Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Je skutečně potřeba klimatizace do tramvají?

Tak máme léto v plném proudu a ve vozech městské hromadné dopravy je vedro a leckdo se ptá, proč ve vozech není klimatizace? Dopravní podniky se obvykle hájí, že by to nebylo efektivní při častém otevírání dveří. To je v zásadě pravda. Bylo by to drahé a nákladné, říkají mluvčí. A mají pravdu. Proč však dopravní podniky nepořizují vozidla taková, aby v nich vzduch rozumně cirkuloval, je už jiný problém. Podívejme se na něj!

Už pár let využívám pro cesty do školy, ale nejen tam, i do města, MHD v Brně. V zimě je samozřejmě problém, že může být ve voze zima, ale teď je léto, zaměřme se na to, jak lze vedro zvládnout ve vozech Dopravního podniku města Brna.

Klasické tramvaje (tj. T3 a K2) mající okna, jež musíte posunout dopředu, aby vzduch do vozu šel, jsou řešena celkem rozumně. I střešní větrání je dobře řešeno. Vpředu se vzduch do vozu dostává, vzadu pak z vozu za jízdy odchází. To vše zní jako idyla, jenže jak známo, DPMB má i jiné kousky, jež už cestujícím tolik nepřejí. Již celkem početné stádo tramvají Škoda 13T (mají i jména, o jejich "výhodách" jsem již dříve psal) však postrádá ona posunovací okénka a na místo nich v celé tramvaji jsou výklopná okénka. Částečně pomáhá i foukání vzduchu, jež je načerpáván ze střechy, bohužel výklopná okénka zas tak moc nepomáhají.

Princip "vpředu do vozu vzduch nasajeme, vzadu jej z něj vyženeme + boční větrání" uplatňovaný u tramvají typu T3 a K2 je v zásadě dobrý, uplatňuje se i u autobusů. Funguje však stejně dobře i v tomto případě? V případě Karos mají cestující k dispozici mnohem menší okénka než v případě tramvají. A ačkoliv vpředu i vzadu je možnost "otevřít střechu", mnozí cestující si otevřou zadní část tak, aby vzduch do vozu byl nasáván a ne, aby z něj šel ven. Někdy toto musím sám upravovat. Ve výsledku jsou na tom Karosy o něco hůře. Jsou na tom lépe nízkopodlažní autobusy? Krátké Citelisy mají systém velmi podobný, avšak v přední části mají cestující pro snažší otevření, říkejme tomu madlo, se kterým lze ono větrání snadno otevřít. V zadní části vozu už to je horší: madlo chybí! Otevřít toto větrání tak zvládnou jen poměrně vysocí cestující, kteří se i tak musí dosti natáhnout. Přímo z nízké podlahy to nelze, je třeba se natáhnout od sedadel. A co okénka po boku? Bohužel, je to bída. Cestující mají jen malá výklopná okénka, první verze těchto autobusů tato okénka nemají dokonce všude. Co je skutečně efektivní a pomáhá, jsou velká posuvná okna, jež se objeví na kloubových verzích těchto nízkopodlažních autobusů! Ta jsou i u novějších verzí krátkých nízkopodlažních busů. Jízda těmito autobusy je skutečně zvladatelnější.

Nastává však otázka: Pravdou je, že za větší a použitelnější okna se musí zaplatit více. Avšak Dopravní podnik tvrdošíjně a správně argumentuje, že klimatizace není potřeba a byla by drahá. Zdá se, že ale Dopravní podnik města Brna se snaží ušetřit natolik a tedy neobjednal do nízkopodlažních vozidel, respektive do prvních vozů, tato okna již dávno! Zajímavý přístup. Klima je drahá, okna také. Ale že větší okna skutečně pomáhají vzduch ve voze cirkulovat, to asi vedení Dopravního podniku nezajímá.

K cirkulaci vzduchu ve vozu je samozřejmě potřeba také to, aby vůz vůbec jel. Pokud však je bezvětří a vůz jen stojí v zácpě, klimatizace se skutečně nabízí. Nebo větráky (které naopak v tramvajích a nových nízkopodlažních autobusech nejsou, naopak v Karosách jsou). Tedy, v zájmu Dopravního podniku by tedy mělo být to, aby vozidla pokud možno nemusela dlouho stát v zácpách a využívala vyhrazené pruhy, kde jim nic nepřekáží. A samozřejmě dobrý stav tramvajových tratí, aby vozidla mohla jet rychleji.

V zájmu města by měla být výsadba stromů, které účinně ochlazují vzduch a tvoří stín. A vodní prvky v centru města. Představa, že centrem města Brna projíždí jedna klimatizovaná tramvaj za druhou a ač jen malinko, přeci jen ano, přihřívá vzduch v centru, je ... už tak je v centru města Brna dost vedro v létě. A stromů v ulicích je nějak málo (takovou ulici Kobližnou bylo jistě potřeba rekonstruovat, proč tam ale jsou jen tři stromky...), tak už s tím konečně pohněme! -mir-

Autor: Miroslav Hruška | čtvrtek 22.7.2010 19:20 | karma článku: 16,91 | přečteno: 1971x
  • Další články autora

Miroslav Hruška

Jedna jízdenka vládne všem

Jedna jízdenka vládne všem, jedna jim všem káže, jedna všechny přiveze, dopravce prováže. Ale jak ji získat?

10.3.2023 v 14:56 | Karma: 8,06 | Přečteno: 431x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Jak si zpřehlednit prohlížeč?

Taky máte potřebu mít v prohlížeči otevřeno mnoho stránek, přesněji v terminologii prohlížečů panelů (a ne jen vše mít v záložkách)? Já už teď tolik ne, dříve během studia na vysoké jsem tu tendenci měl.

26.10.2020 v 9:06 | Karma: 10,99 | Přečteno: 810x | Diskuse| Věda

Miroslav Hruška

Ze života Jana Marka - pohled člověka se zdravotním postižením na situaci nejen v dopravě

Každý běžný den cestuje veřejnou dopravou mnoho lidí, včetně těch se zdravotním postižením. Každý z nich vnímá při cestování různé problémy, které nám nemusí být zcela zřejmé. O nich jsem v polovině února hovořil s Janem Markem.

22.3.2020 v 20:03 | Karma: 7,64 | Přečteno: 562x | Diskuse| Společnost

Miroslav Hruška

Sáňkování ve švýcarském stylu

Tahle zima radovánkám na sněhu příliš nepřeje. I když v noci z 11. na 12. února přes noc napadl sníh a Brno se pokrylo aspoň na chvíli do zimního kabátku, bylo to málo. Zvu Vás na sáňkářský výlet do Švýcarska (a na závěr na pivo).

25.2.2020 v 7:46 | Karma: 9,57 | Přečteno: 459x | Diskuse| Cestování

Miroslav Hruška

Nočním vlakem napříč Polskem - aktualizovaný průvodce pro rok 2020

V lednu 2019 jsem na svém blogu poprvé publikoval podrobného průvodce cestováním nočními vlaky v Polsku. Jako každý rok však dochází k úpravám, proto v následujícím článku zhodnotím aktuální situaci.

3.2.2020 v 12:04 | Karma: 16,52 | Přečteno: 1335x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Strach z migrace i rebelie proti levici. Mladí Němci se přiklánějí k AfD

5. května 2024  20:15

Čekali byste, že mladí Němci volí hlavně Zelené nebo jiné levicové strany? Omyl Roste podíl těch,...

Méně teorie a faktů, více praktických znalostí. Blíží se reforma školních osnov

5. května 2024

Premium Ministerstvo školství chystá změnu toho, co a hlavně jak by se měli žáci na základních a středních...

Usnul za volantem a srazil lidi na chodníku. Pro ženu a dítě letěl vrtulník

5. května 2024  19:10,  aktualizováno  19:48

V Kostelní Lhotě na Nymbursku vjel v neděli odpoledne řidič osobního auta na chodník, kde srazil...

Čínský prezident přiletěl na návštěvu Francie. „Vítali“ ho naštvaní Tibeťané

5. května 2024  16:57,  aktualizováno  19:44

Do Paříže přiletěl čínský prezident Si Ťin-pching, který v pondělí zahájí dvoudenní státní návštěvu...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 326
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1971x
Věnuji se esperantu, železnici a veřejné dopravě. V lednu 2016 jsem úspěšně ukončil magisterský obor na Fakultě regionálního rozvoje a mezinárodních studií Mendelovy univerzity. Rád cestuji, zejména do Polska, kde jsem navštívil např. Varšavu, Malbork a Osvětim. Můžete také navštívit můj miniblog na Twitteru Příležitostně píšu články na server ŽelPage, přehled článků zde. Aktuálně pracuji pro České dráhy. Pravidelně taktéž přispívám na esperantskou Wikipedii. Od září 2014 jsem členem základního článku Hnutí Brontosaurus Zeměchvály, od ledna 2016 pak radním tohoto článku. Od července 2017 do října 2018 jsem spravoval stránku Esperanto.cz na Facebooku. V květnu 2020 jsem spustil novou stránku o Lesnickém Slavínu, oblasti nedaleko Brna. Tento web dnes nabízí tipy na výlety, fotografie a cesty pro každého. Přeložen je i do esperanta. Moje vizitka: http://about.me/miroslavhruska.