Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Výsledky malého internetového průzkumu o využívání služeb RegioJetu

V roce 2010 jsem se vůbec poprvé zúčastnil Konference o užití esperanta ve vědě a technice ve slovenském městečku Modra-Harmónia. Pro účast na této akci jsem se tehdy rozhodl téměř ze dne na den, proto jsem tehdy ani neměl na této akci přednášku. Avšak letos, kdy se akce konala opět po 2 letech, mi bylo jasné, že tentokrát bych mohl i nějak přispět do programu. Ačkoliv tématem bylo "Moderní vzdělávací metody a technologie", prvním mým námětem na příspěvek do programu byla přednáška s názvem "Aktuálně o železniční konkurenci v ČR". Abych však přeci jen přispěl na tuto akci i přednáškou o něčem souvisejícím se vzděláváním (přednášky o jiných tématech jsou možné, ale přednost pochopitelně mají ty přednášky týkající se hlavního tématu), rozhodl jsem se časem i pro přednášku o službě Duolingo. Nechme teď stranou tu přednášku o Duolingo, o této službě bude řeč v některém dalším článku a podívejme se na to, proč se tento článek jmenuje "Výsledky malého internetového průzkumu o využívání služeb RegioJetu". Jak jste asi vytušili, součástí mé přednášky bylo i stručné představení výsledku průzkumu mezi cestujícími.

Dotazník jsem si vytvořil pomocí služby Survio, která nabízí bezplatně celkem 100 vyplněných dotazníků. Dotazník byl určen cestujícím, kteří již někdy vlaky společnosti RegioJet jeli a mají tedy zkušenosti se službami ve žlutých vlacích. Odkazoval jsem na něj na diskusním serveru K-report a také na FB-profilu RegioJetu.

Celkem měl tento dotazník 11 otázek. Výsledky těchto otázek si nyní představíme.

První otázka se týkala toho, jak často jezdí dotazování vlaky společnosti RegioJet.

Nejvíce dotazovaných (24 %) odpovědělo, že nepravidelně, tj. někdy častěji, někdy vůbec. 21 % dotazovaných odpovědělo, že zatím jen jednou. Jen 12 % dotazovaných uvedlo, že dvakrát do týdne. Ostatní možnosti, včetně varianty "jezdím téměř každý den", respektive "každý den" zvolilo jen zanedbatelné procento dotazovaných. Je samozřejmě diskutabilní, zda by se odpovědi lišily při větším počtu dotazovaných, nicméně z odpovědí je patrné, že vlaky RegioJet nejsou využívány lidmi každý den na dojíždění.

Druhá otázka se zabývala důvody, proč se rozhodli cestující jet právě vlaky RegioJet. Otázka byla koncipována tak, že bylo možné vybrat více odpovědí.

Nejvíce lidí, a to celkem 62 lidí ze 100, odpovědělo, že důvodem je to, že ve vlacích RegioJet je vyšší servis než u Českých drah (bezdrátový internet, levné občerstvení). Druhým nejčastějším důvodem bylo to, že ve vlaku mají cestující garanci toho, že si sednou a nebudou stát v uličce. Jako třetí nejčastější důvod zmínili respondenti to, že si mohou jízdenku velmi snadno zarezervovat a podle potřeby ji okamžitě bezplatně stornovat a dostat své peníze zpět. Hodně lidí také odpovědělo, že jednoduše chtěli vyzkoušet služby tohoto nového dopravce.

U této otázky jsem navíc nechal možnost napsat jiný důvod, zde jeden dotazovaný napsal, že ve vlacích RegioJet je čisto, není tam smrad a nepříjemný průvodčí jako u Českých drah. Úsměvně pak působí důvod "protože mě rajcuje žlutá barva" :)

Třetí otázka byla ohledně využívání občerstvení ve vlacích RegioJet. 66 % dotazovaných uvedlo, že "Ano, pravidelně. Pokaždé si něco objednám k jídlu". 20 % cestujících pak využívá občerstvení jen občas, zbytek dotazovaných uvedl, že zcela vyjímečně, respektive nikdy. 6 % dotazovaných uvedlo, že občerstvení zkusili, ale nebyli spokojeni. RegioJet tedy evidentně naučil lidi nebrat si do vlaků vlastní jídlo, ušetřit si čas s chystáním jídla na cestu a ušetřit peníze za nákup jídla na nádraží.

U čtvrté otázky jsem zjišťoval, které místo si cestující nejčastěji vybírají. Je celkem známo, že RegioJet nabízí luxusní kupé pro 4 lidi, za které by si cestující v Rakousku připlatil k jízdence první třídy ještě 15 €. A nejspíš díky tomu, že toto kupé je opravdu prostorné a nabízí opravdu hodně místa a velké stolečky na notebooky, platí, že tato kupé jsou opravdu populární a bývají tedy zabrána dříve než ostatní místa. Potvrdilo se to i v dotazníku? Ano, nejvíce lidí, celkem 49 %, uvedlo, že se snaží zarezervovat si místo právě v těchto kupé :) 25 % dotazovaných pak uvedlo, že volí velkoprostorový oddíl bývalé první třídy, které jsou ve srovnání s kupé bývalé první třídy vybavena stolky.

Pátá otázka byla "Jezdíte také někdy žlutými autobusy?"

50 % lidí odpovědělo, že ne, 41 % dotazovaných uvedlo, že ano, neboť jezdí i na jiných trasách. 9 % lidí uvedlo, že ano, ale hlavně v případě trasy Praha - Zlín, u které RegioJet nabízí přestup z vlaku do autobusu a naopak.

U šesté otázky mne zajímalo, zda si cestující všimli, že po nástupu RegioJetu se změnila úroveň poskytovaného servisu u Českých drah.

23 % lidí uvedlo, že si změn nevšimlo, 40 % lidí odpovědělo, že ano, služby Českých drah zkusili a změna k lepšímu je vidět. Bohužel pro České dráhy, 34 % lidí uvedlo, že změn si všimli, ale už si zvykli na cestování vlaky RegioJet a nechtějí měnit dopravce. Když vezmeme v úvahu. že 23 % lidí si změn nevšimlo, je patrné, že u více než 50 % lidí České dráhy prostě neuspěli - nabídka služeb a servisu Českých drah je zřejmě špatně prezentovaná, ač třeba nabídka v podobě ČD Menu na pražském hlavním nádraží představuje cenově dostupný oběd (cena 74 Kč za svíčkovou a malé pivo je opravdu zajímavá!).

Sedmá otázka pro změnu zkoumala to, jak umí RegioJet představit cestujícím bonusy a slevy u partnerů po předložení jízdenky. Bonusy jsou prezentovány v časopise Žlutý, který mají cestující ve vlaku spolu s novinami a nápojem také zdarma. Ovšem zdá se, že málokdo si rubriky "Slevy mají žlutou" vůbec všimne. A pokud ano, zřejmě slevy nejsou příliš zajímavé. 77 % dotazovaných uvedlo, že bonusů zatím nikdy nevyužilo.

Zlepšovat se dá vždy, proto jsem se v případě osmé otázky zabýval, co by se mohlo ve vlacích RegioJet zlepšit. U této otázky jsem dal možnost výběru z více odpovědí, nejvíce lidí se shodlo, že by uvítali delší a kapacitnější vlaky, aby si nemuseli objednávat jízdenky několik dní i týdnů dopředu. Druhým nejčastějším námětem na zlepšení byl požadavek garance místa - tedy pokud si cestující objedná místo v kupé pro 4 osoby, nemělo by se stávat to, že ve skutečnosti bude sedět v kupé pro 6 osob. Je pravdou, že RegioJet nerozlišuje mezi typy kupé, přesto to asi naštve, ono to kupé pro 4 lidi je opravdu luxusní :) Třetím nejčastěji zmíněným problémem bylo to, že si cestující občas chce objednat nějaké jídlo z jídelníčku a místo jídla dostane odpověď "Je mi líto, ale to už nemáme". Čtvrtým námětem ke zlepšení je pak požadavek na vyšší rychlost a kvalitu internetového pokrytí.

Dalšími připomínkami na zlepšení bylo (v pořadí dle počtu odpovědí): Stabilnější klimatizace a vytápění, bohatší jídelníček, nové komfortnější vozy, možnost zapůjčení tabletu na surfování na internetu či poslech hudby, více spojů na Slovensko, vozy první třídy s nutností příplatku a samozřejmě vyšším komfortem, přeprava velkých psů, vystupování některých stevardů a jejich jednání s klienty, větší nabídka časopisů zdarma a nějaké hry a speciální oddíl pro děti.

Pamatoval jsem také na možnost "Jiné": možnost zapůjčení lehké přikrývky pro případ, že je člověku ve vlaku zima, tichý oddíl, uznávání jízdenek mezi dopravci, cyklovozy, aplikace pro objednávání jízdenek přes mobilní telefon, kamera v lokomotivě, vyšší cestovní rychlost a nové spolehlivější lokomotivy, aby vlak zastavoval v Chocni, samostatný jídelní vůz a v něm možnost dát si hlavní vchod, více míst ve velkoprostorových vozech, pravdomluvný management a teplé jídlo. Opravdu zajímavý návrh byl ovšem tento: "sedačky by měly být ze žluté kůže, k jídlu by se měly servírovat žluté hrušky a stewardky by měly mít žlutý kostým ala Včelka Mája".

Devátá otázka souvisela s příchodem nového hráče na trase Praha - Ostrava,tedy dopravce Leo Express. Z výsledků je patrné ochota cestujících zkusit nové služby a porovnat kvalitu (46 %), ale také loajalita ke žlutým vlakům - 21 % dotazovaných uvedlo, že služby nového dopravce asi vyzkouší, ale asi zůstanou u vlaků RegioJet. A 16 % dotazovaných uvedlo, že budou nadále cestovat vlaky RegioJet. Pouze 17 % dotazovaných uvedlo, že budou cestovat podle toho, který dopravce nabídne zrovna nižší cenu. Leo Express totiž na rozdíl od Českých drah a RegioJetu zavádí opravdu letecký tarif, vedle kterého jsou nabídky ČD v podobě SporoTiketů (tři různé ceny a poté už jen obyčejné / zákaznické jízdné) i a dvou tipů jízdného u RegioJetu (akční internetové jízdné a jízdné s kreditovou jízdenkou) ještě "málo dynamické". A právě to, že Leo Express by mohl nabídnout pro cesty objednané zavčas na dobu s menším zájmem cestujících nižší cenu, může značně zamíchat kartami při rozhodování cestujících. Navíc by v takovém případě mohl volit cestující nejen podle toho, že Leo Express je levnější, ale je také oproti RegioJetu rychlejší. Tento problém ovšem asi budou řešit (či již řeší) České dráhy, které ze svého Pendolina dělají stále jakýsi klopící zázrak a nadvlak, kterým dle mého názoru hrozí, že někteří cestující nově raději pojedou "černou tramvají".

Desátá otázka řešila reakci cestujícího na již obsazený vlak. Zde mají České dráhy zatím výhodu - 54 % dotazovaných uvedlo, že v takovém případě jedou s ČD. To by se však mohlo časem změnit a České dráhy by měli vymyslet, jak zareagovat na to, že RegioJet bude mít časem delší soupravy a tedy větší kapacitu a více lidí si tedy bude moci užít servisu ve žlutých vlacích. A to jsem zapomněl zmínit to, že alternativou bude i Leo Express, takže je tu další riziko pro ČD. 32 % dotazovaných řeší situaci tak, že si vybere jiný volný spoj a 14 % cestujících počítá s tím, že se za pár hodin přidá další vůz, takže počkají.

Poslední, jedenáctá otázka, se týkala zastavování RegioJetu v Ústí nad Orlicí. Aby mohl RegioJet nabídnout od prosince rychlejší spojení, rozhodl se zrušit zastavování svých vlaků v Ústí nad Orlicí. Motivací však kromě rychlosti může být i počet cestujících, kteří tuto zastávku využívají. Když jsem totiž služeb žlutého vlaku využil loni v listopadu poprvé, nastupoval jsem v Ústí nad Orlicí jen s několika lidmi. Ani o rok později, kdy jsem se rozhodl pro cestu RegioJetem opět, nebyla situace o moc lepší. Nicméně, 60 % dotazovaným je tato změna lhostejná, 16 % tuto změnu vnímá pozitivně, protože se tím zrychlí spojení. Naopak 16 % dotazovaných uvedlo, že ač tuto zastávku nevyužívají, je to špatná změna, RegioJet by měl mít co největší oblužnost. Pouze 8 % dotazovaných zrušení zastávky v Ústí nad Orlicí vadí, neboť zastávku využívali.

A jaký je Váš názor na nabízené služby RegioJetu? Zlepšila se kvalita služeb Českých drah od doby, co vyjela na trať Praha - Ostrava "žlutá armáda"? A jak vnímáte příchod nového dopravce, tedy Leo Expressu, Vy? A co by se mělo podle Vás ve žlutých vlacích zlepšit? Vyjádřete se v diskusi, čekám na Vaše komentáře. -mir-

Autor: Miroslav Hruška | úterý 20.11.2012 23:15 | karma článku: 9,79 | přečteno: 1211x
  • Další články autora

Miroslav Hruška

Jedna jízdenka vládne všem

Jedna jízdenka vládne všem, jedna jim všem káže, jedna všechny přiveze, dopravce prováže. Ale jak ji získat?

10.3.2023 v 14:56 | Karma: 8,06 | Přečteno: 431x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Jak si zpřehlednit prohlížeč?

Taky máte potřebu mít v prohlížeči otevřeno mnoho stránek, přesněji v terminologii prohlížečů panelů (a ne jen vše mít v záložkách)? Já už teď tolik ne, dříve během studia na vysoké jsem tu tendenci měl.

26.10.2020 v 9:06 | Karma: 10,99 | Přečteno: 810x | Diskuse| Věda

Miroslav Hruška

Ze života Jana Marka - pohled člověka se zdravotním postižením na situaci nejen v dopravě

Každý běžný den cestuje veřejnou dopravou mnoho lidí, včetně těch se zdravotním postižením. Každý z nich vnímá při cestování různé problémy, které nám nemusí být zcela zřejmé. O nich jsem v polovině února hovořil s Janem Markem.

22.3.2020 v 20:03 | Karma: 7,64 | Přečteno: 562x | Diskuse| Společnost

Miroslav Hruška

Sáňkování ve švýcarském stylu

Tahle zima radovánkám na sněhu příliš nepřeje. I když v noci z 11. na 12. února přes noc napadl sníh a Brno se pokrylo aspoň na chvíli do zimního kabátku, bylo to málo. Zvu Vás na sáňkářský výlet do Švýcarska (a na závěr na pivo).

25.2.2020 v 7:46 | Karma: 9,57 | Přečteno: 459x | Diskuse| Cestování

Miroslav Hruška

Nočním vlakem napříč Polskem - aktualizovaný průvodce pro rok 2020

V lednu 2019 jsem na svém blogu poprvé publikoval podrobného průvodce cestováním nočními vlaky v Polsku. Jako každý rok však dochází k úpravám, proto v následujícím článku zhodnotím aktuální situaci.

3.2.2020 v 12:04 | Karma: 16,52 | Přečteno: 1335x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Auto vjelo na chodník a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  18:53

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Poslanci zvýšili ochranu zemědělské půdy i omezení jejího prodeje cizincům

3. května 2024  5:16,  aktualizováno  11:40

Přímý přenos Vyšší ochranu nejkvalitnější zemědělské půdy schválila Sněmovna. Nemají na ní do budoucna vznikat...

Zdravotnictví čeká kolaps, věští analýza. Chybí 3000 lůžek, péče se nadužívá

3. května 2024  11:36

V českém zdravotnictví hrozí bez přijetí potřebných opatření vyčerpání zdrojů. Systém není podle...

Evropa otevřela dveře džihádistům, Londýn a Paříž nepoznáte, hlásá Trump

3. května 2024  11:34

Donald Trump krátce po potlačení propalestinských protestů na několika amerických univerzitách...

Obří požár haly se škodou 1,8 miliardy založil člověk, technickou závadu vyloučili

3. května 2024  11:15

Příčinou rozsáhlého požáru průmyslové haly v Žebráku na Berounsku, který loni v létě podle policie...

  • Počet článků 326
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1971x
Věnuji se esperantu, železnici a veřejné dopravě. V lednu 2016 jsem úspěšně ukončil magisterský obor na Fakultě regionálního rozvoje a mezinárodních studií Mendelovy univerzity. Rád cestuji, zejména do Polska, kde jsem navštívil např. Varšavu, Malbork a Osvětim. Můžete také navštívit můj miniblog na Twitteru Příležitostně píšu články na server ŽelPage, přehled článků zde. Aktuálně pracuji pro České dráhy. Pravidelně taktéž přispívám na esperantskou Wikipedii. Od září 2014 jsem členem základního článku Hnutí Brontosaurus Zeměchvály, od ledna 2016 pak radním tohoto článku. Od července 2017 do října 2018 jsem spravoval stránku Esperanto.cz na Facebooku. V květnu 2020 jsem spustil novou stránku o Lesnickém Slavínu, oblasti nedaleko Brna. Tento web dnes nabízí tipy na výlety, fotografie a cesty pro každého. Přeložen je i do esperanta. Moje vizitka: http://about.me/miroslavhruska.