Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Toto je důvod, proč vás nezaměstnám

Mohl bych zaměstnat 12 lidí s čistým platem 760 €, no neudělám to. Řeknu vám proč. Mohli byste dělat pro mou firmu poskytující služby v pěkné kanceláři. Není to žádný telemarketing, ani žádný podvod. Mohli byste dělat seriózní práci, která vyžaduje vysoké dovednosti, 8 hodinovou pracovní dobu, jen v pracovní dny. Zaměstnal bych vás legálně, zaplatil bych daně a sociálku. Mohl bych takto zaměstnat tucet lidí, ale neudělám to. Proč, to vám teď vysvětlím.

Nezaměstnám ženu

Důvod je velmi jednoduchý: ženy rodí děti. Stát mi zakazuje ptát se ženy, zda skutečně chce rodit dítě. Nakonec pokud bych to právo i měl a ona by řekla, že ne, vždy by mohla svůj názor kdykoliv změnit.
Nechápejte mě špatně, nemám nic proti ženám, které rodí děti. Je to cesta, kterou jsem i já přišel na svět a také moje dítě. Nezaměstnal bych ženu, protože když otěhotní, jde na 3 roky na mateřskou, během níž mi stát zakazuje ji propustit. Pokud by to byly dvě děti, ta doba by se prodloužila až na 6 let.
Samozřejmě, práci musí někdo udělat, takže bych musel zaměstnat nějakou náhradu, během jejích dlouhých let "dovolené". No nejen to, že bych ji nemohl propustit během doby, kterou by byla mimo, ale také bych ji nemohl propustit ani po tom, jak by se vrátila. Takže bych musel propustit toho, kdo ty celé roky za ni na jejím místě pracoval. Jakmile se žena vrátí z mateřské do práce, stát mě nutí jí dát přinejmenším mzdu, jakou pobíral ten, kdo pracoval na jejím místě během její nepřítomnosti, a také dát jí plnou dovolenou, jako kdyby byla během celé té doby v práci. Když by tedy přišla zpět, měla by nárok až na 2-4 měsíce plně vrácené dovolené.

Nezaměstnám lidi nad 50

Ne že bych měl problém s nejzkušenějšími profesionály. Nezaměstnal bych je z toho důvodu, že jakmile se dostanou do státem "chráněného věku", byl bych kvůli nim doslova uvězněn, což je srovnatelné jako s ženami na mateřské.
Nemůžete propustit člověka v "chráněném věku", takže bych byl nucen mu platit mzdu, i kdyby nepracoval, tak jak by měl, resp. musel bych mu platit alespoň mzdu v nějakém přijatém standardu. Pokud by nedělal svou práci dobře, musel bych zaměstnat dalšího člověka, který by tu práci za něj udělal, nebo napravil. Nemám problém s tím, že jsou v chráněném věku, ale s těmito podmínkami je určitě nezaměstná.

Zaměstnám jen muži co mají 25 až 50 let

Ale i to je pro mě riskantní, protože těch stát rovněž nedovoluje jen tak propustit z jakéhokoli důvodu (např. pokud nemám dost financí, nebo se mi nelíbí jejich práce). Je vysoké riziko, že půjdou na soud a je vysoká šance, že vyhrají. No toto riziko jsem ochoten podstoupit.

Stáli byste mě 1572 €.

185238306165
227306393173
322458589183
408612786193
479765982205
5709171178207
76012231572207
95015291965207

Toto jsou aktuální 2011 údaje z platové kalkulačky na stránce www.nettober.com. Jak vidíte, váš plat 760 € by stál moji firmu až 1572 €. Toto dvojí navýšení nákladů na vaše místo by mohlo být nižší jedině v případě, že bych vám dal nižší mzdu. No myslím si, že vám nemohu dát méně než 760 €, protože pak byste nemohli už vést důstojný život. Byli byste deprimovaní, zničili byste si svůj život, tím i mou firmu i mě. Takže určitě nechci někomu dát nižší plat.

Takový bordel je ale jen v Maďarsku:

Tento graf je ze studie Deloitte. Jak můžete vidět, lidé platí státu skoro polovinu (v Maďarsku více než polovinu), z toho co vydělají. Je smutné, že zaplatím více než 1500 €, z čehož vy dostanete polovinu a přitom nedostanete o nic lepší zdravotní péči jako někdo, kdo pobírá minimální mzdu.
Rovněž musím počítat is tím, že lidé nad 35 let mají nárok ze zákona na 25 dní dovolené. To znamená 1 měsíc v roce méně v pracovních dnech. Pokud bych tedy potřeboval 12 plně pracujících lidí, musel bych zaměstnat 13, abych pokrýt práci za jednoho, který bude na dovolené.

Navzdory tomuto všemu bych vás zaměstnal
Já jsem milosrdný podnikatel. Prodal bych svůj apartmán a přestěhoval bych se do nájemného bytu. Doufal bych, že těch 90,000 €, které bych prodejem získal, by mi stačilo. Odvážné bych tedy tyto peníze investoval do podnikání a pokud bych neuspěl (což je při začátcích docela možné), nerozplakal bych se jako malé dítě.
Moje firma by nabízela excelentní služby, které není možné zajistit bez kvalitních pracovních podmínek. Zaměstnal bych 13 lidí. Potřeboval bych tedy 12 lidí, plus jednoho jako náhradu za toho, kdo by byl na dovolené. 14 lidí včetně mě by pracovalo v 158 metrů čtverečních velké, pěkně zařízené komfortní kanceláři. To by mě stálo 10 € / metr čtvereční / měsíc nájmu a 3,5 € / metr čtvereční / měsíc inkaso, což je celkem 2,133 € / měsíc.

To by byly moje měsíční náklady:
Kancelář: 2,133 €
Platy: 13 × 1572 € = 20,436 €
Ostatní náklady (účto, marketing ...): 3,058 €
Celkem: 25,627 €

Celkem dost na měsíční výdaje, ne? Toto jsou celkové náklady, které bych musel platit každý měsíc, bez ohledu na můj příjem. To znamená, že na to, abych pokryl své náklady, musel bych nastavit své ceny k odrobenému času na 25,627 € / 1000 = 25 € / hod. No určitě bych musel jít výše, abych měl i nějaký zisk na další rozvoj firmy.
Nejsem žádný chamtivec a trh je velmi tvrdý, nastavil bych si na tyto ceny 20% zisk. To by zdvihlo cenu na 30 € / hodinu. To znamená 30 € + DPH celkem 37,5 € za služby pro koncového spotřebitele.
Z těchto 37 € by šlo tedy 7 € rovnou státu a 30 € pro mou firmu. Jsem optimista. Můj marketing by byl perfektní a fungoval by výborně, podařilo by se nám prodat 1000 hodin služeb měsíčně. Byznys by šel, byl bych nadmíru spokojený se svými zaměstnanci, všichni by pracovali dokonale bez chybiček.
To by mi přineslo 1000 x 30 € = 30,000 € příjmů.

4,373 € by byl můj zisk. Mohl bych zaplatit sobě hrubou mzdu 2,446 €, to by stálo moji firmu 3,144 €. Z tohoto 1,521 by byl můj čistý výdělek, tedy skoro dvojnásobek toho co vydělají moji zaměstnanci a firmě by zůstal zisk 948 € před zdaněním. Z tohoto bych zaplatil 95 € firemní daň a daň z místních firem, což je 2% z příjmů firmy, což je 587 €. Na konci by zůstalo mé firmě 266 €, to je částka kterou by měsíčně rostla moje firma.
Takže já bych vydělal 1,521 € měsíčně, ale nezapomínejme že jsem prodal můj 90,000 € apartmán a investoval jsem ty peníze do firmy. Takže bych si musel pronajmout byt za nejméně 300 €, jinak bych se stal bezdomovcem. Žil bych skromný život, nemine bych hodně, moje žena by vydělala také nějaké peníze, také bych neměl ani čas utrácet ty peníze, protože ne jako zaměstnanci, já bych pracoval 12 hodin denně i víkendech.
Takto bych mohl ušetřit měsíčně 900 €, takže moje 90,000 € investice do firmy by se vrátila za 100 měsíců. Potřeboval bych tedy 9 let na to, aby se mi navrátila investice do firmy, tak abych si mohl zpět koupit apartmán. Pak bych už nemusel žít tak skromně, mohl bych začít i více utrácet.
Za těchto podmínek - doufám, že je to pochopitelné - necítím se být ničím motivován do toho, abych prodal můj apartmán a investoval peníze do nové firmy. No hlavně kvůli těmto čtyřem důvodem to určitě neudělám:

  • Konkurence prodává stejnou službu, ale nelegální, účtující si 9 € / hodinu. Jednoduše dají do kapsy peníze, bez jakéhokoliv dokladu, které rovněž neobsahují ani DPH. Nenesou tak žádnou odpovědnost, nejsou žádné záruky, oficiálně vlastně ani nic nedělají, neexistuje ani žádný oficiální záznam o jejich existenci. Nemusí si pronajmout kancelář nebo zaměstnat účetního. Pokud toto dělají 5 hodin denně, mohou snadno vydělat 1000 € měsíčně. Mohou směle ukázat prostředníček mé nabídce 760 € platu, kde by navíc byli nuceni dělat práci na úrovni a chodit do práce na čas a být v ní 8 hodin a také by nemohli podvést zákazníky, jinak by přišli o práci.


  • Konkurence by mi dělala antikampaň. Označovali by mě za chamtivého kapitalisty, který si účtuje 37 € za práci, kterou oni dělají za 9 €. Byl bych vykreslen jako nepřítel milých lidí, zatímco ostatní by dělali "poctivou" práci za zlomek mé nabízené ceny.
  • Musel bych počítat s tím, že mnoho mých zaměstnanců by přišlo ke mně jen kvůli tomu, aby mi ukradli know how nebo mých klientů. Vylákali by je tím, že by jim naslibovali stejné služby za zlomek mé nabízené ceny. Po tom, jak by získali na svou stranu dostatek mých klientů, pokoušeli by se udělat co nejvíce škody ve firmě, nebo nepracovat, abych je byl nucen propustit. Pak by šli na soud, s tím že jsem je propustil nelegální a samozřejmě by vyhráli soud. Prozatím by vesele pracovali pro mé bývalé klienty, kteří mě stáli obrovské peníze, abych je získal. A také by se urazili. Všude by mě pomlouvali, jak jsem je neprávem propustil a že moje firma nabízí špatné služby za vysoké ceny.
  • Stěžování na toto by mi vůbec nepomohlo, nikoho by to nezajímalo.

Takže toto je důvod, proč nezaměstnám lidi. A myslím že i mnoho jiných podnikatelů podobných mně přemýšlí stejně a tudíž rovněž nezaměstnají lidí pro tytéž důvody. A to je důvod, proč čím dál tím více lidí je bez práce, kupují si méně a méně věcí, takže platí méně a méně DPH. A proto máme čím dál tím méně solidních firem, které zaměstnávají čím dál tím méně a méně lidí, kteří platí méně daní, takže je méně peněz na státní sociální programy a proto bude mít sociální podpora brzy úroveň jako v koncentračních táborech.

Zaměstnal bych někoho, jedině:

  • Pokud bych ho mohl propustit tehdy, kdy bych chtěl.
  • Pokud by šla DPH na nižší úroveň.
  • Pokud by stát bral z mého příjmu max. 30%.
  • Pokud by vyšší příjem nebyl exponenciálně trestán.
  • Pokud by stát trestal korupci namísto solidních firem.

Dokud setyto věcinezmění,určitěnikohonezaměstnám.Dokudstátbude taktopodporovatkorupciačernouprácive všech oblastech,nezačnus vlastnífirmouanikohonezaměstnám.Tento článek je překlad ze slovenského překladu článku “Tőlem ezért nem kapsz munkát“ od Jakuba Andora.Komentář na závěr: jelikož jde jen o překlad článku, NENÍ potřeba zvyšovat karmu článku. Spíše mne zajímá Váš názor k obsahu článku. Pravda, jde sice o popis situace v Maďarsku, ale je u nás v České republice lépe?

Autor: Miroslav Hruška | úterý 17.1.2012 14:26 | karma článku: 24,74 | přečteno: 4204x
  • Další články autora

Miroslav Hruška

Jedna jízdenka vládne všem

Jedna jízdenka vládne všem, jedna jim všem káže, jedna všechny přiveze, dopravce prováže. Ale jak ji získat?

10.3.2023 v 14:56 | Karma: 8,06 | Přečteno: 430x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Jak si zpřehlednit prohlížeč?

Taky máte potřebu mít v prohlížeči otevřeno mnoho stránek, přesněji v terminologii prohlížečů panelů (a ne jen vše mít v záložkách)? Já už teď tolik ne, dříve během studia na vysoké jsem tu tendenci měl.

26.10.2020 v 9:06 | Karma: 10,99 | Přečteno: 810x | Diskuse| Věda

Miroslav Hruška

Ze života Jana Marka - pohled člověka se zdravotním postižením na situaci nejen v dopravě

Každý běžný den cestuje veřejnou dopravou mnoho lidí, včetně těch se zdravotním postižením. Každý z nich vnímá při cestování různé problémy, které nám nemusí být zcela zřejmé. O nich jsem v polovině února hovořil s Janem Markem.

22.3.2020 v 20:03 | Karma: 7,64 | Přečteno: 562x | Diskuse| Společnost

Miroslav Hruška

Sáňkování ve švýcarském stylu

Tahle zima radovánkám na sněhu příliš nepřeje. I když v noci z 11. na 12. února přes noc napadl sníh a Brno se pokrylo aspoň na chvíli do zimního kabátku, bylo to málo. Zvu Vás na sáňkářský výlet do Švýcarska (a na závěr na pivo).

25.2.2020 v 7:46 | Karma: 9,57 | Přečteno: 459x | Diskuse| Cestování

Miroslav Hruška

Nočním vlakem napříč Polskem - aktualizovaný průvodce pro rok 2020

V lednu 2019 jsem na svém blogu poprvé publikoval podrobného průvodce cestováním nočními vlaky v Polsku. Jako každý rok však dochází k úpravám, proto v následujícím článku zhodnotím aktuální situaci.

3.2.2020 v 12:04 | Karma: 16,52 | Přečteno: 1335x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Koalici rozdělují výše daňové slevy na poplatníka i výpověď bez udání důvodu

23. dubna 2024  14:33,  aktualizováno  17:40

Rozpory ve vládní koalici u zásadních věcí přibývají s blížícími se volbami, ale i kvůli tomu, že...

Británie uvede zbrojní průmysl do válečného režimu, oznámil premiér

23. dubna 2024  16:56,  aktualizováno  17:29

Britská vláda uvede zbrojní průmysl do válečného režimu, uvedl v úterý britský premiér Rishi Sunak...

Herečky ze Zlaté labutě vydražily rekvizity ze seriálu pro děti z dětských domovů

23. dubna 2024

Seriál Zlatá labuť se blíží do finále, a proto TV Nova uspořádala v sobotu charitativní akci v Art...

Hrozí nový Černobyl. Centrum Střední Asie mohou zamořit radioaktivní kaly

23. dubna 2024  16:52

Nestabilní odkaliště vzniklá v Kyrgyzstánu po těžbě uranové rudy v dobách Sovětského svazu hrozí...

  • Počet článků 326
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1971x
Věnuji se esperantu, železnici a veřejné dopravě. V lednu 2016 jsem úspěšně ukončil magisterský obor na Fakultě regionálního rozvoje a mezinárodních studií Mendelovy univerzity. Rád cestuji, zejména do Polska, kde jsem navštívil např. Varšavu, Malbork a Osvětim. Můžete také navštívit můj miniblog na Twitteru Příležitostně píšu články na server ŽelPage, přehled článků zde. Aktuálně pracuji pro České dráhy. Pravidelně taktéž přispívám na esperantskou Wikipedii. Od září 2014 jsem členem základního článku Hnutí Brontosaurus Zeměchvály, od ledna 2016 pak radním tohoto článku. Od července 2017 do října 2018 jsem spravoval stránku Esperanto.cz na Facebooku. V květnu 2020 jsem spustil novou stránku o Lesnickém Slavínu, oblasti nedaleko Brna. Tento web dnes nabízí tipy na výlety, fotografie a cesty pro každého. Přeložen je i do esperanta. Moje vizitka: http://about.me/miroslavhruska.