Je skutečně potřeba klimatizace do tramvají?
Už pár let využívám pro cesty do školy, ale nejen tam, i do města, MHD v Brně. V zimě je samozřejmě problém, že může být ve voze zima, ale teď je léto, zaměřme se na to, jak lze vedro zvládnout ve vozech Dopravního podniku města Brna.
Klasické tramvaje (tj. T3 a K2) mající okna, jež musíte posunout dopředu, aby vzduch do vozu šel, jsou řešena celkem rozumně. I střešní větrání je dobře řešeno. Vpředu se vzduch do vozu dostává, vzadu pak z vozu za jízdy odchází. To vše zní jako idyla, jenže jak známo, DPMB má i jiné kousky, jež už cestujícím tolik nepřejí. Již celkem početné stádo tramvají Škoda 13T (mají i jména, o jejich "výhodách" jsem již dříve psal) však postrádá ona posunovací okénka a na místo nich v celé tramvaji jsou výklopná okénka. Částečně pomáhá i foukání vzduchu, jež je načerpáván ze střechy, bohužel výklopná okénka zas tak moc nepomáhají.
Princip "vpředu do vozu vzduch nasajeme, vzadu jej z něj vyženeme + boční větrání" uplatňovaný u tramvají typu T3 a K2 je v zásadě dobrý, uplatňuje se i u autobusů. Funguje však stejně dobře i v tomto případě? V případě Karos mají cestující k dispozici mnohem menší okénka než v případě tramvají. A ačkoliv vpředu i vzadu je možnost "otevřít střechu", mnozí cestující si otevřou zadní část tak, aby vzduch do vozu byl nasáván a ne, aby z něj šel ven. Někdy toto musím sám upravovat. Ve výsledku jsou na tom Karosy o něco hůře. Jsou na tom lépe nízkopodlažní autobusy? Krátké Citelisy mají systém velmi podobný, avšak v přední části mají cestující pro snažší otevření, říkejme tomu madlo, se kterým lze ono větrání snadno otevřít. V zadní části vozu už to je horší: madlo chybí! Otevřít toto větrání tak zvládnou jen poměrně vysocí cestující, kteří se i tak musí dosti natáhnout. Přímo z nízké podlahy to nelze, je třeba se natáhnout od sedadel. A co okénka po boku? Bohužel, je to bída. Cestující mají jen malá výklopná okénka, první verze těchto autobusů tato okénka nemají dokonce všude. Co je skutečně efektivní a pomáhá, jsou velká posuvná okna, jež se objeví na kloubových verzích těchto nízkopodlažních autobusů! Ta jsou i u novějších verzí krátkých nízkopodlažních busů. Jízda těmito autobusy je skutečně zvladatelnější.
Nastává však otázka: Pravdou je, že za větší a použitelnější okna se musí zaplatit více. Avšak Dopravní podnik tvrdošíjně a správně argumentuje, že klimatizace není potřeba a byla by drahá. Zdá se, že ale Dopravní podnik města Brna se snaží ušetřit natolik a tedy neobjednal do nízkopodlažních vozidel, respektive do prvních vozů, tato okna již dávno! Zajímavý přístup. Klima je drahá, okna také. Ale že větší okna skutečně pomáhají vzduch ve voze cirkulovat, to asi vedení Dopravního podniku nezajímá.
K cirkulaci vzduchu ve vozu je samozřejmě potřeba také to, aby vůz vůbec jel. Pokud však je bezvětří a vůz jen stojí v zácpě, klimatizace se skutečně nabízí. Nebo větráky (které naopak v tramvajích a nových nízkopodlažních autobusech nejsou, naopak v Karosách jsou). Tedy, v zájmu Dopravního podniku by tedy mělo být to, aby vozidla pokud možno nemusela dlouho stát v zácpách a využívala vyhrazené pruhy, kde jim nic nepřekáží. A samozřejmě dobrý stav tramvajových tratí, aby vozidla mohla jet rychleji.
V zájmu města by měla být výsadba stromů, které účinně ochlazují vzduch a tvoří stín. A vodní prvky v centru města. Představa, že centrem města Brna projíždí jedna klimatizovaná tramvaj za druhou a ač jen malinko, přeci jen ano, přihřívá vzduch v centru, je ... už tak je v centru města Brna dost vedro v létě. A stromů v ulicích je nějak málo (takovou ulici Kobližnou bylo jistě potřeba rekonstruovat, proč tam ale jsou jen tři stromky...), tak už s tím konečně pohněme! -mir-
Miroslav Hruška
Jedna jízdenka vládne všem
Jedna jízdenka vládne všem, jedna jim všem káže, jedna všechny přiveze, dopravce prováže. Ale jak ji získat?
Miroslav Hruška
Jak si zpřehlednit prohlížeč?
Taky máte potřebu mít v prohlížeči otevřeno mnoho stránek, přesněji v terminologii prohlížečů panelů (a ne jen vše mít v záložkách)? Já už teď tolik ne, dříve během studia na vysoké jsem tu tendenci měl.
Miroslav Hruška
Ze života Jana Marka - pohled člověka se zdravotním postižením na situaci nejen v dopravě
Každý běžný den cestuje veřejnou dopravou mnoho lidí, včetně těch se zdravotním postižením. Každý z nich vnímá při cestování různé problémy, které nám nemusí být zcela zřejmé. O nich jsem v polovině února hovořil s Janem Markem.
Miroslav Hruška
Sáňkování ve švýcarském stylu
Tahle zima radovánkám na sněhu příliš nepřeje. I když v noci z 11. na 12. února přes noc napadl sníh a Brno se pokrylo aspoň na chvíli do zimního kabátku, bylo to málo. Zvu Vás na sáňkářský výlet do Švýcarska (a na závěr na pivo).
Miroslav Hruška
Nočním vlakem napříč Polskem - aktualizovaný průvodce pro rok 2020
V lednu 2019 jsem na svém blogu poprvé publikoval podrobného průvodce cestováním nočními vlaky v Polsku. Jako každý rok však dochází k úpravám, proto v následujícím článku zhodnotím aktuální situaci.
Další články autora |
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další
Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...
Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů
Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...
Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Strach z migrace i rebelie proti levici. Mladí Němci se přiklánějí k AfD
Čekali byste, že mladí Němci volí hlavně Zelené nebo jiné levicové strany? Omyl Roste podíl těch,...
Méně teorie a faktů, více praktických znalostí. Blíží se reforma školních osnov
Premium Ministerstvo školství chystá změnu toho, co a hlavně jak by se měli žáci na základních a středních...
Usnul za volantem a srazil lidi na chodníku. Pro ženu a dítě letěl vrtulník
V Kostelní Lhotě na Nymbursku vjel v neděli odpoledne řidič osobního auta na chodník, kde srazil...
Čínský prezident přiletěl na návštěvu Francie. „Vítali“ ho naštvaní Tibeťané
Do Paříže přiletěl čínský prezident Si Ťin-pching, který v pondělí zahájí dvoudenní státní návštěvu...
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...
- Počet článků 326
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1971x