putování jednoho kluka od Pardubic z Kamčatky domů. Stopem. Z Kamčatky přes celou Sibiř, Ural až do Archangelsku. A pak přes Petrohrad a Ukrajinu domů.

12.11.2018 v 18:55 | Karma článku: 16.06 | Přečteno: 277 | Diskuse

Michal Tříska

Zahrady pod Pražským hradem

Na místě původních hradeb hradu vznikly palácové zahrady, které v současné době tvoří ucelený komplex. Podívejte se se mnou, jak tyto zahrady vypadají v podzimních dnech.

10.11.2018 v 18:05 | Karma článku: 18.28 | Přečteno: 457 | Diskuse

Marie Kubešová

Zámek Kunštát a Blaničtí rytíři

Městečko a zámek Kunštát nese jméno svého zakladatele Kuny, syna Gerharda ze Zbraslavi, který je prvním doloženým majitelem jednoho z nejstarších dochovaných hradů na Moravě.

10.11.2018 v 17:09 | Karma článku: 11.99 | Přečteno: 191 | Diskuse

Hana Šťastná

Každé třetí auto v Česku má v sobě kus Ázerbajdžánu

Do příručního zavazadla s propagačními materiály zemědělských a potravinářských firem jsem si přibalila šátek na vlasy. Jako před každou cestou do islámské země.

9.11.2018 v 8:54 | Karma článku: 17.65 | Přečteno: 658 | Diskuse
Počet článků 310 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1809

Věnuji se esperantu, železnici a veřejné dopravě. V lednu 2016 jsem úspěšně ukončil magisterský obor na Fakultě regionálního rozvoje a mezinárodních studií Mendelovy univerzity. Rád cestuji, zejména do Polska, kde jsem navštívil např. Varšavu, Malbork a Osvětim. Můžete také navštívit můj miniblog na Twitteru Příležitostně píšu články na server ŽelPage, přehled článků zde. Aktuálně pracuji v Turistickém informačním centru města Brna, kde se starám o portál Go To Brno. Pravidelně taktéž přispívám na esperantskou Wikipedii. Od září 2014 jsem členem základního článku Hnutí Brontosaurus Zeměchvály, od ledna 2016 pak radním tohoto článku. Od července 2017 spravuji stránku Esperanto.cz na Facebooku. V současnosti připravuji stránku Lesnický Slavín. Moje vizitka: http://about.me/miroslavhruska.

Najdete na iDNES.cz