Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Letní vlakové cestování po Rakousku - díl třetí - Innsbruck

Jak už jsem zmínil v prvním díle reportáží z letních cest po Rakousku, pro toto léto jsem se rozhodl zakoupit vlakovou jízdenku rakouských drah s názvem Sommerticket, která umožňuje jezdit poměrně svobodně po Rakousku.

Podrobněji jsem o této jízdence již psal v předcházejícím článku, proto již v dalších dílech nebudu psát o pravidlech používání této jízdenky.

Výlet třetí 19.7. - 21.7. 2013 - výlet do Innsbrucku a blízkého okolí (první část reportáže)

Na realizaci třetího výletu do Rakouska jsem se opět domluvil s Jakubem Moučkou, tentokrát jsme se ale rozhodli, že výlet bude i vzhledem k vzdálenosti Innsbrucku víkendový.

Oproti předchozím 2 výletům jsme tentokrát z Brna odjížděli až po sedmé hodině. Bylo to dáno především tím, že jsme vyjížděli v pátek a tedy při použití nočního vlaku do Vídně bychom porušili pravidlo jízdy v pracovní dny až po osmé hodině.

Samozřejmě, vůbec poprvé jsem si tak vyzkoušel náhradní dopravu autobusem z hlavního nádraží na dolní nádraží a v 7:23 jsme odjeli s Jakubem směr Vídeň. Vlak nebyl moc narvaný, ovšem i v případě, že by vlak byl narvaný, moc by nám to nevadilo. Víc nás zajímalo, jestli na stanici Wien Meidling přijedeme včas, dle jízdního řádu a přestoupíme na linku vídeňského S-bahnu. V devět hodin jsme byli na stanici Wien Simmering, ze které jsme odjeli včas a rakouští průvodčí mi potvrzují, že přestup na S-bahn v 9:28 směr Hütteldorf je bez problémů.

Nakonec vlak přijel na Meidling dokonce s náskokem, takže času na přestup na S-bahn je dost. A to je jen dobře, protože v našem zájmu je odjet ze stanice Wien Hütteldorf vlakem ÖBB InterCity 862 do Innsbrucku.

Kritický bod byl tedy zdárně překonán a my v 10:04 odjíždíme směr Innsbruck. Krátce před námi zde zastavil i spoj společnosti westbahn, tím však toto léto asi nikdy nepojedeme. Ačkoliv jsme nastoupili do vozu s kupé, nakonec jsme zvolili prázdnější velkoprostorový vůz. Protože už se ale jedná o klasický vůz, několikrát nám během cesty při průjezdu tunelem zalehnou uši. Jinak je ale cesta poměrně poklidná, v Linzu se střídá vlaková četa, což je poznat zejména na stylu hlášení následující stanice, oproti četě z Vídně nová četa mluví méně srozumitelně.

Vlak soukromého dopravce westbahn na nádraží Wien Hütteldorf

Salzburg opouštíme včas, v 12:53 a následuje průjezd přes Německo. Na této peážní trati ale nikde nestavíme, další stanicí je až Kufstein opět v Rakousku v 14:06. Následuje poslední část naší cesty - do Innsbrucku přijíždíme v 14:51.

Tramvajová linka STB

Po příjezdu do města máme v plánu se svézt linkou s poněkud neobvyklým označením - STB. Nejde samozřejmě o nic ve vztahu se Státní bezpečností, ale jde o zkrácený název tramvajové tratě Stubaitalbahn. Ačkoliv tuto trať už Jakub jednou projížděl, nevadí mu si ji projet ještě jednou, protože tehdy ji projížděl v zimě a tak je zvědav na krásy tratě v létě.

Na tuto tramvajovou linku ale samozřejmě neplatí běžné jízdné v rámci města, je třeba zaplatit za celodenní jízdenku i na zóny mimo Innsbruck. Dohromady jsme tedy zaplatili za jízdenku z Innsbrucku až do Fulpmes a zpět 12,90 €.

Protože ale tramvaj na Fulpmes jede až v 15:47, řešíme v tu chvíli, co v čase do odjezdu. Nakonec vítězí varianta jednoduchá a to jet o spoj dříve, tedy v 15:17 na výhybnu Mutters Kreith.

A volba jet už v 15:17 se ukázala býti opravdu zajímavou. Obousměrná tramvaj typu Flexity se nám zdá nějaká lehce porouchaná, protože v tramvaji je vedro, okna nejdou otevřít a klimatizace nějak moc nejede. Veselý obrázek říkající, že se máme usmívat, protože prostor tramvaje je monitorovaný, je tedy trochu k ničemu. Po chvíli jdu za řidičem, který se vesele baví s 2 cestujícími sedícími přímo za kabinou řidiče, a říkám mu, že klimatizace nějak nefunguje. Odpoví, že by měla jet, že je zapnutá. No budiž, ale proč se tedy pořád potím...

Originální upozornění na to, že vůz je monitorován

Interiér tramvaje Flexity

Po chvíli to nevydržím a jdu opět do prostoru, kde stále sedí dvě starší paní, a prohlásím, že se hodně potím a že to přeci není normální.

To už i ony paní nějak cítí, že se přeci jen potí víc, než je rozumné. Stěžují si tedy za mne řidiči a řidič následně tramvaj restartuje a potom už klimatizace jede. Ne sice ze stropu, jen z prostoru mezi sedadly, i tak už je to ale úleva.

A to už vyjíždíme z Innsbrucku a stoupáme do hor...

První stoupání do hor

Tento oblouk ale zdaleka nebylo všechno. Brzy následoval i velmi zajímavý průjezd přes oblouk po mostě...chvílemi jsem měl pocit, že se jedná o tramvajový Semmering. Na něm nám dokonce řidič krátce zastavil, abychom si mohli udělat v klidu fotku. Celou tu dobu řidič ignoroval upozornění, že se s ním nemáme co bavit a nadšeně si povídal.

Zajímavý most v oblouku

A další most

Cesta se dále kroutí...

Ve čtyři hodiny přijíždíme na výhybnu Mutters Kreith, kde končí ve špičce každá druhá tramvaj. Interval až na konečnou je 60 minut, to nám však moc nevadí, v mezičase si dokumentujeme tramvaj alespoň na této konečné.

Na konečné v půli cesty Mutters Kreith

Budova stanice Mutters Kreith nezapře, že kdysi byla hodně používána...

Tramvaj Flexity před odjezdem směr Innsbruck

Odjezd tramvaje směr Innsbruck

Tramvaj od Innsbrucku směr Fulpmes přijíždí

V 16:32 odjíždíme dále směr Fulpmes. Ani tato část není rozhodně nudná, opět jedeme přes zajímavé mosty, například tento...

Další zajímavý most

Na zastávce Telfer Wiesen mimořádně zastavujeme na asi 8 minut kvůli křižování. Zastavení samozřejmě využíváme pro focení, nejsme však rozhodně sami, kdo toto zastavení fotí.

Pauza na focení i debatu

Nakonec tramvaj z protisměru přijede a řidiči se k našemu překvapení navíc vystřídají. Poté pokračujeme dále na Fulpmes. I nadále platí, že maximální rychlost je 40 km/h, místy je však rychlost omezená i na 20 km/h. Nejzajímavější úsek je těsně před Fulpmes, posuďte sami z videa...

Závěrečný sjezd na konečnou Fulpmes...

Samotná konečná ve Fulpmes ve výšce 936 m n.m. je sice díky závěrečnému klesání trochu níže než nejvyšší bod na celé trati, i tak je to však zážitek. Do odjezdu tramvaje zpět do Innsbrucku zbývá asi 40 minut, jdeme se tedy krátce projít po samotném Fulpmesu.

Horský dům ve Fulpmes

O půl šesté odjíždíme tramvají zpět do Innsbrucku. Po cestě se střídá počasí, chvíli dokonce jedeme úsekem, kde zrovna prší...

Tramvaj na konečné ve Fulpmes...

Odjezd tramvaje směr Innsbruck

Do Innsbrucku jsme navzdory křižování a čekání na jedné stanici přijeli včas, takže vše se stíhá. Ještě krátký nákup v supermarketu na nádraží a potom již v 19:22 odjíždíme vlakem kategorie S-bahn do stanice Matrei. O tom, co jsme zažili dále v pátek večer, v sobotu a v neděli, si přečtete v druhé části této reportáže.

Autor: Miroslav Hruška | úterý 23.7.2013 9:45 | karma článku: 19,66 | přečteno: 1387x
  • Další články autora

Miroslav Hruška

Jedna jízdenka vládne všem

Jedna jízdenka vládne všem, jedna jim všem káže, jedna všechny přiveze, dopravce prováže. Ale jak ji získat?

10.3.2023 v 14:56 | Karma: 8,06 | Přečteno: 430x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Jak si zpřehlednit prohlížeč?

Taky máte potřebu mít v prohlížeči otevřeno mnoho stránek, přesněji v terminologii prohlížečů panelů (a ne jen vše mít v záložkách)? Já už teď tolik ne, dříve během studia na vysoké jsem tu tendenci měl.

26.10.2020 v 9:06 | Karma: 10,99 | Přečteno: 810x | Diskuse| Věda

Miroslav Hruška

Ze života Jana Marka - pohled člověka se zdravotním postižením na situaci nejen v dopravě

Každý běžný den cestuje veřejnou dopravou mnoho lidí, včetně těch se zdravotním postižením. Každý z nich vnímá při cestování různé problémy, které nám nemusí být zcela zřejmé. O nich jsem v polovině února hovořil s Janem Markem.

22.3.2020 v 20:03 | Karma: 7,64 | Přečteno: 562x | Diskuse| Společnost

Miroslav Hruška

Sáňkování ve švýcarském stylu

Tahle zima radovánkám na sněhu příliš nepřeje. I když v noci z 11. na 12. února přes noc napadl sníh a Brno se pokrylo aspoň na chvíli do zimního kabátku, bylo to málo. Zvu Vás na sáňkářský výlet do Švýcarska (a na závěr na pivo).

25.2.2020 v 7:46 | Karma: 9,57 | Přečteno: 459x | Diskuse| Cestování

Miroslav Hruška

Nočním vlakem napříč Polskem - aktualizovaný průvodce pro rok 2020

V lednu 2019 jsem na svém blogu poprvé publikoval podrobného průvodce cestováním nočními vlaky v Polsku. Jako každý rok však dochází k úpravám, proto v následujícím článku zhodnotím aktuální situaci.

3.2.2020 v 12:04 | Karma: 16,52 | Přečteno: 1335x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Ukrajinská policie zadržela šest Čechů za telefonické podvody z Oděsy

23. dubna 2024  21:25

Ukrajinské úřady oznámily zadržení devíti členů zločinecké organizace včetně šesti Čechů, kteří z...

Nepříjemné svědectví. Bulvární boss popsal, jak Trumpovi pomohl s kampaní

23. dubna 2024  21:21

Bývalý vydavatel bulvárního listu National Enquirer v úterý u newyorského soudu popsal porotě, jak...

Koalici rozdělují výše daňové slevy na poplatníka i výpověď bez udání důvodu

23. dubna 2024  14:33,  aktualizováno 

Rozpory ve vládní koalici u zásadních věcí přibývají s blížícími se volbami, ale i kvůli tomu, že...

Narušitelé jsou všude. Čínská rozvědka přitvrzuje, chlubí se i českým zářezem

23. dubna 2024

Premium Čínské tajné služby v posledních letech posilují svůj vliv a nebojí se ani prezentace na sociálních...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

  • Počet článků 326
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1971x
Věnuji se esperantu, železnici a veřejné dopravě. V lednu 2016 jsem úspěšně ukončil magisterský obor na Fakultě regionálního rozvoje a mezinárodních studií Mendelovy univerzity. Rád cestuji, zejména do Polska, kde jsem navštívil např. Varšavu, Malbork a Osvětim. Můžete také navštívit můj miniblog na Twitteru Příležitostně píšu články na server ŽelPage, přehled článků zde. Aktuálně pracuji pro České dráhy. Pravidelně taktéž přispívám na esperantskou Wikipedii. Od září 2014 jsem členem základního článku Hnutí Brontosaurus Zeměchvály, od ledna 2016 pak radním tohoto článku. Od července 2017 do října 2018 jsem spravoval stránku Esperanto.cz na Facebooku. V květnu 2020 jsem spustil novou stránku o Lesnickém Slavínu, oblasti nedaleko Brna. Tento web dnes nabízí tipy na výlety, fotografie a cesty pro každého. Přeložen je i do esperanta. Moje vizitka: http://about.me/miroslavhruska.