Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Alternativní návrh pro úspory v MHD v oblasti Komárova...

Na včerejším jednání (11.12.2012) zastupitelstva se nejednou mluvilo o chystaných úsporných opatřeních v brněnské MHD. Zejména byla omílána linka 51 a linka 63. Konkrétně linka 63 bude od ledna díky tomu, že zastupitelé změny posvětili, zkrácena do smyčky Komárov, kde se bude přestupovat. Následující článek je příspěvkem k debatě a návrhem jiného řešení.

Analýza současného stavu

Stávající situace je z pohledu efektivnosti MHD v dané oblasti poněkud špatná. V úseku Úzká - Komárov jezdí tramvajové linky 9 a 12. Tyto dvě tramvajové linky jsou dále doplněny autobusovými linkami, konkrétně linkami 40, 48 a 63. Dále mezi zastávkami Úzká a Komárov jezdí i linka 49, ta však jezdí přes Faměrovo náměstí a zdánlivě by tedy nemusela být ovlivněna. Jak však za chvíli ukážu, i s ní se dá zajímavě pracovat.

Ačkoliv je jízdní doba autobusových i tramvajových linek mezi zastávkami Úzká - Komárov prakticky stejná, autobus má oproti tramvaji 2 nevýhody:

Zaprvé: autobus vyžaduje delší trasu. Ve směru z Komárova na Úzkou sice problém není, ale v opačném směru je trasa delší přibližně o 800 metrů. Tato delší trasa přes ulici Uhelná a Opuštěná poskytuje obsloužení dvou jiných zastávek než tramvaj, tj. Autobusové nádraží a Železniční. Obsluha těchto zastávek je ale vykoupena druhou nevýhodou: je tu problém s odbočením z ulice Dornych na Úzkou. Zejména v pracovní dny odpoledne je obtížné odbočit. Tento problém tramvaj nemá.

Dalšími linkami v řešené oblasti jsou linky 50 a 509. Linku 509 však vzhledem k tomu, že je linkou regionální, řešit nebudu.

Navržená změna ze strany města Brna

Včera (11.12.2012) schválená změna způsobí následující: linka 63 se změní na linku 59 a nově bude jezdit jen na zastávku Komárov, kde bude zajištěn přestup na linku 12. Toto opatření se samozřejmě nelíbí lidem z Chrlic a na dnešním jednání zastupitelstva byl vznesen i návrh, aby se v Komárově ukončila raději linka 40, která jezdí z Újezdu u Brna. Ostatní linky v oblasti Komárova ovlivněny nejsou.

Samozřejmě, další změnou bude změna organizace tramvajových linek, nově bude do Komárova jezdit jen linka č. 12.

Alternativní návrh dopravní koncepce v oblasti Komárova

Základní tezí mého návrhu je využití stávající tramvajové tratě z Hlavního nádraží do Komárova jako páteřní trasy, na které budou přípoje na zastávce Komárov. Ač je prostor na zastávce Komárov poměrně malý, chytrým způsobem se dá i tento problém nedostatku místa eliminovat. Postačí pouze provázání linek. Provázání dvou linek ostatně není novinkou, je uplatňováno na linkách 46 a 66, loni bylo uplatňováno při výluce Joštova - Komenského náměstí na linkách 38 a 39.

Linky 40 a 50

Vezmeme-li v úvahu, že linka 50 z Bystrce do Komárova má v pracovní dny interval následující: ráno ve špičce 10 minut, dopoledne 20 minut, v odpolední špičce 10 minut, večer 20 minut, pozdě večer potom 30 minut a o víkendu 20 minut, nabízí se její provázání s linkou 40, která má v úseku Hanácká - Úzká velmi podobný interval: ráno ve špičce 10 minut s dvěma vloženými spoji, dopoledne má sice interval poněkud nepravidelný - to je však dáno souběhem s linkou 48, odpoledne 10 minut, večer je interval opět poněkud nepravidelný, to je však dáno souběhem s linkou 48 a o víkendu je interval též zdánlivě nepravidelný, ale to je opět dáno souběhem s linkou 48, takže interval z Tuřan na Úzkou je 20 minut.

Tyto shodné intervaly nabízejí provázání linek na zastávce Komárov. Navíc obě linky jsou kloubové. Výhodou je také to, že projíždějí oblastmi, kde by nemělo docházet k velkým zpožděním. Linka 50 nově pojede po ulici Sokolova až na ulici Hněvkovského a před smyčkou tramvaje odbočí doleva na zastávku Komárov. Zde se autobus tzv. převlékne a ze zastávky Komárov odjede ulicemi Kšírova a Sokolova jako linka 40 do Tuřan, respektive na Tovární / do Újezdu do Brna.

Naopak by to bylo tak, že linka 40 pojede ulicí Hněvkovského, odbočí doleva ke smyčce Komárov (kde bude tím pádem zajištěn pohodlný přestup na tramvaj bez nutnosti využít podchod) a převlékne se na linku 50 a pojede ulicí Kšírovou.

A jak řešit problém nepravidelného intervalu linky 40 během dopoledne a o víkendu? Poměrně jednoduše: linka 40 by nově jezdila v pravidelném intervalu, tedy v úseku Hanácká - Komárov by plně nahradila linku 48. Linka 48 by nově jezdila po jiné trase, návrh této trasy je popsán dále v článku.

Na následujícím obrázku ukazuji řešení linek 40 a 50 graficky.

Řešení linek 40 a 50 v Komárově

Navržené řešení lze samozřejmě mírně modifikovat, tj. tak, že by linky 40 a 50 provázány nebyly. V takovém případě by linka č. 50 nemusela nutně mít okružní smyčku, ale jezdila by tak, jak jezdí dnes. Proč? S ohledem na to, že linka 50 jede z Bystrce do Komárova 40 minut a linka 40 v úseku Komárov - Újezd u Brna přibližně 25 minut, by mohla být námitka ze strany řidičů na příliš dlouhé jízdy. Důležité však je: linka 40 nesmí jezdit na Úzkou.

Linky 49 a 59

Je pravdou, že linka 59 zatím neexistuje, počítejme však, že bude mít stejný interval jako má dnes linka 63.

Takže: linka 49 má úseku Přízřenice - Úzká v ranní špičce interval 10 minut, dopoledne 20 minut, odpoledne interval 10 minut, večer pak 20 minut, respektive 30 minut. O víkendu je pak interval 20 minut. Linka 63 je na tom úplně stejně. Protože obě linky jsou obsluhovány krátkými autobusy, můžeme je opět provázat a výsledkem bude to, že linka 49 přijede přes Sokolovu a Hněvkovského na zastávku Komárov, kde se převlékne na linku 59 a bude pokračovat ulicemi Kšírova a Sokolova do Chrlic. Respektive, linka 59 přijede z Chrlic po Hněvkovského do Komárova a převlékne se na linku 49.

I toto řešení lze modifikovat, tj. tak, že by linky 49 a 59 nebyly provázány, ale důležité je: ani jedna z těchto linek nesmí jet na Úzkou. Graficky je řešení situace prakticky stejné jako u linek 40 a 50:

Řešení linek 40 a 50 v Komárově

Linka 48 a úsek Komárov - Faměrovo náměstí

Poslední linkou, kterou je třeba vyřešit, je linka 48. Jistě jste si všimli, že v předchozím návrhu řešení linek 49 a 59 úplně vypouštím zajíždění linky 49 přes Faměrovo náměstí. Navíc jsem naznačil, že v úseku Hanácká - Komárov ji navrhuji nahradit linkou 40.

V žádném případě to však neznamená, že by linka 48 měla přestat jezdit. Naopak, linka 48 bude dále jezdit a nadále nabídne obyvatelům vesnic Prace a Kobylnice komfortní spojení do centra města, ale ve velmi změněné trase.

Od zastávky Vítězná linka 48 pojede ulicí Hanáckou (zde bude zajištěn přestup na linku 40) směrem na Slatinu. Dále pojede přes zastávky Černovická terasa II, Černovická terasa I, Ericha Roučky, Vlastimila Pechy a Těžební na ulici Olomouckou. Po stejné trase jako dnes jezdí trolejbusové linky 31 a 33 pak dojede ze zastávky Olomoucká - u školy na hlavní nádraží.

Vznikne tak velmi zajímavé přímé spojení pro vesnice Prace a Kobylnice s Černovickou terasou.

Toto nové trasování navrhuji dále doplnit změnami v oblasti Slatina:

1. Linka č. 77 v provozu pouze v pracovní dny. Vybrané spoje nadále zajíždějí až do zastávky Evropská. Spoje dnes jezdící do zastávky Slatina, Slatinka z důvodu snížené poptávky v koncovém úseku navrhuji ukončit už na zastávce Slatina, závod. Nově, oproti dnešku, všechny spoje linky 77 budou zajištěny kloubovými autobusy, tím dojde ke zvýšení kapacity v úseku Úzká - Černovická terasa.

2. Linka č. 75 beze změny, vybrané spoje až do zastávky Slatina, nádraží.

3. Linka č. 76 nově o víkendu - vybrané spoje se závlekem přes zastávku Evropská. Pro cestující z / na letiště bez povinnosti připlácet za průjezd zónou 610.

Chybějící kapacita linky 49 v úseku Faměrovo náměstí - Úzká bude nahrazena posílením linky 47 z Úzké, která nově bude jezdit i o víkendu (vybrané spoje pojedou v pracovní dny až do Starých Černovic, o víkendu pojedou do této konečné všechny spoje).

Slabinou je úsek Komárov - Faměrovo náměstí, to by mohlo být řešeno prodloužením vybraných spojů linky 47 ze Starých Černovic do Komárova.

Otáčení by mohlo být realizováno dvěma způsoby:

a) Přímo na parkovišti při zastávce Mariánské náměstí.

b) Pokud to situace dovolí a budou na to volné kilometry, pak by mohly spoje linky 47 zajíždět až k zastávce Komárov, zde by lidé mohli pohodlně přestoupit na tramvaj či na autobus (linky 40, 49, 50 a 59). Autobus by se otáčel v ulicích Kšírova - Sokolova - Hněvkovského.

Varianta b) je pochopitelně preferována.

Ovšem, pokud by se ukázalo, že o linku 47 je v úseku Komárov - Faměrovo náměstí nízký zájem, lze uvažovat o prodloužení intervalu v pracovní dny i o víkendu.

Nové trasování linky 48

Řešení linek v oblasti Slatina

Tramvaje

Páteřní dopravou z Komárova by tedy nově byly tramvajová linka 12. Pro tyto účely by pochopitelně musela být tato tramvajová linka posílena, s tím se však po změnách počítá, takže by to neměl být problém. Pro případ, že by tramvaje nestačily, mohlo by se přistoupit k zavedení posilových spojů Komárov - Úzká - Hlavní nádraží - Nové sady. Také bude nutno vyřešit preferenci tramvají na křižovatkách. V úseku Konopná - Komárov navíc tramvaj jede po samostatné trati, takže odpadá riziko stání autobusů v kolonách a jejich zdržování.

Chybějící obsluha zastávky Železniční bude kompenzována zastávkou Svatopetská, zastávka Autobusové nádraží bude nadále existovat, ale nově se bude chodit na tramvajovou zastávku Zvonařka, což je srovnatelná vzdálenost.

Úprava zastávky v Komárově

Vzhledem k tomu, že stávající zastávka linek 49 a 50 v Komárově je poměrně krátká, bude nutné vyřešit její prodloužení, aby se do zastávky vlezly alespoň jeden kloubový autobus a jeden krátký autobus současně. Takovéto rozšíření je však dle mého názoru realizovatelné.

Další výhoda pro cestující

Zajímavou výhodou by mohlo být v případě aplikace mého návrhu i to, že tramvaj doveze cestující přímo na hlavní nádraží. Jasně, bude potřeba při cestě z Chrlic nebo Tuřan nově přestoupit v Komárově, ale: pokud vezmu v úvahu, že dnes je situace taková, že cestující přijede na Úzkou a aby se dostal dál po Brně jinam, tedy například na tramvaj číslo 1 směr Řečkovice, musí projít podchodem pod hlavním nádražím. Tato procházka jistě není příjemná ani v jednom směru, zejména pro maminky s kočárky či pro starší lidi.

Závěr

Tento návrh představuje celkové řešení veřejné dopravy v oblasti Komárova. Po vzoru jiných okrajových částí Brna (například Lesná, Královo Pole, Bystrc) je vytvořeno nové přestupní místo v Komárově. Využívá výhod tramvajové dopravy v podobě oddělené tratě v úseku Komárov - Konopná. Současně návrh počítá se zlepšením preference tramvajové dopravy. Do budoucna by v uzlu Komárov mohla být vybudována prodejna jízdních dokladů nebo jiné zázemí pro cestující a řidiče. Další novinkou je změna trasování linky 48, ta by nově jezdila z Tuřan přes Černovickou terasu na Hlavní nádraží a nabídla by tak srovnatelně rychlé spojení jako je dnes. Úspory po zavedení tohoto návrhu by mohly být dokonce tak vysoké, že by se to mohlo projevit pozitivně na jiných místech Brna, respektive na intervalu brněnské MHD. -mir-

Autor: Miroslav Hruška | středa 12.12.2012 21:52 | karma článku: 12,41 | přečteno: 1152x
  • Další články autora

Miroslav Hruška

Jedna jízdenka vládne všem

Jedna jízdenka vládne všem, jedna jim všem káže, jedna všechny přiveze, dopravce prováže. Ale jak ji získat?

10.3.2023 v 14:56 | Karma: 8,06 | Přečteno: 431x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Jak si zpřehlednit prohlížeč?

Taky máte potřebu mít v prohlížeči otevřeno mnoho stránek, přesněji v terminologii prohlížečů panelů (a ne jen vše mít v záložkách)? Já už teď tolik ne, dříve během studia na vysoké jsem tu tendenci měl.

26.10.2020 v 9:06 | Karma: 10,99 | Přečteno: 810x | Diskuse| Věda

Miroslav Hruška

Ze života Jana Marka - pohled člověka se zdravotním postižením na situaci nejen v dopravě

Každý běžný den cestuje veřejnou dopravou mnoho lidí, včetně těch se zdravotním postižením. Každý z nich vnímá při cestování různé problémy, které nám nemusí být zcela zřejmé. O nich jsem v polovině února hovořil s Janem Markem.

22.3.2020 v 20:03 | Karma: 7,64 | Přečteno: 562x | Diskuse| Společnost

Miroslav Hruška

Sáňkování ve švýcarském stylu

Tahle zima radovánkám na sněhu příliš nepřeje. I když v noci z 11. na 12. února přes noc napadl sníh a Brno se pokrylo aspoň na chvíli do zimního kabátku, bylo to málo. Zvu Vás na sáňkářský výlet do Švýcarska (a na závěr na pivo).

25.2.2020 v 7:46 | Karma: 9,57 | Přečteno: 459x | Diskuse| Cestování

Miroslav Hruška

Nočním vlakem napříč Polskem - aktualizovaný průvodce pro rok 2020

V lednu 2019 jsem na svém blogu poprvé publikoval podrobného průvodce cestováním nočními vlaky v Polsku. Jako každý rok však dochází k úpravám, proto v následujícím článku zhodnotím aktuální situaci.

3.2.2020 v 12:04 | Karma: 16,52 | Přečteno: 1335x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP

1. května 2024  15:38

V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...

Na jednání o míru nepřijdeme, vzkázali Rusové. Švýcaři je ani nezvali

2. května 2024  22:11

Švýcarsko iniciuje vlastní mírovou konferenci o Ukrajině. S pozváním Ruska na setkání, které se má...

Pavel zkritizoval všechny. Nefér jsou Babišova slova i kampaň SPOLU, míní

2. května 2024  21:36,  aktualizováno  21:50

Kampaň, která dělá z hnutí ANO zastánce ruských zájmů, je podle prezidenta Petra Pavla stejně nefér...

O menopauze musíme mluvit, burácela herečka Halle Berry před Kapitolem

2. května 2024  21:41

Slavná herečka Halle Berry se zapojila do americké politiky, když podpořila senátorky snažící se o...

Sluší se, aby zaměstnanec věděl, proč je propouštěn, řekl Juchelka

2. května 2024  5:42,  aktualizováno  20:58

Poslanci se přeli o změnu zákoníku práce. Opozici se ho nepodařilo vrátit vládě k přepracování....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 326
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1971x
Věnuji se esperantu, železnici a veřejné dopravě. V lednu 2016 jsem úspěšně ukončil magisterský obor na Fakultě regionálního rozvoje a mezinárodních studií Mendelovy univerzity. Rád cestuji, zejména do Polska, kde jsem navštívil např. Varšavu, Malbork a Osvětim. Můžete také navštívit můj miniblog na Twitteru Příležitostně píšu články na server ŽelPage, přehled článků zde. Aktuálně pracuji pro České dráhy. Pravidelně taktéž přispívám na esperantskou Wikipedii. Od září 2014 jsem členem základního článku Hnutí Brontosaurus Zeměchvály, od ledna 2016 pak radním tohoto článku. Od července 2017 do října 2018 jsem spravoval stránku Esperanto.cz na Facebooku. V květnu 2020 jsem spustil novou stránku o Lesnickém Slavínu, oblasti nedaleko Brna. Tento web dnes nabízí tipy na výlety, fotografie a cesty pro každého. Přeložen je i do esperanta. Moje vizitka: http://about.me/miroslavhruska.