Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Letní vlakové cestování po Rakousku – díl osmý – Semmering

Letní dny se pomalu začaly krátit a protože jsem si na poslední týden platnosti letní jízdenky Sommerticket rakouských drah naplánoval výlet do Švýcarska, už najednou nebylo moc času...

...přesto jsem si říkal, že bych si mohl ještě někam vyjet...a současně se mi nechtělo moc daleko jezdit, tak jsem si řekl, že můj sedmý výlet bude na Semmering...

Výlet sedmý - 24.8. 2013 - za krásami Semmeringu

Ačkoliv jsem chtěl raději jet s někým společně, nakonec se nikdo ke mně nepřidal, takže jsem vyrazil na tento výlet sám. Z Brna jsem vyrazil klasicky v 7:22 vlakem EC 71. Do Vídně vlak přijel včas a protože do odjezdu Railjetu zbývá přes půl hodinu, zašel jsem si v mezičase do nedalekého Intersparu koupit si do zásoby čtyři piva značky Gösser a taky jednu dobrotu pro mého psa. To aby i on něco měl z těch mých výletů...

V 10:03 odjíždím ze stanice Meidling spojem RJ 557. Třebaže souprava Railjetu má ještě dva posilové vozy druhé třídy, je i tak tento spoj dosti narvaný a nakonec sedím ve společnosti mládeže mířící na festival do Štýrského Hradce. Alespoň mám ale o zábavu postaráno, protože se pochopitelně s třemi kluky a čtyřmi děvčaty sedícími hned vedle mne dávám do řeči. Dostávám dokonce od kluků tipy na rakouské pivo, jedno mi dokonce dávají ochutnat, které si právě jeden z nich donesl z jídelního vozu.

Dost bylo srandy s rakouskou mládeží, je pomalu ale jistě čtvrt na dvanáct a to znamená, že stanice Semmering se blíží a já vystupuji.

Na stanici samotné je otevřené minimuzeum a informační centrum o této unikátní horské trati, takže si beru letáček o naučné stezce, kterou si chci projít. Než se mi chytne má GPSka, abych mohl naučnou stezku jít podle navigace a série keší, prohlížím si také pomník projektanta této tratě, Carl Ritter von Ghega. Také jsem se zde potkal s výletníky ze Slovenska, ti ale dnes mají jiné plány. I tak je ale fajn si popovídat v jazyce mi bližším...

Model viaduktu na stanici Semmering

Je přibližně 11:45 a já vyrážím po naučné stezce. Podle turistických ukazatelů je to na nádraží v Payerbachu 6 hodin, aha, takže tohle asi nestihnu za jeden den. Ale uvidíme podle počasí, říkám si.

První zastávka na první kešku mne moc dlouho nezdrží, kešku jsem našel rychle a protože brzy následuje tzv. Dětské nádraží, nezdržuji se s focením na tomto místě. Dětské nádraží je již zajímavější, kešku jsem však zde našel ještě rychleji než tu první.

Dětské nádraží alias Kinderbahnhof

Ke třetí kešce jdu nejprve podél tratě, potom však cesta vede podchodem a já jdu část cesty pod tratí. Po cestě k zastávce Wolfsbergkogel se mi nabízí pěkný výhled na krajinu.

První pěkná vyhlídka

Od této zastávky to již není daleko k rozhledně, odkud mám výhled na právě projíždějící vlak EC 102 Polonia a potkal jsem zde české turisty. Ale počasí se začíná kazit, vypadá to, že přijde déšť. U vyhlídky na přírodu, která byla použita jako motiv pro 20-šilinkovou bankovku, je mlhavo a z vyhlídky nic nemám. Aspoň že ještě neprší.

Stabilní počasí ještě jakžtakž vydrželo k Fleischmannově mostu, kde jsem si vyfotil Railjet s nátěrem rakouské vlajky. Od něj začíná krátké stoupání a také další naučná stezka. Je krátce po čtrnácté hodině a podle mého tempa a počasí to začíná vypadat tak, že budu rád, že dojdu na nádraží v Breitenstein. Ovšem vyhlídka na most z druhé strany stojí za to. U ní se také potkávám se skupinkou rakouských turistů, ti nakonec stejně jako já skončili na nádraží v Breitenstein.

Railjet na Fleischmannově mostě

To už se drobný déšť mění v silnější déšť a deštník přestává stačit. Vyhlídky na další viadukt už si tedy prakticky neužívám, brzy ale k němu sestoupím. Nejsem si však zde příliš jist, jestli jdu správně, tak se ptám dalších rakouských turistů, kteří zaparkovali pod viaduktem, na který jsem měl před chvílí vyhlídku. Pod viaduktem mám na chvíli úlevu od deště, takže si oblékám na sebe pláštěnku.

Už nevím přesně, v kolik jsem dorazil na nádraží v Breitesteinu, každopádně byl to ještě kus cesty v dešti (nejprve spíše dolů, závěr k vlakovému nádraží byl ale docela slušně do kopce), odměnou mi však byla otevřená čekárna, kde okamžitě měním ponožky a sundávám ze sebe pláštěnku. A samozřejmě kontroluji stav techniky. Uff, vše je v pořádku, nic nepromoklo. Spolu se mnou čeká na vlak na Semmering několik dalších turistů, včetně těch, které jsem potkal u Fleischmannova viaduktu a také rodiny ze Slovenska. Ti už v Breitensteinu čekají mnohem déle než já.

Stanice Breitenstein (zde je stále levostranný provoz)

V 15:56 odjíždíme osobním vlakem na Semmering, odkud mi v 16:47 jede Railjet do Vídně. Ten je naštěstí poloprázdný, takže si brzy lebedím na volné čtyřce a v 17:57 přijíždím na stanici Meidling. Chtěl bych si ještě koupit něco v supermarketu, ale mám smůlu, supermarkety v okolí této stanice zavírají nekompromisně v šest a ani do jednoho už mne nepustí. V 18:32 odjíždím vlakem EC 76 Antonín Dvořák do Brna. Až do Břeclavi je vlak poloprázdný. Když kolem mne projde obsluha jídelního vozu s nabídkou piva z minibaru, zdvořile říkám, že bych si i dal pivo, ale když se bude tvářit, jako že jsme už v ČR, protože teprve od Břeclavi platí sleva.

Ale stejně už jsem nakonec služeb JLV nevyužil, v Břeclavi jsem vylezl ven z vlaku, zašel do nádražní restaurace a objednal si pivo v kelímku.

Do Brna přijíždím přesně podle jízdního řádu a pak už jen hurá domů...

A tím je můj v pořadí již sedmý výlet u konce. Ačkoliv jsem nakonec odlovil méně kešek než bylo v plánu a rovněž jsem ušel menší vzdálenost a počasí mi příliš nepřálo, byl to zajímavý výlet a příští rok v létě se sem rozhodně vypravím znovu. -mir-

Autor: Miroslav Hruška | úterý 17.9.2013 22:15 | karma článku: 15,35 | přečteno: 828x
  • Další články autora

Miroslav Hruška

Jedna jízdenka vládne všem

Jedna jízdenka vládne všem, jedna jim všem káže, jedna všechny přiveze, dopravce prováže. Ale jak ji získat?

10.3.2023 v 14:56 | Karma: 8,06 | Přečteno: 429x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Jak si zpřehlednit prohlížeč?

Taky máte potřebu mít v prohlížeči otevřeno mnoho stránek, přesněji v terminologii prohlížečů panelů (a ne jen vše mít v záložkách)? Já už teď tolik ne, dříve během studia na vysoké jsem tu tendenci měl.

26.10.2020 v 9:06 | Karma: 10,99 | Přečteno: 810x | Diskuse| Věda

Miroslav Hruška

Ze života Jana Marka - pohled člověka se zdravotním postižením na situaci nejen v dopravě

Každý běžný den cestuje veřejnou dopravou mnoho lidí, včetně těch se zdravotním postižením. Každý z nich vnímá při cestování různé problémy, které nám nemusí být zcela zřejmé. O nich jsem v polovině února hovořil s Janem Markem.

22.3.2020 v 20:03 | Karma: 7,64 | Přečteno: 562x | Diskuse| Společnost

Miroslav Hruška

Sáňkování ve švýcarském stylu

Tahle zima radovánkám na sněhu příliš nepřeje. I když v noci z 11. na 12. února přes noc napadl sníh a Brno se pokrylo aspoň na chvíli do zimního kabátku, bylo to málo. Zvu Vás na sáňkářský výlet do Švýcarska (a na závěr na pivo).

25.2.2020 v 7:46 | Karma: 9,57 | Přečteno: 459x | Diskuse| Cestování

Miroslav Hruška

Nočním vlakem napříč Polskem - aktualizovaný průvodce pro rok 2020

V lednu 2019 jsem na svém blogu poprvé publikoval podrobného průvodce cestováním nočními vlaky v Polsku. Jako každý rok však dochází k úpravám, proto v následujícím článku zhodnotím aktuální situaci.

3.2.2020 v 12:04 | Karma: 16,52 | Přečteno: 1335x | Diskuse| Cestování

Miroslav Hruška

Návrh pro alternativní trasování linek MHD v Líšni

Po dlouhé době dojde v Brně k prodloužení trolejbusové tratě v Líšni. Tím však zákonitě dojde ke změnám tras linek v Líšni a ke změně konceptu cestování. V následujícím článku představuji alternativní řešení dopravy.

8.11.2019 v 21:07 | Karma: 9,03 | Přečteno: 606x | Diskuse| Brno

Miroslav Hruška

Brněnské hlavní nádraží získalo nový vchod

Poněkud v tichosti byl po odkladech tento týden otevřen nový vchod na hlavní nádraží. Svůj účel zatím během rekonstrukce nádraží moc plnit nebude, ale po znovuotevření haly jej jistě mnoho cestujících využije pro zkrácení cesty.

31.10.2019 v 20:36 | Karma: 14,73 | Přečteno: 870x | Diskuse| Brno

Miroslav Hruška

Jak jsme zastropovali státní slevy v dopravě aneb satiricky o slevách

Tak jsme se včera dozvěděli, že někteří dopravci prý zneužívají státních slev v dopravě. Slovy Andreje Babiše, takovému zneužití je samozřejmě nutné zabránit přímo a hned, zvlášť když se to dozví příznačně cestou ve vlaku do Brna.

30.10.2019 v 10:45 | Karma: 13,94 | Přečteno: 752x | Diskuse| Společnost

Miroslav Hruška

Odkaz Rychlých šípů do dnešní doby

Letos je to 80 let od vydání prvního komiksu o Rychlých šípech a 20 let od úmrtí Jaroslava Foglara. Ústřední myšlenka boje dobra se zlem a cesty k ušlechtilosti zůstává aktuální i v dnešní době. Čemu se však můžeme už jen pousmát?

28.10.2019 v 19:15 | Karma: 19,63 | Přečteno: 840x | Diskuse| Společnost

Miroslav Hruška

Do Polska vlakem o něco snadněji a flexibilněji

V letošním roce jsem publikoval dva články z prostředí polské železnice. Situace se ale průběžně mění a tak nás český i polský dopravce občas příjemně potěší prohloubením tarifní spolupráce - o tom už dále v textu ...

28.7.2019 v 14:45 | Karma: 11,12 | Přečteno: 1295x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Věrnostní program Českých drah = prozákaznická (ne)koncepce?

Na konci dubna jsem psal na mém blogu o méně známých novinkách v tarifu Českých drah. Dnešním článkem poukázat na (ne)koncepčnost věrnostního programu Českých drah. Aktuální změny totiž přináší nechtěné (nedomyšlené) komplikace.

31.5.2019 v 13:20 | Karma: 11,85 | Přečteno: 1755x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Některé méně známé novinky v tarifu Českých drah (díl druhý)

Ve druhém díle článku bych Vás rád provedl světem novinek v tarifu Českých drah v nedávném období. Některé jsou k lepšímu a některé k horšímu. S čím novým tedy můžete při cestování s národním dopravcem počítat?

24.4.2019 v 14:45 | Karma: 17,75 | Přečteno: 1561x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Některé méně známé novinky v tarifu Českých drah (díl první)

V následujících dvou článcích bych Vás rád provedl světem novinek v tarifu Českých drah v nedávném období. Některé jsou k lepšímu a některé k horšímu. S čím novým tedy můžete při cestování s národním dopravcem počítat?

24.4.2019 v 11:25 | Karma: 14,12 | Přečteno: 1016x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Nočním vlakem napříč Polskem až k moři - i letos přímo z ČR a rychleji

Na začátku týdne jsem publikoval praktického průvodce pro milovníky nočního cestování pro cesty nočními vlaky v Polsku. V něm byl zmíněn i sezónní noční vlak Wydmy, který loni spojoval ČR s polským mořem. Bude spojovat i letos...

27.1.2019 v 11:39 | Karma: 25,32 | Přečteno: 5740x | Diskuse| Cestování

Miroslav Hruška

Nočními vlaky v Polsku - praktický průvodce pro milovníky nočního cestování

V našich českých luzích a hájích je cesta nočním vlakem s cílem vyspat se vzhledem k velikosti země nemyslitelná. V Polsku Vás noční vlaky přepraví od jihu až na sever či z východu na západ. Odkud a kam? Čtěte dále mého průvodce.

21.1.2019 v 14:17 | Karma: 26,71 | Přečteno: 5386x | Diskuse| Cestování

Miroslav Hruška

Dopady zlevnění veřejné dopravy na příkladu Brna a okolí

Dnešním článkem navazuji na svůj článek kritizující zavedení slevy 75 % na jízdném. Dnes představím, co přineslo v praxi zavedení slevy pro studenty a seniory především v okolí Brna. Následovat bude malý rozbor dopadů mimo Brno.

21.12.2018 v 20:17 | Karma: 32,21 | Přečteno: 6835x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Výměna místenek u Českých drah - na co si dát pozor aneb co možná nevíte

Už je to skoro rok, co je možné koupit vnitrostátní jízdenku Českých drah a stornovat ji snadněji než dříve. Vrátit se dají jízdenky koupené jak přes e-shop ČD, tak i na pokladně. Je tu však jeden zádrhel, o kterém asi nevíte.

13.8.2018 v 8:30 | Karma: 13,57 | Přečteno: 3442x | Diskuse| Cestování

Miroslav Hruška

V Brně bude jezdit více klimatizovaných autobusů

Současné horké dny znamenají snížený komfort ve vozidlech MHD obecně. V dálkových autobusech je klimatizace běžná, vozidla MHD ve většině českých měst ji zatím spíše nemají. V Brně však klimatizovaných vozidel bude brzy více.

6.8.2018 v 8:55 | Karma: 8,95 | Přečteno: 390x | Diskuse| Brno

Miroslav Hruška

Makáme ... 75 % sleva na jízdném ... ale za jakou cenu?

Už je to nějaký ten týden, co se na nás z billboardů usmívá premiér Andrej Babiš a snaží se nás s roztaženýma rukama, jež rozhazují, přesvědčit kampaní, že jeho vláda maká. A důkazem je i sleva 75 % na jízdné. Má to ale pár vad.

28.6.2018 v 9:41 | Karma: 20,81 | Přečteno: 3163x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Prezident Zeman jmenoval podruhé Babiše premiérem a "nezklamal" ...

Tak byl Milošem Zemanem dnes podruhé v politickém životě jmenován premiérem této země Andrej Babiš. Nebyl by to ale Miloš Zeman, kdyby si opět nekopnul do médií a trochu si nerozporoval ... ostatně ...

6.6.2018 v 18:46 | Karma: 39,08 | Přečteno: 3040x | Diskuse| Politika
  • Počet článků 326
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1971x
Věnuji se esperantu, železnici a veřejné dopravě. V lednu 2016 jsem úspěšně ukončil magisterský obor na Fakultě regionálního rozvoje a mezinárodních studií Mendelovy univerzity. Rád cestuji, zejména do Polska, kde jsem navštívil např. Varšavu, Malbork a Osvětim. Můžete také navštívit můj miniblog na Twitteru Příležitostně píšu články na server ŽelPage, přehled článků zde. Aktuálně pracuji pro České dráhy. Pravidelně taktéž přispívám na esperantskou Wikipedii. Od září 2014 jsem členem základního článku Hnutí Brontosaurus Zeměchvály, od ledna 2016 pak radním tohoto článku. Od července 2017 do října 2018 jsem spravoval stránku Esperanto.cz na Facebooku. V květnu 2020 jsem spustil novou stránku o Lesnickém Slavínu, oblasti nedaleko Brna. Tento web dnes nabízí tipy na výlety, fotografie a cesty pro každého. Přeložen je i do esperanta. Moje vizitka: http://about.me/miroslavhruska.