Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Veselosti s Českými dráhami

Tímto článkem bych rád prezentoval dva jevy, které dokazují, jak může být s Českými dráhami veselo...Předesílám, že tento článek není cílen jako příliš vážný, spíš má za cíl pobavit....

Pomlčková válka Českých drah

In-karta? Nebo In Karta? Nebo snad dokonce InKarta? U Českých drah jeden neví...Aneb co je vlastně správně?

Pokud se domníváte, že správně je první varianta, tj. In-karta, tak jste vedle. České dráhy se rozhodly pomlčku odstranit a zákaznickou kartu pojmenovat In Karta. A kdy že se tomu tak stalo?

Pokud si projdeme loňská čísla časopisu ČD pro vás, zjistíme, že ještě červencové číslo používalo pojem In-karta. Ovšem, z neznámého důvodu se v srpnovém čísle přešlo na název In Karta...

Jenže ouha, současně České dráhy používaly do srpna (a vlastně i nadále používají) variantu InKarta, která se objevuje zejména v logu této zákaznické karty...

Aby toho nebylo málo, od února 2012 jezdí vybrané lokomotivy (například tato) s reklamním nátěrem InKarta.

Pomlčka sem, pomlčka tam...

Ovšem České dráhy touto změnou vyhlásily zajímavou válku - pomlčkovou. Pokud se podíváme na úvodní stránku Českých drah, zjistíme, že v menu nahoře figuruje In-karta.

Úvodní stránka ČD - nahoře v menu "In-karta", ovšem vlevo v menu je "In Karta"

 Jakmile ale na tento odkaz klikneme, menu nahoře se změní a nově tam figuruje In Karta, čili bez pomlčky. Navíc na stránce, která naběhla, žádný pomlčkový konflikt vidět není.

Úvodní stránka o In Kartě - žádná pomlčka...

Problém nastává v momentě, kdy klikneme na odkaz "Vše o In Kartě" a rázem je vidět, že v menu je to jednou In-karta, podruhé zase In Karta.

Pomlčková válka

Pokud si navíc klikneme na "Doplňkové aplikace na In Kartě", zjistíme, že tyto aplikace se vztahují k In-kartě a nikoliv In Kartě...

Zní to banálně, nicméně se domnívám, že tato pomlčková válka Českých drah, kdy si nejsou schopné České dráhy na svých stránkách "zjednat pořádek" v názvech, působí poněkud neprofesionálně. Má-li se navíc jednat o produkt, který by měl přitáhnout Českým dráhám zákazníky, měla by prezentace působit konzistentně, tj. neměla by obsahovat tyto nepřesnosti. Také přímo na stránkách eShopu by mělo být pamatováno na to, že vybírám v seznamu produktů In Kartu, nikoliv In-kartu...Ale když to tak vezmu, co bylo špatného na variantě s pomlčkou?

Uživatelsky přívětivé záchody v nových vozech

...aneb jak to dělat zbytečně složitě...

V únoru 2013 představily České dráhy nový velkoprostorový vůz s názvem Bdmpee233. Od té doby sice uplynulo hodně času, ale doposud jsem neměl možnost tento vůz vyzkoušet. Odhodlal jsem se k tomu až poté, co jsem si všiml na FB-profilu ŽelPage zajímavého řešení záchodů v těchto vozech.

A tak jsem se rozhodl 5. března otestovat tento vůz na celkem třech vlacích a sice EC 277 Slovan, EC 131 Varsovia a EC 274 Jaroslav Hašek. Protože na těchto vlacích jezdí jen české vozy, rozhodl jsem se navíc otestovat vlak EC 102 Polonia.

Má cesta tedy začala ve vlaku EC 277 Slovan s pravidelným odjezdem z Brna v 12:22. Hned po nástupu do vozu jsem si všiml, že ačkoliv už jedeme na Břeclav, tak to stále vypadá, že následuje stanice Pardubice hl.n..

Vlak jede směr Pardubice hl.n.?

Interiér vozu mne celkem příjemně překvapil, výklopné stolečky jsou u dvojic sedadel poměrně velké, takže nehrozí, že by z nich spadnul velký notebook podobně jako v případě mnou dříve testovaného vozu polských železnic.

Praktický velký stoleček

Ale zpět k tématu jménem "přívětivé záchody". V tomto voze jsou dva záchody. Oba jsou pochopitelně stejné, nicméně u jednoho chyběla klička na zamknutí dveří. Těžko říci proč, asi si ji někdo odnesl. Zajímavé je, že u ostatních vozů klička nechyběla. Že by tedy výrobce tohoto vozu vymyslel řešení, kdy klička půjde snadno oddělat a na záchodě se tedy nebude možné zamknout?

Chybějící klička

V každém případě jsem ji vyzkoušel a musím konstatovat, že tak tuhou kličku na zavírání dveří jsem už dlouho nepotkal...Navíc tvar této kličky není současně příliš prakticky vyřešený...

Podivně vypadající klička

To jsme se ale ještě nedostali k umyvadlu, které se ovládá poněkud prazvláštně. Posuďte sami z této fotky - jak zařídíte, aby voda tekla a vy si mohli umýt ruce?

Umyvadlo

No nebudu vás dlouho trápit a prozradím vám to. Tak tedy, voda se nepouští na základě nějaké fotobuňky, voda se pouští po stisknutí tlačítka s přeškrtlou skleničkou, tj. symbolem toho, že tato voda není pitná. Problém ovšem nastává v tom, že toto tlačítko není nijak výrazně vystouplé, tudíž není na první pohled zjevné, že toto tlačítko spouští vodu...

Navíc umyvadlo samotné není příliš velké, mohlo by být větší.

A protože vlak EC 277 má více typů vozů, rozhodl jsem se zdokumentovat i záchody v těchto vozech a zjistit, jak jsou v nich řešena umyvadla...

První vůz byl vůz Bpee, který již dříve prošel rekonstrukcí. Umyvadlo je řešeno takto.

Umyvadlo ve voze Bpee

Nevím, jak vy, ale mně osobně tento způsob řešení přijde mnohem snáze pochopitelnější a tedy uživatelsky příjemnější.

Také klička na zavírání dveří je mnohem lépe ovladatelnější...

Klička v Bpee

Další testovaný vůz byl vůz typu Bmz...tento vůz je ve dvou variantách a sice Bmz 245 a Bmz 241. Třebaže vůz Bmz 241 je starší, mám tento vůz asi nejraději ze všech vozů druhé s třídy s kupé, protože jsou v něm krásně roztahovatelná sedadla, takže pokud není vlak příliš plný, dá se v tomto voze dobře odpočívat...

Mě ale zajímal tentokrát záchod pro porovnání.

Voda se v tomto případě pouští automaticky díky fotobuňce. Sice to někdy chvíli trvá, ale také to považuji za poměrně dobré řešení. Rovněž klička na zavření dveří je poměrně snadno ovladatelná.

Umyvadlo ve voze Bmz

Klička na zamknutí dveří ve voze Bmz

Vlak EC 102 Polonia

Dále jsem cestoval vlakem EC 102 Polonia z Břeclavi do Starého Města u Uherského Hradiště. Na tomto vlaku jezdí především polské vozy, byl jsem tedy zvědavý na řešení umyvadel.

Bohužel jsem si nezapsal přesné názvy všech vozů druhé třídy, nicméně všechny vozy nabízely jen kupé, nicméně to je v tuto chvíli jedno, teď už tedy tři fotky umyvadel.

Polská umyvadla

Tyto tři vozy mají dle mého názoru uživatelsky příjemnější umyvadla...

Současně na vlaku EC 102 Polonia jezdí i český vůz Bee238, který má podle mne velmi uživatelsky příjemné umyvadlo - posuďte sami...

Umyvadlo ve voze Bee238

Vlak EC 131 Varsovia

Tento vlak složený z českých vozů má podobné řazení jako vlak EC 277 Slovan, důkladnou prohlídku záchodu jsem tedy již nedělal :-)

Nicméně je na něm řazen vůz Bee238, u kterého mne zaujalo toto upozornění na přihrádce na papírové ručníky...

Papírové ručníky - co s nimi nemá obsluha dělat? Nevím...

Nějak z tohoto piktogramu nedokážu vyčíst, co se jím chce sdělit. Zřejmě způsob uložení papírových ručníků, ale vždyť to vypadá, že jsou oba symboly prakticky stejné...

Každopádně na vlaku EC 131 Varsovia je řazen i vůz Bdmpee233 a v tomto případě informační panel již fungoval bez potíží...

Informační panel

EC 274 Jaroslav Hašek

I tento vlak má řazení poměrně podobné, takže vozy v něm jsou mi již dobře známé, nicméně jsem zamířil opět do vozu Bdmpee233. A nakonec se ukázalo, že to byla dobrá volba, protože prohlídka záchodu ukázala, že někomu se zřejmě zalíbil kohoutek a tak se našla zajímavá provizorní náhrada z jakési plastové trubky...

Podivná plastová trubka

Nebo to má tento vůz z výroby? Nevím, v každém případě to působilo vtipně.

A touto fotkou končím druhou část článku o veselostech s Českými dráhami, tj. o pomlčkové válce a dále o uživatelsky příjemných záchodech. -mir-

Autor: Miroslav Hruška | středa 12.3.2014 10:05 | karma článku: 18,92 | přečteno: 1812x
  • Další články autora

Miroslav Hruška

Jedna jízdenka vládne všem

Jedna jízdenka vládne všem, jedna jim všem káže, jedna všechny přiveze, dopravce prováže. Ale jak ji získat?

10.3.2023 v 14:56 | Karma: 8,06 | Přečteno: 427x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Jak si zpřehlednit prohlížeč?

Taky máte potřebu mít v prohlížeči otevřeno mnoho stránek, přesněji v terminologii prohlížečů panelů (a ne jen vše mít v záložkách)? Já už teď tolik ne, dříve během studia na vysoké jsem tu tendenci měl.

26.10.2020 v 9:06 | Karma: 10,99 | Přečteno: 810x | Diskuse| Věda

Miroslav Hruška

Ze života Jana Marka - pohled člověka se zdravotním postižením na situaci nejen v dopravě

Každý běžný den cestuje veřejnou dopravou mnoho lidí, včetně těch se zdravotním postižením. Každý z nich vnímá při cestování různé problémy, které nám nemusí být zcela zřejmé. O nich jsem v polovině února hovořil s Janem Markem.

22.3.2020 v 20:03 | Karma: 7,64 | Přečteno: 562x | Diskuse| Společnost

Miroslav Hruška

Sáňkování ve švýcarském stylu

Tahle zima radovánkám na sněhu příliš nepřeje. I když v noci z 11. na 12. února přes noc napadl sníh a Brno se pokrylo aspoň na chvíli do zimního kabátku, bylo to málo. Zvu Vás na sáňkářský výlet do Švýcarska (a na závěr na pivo).

25.2.2020 v 7:46 | Karma: 9,57 | Přečteno: 459x | Diskuse| Cestování

Miroslav Hruška

Nočním vlakem napříč Polskem - aktualizovaný průvodce pro rok 2020

V lednu 2019 jsem na svém blogu poprvé publikoval podrobného průvodce cestováním nočními vlaky v Polsku. Jako každý rok však dochází k úpravám, proto v následujícím článku zhodnotím aktuální situaci.

3.2.2020 v 12:04 | Karma: 16,52 | Přečteno: 1334x | Diskuse| Cestování

Miroslav Hruška

Návrh pro alternativní trasování linek MHD v Líšni

Po dlouhé době dojde v Brně k prodloužení trolejbusové tratě v Líšni. Tím však zákonitě dojde ke změnám tras linek v Líšni a ke změně konceptu cestování. V následujícím článku představuji alternativní řešení dopravy.

8.11.2019 v 21:07 | Karma: 9,03 | Přečteno: 606x | Diskuse| Brno

Miroslav Hruška

Brněnské hlavní nádraží získalo nový vchod

Poněkud v tichosti byl po odkladech tento týden otevřen nový vchod na hlavní nádraží. Svůj účel zatím během rekonstrukce nádraží moc plnit nebude, ale po znovuotevření haly jej jistě mnoho cestujících využije pro zkrácení cesty.

31.10.2019 v 20:36 | Karma: 14,73 | Přečteno: 870x | Diskuse| Brno

Miroslav Hruška

Jak jsme zastropovali státní slevy v dopravě aneb satiricky o slevách

Tak jsme se včera dozvěděli, že někteří dopravci prý zneužívají státních slev v dopravě. Slovy Andreje Babiše, takovému zneužití je samozřejmě nutné zabránit přímo a hned, zvlášť když se to dozví příznačně cestou ve vlaku do Brna.

30.10.2019 v 10:45 | Karma: 13,94 | Přečteno: 752x | Diskuse| Společnost

Miroslav Hruška

Odkaz Rychlých šípů do dnešní doby

Letos je to 80 let od vydání prvního komiksu o Rychlých šípech a 20 let od úmrtí Jaroslava Foglara. Ústřední myšlenka boje dobra se zlem a cesty k ušlechtilosti zůstává aktuální i v dnešní době. Čemu se však můžeme už jen pousmát?

28.10.2019 v 19:15 | Karma: 19,63 | Přečteno: 839x | Diskuse| Společnost

Miroslav Hruška

Do Polska vlakem o něco snadněji a flexibilněji

V letošním roce jsem publikoval dva články z prostředí polské železnice. Situace se ale průběžně mění a tak nás český i polský dopravce občas příjemně potěší prohloubením tarifní spolupráce - o tom už dále v textu ...

28.7.2019 v 14:45 | Karma: 11,12 | Přečteno: 1295x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Věrnostní program Českých drah = prozákaznická (ne)koncepce?

Na konci dubna jsem psal na mém blogu o méně známých novinkách v tarifu Českých drah. Dnešním článkem poukázat na (ne)koncepčnost věrnostního programu Českých drah. Aktuální změny totiž přináší nechtěné (nedomyšlené) komplikace.

31.5.2019 v 13:20 | Karma: 11,85 | Přečteno: 1755x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Některé méně známé novinky v tarifu Českých drah (díl druhý)

Ve druhém díle článku bych Vás rád provedl světem novinek v tarifu Českých drah v nedávném období. Některé jsou k lepšímu a některé k horšímu. S čím novým tedy můžete při cestování s národním dopravcem počítat?

24.4.2019 v 14:45 | Karma: 17,75 | Přečteno: 1561x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Některé méně známé novinky v tarifu Českých drah (díl první)

V následujících dvou článcích bych Vás rád provedl světem novinek v tarifu Českých drah v nedávném období. Některé jsou k lepšímu a některé k horšímu. S čím novým tedy můžete při cestování s národním dopravcem počítat?

24.4.2019 v 11:25 | Karma: 14,12 | Přečteno: 1016x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Nočním vlakem napříč Polskem až k moři - i letos přímo z ČR a rychleji

Na začátku týdne jsem publikoval praktického průvodce pro milovníky nočního cestování pro cesty nočními vlaky v Polsku. V něm byl zmíněn i sezónní noční vlak Wydmy, který loni spojoval ČR s polským mořem. Bude spojovat i letos...

27.1.2019 v 11:39 | Karma: 25,32 | Přečteno: 5740x | Diskuse| Cestování

Miroslav Hruška

Nočními vlaky v Polsku - praktický průvodce pro milovníky nočního cestování

V našich českých luzích a hájích je cesta nočním vlakem s cílem vyspat se vzhledem k velikosti země nemyslitelná. V Polsku Vás noční vlaky přepraví od jihu až na sever či z východu na západ. Odkud a kam? Čtěte dále mého průvodce.

21.1.2019 v 14:17 | Karma: 26,71 | Přečteno: 5380x | Diskuse| Cestování

Miroslav Hruška

Dopady zlevnění veřejné dopravy na příkladu Brna a okolí

Dnešním článkem navazuji na svůj článek kritizující zavedení slevy 75 % na jízdném. Dnes představím, co přineslo v praxi zavedení slevy pro studenty a seniory především v okolí Brna. Následovat bude malý rozbor dopadů mimo Brno.

21.12.2018 v 20:17 | Karma: 32,21 | Přečteno: 6835x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Výměna místenek u Českých drah - na co si dát pozor aneb co možná nevíte

Už je to skoro rok, co je možné koupit vnitrostátní jízdenku Českých drah a stornovat ji snadněji než dříve. Vrátit se dají jízdenky koupené jak přes e-shop ČD, tak i na pokladně. Je tu však jeden zádrhel, o kterém asi nevíte.

13.8.2018 v 8:30 | Karma: 13,57 | Přečteno: 3434x | Diskuse| Cestování

Miroslav Hruška

V Brně bude jezdit více klimatizovaných autobusů

Současné horké dny znamenají snížený komfort ve vozidlech MHD obecně. V dálkových autobusech je klimatizace běžná, vozidla MHD ve většině českých měst ji zatím spíše nemají. V Brně však klimatizovaných vozidel bude brzy více.

6.8.2018 v 8:55 | Karma: 8,95 | Přečteno: 390x | Diskuse| Brno

Miroslav Hruška

Makáme ... 75 % sleva na jízdném ... ale za jakou cenu?

Už je to nějaký ten týden, co se na nás z billboardů usmívá premiér Andrej Babiš a snaží se nás s roztaženýma rukama, jež rozhazují, přesvědčit kampaní, že jeho vláda maká. A důkazem je i sleva 75 % na jízdné. Má to ale pár vad.

28.6.2018 v 9:41 | Karma: 20,81 | Přečteno: 3163x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Prezident Zeman jmenoval podruhé Babiše premiérem a "nezklamal" ...

Tak byl Milošem Zemanem dnes podruhé v politickém životě jmenován premiérem této země Andrej Babiš. Nebyl by to ale Miloš Zeman, kdyby si opět nekopnul do médií a trochu si nerozporoval ... ostatně ...

6.6.2018 v 18:46 | Karma: 39,08 | Přečteno: 3040x | Diskuse| Politika
  • Počet článků 326
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1971x
Věnuji se esperantu, železnici a veřejné dopravě. V lednu 2016 jsem úspěšně ukončil magisterský obor na Fakultě regionálního rozvoje a mezinárodních studií Mendelovy univerzity. Rád cestuji, zejména do Polska, kde jsem navštívil např. Varšavu, Malbork a Osvětim. Můžete také navštívit můj miniblog na Twitteru Příležitostně píšu články na server ŽelPage, přehled článků zde. Aktuálně pracuji pro České dráhy. Pravidelně taktéž přispívám na esperantskou Wikipedii. Od září 2014 jsem členem základního článku Hnutí Brontosaurus Zeměchvály, od ledna 2016 pak radním tohoto článku. Od července 2017 do října 2018 jsem spravoval stránku Esperanto.cz na Facebooku. V květnu 2020 jsem spustil novou stránku o Lesnickém Slavínu, oblasti nedaleko Brna. Tento web dnes nabízí tipy na výlety, fotografie a cesty pro každého. Přeložen je i do esperanta. Moje vizitka: http://about.me/miroslavhruska.