Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Reportáž z výšlapu na 2 skoro tisícovky Bílých Karpat

Letošní léto jsem strávil více pracovně než turistikou po krásách naší vlasti. Proto jsem neváhal, když mi můj kamarád v pátek 30. září zavolal, že bychom mohli v sobotu, hned druhý den, vyrazit na Velkou Javořinu.

Ostatně, dobýt tento vrchol jsme spolu plánovali, jen na to zatím nebyl čas. A nač odkládat výšlap, než přijde studený podzim? I vyrazili jsme. Sraz jsme si dali v osm hodin u Vaňkovky, odkud jsme vyrazili autem směr Slavkov u Brna, Bučovice, Buchlovice, Kunovice, Ostrožská Nová Ves, Velká nad Veličkou a Vápenky, kde jsme nechali auto.

První výstup

Cestu jsme zvládli asi za hodinu a půl, chvíli prohlížíme mapu a plánujeme trasu. Inspirací je nám tato reportáž. Vyrážíme tedy po modré turistické značce směr Velká Javořina. Jenže ouha, zabráni do diskuse nesledujeme pozorně značku a na jednom rozcestí u Hubertovy Boudy zjišťujeme, že jdeme sice po pěkné cestě, ale bez turistického značení. Rozhodujeme se, co dál. Nakonec padne rozhodnutí se již nevracet a zkusit pokračovat po cestě lesníků dál. Ta se v jednom místě stává již méně schůdnou, ale pořád to ještě jde, je poznat, že zde byla poměrně nedávno lesní technika. Problém ovšem nastává v místě, kde již lesní technika nebyla a dál už to moc průchodně nevypadá. A přitom jsme už dost vysoko. Všímáme si naštěstí dvou cestiček. Jedna směřuje po vrstevnici, druhá mírně stoupá po svahu. Cesta sice občas mizí, ale vede nás pod jeden sráz, který vypadá poměrně sympaticky. Tento předpoklad se naplní, když zjistíme, že můžeme opět jít podle modré turistické trasy. Nicméně, i tak volíme zkratku a na Velkou Javořinu stoupáme vychozenou zkratkou, poměrně prudkou, ale rozhodně lepší než to, co jsme zdolali před tím. Brzy potkáváme i modrou značku vedoucí k pramenu Veličky. Ještě kousek a jsme opět vedeni modrou značkou až na vrchol Velká Javořina (970 m). Na vrcholu je nádherně a kocháme se výhledem.

Vyhlídka z Velké Javořiny a vysílač

Vemte si Eura!

Po chvíli se jdeme občerstvit do nedaleké Holubyho chaty. Zjišťujeme, že ceny jídel a nápojů jsou v eurech, ale podle turistů, které jsme potkali na vrcholu, berou koruny. Jenže, ve velmi nevýhodném kurzu. Objednali jsme dvě kofoly a dva guláše v celkové hodnotě 8,20 €. Jenže, neměli jsme s sebou Eura. Pro tyto účely, že čeští turisté nemají Eura, má restaurace vytvořený velmi zlodějský konverzní kurz: 30,126,-Kč za 1 €. Výsledkem bylo, že jsme zaplatili v přepočtu 247,03,-Kč. Napříště první poučení: vemte si Eura, českými koruny zaplatíte zbytečně navíc.

Sestup do Květné

 

Nyní nás čeká sestup po zelené značce do vesnice Květná. Zpočátku pohodová chůze, pak ale vstoupíme do bezzásahového území, kde přelázáme několik padlých stromů a připadáme si jak v pralese. Po opuštění této zóny nás čeká opravdu prudký sestup do Květné. Z nadmořské výšky 970 m jsme klesli do údolí, kde nadmořská výška je 360 m. Pauza na kávu a kofolu.

Bezzásahové území

Velký Lopeník

Čeká nás druhý vrchol: Velký Lopeník. Podle textu reportáže tušíme, že výstup bude náročný. Nicméně první stoupání na Novou horu není příliš náročné a nabízí výhledy na obec Strání a samozřejmě i na vrchol Velká Javořina. Opět zabráni do diskuse ztratíme zelenou značku a mineme tak Janáčkovu kyselku. Co už, po nějaké době ji opět najdeme a dojdeme do Starých Dílů, odkud pokračujeme po polní cestě k lesu. Zpočátku je výstup na Velký Lopeník poměrně příjemný a zdá se, že asi 540 metrů převýšení bude v pohodě. Situace se ale mění v momentě, kdy odbočujeme z široké lesní cesty a začíná ono popisované náročné stoupání. V závěru jdeme podél hraničních kamenů se Slovenskem. Na Velkém Lopeníku (912 m n..m.) je dřevěná rozhledna, vstupné je za 20,-Kč pro dospělého, lezeme nahoru a kocháme se výhledem na okolí.

Na Velkém Lopeníku

50 km nedáme, musíme zkrátit trasu

Už jen kvůli tomu, že slunce v říjnu zapadá dříve než v létě a vyrazili jsme později na výšlap, rozhodli jsme se na Velkém Lopeníku zkrátit trasu. Pokračujeme po příjemné cestě na rozcestí Pod Malým Lopeníkem, odkud jdeme po žluté směr rozcestí Grúň a Lopeník, turistická chata. K chatě ale nedorazíme, to už bychom si moc zašli a jdeme zkratkou kolem domů do Březové. Procházíme Březovou, pokračujeme serpentinami nad Březovou. V zatáčkách trháme na památku hloh. Stmívá se, tušíme, že k autu dojdeme za tmy. Nad Březovou nejprve potkáváme žlutou značku a po chvíli dojdeme k rozcestí s červenou značkou, která nás vede k rozcestí Dubina (3 km chůze), ze kterého pokračujeme na další rozcestí Javořina, rozcestí. To už ale nad krajinou svítí měsíc a hvězdy, obloha je bez mraků a oči si přivykají na tmu. Ačkoliv by pro nás bylo v tuto chvíli asi pohodlnější zkusit sehnat taxík, rozhodli jsme se pokračovat dále až k rozcestí Kamenná Bouda. Dělal jsem si trochu obavy, jak se půjde, ale vzhledem k tomu, že místy jsme nešli příliš hustým lesem a navíc to byla lesní cesta, nepotřebovali jsme naštěstí baterky.

Poslední kilometry k autu a dojezd do Brna

Po půl hodině pohodlné chůze přicházíme na rozcestí Kamenná Bouda, kde rozcestník oznamuje, že po žluté značce je to do Vápenek 3,5 km. Je deset minut po osmé, když odcházíme po žluté směr Vápenky a auto. Podle mapy tušíme, že zpočátku půjdeme lesem po pěšince, o něco později se připojíme k širší lesní cestě. Jelikož ale nemáme baterky, je nám zdrojem světla jedna aplikace v mém mobilu, kterou si svítíme na cestu. V jednom momentě ale značku ztrácíme a proto zapínám foťák a svítím si obrazovkou s jednou světlou fotkou a žlutou značku opět nacházíme. Ještě asi 200 metrů po pěšince a přicházíme na lesní cestu. Vypínám aplikaci v mobilu, nehrozí, že bychom někde zakopli nebo se zatoulali. Konečně, v 20:45 vidíme první pouliční světla Vápenek. Před zpáteční cestou ještě zajdeme do místního penzionu s nekuřáckou hospodou a popíjíme čaj a kávu před zpáteční cestou. O čtvrt na deset odjíždíme a před jedenáctou jsme v Brně. Kamarád mne vysadí na hlavním nádraží, on pokračuje domů autem, já rozjezdem. Rozjezd naštěstí není moc plný a já nalézám volné místo k sezení a po 14 minutách jízdy vystupuji a přicházím domů. Cítím koleno, palce ze sestupů, lýtka, ale jsem spokojen. Konečná bilance výletu sice není 50 km, i tak jsme si ale dali do těla. Podle jednoho programu pro plánování výletů jsme ušli přes 38 km, vystoupali 1666 metrů a sestoupali 1659 m. To je na jednodenní výlet slušná bilance. –mir-

Autor: Miroslav Hruška | pondělí 3.10.2011 8:57 | karma článku: 16,93 | přečteno: 989x
  • Další články autora

Miroslav Hruška

Jedna jízdenka vládne všem

Jedna jízdenka vládne všem, jedna jim všem káže, jedna všechny přiveze, dopravce prováže. Ale jak ji získat?

10.3.2023 v 14:56 | Karma: 8,06 | Přečteno: 428x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Jak si zpřehlednit prohlížeč?

Taky máte potřebu mít v prohlížeči otevřeno mnoho stránek, přesněji v terminologii prohlížečů panelů (a ne jen vše mít v záložkách)? Já už teď tolik ne, dříve během studia na vysoké jsem tu tendenci měl.

26.10.2020 v 9:06 | Karma: 10,99 | Přečteno: 810x | Diskuse| Věda

Miroslav Hruška

Ze života Jana Marka - pohled člověka se zdravotním postižením na situaci nejen v dopravě

Každý běžný den cestuje veřejnou dopravou mnoho lidí, včetně těch se zdravotním postižením. Každý z nich vnímá při cestování různé problémy, které nám nemusí být zcela zřejmé. O nich jsem v polovině února hovořil s Janem Markem.

22.3.2020 v 20:03 | Karma: 7,64 | Přečteno: 562x | Diskuse| Společnost

Miroslav Hruška

Sáňkování ve švýcarském stylu

Tahle zima radovánkám na sněhu příliš nepřeje. I když v noci z 11. na 12. února přes noc napadl sníh a Brno se pokrylo aspoň na chvíli do zimního kabátku, bylo to málo. Zvu Vás na sáňkářský výlet do Švýcarska (a na závěr na pivo).

25.2.2020 v 7:46 | Karma: 9,57 | Přečteno: 459x | Diskuse| Cestování

Miroslav Hruška

Nočním vlakem napříč Polskem - aktualizovaný průvodce pro rok 2020

V lednu 2019 jsem na svém blogu poprvé publikoval podrobného průvodce cestováním nočními vlaky v Polsku. Jako každý rok však dochází k úpravám, proto v následujícím článku zhodnotím aktuální situaci.

3.2.2020 v 12:04 | Karma: 16,52 | Přečteno: 1335x | Diskuse| Cestování

Miroslav Hruška

Návrh pro alternativní trasování linek MHD v Líšni

Po dlouhé době dojde v Brně k prodloužení trolejbusové tratě v Líšni. Tím však zákonitě dojde ke změnám tras linek v Líšni a ke změně konceptu cestování. V následujícím článku představuji alternativní řešení dopravy.

8.11.2019 v 21:07 | Karma: 9,03 | Přečteno: 606x | Diskuse| Brno

Miroslav Hruška

Brněnské hlavní nádraží získalo nový vchod

Poněkud v tichosti byl po odkladech tento týden otevřen nový vchod na hlavní nádraží. Svůj účel zatím během rekonstrukce nádraží moc plnit nebude, ale po znovuotevření haly jej jistě mnoho cestujících využije pro zkrácení cesty.

31.10.2019 v 20:36 | Karma: 14,73 | Přečteno: 870x | Diskuse| Brno

Miroslav Hruška

Jak jsme zastropovali státní slevy v dopravě aneb satiricky o slevách

Tak jsme se včera dozvěděli, že někteří dopravci prý zneužívají státních slev v dopravě. Slovy Andreje Babiše, takovému zneužití je samozřejmě nutné zabránit přímo a hned, zvlášť když se to dozví příznačně cestou ve vlaku do Brna.

30.10.2019 v 10:45 | Karma: 13,94 | Přečteno: 752x | Diskuse| Společnost

Miroslav Hruška

Odkaz Rychlých šípů do dnešní doby

Letos je to 80 let od vydání prvního komiksu o Rychlých šípech a 20 let od úmrtí Jaroslava Foglara. Ústřední myšlenka boje dobra se zlem a cesty k ušlechtilosti zůstává aktuální i v dnešní době. Čemu se však můžeme už jen pousmát?

28.10.2019 v 19:15 | Karma: 19,63 | Přečteno: 840x | Diskuse| Společnost

Miroslav Hruška

Do Polska vlakem o něco snadněji a flexibilněji

V letošním roce jsem publikoval dva články z prostředí polské železnice. Situace se ale průběžně mění a tak nás český i polský dopravce občas příjemně potěší prohloubením tarifní spolupráce - o tom už dále v textu ...

28.7.2019 v 14:45 | Karma: 11,12 | Přečteno: 1295x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Věrnostní program Českých drah = prozákaznická (ne)koncepce?

Na konci dubna jsem psal na mém blogu o méně známých novinkách v tarifu Českých drah. Dnešním článkem poukázat na (ne)koncepčnost věrnostního programu Českých drah. Aktuální změny totiž přináší nechtěné (nedomyšlené) komplikace.

31.5.2019 v 13:20 | Karma: 11,85 | Přečteno: 1755x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Některé méně známé novinky v tarifu Českých drah (díl druhý)

Ve druhém díle článku bych Vás rád provedl světem novinek v tarifu Českých drah v nedávném období. Některé jsou k lepšímu a některé k horšímu. S čím novým tedy můžete při cestování s národním dopravcem počítat?

24.4.2019 v 14:45 | Karma: 17,75 | Přečteno: 1561x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Některé méně známé novinky v tarifu Českých drah (díl první)

V následujících dvou článcích bych Vás rád provedl světem novinek v tarifu Českých drah v nedávném období. Některé jsou k lepšímu a některé k horšímu. S čím novým tedy můžete při cestování s národním dopravcem počítat?

24.4.2019 v 11:25 | Karma: 14,12 | Přečteno: 1016x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Nočním vlakem napříč Polskem až k moři - i letos přímo z ČR a rychleji

Na začátku týdne jsem publikoval praktického průvodce pro milovníky nočního cestování pro cesty nočními vlaky v Polsku. V něm byl zmíněn i sezónní noční vlak Wydmy, který loni spojoval ČR s polským mořem. Bude spojovat i letos...

27.1.2019 v 11:39 | Karma: 25,32 | Přečteno: 5740x | Diskuse| Cestování

Miroslav Hruška

Nočními vlaky v Polsku - praktický průvodce pro milovníky nočního cestování

V našich českých luzích a hájích je cesta nočním vlakem s cílem vyspat se vzhledem k velikosti země nemyslitelná. V Polsku Vás noční vlaky přepraví od jihu až na sever či z východu na západ. Odkud a kam? Čtěte dále mého průvodce.

21.1.2019 v 14:17 | Karma: 26,71 | Přečteno: 5386x | Diskuse| Cestování

Miroslav Hruška

Dopady zlevnění veřejné dopravy na příkladu Brna a okolí

Dnešním článkem navazuji na svůj článek kritizující zavedení slevy 75 % na jízdném. Dnes představím, co přineslo v praxi zavedení slevy pro studenty a seniory především v okolí Brna. Následovat bude malý rozbor dopadů mimo Brno.

21.12.2018 v 20:17 | Karma: 32,21 | Přečteno: 6835x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Výměna místenek u Českých drah - na co si dát pozor aneb co možná nevíte

Už je to skoro rok, co je možné koupit vnitrostátní jízdenku Českých drah a stornovat ji snadněji než dříve. Vrátit se dají jízdenky koupené jak přes e-shop ČD, tak i na pokladně. Je tu však jeden zádrhel, o kterém asi nevíte.

13.8.2018 v 8:30 | Karma: 13,57 | Přečteno: 3440x | Diskuse| Cestování

Miroslav Hruška

V Brně bude jezdit více klimatizovaných autobusů

Současné horké dny znamenají snížený komfort ve vozidlech MHD obecně. V dálkových autobusech je klimatizace běžná, vozidla MHD ve většině českých měst ji zatím spíše nemají. V Brně však klimatizovaných vozidel bude brzy více.

6.8.2018 v 8:55 | Karma: 8,95 | Přečteno: 390x | Diskuse| Brno

Miroslav Hruška

Makáme ... 75 % sleva na jízdném ... ale za jakou cenu?

Už je to nějaký ten týden, co se na nás z billboardů usmívá premiér Andrej Babiš a snaží se nás s roztaženýma rukama, jež rozhazují, přesvědčit kampaní, že jeho vláda maká. A důkazem je i sleva 75 % na jízdné. Má to ale pár vad.

28.6.2018 v 9:41 | Karma: 20,81 | Přečteno: 3163x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Prezident Zeman jmenoval podruhé Babiše premiérem a "nezklamal" ...

Tak byl Milošem Zemanem dnes podruhé v politickém životě jmenován premiérem této země Andrej Babiš. Nebyl by to ale Miloš Zeman, kdyby si opět nekopnul do médií a trochu si nerozporoval ... ostatně ...

6.6.2018 v 18:46 | Karma: 39,08 | Přečteno: 3040x | Diskuse| Politika
  • Počet článků 326
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1971x
Věnuji se esperantu, železnici a veřejné dopravě. V lednu 2016 jsem úspěšně ukončil magisterský obor na Fakultě regionálního rozvoje a mezinárodních studií Mendelovy univerzity. Rád cestuji, zejména do Polska, kde jsem navštívil např. Varšavu, Malbork a Osvětim. Můžete také navštívit můj miniblog na Twitteru Příležitostně píšu články na server ŽelPage, přehled článků zde. Aktuálně pracuji pro České dráhy. Pravidelně taktéž přispívám na esperantskou Wikipedii. Od září 2014 jsem členem základního článku Hnutí Brontosaurus Zeměchvály, od ledna 2016 pak radním tohoto článku. Od července 2017 do října 2018 jsem spravoval stránku Esperanto.cz na Facebooku. V květnu 2020 jsem spustil novou stránku o Lesnickém Slavínu, oblasti nedaleko Brna. Tento web dnes nabízí tipy na výlety, fotografie a cesty pro každého. Přeložen je i do esperanta. Moje vizitka: http://about.me/miroslavhruska.