Metodika jízdného aneb jak levně cestovat vlakem na Slovensko?
Základní dělení
Prvním důležitým krokem k výpočtu jízdného je ujasnění si možných situací, které mohou nastat.
1. Nemáte In-kartu.
1.1. Nemáte In-kartu, jedete do významného slovenského města.
1.1.1. Vracíte se po stejné trase zpět.
1.1.2. Nazpět jedete jinak (auto, autobus).
1.2. Nemáte In-kartu, jedete do méně významného slovenského města nebo vesnice.
1.2.1. Vracíte se po stejné trase zpět.
1.2.2. Nazpět jedete jinak (auto, autobus).
2. Máte In-kartu.
2.1. Máte In-kartu, jedete do významného slovenského města.
2.1.1. Vracíte se po stejné trase zpět.
2.1.2. Nazpět jedete jinak (auto, autobus).
2.2. Máte In-kartu, jedete do méně významného slovenského města nebo vesnice.
2.2.1. Vracíte se po stejné trase zpět.
2.2.2. Nazpět jedete jinak (auto, autobus).
3. Jste skupina lidí.
3.1. Jedete do významného slovenského města.
3.1.1. Vracíte se po stejné trase zpět.
3.1.2. Nazpět jedete jinak (auto, autobus).
3.2 Jedete do méně významného slovenského města nebo vesnice.
3.2.1. Vracíte se po stejné trase zpět.
3.2.2. Nazpět jedete jinak (auto, autobus).
Nyní se pokusíme pro tyto situace najít řešení.
Nejprve tedy řešení pro cestující, kteří nemají In-kartu. Jak už jsem tedy naznačil, záleží na tom, zda jedete do významného slovenského města či nikoliv.
Pro situaci, že z Vašeho města jede na Slovensko přímý spoj, nabízí České dráhy nabídku "Včasná jízdenka Slovensko". Přehled relací a cen, na které lze tuto nabídku pořídit (přes internet nebo u pokladny s příplatkem 50 Kč), naleznete zde (záložka Ceník).
Mapa relací v rámci nabídky Včasná jízdenka Slovensko
Určitou nevýhodou této nabídky je to, že například v případě Ostravy jsou oficiálně nabízeny pouze spoje do Bratislavy a Nových Zámků, nikoliv do Popradu nebo do Košic. České dráhy tuto nabídku nabízejí pouze na konkrétní vlaky a je třeba počítat s tím, že na rozdíl od propracovanější spolupráce s Rakouskými a Německými dráhami není možné v případě cest na Slovensko tuto nabídku chtít na cestu například z Ostravy přes Český Těšín a Čadcu do Košic, protože takováto cesta vyžaduje přestup v Žilině. Pokud ovšem Vaše cesta přestupy na Slovensku (nikoliv na území ČR) nevyžaduje, můžete si jízdenku samozřejmě pořídit.
Přestupy s touto akční jízdenkou na Slovensku - tohle slovo zřejmě Slovenské dráhy zatím moc nechtějí chápat.
Tuto jízdenku lze samozřejmě koupit jako zpáteční jízdenku (samostatnou jízdenku ze Slovenska do ČR koupit nelze), ovšem pouze současně při nákupu jízdenky na Slovensko!
Dále je třeba počítat s tím, že jízdenek v rámci této nabídky je omezený počet, takže doporučuji jejich nákup zbytečně neodkládat. Na některých relacích je možno tuto jízdenku použít v jednom z několika spojů - tady také pozor - někdy se může stát, že jízdenka bude dostupná jen na určitý spoj a ne na ten spoj, který byste chtěli vy.
Pokud však cestujete do města, do kterého České dráhy nenabízí akční jízdenky a současně není příliš na východě, je pro situaci, že se budete vracet vlakem po stejné trase a nemáte In-kartu, velmi vhodná jízdenka CityStar (navíc oproti Včasné jízdence Slovensko není nutné ji kupovat minimálně 3 dny dopředu).
Avšak pozor!
Pokud chcete jet do nějakého místa, které je za nějakým významnějším místem na Slovensku (například Trebišov za Košicemi), je vhodné si prověřit, zda se nevyplatí spíše koupit jízdenku Včasná jízdenka Slovensko z Prahy do Košic za asi 570 Kč a k tomu pak vnitrostátní obyčejnou jízdenku z Košic do Trebišova za asi 2,80 €.
V tomto případě by Vás totiž jízdenka CityStar z Prahy do Trebišova a zpět stála 1824 Kč, takže rozdělením ušetříte přes 600 Kč na jízdence.
Kolik by stála slovenská obyčejná jízdenka z města, do kterého České dráhy prodávají nabídku Včasná jízdenka Slovensko, do města někde dále, můžete snadno zjistit přes webovou stránku ZSSK.
Pokud nevlastníte In-kartu a plánujete cestu jako jednosměrnou do města, které není tolik významné, České dráhy pro tyto případy nabízejí zvýhodněnou jízdenku, ovšem opět platí: na velké vzdálenosti (typicky pro cestu do východního Slovenska) je vhodnější porovnat cenovou nabídku s Včasnou jízdenkou Slovensko a obyčejnou vnitrostátní slovenskou jízdenkou.
Rozhodně však doporučuji před zpáteční cestou na Slovensko porovnat variantu ceny Včasné jízdenky Slovensko + jízdenky Slovenských drah a ceny jízdenky CityStar. Jízdné CityStar si můžete spočítat na jizdenka.cz (kde je nutno vybrat správně typ slevy - CityStar).
A ještě jedna poznámka pro cesty bez In-karty: ne vždy je Včasná jízdenka automaticky nejlevnější. Je to zejména v případě cesty z Břeclavi do Bratislavy a zpět, zde je třeba dát pozor: jízdenka CityStar je levnější než zpáteční Včasná jízdenka Slovensko. V jednom směru, tedy jen do Bratislavy, se však vyplatí naopak při nákupu předem Včasná jízdenka Slovensko.
S In-kartou na Slovensko
Pokud máte In-kartu, vězte, že slevu s In-kartou na nabídce Včasná jízdenka Slovensko nezískáte. Rovněž se In-karta nevyplatí pro nabídku CityStar (respektive není k ní poskytovaná další sleva).
Tak co tedy? Je In-karta se slevou RailPlus pro cesty na Slovensko zbytečná? Není. Ačkoliv je pravdou, že na určité relace se Včasná jízdenka oproti nabídce CityStar skutečně vyplatí (například na trase Praha - Košice a zpět), někdy se dá udělat jiný fígl. Navíc ne vždy je možno nabídku Včasná jízdenka Slovensko využít (i v kombinaci s navazujícím vnitrostátním jízdným) kvůli tomu, že nabídka platí jen na vybraná města.
Jen je potřeba se naučit dělit jízdné na hranicích. Ostatně, dělení jízdného už jsem naznačil na příkladu cesty do Trebišova, kdy jsme ušetřili přes 600 Kč - kde jsme ale dělili jízdenku na dva doklady až v Košicích. Nyní si ukážeme, že dělení jízdného není nic moc složitého a vyplatí se to zejména při jednosměrných cestách s In-kartou. A i když se to nezdá, dělení jízdného na hranicích se vyplatí i těm, kteří In-kartu nemají!
Dělení jízdného
Dělení jízdného je pojem, které pokladní Českých drah mají oficiálně zakázáno používat a nesmí se o něm aktivně zmiňovat zákazníkům. Je to jen na Vás, zda se o slevu přihlásíte aktivně.
Uvedeme si čtyři příklady, které názorně vysvětlí úsporu. Týkat se budou běžné cesty expresem z Valašského Meziříčí do Považské Bystrice.
První příklad: Jedete z Valašského Meziříčí do Považské Bystrice v jednom směru, nemáte In-kartu. eShop ČD do stanice Považská Bystrica jízdenku vydat neumí, takže nelze využít akční nabídky.
Standardní jednosměrná jízdenka z Valašského Meziříčí do Považské Bystrice v jednom směru stojí 166 Kč. Když ale řeknete pokladní, že Vám má vydat jízdenku z Valašského Meziříčí do bodu Horní Lideč Gr. a poté jednosměrnou jízdenku z bodu Horní Lideč Gr. do Považské Bystrice, dohromady zaplatíte 65 Kč za český úsek a 66 Kč za slovenský úsek, tedy o 35 Kč méně než v případě přímé jízdenky.
Druhý příklad: Jedete z Valašského Meziříčí do Považské Bystrice tam a zpět, nemáte In-kartu. eShop ČD do stanice Považská Bystrica jízdenku vydat neumí, takže nelze využít akční nabídky.
Standardní zpáteční jízdenka CityStar z Valašského Meziříčí do Považské Bystrice stojí 247 Kč, ovšem z bodu Horní Lideč Gr. do Považské Bystrice jen 100 Kč.
I pokud byste necestovali z Považské Bystrice hned druhý den zpět a nemohli si tedy koupit zpáteční jízdenku z Valašského Meziříčí do bodu Horní Lideč Gr. a zpět, vyplatí se Vám české vnitrostátní jízdenky koupit, protože zaplatíte 2x65 Kč, tedy 130 Kč + 100 Kč za slovenský úsek = dohromady 230 Kč. Pořád o něco méně než jízdenka CityStar na celý úsek.
Třetí příklad: Jedete z Valašského Meziříčí do Považské Bystricy tam a zpět, máte In-kartu. eShop ČD do stanice Považská Bystrica jízdenku vydat neumí, takže nelze využít akční nabídky.
Standardní zpáteční jízdenka CityStar (bez slevy na In-kartu, bohužel sleva pro majitele In-karet na jízdenky CityStar není) z Valašského Meziříčí do Považské Bystrice stojí 247 Kč, ovšem z bodu Horní Lideč Gr. do Považské Bystrice jen 100 Kč.
I pokud byste necestovali z Považské Bystrice hned druhý den zpět a nemohli si tedy koupit zpáteční jízdenku z Valašského Meziříčí do bodu Horní Lideč Gr. a zpět, vyplatí se Vám české vnitrostátní jízdenky koupit, protože zaplatíte 2x49 Kč (jízdné se slevou 25 %), tedy 98 Kč + 100 Kč za slovenský úsek = dohromady 198 Kč. To je o 49 Kč než jízdenka CityStar na celý úsek. De facto to sice není sleva 25 % oproti variantě bez In-karty, pořád to však není malá úspora a je vcelku zbytečné platit Českým dráhám, respektive Slovenským dráhám zbytečně víc než je nutné.
Čtvrtý příklad: Jedete z Valašského Meziříčí do Považské Bystricy v jednom směru, máte In-kartu. eShop ČD do stanice Považská Bystrica jízdenku vydat neumí, takže nelze využít akční nabídky.
Standardní jednosměrná jízdenka z Valašského Meziříčí do Považské Bystrice v jednom směru stojí 129 Kč pro majitele In-karet s aplikací IN 25 %. Když ale řeknete pokladní, že Vám má vydat jízdenku z Valašského Meziříčí do bodu Horní Lideč Gr. a poté jednosměrnou jízdenku z bodu Horní Lideč Gr. do Považské Bystrice, dohromady zaplatíte 49 Kč za český úsek a 53 Kč za slovenský úsek (sleva pro majitele In-karet s aplikací IN 25%), tedy o 27 Kč méně než v případě přímé jízdenky.
Všechny čtyři příklady operovaly s bodem Horní Lideč Gr. O co jde? De facto se jedná o nikde nestojící stanici, jde o tarifní bod, kterým začíná a končí český a slovenský úsek tratě. Na každé mezinárodní trati tento bod existuje a ačkoliv v západní Evropě tento tarifní bod moc smysl nemá, protože obvykle existují různé přechodové jízdenky, při cestách z ČR do Polska, Slovenska se vyplatí s tímto tarifním bodem počítat.
Na trase z Třince do Žiliny existuje virtuální hraniční bod Čadca Gr., na trase z Břeclavi do Bratislavy je virtuální bod Kúty Gr.
Popravdě řečeno, existence možnosti dělit jízdné tzv. "na čáře" je spíše známá lidem železnicí posedlým (šotoušům) než běžným cestujícím.
Na druhou stranu, jak jste si mohli přečíst, není to zas taková magie.
Nyní si ukážeme příklad pro cestu z Prahy přes Valašské Meziříčí do Považské Bystricy. U této vzdálenosti bude vidět ještě lépe výhoda dělení jízdného. Budeme dále předpokládat, že návrat nebude druhý den, tj. nebudeme moci využít zpáteční slevy 5 %.
SUMA | |||||
300 | 65 | 66 | 431 | 726 | |
100 | 830 | ||||
230 | 49 | 53 | 332 | 548 | |
100 | 658 |
Cena včasné jízdenky Česko je považována za nejnižší možnou cenu (je tedy počítat s předprodejem minimálně týden). Jak ale vidíme, úspora je zajímavá i v případě, že budeme mít smůlu a pořídíme nejdražší možnou variantu jízdenky Včasná jízdenka Česko z Prahy do Valašského Meziříčí.
SUMA | |||||
390 | 65 | 66 | 521 | 726 | |
100 | 1010 | ||||
290 | 49 | 53 | 392 | 548 | |
100 | 778 |
Ale ani toto dělení jízdného není samospásné. Jak už jsem naznačil na začátku článku, existuje nabídka Včasná jízdenka Slovensko a a ta je na některých relacích výhodnější než dělené jízdenky.
To znamená, že:
Je nutno porovnat cenu Včasné jízdenky Slovensko a těchto dělených jízdenek (vezme to trochu času navíc, ale snad ne mnoho, po čase už budete mít zkušenost, takže odhadnete lépe, co se vyplatí více).
Ovšem současně je třeba říct, že České dráhy chápou, že autobusové společnosti si na nějaké pohraniční body nehrají a jízdné u nich není potřeba dělit "na čáře". A proto se snaží alespoň na určité významné relace prezentovat cenově příznivé jízdenky (koneckonců, takto funguje i RegioJet v rámci jízdenek z Prahy až do Žiliny - cena nenaroste v případě cesty do Žiliny oproti cestě jen do Ostravy příliš významně, takže není třeba šachovat s dvěmi jízdenkami).
Skupinová cesta
Podobné "kejkle" s dělením jízdného se dají dělat samozřejmě i v rámci skupinové cesty.
Ukažme si tedy příklad, kdy opět pojedeme tzv. kousek za hranice, tj. do Považské Bystrice. Pojedeme ve čtyřech lidech z Prahy. Zpáteční jízdné v rámci ČR nevyužijeme, budeme předpokládat později v jiný než druhý den, navíc nikdo nemá In-kartu.
Úspora | |||||
1323 | 264 | 1587 | 2904 | 1317 | |
3029 | 372 |
V případě, že by ve skupině byl někdo, kdo má In-kartu, pak by cena za slovenský úsek byla nižší (pochopitelně by byla levnější i jízdenka přímá z Prahy).
Ještě příznivěji vychází dělení jízdného "na čáře" v případě cesty 6 lidí. Zpáteční jízdné v rámci ČR nevyužijeme, budeme předpokládat později v jiný než druhý den, navíc nikdo nemá In-kartu.
Úspora | |||||
1813 | 283 | 2096 | 2469 | 373 | |
566 | 4192 | 4937 | 745 |
Poznámka ke skupinovým jízdenkam pro šest a více osob: U cest vzdálenějších (tedy například na východní Slovensko) se vyplatí pořídit jízdenky následovně:
Skupinová jízdenka po ČR do hraničního bodu, skupinová jízdenka mezinárodní (ačkoliv mezinárodní je leda v tom smyslu, že platí od pohraničního bodu) do prvního města (ve kterém zastavuje mezinárodní vlak) a dále skupinová vnitrostátní slovenská jízdenka (od šesti lidí poskytují Slovenské dráhy výrazné slevy) - tu poslední jízdenku je však nutno pořídit přes internet dopředu, pokud nebudete v první stanici na Slovensku z vlaku přestupovat na jiný spoj).
Bohužel:
Je nutno porovnat cenu Včasné jízdenky Slovensko (pokud jsou dostupné pro více osob - může se stát, že pro větší počet lidí tyto jízdenky neseženete) a těchto dělených jízdenek (skupinová sleva je výraznější hlavně pro větší počet lidí). Jasně, vezme to trochu času navíc, ale snad ne mnoho, po čase už budete mít zkušenost, takže odhadnete lépe, co se vyplatí více.
Nicméně, je třeba dodat, že kromě klasických skupinových jízdenek existují i Skupinové víkendové jízdenky, dříve označované jako SoNe+ jízdenky. A ty platí vždy až do pohraničního bodu.
Pokud tedy jedete například v jednom směru z Prahy do Považské Bystrice a jedete v sobotu nebo v neděli, můžete si koupit Skupinovou jízdenku pro celou ČR za 600 Kč (respektive přes jízdenkový automat za 564 Kč) a k tomu pak jednosměrnou jízdenku pro dva lidi z bodu Horní Lideč Gr. do Považské Bystrice a také tak ušetřit. Samozřejmě platí, že tato Skupinová víkendová jízdenka platí jen pro dva lidi nad 15 let a k tomu lze vzít až 3 děti do 15 let.
Malý pohraniční styk
Poslední část mého textu je zmínka o slevě díky malému pohraničnímu styku. K němu jen stručně: na rozdíl od klasických jízdenek tato nabídka platí pouze v osobních, spěšných vlacích a rychlících. Její výhodou je nižší cena oproti výše popsaným mezinárodním nabídkám, například z Valašského Meziříčí tato jízdenka stojí do Považské Bystricy jen 3,6 €.
Nevýhodou je však v současné době omezený počet osobních, spěšných vlaků, respektive rychlíků přes hranici, proto se může stát, že budete muset zvolit dražší, ale často rychlejší způsob dopravy do města kousek za hranicemi.
Závěrem
Pokusil jsem se v tomto článku rozebrat cenové možnosti cest vlakem na Slovensko. Stejně jako u článku o cestování po ČR platí toto: slev je více, takže je třeba porovnávat, o tarifních hraničních bodech České dráhy vesele víceméně mlčí, takže nejnižší cena se může hledat hlavně zpočátku hůře.
Je pravdou, že České dráhy se snaží nabídky dobře vysvětlit a částečně i porovnat (viz tento odkaz, sekce "Cena"), nicméně pořád to nestačí na skutečně jasné srovnání výhod jednotlivých nabídek.
Ačkoliv uznávám, že o tarifních hraničních bodech asi slyšíte poprvé, věřím, že Vám tento článek pomohl se zorientovat, respektive nalézt tu správnou cenovou nabídku, protože jak jsem ukázal, někdy se dá ušetřit opravdu nemálo (a ne dejme tomu jen 30 Kč). -mir-
Miroslav Hruška
Jedna jízdenka vládne všem
Jedna jízdenka vládne všem, jedna jim všem káže, jedna všechny přiveze, dopravce prováže. Ale jak ji získat?
Miroslav Hruška
Jak si zpřehlednit prohlížeč?
Taky máte potřebu mít v prohlížeči otevřeno mnoho stránek, přesněji v terminologii prohlížečů panelů (a ne jen vše mít v záložkách)? Já už teď tolik ne, dříve během studia na vysoké jsem tu tendenci měl.
Miroslav Hruška
Ze života Jana Marka - pohled člověka se zdravotním postižením na situaci nejen v dopravě
Každý běžný den cestuje veřejnou dopravou mnoho lidí, včetně těch se zdravotním postižením. Každý z nich vnímá při cestování různé problémy, které nám nemusí být zcela zřejmé. O nich jsem v polovině února hovořil s Janem Markem.
Miroslav Hruška
Sáňkování ve švýcarském stylu
Tahle zima radovánkám na sněhu příliš nepřeje. I když v noci z 11. na 12. února přes noc napadl sníh a Brno se pokrylo aspoň na chvíli do zimního kabátku, bylo to málo. Zvu Vás na sáňkářský výlet do Švýcarska (a na závěr na pivo).
Miroslav Hruška
Nočním vlakem napříč Polskem - aktualizovaný průvodce pro rok 2020
V lednu 2019 jsem na svém blogu poprvé publikoval podrobného průvodce cestováním nočními vlaky v Polsku. Jako každý rok však dochází k úpravám, proto v následujícím článku zhodnotím aktuální situaci.
Další články autora |
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů
Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...
Auto za tahačem s tankem zastavilo. Už ale ne kamion, který osobák sešrotoval
Při nehodě tří aut zemřel na dálnici D1 mezi Bohumínem a Polskem jeden člověk, další dva jsou...
Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další
Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...
Sadiq Khan: první muslim jako starosta Londýna a první, kdo jím je už potřetí
Starostou Londýna byl znovuzvolen labourista Sadiq Khan. Mandát obhájil potřetí v řadě, což se...
U nás cyklostezky, v Polsku dálnice. Využít dotace EU jsme vždy nezvládli, říká expert
Premium Od vstupu Česka do Evropské unie uplynulo 1. května 20 let. Jak tu dobu zhodnotit? Podle politologa...
- Počet článků 326
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1971x