Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ze života Jana Marka - pohled člověka se zdravotním postižením na situaci nejen v dopravě

Každý běžný den cestuje veřejnou dopravou mnoho lidí, včetně těch se zdravotním postižením. Každý z nich vnímá při cestování různé problémy, které nám nemusí být zcela zřejmé. O nich jsem v polovině února hovořil s Janem Markem.

Úvodem:

V době února panoval ještě v Evropě klid, chtěl jsem si postupně dokončit některé resty a tak jsem konečně oslovil Jana Marka, abychom se setkali osobně a popovídali si o jeho pohledu na situaci nejen v dopravě. Text rozhovoru jsem již po druhé schůzce neměnil, takže některé věci zmíněné v rozhovoru se nyní v současné situaci mohou jevit poněkud neaktuální. Přesto bych byl rád, aby Vám, čtenářům mého blogu, text udělal radost a byl Vám zdrojem poučení :-)

S Janem Markem během rozhovoru

Jan Marek v kostce:

28 let, studoval Obchodní akademii v Brně, v Praze studoval mezinárodní vztahy na vysoké škole, ale nedokončil ji kvůli zdravotním potížím. Od narození má hendikep v podobě dětské mozkové obrny, díky které je trvale na vozíčku, avšak díky osobní asistenci dokáže žít téměř běžný život jako každý z nás.

Poprvé jsme byli v kontaktu kvůli Flixbusu. Tehdy jsi navrhoval setkání, že bys mne rád seznámil s informacemi o cestování s dalšími dopravci a s tím spojenými překážkami. K tomu jsi mi chtěl sdělit i své návrhy na zlepšení. To bylo na podzim 2017 – změnilo se podle tebe něco k lepšímu, nebo naopak k horšímu?

Co se týká kvality přepravy vozíčkářů, nevidím zásadní posun k lepšímu. Ačkoliv jsem necestoval zatím dopravcem RegioJet na lince z Brna do Bohumína, z doslechu od ostatních nemám pocit, že by se na této lince, kterou RegioJet převzal po Českých dráhách, zásadně zlepšily podmínky pro cestování vozíčkářů. Tento názor potvrzuje i moje osobní zkušenost z cestování žlutými vlaky mezi Brnem a Prahou.

Jednou jsem potřeboval využít služeb RegioJetu z Brna do Prahy, objednal jsem si cestu dopředu s vozíkem, avšak při vlastním cestování nastala komplikace v podobě nezajištění plošiny. RegioJet si totiž plošiny od Českých drah doposud jen pronajímá a v tomto případě plošina v cílové stanici nebyla zajištěna.

Jak se tato situace nakonec vyřešila, když nebyla plošina k dispozici?

Naštěstí mne ochotní cestující pomohli vystoupit z vlaku ručně bez plošiny a bez nehody. České dráhy se mi následně jen vysmály, že podnikání RegioJetu necílí na skupinu zdravotně a tělesně postižených a tento dopravce nemá zcela dobře vyřešenou logistiku zapůjčení plošiny pro pohodlný nástup vozíčkářů. Byl jsem dotázán i na to, proč jsem se rozhodl cestovat právě s RegioJetem a přitom je prakticky nezajímalo, že jsem potřeboval být v Praze v určitý čas na schůzce.

Překvapily tě někdy naopak České dráhy?

Pro mne bylo náročné cestování loni v létě z Brna do Prahy, kdy kvůli velké vlakové výluce přímo z hlavního nádraží jezdil do Prahy jen rychlíkový spoj Českých drah a očekával jsem, že na mnou vybraném spoji bude nasazen tehdy garantovaná jednotka InterPanter, což se však nestalo a nakonec jsem se musel na základě doporučení pracovníků Českých drah přemístit na dolní nádraží pomocí náhradní autobusové dopravy, která tehdy nejela včas. Dostal jsem kompenzaci v podobě voucherů na další jízdenku a potvrzení, že budu přepraven včas z dolního nádraží. Jenomže vlak měl z ciziny do Prahy zpoždění, takže jsem musel cestu odložit na další den.

Mezi některými městy však není dnes časově výhodné použití vlaku, například mezi Brnem a Znojmem / Zlínem. Jak hodnotíš osobně cestování meziměstskými autobusy? Máš nějakou konkrétní zkušenost?

Vyzkoušel jsem autobusy dopravců RegioJet a Flixbus. U druhého jmenovaného dopravce byla v době počátku jeho působení v České republice nedostatečná jazyková vybavenost operátorů infolinky. To způsobilo to, že operátor nepochopil, co požaduji a poprosil mne, abych zavolal za chvíli s nadějí, že mne obslouží jiný operátor, který bude plně ovládat češtinu. Avšak i podruhé jsem se dovolal operátorovi se stejnou jazykovou úrovní. Operátor mi následně potvrdil rezervaci spoje, avšak můj požadavek asi nepochopil zcela správně a tedy ji předal dále špatně, takže při příchodu k autobusu jsem zjistil, že řidič o mne neví. Možná tehdy řidič autobusu ani neměl řádně nastudované přepravní podmínky, takže nevěděl, že mne musí přepravit, pokud mám cestu objednanou.

Se žlutými autobusy nemám naopak problém v komunikaci, jediné, co mi vadí, je přístupnost autobusů, v tomto srovnání je Flixbus pro mne vítězem za předpokladu, že jede patrový autobus, který je nízkopodlažní. Zpočátku však operátoři na telefonní lince Flixbusu nevěděli, jestli na mém požadovaném spoji pojede právě bezbariérový autobus. Tato situace už se dnes víceméně stabilizovala.

Sedíme spolu v kavárně nedaleko centra Brna, jak hodnotíš úroveň cestování městskou hromadnou dopravou v Brně?

Ve srovnání s Prahou hodnotím pozitivně na brněnské MHD to, že i na negarantovaných nízkopodlažních spojích občas jezdí bezbariérové vozidlo. To se v Praze tak často nestává. Společnou vlastností cestování tramvajemi v obou městech je výstup a nástup na konečných stanicích. Pokud tramvaj stojí v oblouku či na vnitřní koleji, pak nemůžu nastoupit / vystoupit. To platí jak v Brně, tak i v Praze. Vcelku mám obavy nyní z rekonstrukcí tramvají typu KT8D5N v Brně, které v rámci oprav „přijdou“ o elektrickou výsuvnou plošinu (nahradí se mechanickou). S tím i souvisí i má kritika k pořízení tramvají typu Škoda 15T v Praze, které mají jen mechanickou plošinu pro nástup vozíčkářů. Údajně se k tomuto kroku vedení města rozhodla z důvodu finanční úspory nákladů na pořízení nových tramvají (technická poznámka: to však neznamená, že ostatní nové tramvaje společnosti Škoda mají a priori elektrickou plošinu - vždy záleží na požadavcích města, specifikaci, úpravě nástupních míst atp.).

Jakou máš zkušenost s řidiči autobusů MHD v Brně s plošinami?

Kdybych měl psát stížnosti na chování a jednání řidičů v Brně, tak bych asi psal každý den stížnosti. Zrovna v těchto dnech jsem se setkal s poměrně arogantním a sprostým řidičem bez zájmu o to, kam až jedu. Někdy se však naopak setkávám s pohodovými řidiči. Oproti tomu v Praze jsem se potkal většinou s pohodovými řidiči.

Cestoval jsi někdy letadlem?

Ano, celkově čtyřikrát jsem letěl s mechanickým vozíčkem. Všechny mé lety zatím proběhly bez komplikací.

Jakou máš zkušenost se situací, kdy v budově nefunguje výtah či plošina a jsou jen schody – najdou se lidi, kteří ti pomůžou?

Dá se říci, že ano, ale bohužel jsem se občas setkal s postarší generací hlídačů a ti mě někdy jen odkázali, že si mám zavolat na telefonní podporu řešící nefungující plošinu. Místo toho, aby mi aktivně pomohli, zavolali opraváře či někoho z budovy navíc, tak to nechali na mne.

Jak hodnotíš celkově bezbariérovost ulic v Brně a v Praze?

Myslím si, že čím větší město, tím jsou jeho finanční možnosti lepší, což se týká zpřístupňování chodníků a veřejných prostranství. Třeba v Kutné Hoře nebo v Českém Krumlově mám problém s pohybem na vozíčků nejen v historickém centru, ale i mimo něj. V Praze kromě historického centra tento problém nemám.

Když odbočíme od dopravy k běžnému životu, co bys jednoznačně, kdybys měl tu možnost, prosazoval na vedoucí funkci jako politik?

Začal bych řešit formulaci památkového zákona o památkových budovách, aby tyto budovy mohly být lépe přizpůsobeny zdravotně postiženým občanům. Dále bych investoval peníze do obnovy vozového parku a celkově infrastruktury. Prosazoval bych také změnu zákoníků práce, aby zodpovědné osoby ve firmách byly povinně školeny o přístupu ke zdravotně postiženým. Mám také obavy o fungování nového ombudsmana – podle mého názoru předchozí ombudsmanka Šabatová se více stavěla za práva lidí s postižením. Určitě bych tlačil více na urbanisty, aby více brali v úvahu rozvržení komunikací pro zdravotně postižené, aby nemuseli složitě objíždět bariéry.

Co děláš ve volném čase? Účastníš se nějakých výletů?

Jednou měsíčně vyrážím se smíšenou skupinou vozíčkářů z Prahy složenou z běžných lidí i lidí s postižením. Obvykle vyrážíme na různé akce mimo Prahy. Díky tomu jsem zjistil, že není jednoduché komunikovat s Českými dráhami. Uvedu příklad: byl nás nahlášen určitý vozíčkářů, ale ve výsledku s námi cestoval jeden vozíčkář navíc. S tím už měli lidé z Českých drah problémy. Anebo při cestě do Zadní Třebaně v rámci výletu na Karlštejn jsem narazil s mým asistentem na velmi kuriózní situaci. Cestovali jsem vlakem CityElefant z Prahy, který je kompletně nízkopodlažní a má k dispozici vestavěnou plošinu. Cestu jsem dopředu nahlásil, ale ze strany Českých drah mi byla objednávka využití plošiny pro výstup (čistě byrokratická záležitost z mého pohledu v nízkopodlažním vlaku) zamítnuta z důvodu nevyhovujícího stavu nástupiště vůči ČSN ve stanici Zadní Třebaň a tedy nemožnosti údajně použít plošinu. Nakonec jsme tedy s asistentem cestovali tak trochu nelegálně. Průvodčí se pak divili, že o ničem neví. Při cestě mému asistentovi pomohl průvodčí s výstupem a překonáním výškového rozdílu, při cestě zpět však průvodčí nejevil zájem nám pomoci vyřešit situaci.

Jaké jsou tvé plány do budoucna?

Určitě bych se chtěl osamostatnit od života rodičů. Vzhledem k finanční situaci a nájmům to však nebude úplně reálné. Od března bych měl nastoupit do nové práce, která doplní moji aktuální.

Co by jsi vzkázal lidem kolem tebe, se kterými se potkáváš při cestování veřejnou dopravou?

Chtěl bych, aby vnímali svět jaký je bez růžových brýlí a nebyli ovlivněni hektickou (až panickou) dobou a vnímali více svět a dění kolem sebe.

Honzo, díky za setkání a inspiraci!

Tak snad se Vám text líbil a povzbudil Vás :-) Pro mne obě dvě schůzky byly moc příjemné. -mir-

Autor: Miroslav Hruška | neděle 22.3.2020 20:03 | karma článku: 7,64 | přečteno: 562x
  • Další články autora

Miroslav Hruška

Jedna jízdenka vládne všem

Jedna jízdenka vládne všem, jedna jim všem káže, jedna všechny přiveze, dopravce prováže. Ale jak ji získat?

10.3.2023 v 14:56 | Karma: 8,06 | Přečteno: 428x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Jak si zpřehlednit prohlížeč?

Taky máte potřebu mít v prohlížeči otevřeno mnoho stránek, přesněji v terminologii prohlížečů panelů (a ne jen vše mít v záložkách)? Já už teď tolik ne, dříve během studia na vysoké jsem tu tendenci měl.

26.10.2020 v 9:06 | Karma: 10,99 | Přečteno: 810x | Diskuse| Věda

Miroslav Hruška

Sáňkování ve švýcarském stylu

Tahle zima radovánkám na sněhu příliš nepřeje. I když v noci z 11. na 12. února přes noc napadl sníh a Brno se pokrylo aspoň na chvíli do zimního kabátku, bylo to málo. Zvu Vás na sáňkářský výlet do Švýcarska (a na závěr na pivo).

25.2.2020 v 7:46 | Karma: 9,57 | Přečteno: 459x | Diskuse| Cestování

Miroslav Hruška

Nočním vlakem napříč Polskem - aktualizovaný průvodce pro rok 2020

V lednu 2019 jsem na svém blogu poprvé publikoval podrobného průvodce cestováním nočními vlaky v Polsku. Jako každý rok však dochází k úpravám, proto v následujícím článku zhodnotím aktuální situaci.

3.2.2020 v 12:04 | Karma: 16,52 | Přečteno: 1335x | Diskuse| Cestování

Miroslav Hruška

Návrh pro alternativní trasování linek MHD v Líšni

Po dlouhé době dojde v Brně k prodloužení trolejbusové tratě v Líšni. Tím však zákonitě dojde ke změnám tras linek v Líšni a ke změně konceptu cestování. V následujícím článku představuji alternativní řešení dopravy.

8.11.2019 v 21:07 | Karma: 9,03 | Přečteno: 606x | Diskuse| Brno

Miroslav Hruška

Brněnské hlavní nádraží získalo nový vchod

Poněkud v tichosti byl po odkladech tento týden otevřen nový vchod na hlavní nádraží. Svůj účel zatím během rekonstrukce nádraží moc plnit nebude, ale po znovuotevření haly jej jistě mnoho cestujících využije pro zkrácení cesty.

31.10.2019 v 20:36 | Karma: 14,73 | Přečteno: 870x | Diskuse| Brno

Miroslav Hruška

Jak jsme zastropovali státní slevy v dopravě aneb satiricky o slevách

Tak jsme se včera dozvěděli, že někteří dopravci prý zneužívají státních slev v dopravě. Slovy Andreje Babiše, takovému zneužití je samozřejmě nutné zabránit přímo a hned, zvlášť když se to dozví příznačně cestou ve vlaku do Brna.

30.10.2019 v 10:45 | Karma: 13,94 | Přečteno: 752x | Diskuse| Společnost

Miroslav Hruška

Odkaz Rychlých šípů do dnešní doby

Letos je to 80 let od vydání prvního komiksu o Rychlých šípech a 20 let od úmrtí Jaroslava Foglara. Ústřední myšlenka boje dobra se zlem a cesty k ušlechtilosti zůstává aktuální i v dnešní době. Čemu se však můžeme už jen pousmát?

28.10.2019 v 19:15 | Karma: 19,63 | Přečteno: 840x | Diskuse| Společnost

Miroslav Hruška

Do Polska vlakem o něco snadněji a flexibilněji

V letošním roce jsem publikoval dva články z prostředí polské železnice. Situace se ale průběžně mění a tak nás český i polský dopravce občas příjemně potěší prohloubením tarifní spolupráce - o tom už dále v textu ...

28.7.2019 v 14:45 | Karma: 11,12 | Přečteno: 1295x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Věrnostní program Českých drah = prozákaznická (ne)koncepce?

Na konci dubna jsem psal na mém blogu o méně známých novinkách v tarifu Českých drah. Dnešním článkem poukázat na (ne)koncepčnost věrnostního programu Českých drah. Aktuální změny totiž přináší nechtěné (nedomyšlené) komplikace.

31.5.2019 v 13:20 | Karma: 11,85 | Přečteno: 1755x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Některé méně známé novinky v tarifu Českých drah (díl druhý)

Ve druhém díle článku bych Vás rád provedl světem novinek v tarifu Českých drah v nedávném období. Některé jsou k lepšímu a některé k horšímu. S čím novým tedy můžete při cestování s národním dopravcem počítat?

24.4.2019 v 14:45 | Karma: 17,75 | Přečteno: 1561x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Některé méně známé novinky v tarifu Českých drah (díl první)

V následujících dvou článcích bych Vás rád provedl světem novinek v tarifu Českých drah v nedávném období. Některé jsou k lepšímu a některé k horšímu. S čím novým tedy můžete při cestování s národním dopravcem počítat?

24.4.2019 v 11:25 | Karma: 14,12 | Přečteno: 1016x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Nočním vlakem napříč Polskem až k moři - i letos přímo z ČR a rychleji

Na začátku týdne jsem publikoval praktického průvodce pro milovníky nočního cestování pro cesty nočními vlaky v Polsku. V něm byl zmíněn i sezónní noční vlak Wydmy, který loni spojoval ČR s polským mořem. Bude spojovat i letos...

27.1.2019 v 11:39 | Karma: 25,32 | Přečteno: 5740x | Diskuse| Cestování

Miroslav Hruška

Nočními vlaky v Polsku - praktický průvodce pro milovníky nočního cestování

V našich českých luzích a hájích je cesta nočním vlakem s cílem vyspat se vzhledem k velikosti země nemyslitelná. V Polsku Vás noční vlaky přepraví od jihu až na sever či z východu na západ. Odkud a kam? Čtěte dále mého průvodce.

21.1.2019 v 14:17 | Karma: 26,71 | Přečteno: 5386x | Diskuse| Cestování

Miroslav Hruška

Dopady zlevnění veřejné dopravy na příkladu Brna a okolí

Dnešním článkem navazuji na svůj článek kritizující zavedení slevy 75 % na jízdném. Dnes představím, co přineslo v praxi zavedení slevy pro studenty a seniory především v okolí Brna. Následovat bude malý rozbor dopadů mimo Brno.

21.12.2018 v 20:17 | Karma: 32,21 | Přečteno: 6835x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Výměna místenek u Českých drah - na co si dát pozor aneb co možná nevíte

Už je to skoro rok, co je možné koupit vnitrostátní jízdenku Českých drah a stornovat ji snadněji než dříve. Vrátit se dají jízdenky koupené jak přes e-shop ČD, tak i na pokladně. Je tu však jeden zádrhel, o kterém asi nevíte.

13.8.2018 v 8:30 | Karma: 13,57 | Přečteno: 3440x | Diskuse| Cestování

Miroslav Hruška

V Brně bude jezdit více klimatizovaných autobusů

Současné horké dny znamenají snížený komfort ve vozidlech MHD obecně. V dálkových autobusech je klimatizace běžná, vozidla MHD ve většině českých měst ji zatím spíše nemají. V Brně však klimatizovaných vozidel bude brzy více.

6.8.2018 v 8:55 | Karma: 8,95 | Přečteno: 390x | Diskuse| Brno

Miroslav Hruška

Makáme ... 75 % sleva na jízdném ... ale za jakou cenu?

Už je to nějaký ten týden, co se na nás z billboardů usmívá premiér Andrej Babiš a snaží se nás s roztaženýma rukama, jež rozhazují, přesvědčit kampaní, že jeho vláda maká. A důkazem je i sleva 75 % na jízdné. Má to ale pár vad.

28.6.2018 v 9:41 | Karma: 20,81 | Přečteno: 3163x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Prezident Zeman jmenoval podruhé Babiše premiérem a "nezklamal" ...

Tak byl Milošem Zemanem dnes podruhé v politickém životě jmenován premiérem této země Andrej Babiš. Nebyl by to ale Miloš Zeman, kdyby si opět nekopnul do médií a trochu si nerozporoval ... ostatně ...

6.6.2018 v 18:46 | Karma: 39,08 | Přečteno: 3040x | Diskuse| Politika

Miroslav Hruška

Proměna vlakového nádraží v Cieszynie

Říká se, že z Těšína vyjíždí vlaky až na kraj světa ... i když z toho polského ještě před časem nejezdily vlaky do České republiky. Alespoň osobní vlaky se vrátily na scénu v prosinci 2015 a nyní cestující vítá i nové nádraží ...

1.6.2018 v 21:16 | Karma: 21,62 | Přečteno: 1075x | Diskuse| Cestování
  • Počet článků 326
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1971x
Věnuji se esperantu, železnici a veřejné dopravě. V lednu 2016 jsem úspěšně ukončil magisterský obor na Fakultě regionálního rozvoje a mezinárodních studií Mendelovy univerzity. Rád cestuji, zejména do Polska, kde jsem navštívil např. Varšavu, Malbork a Osvětim. Můžete také navštívit můj miniblog na Twitteru Příležitostně píšu články na server ŽelPage, přehled článků zde. Aktuálně pracuji pro České dráhy. Pravidelně taktéž přispívám na esperantskou Wikipedii. Od září 2014 jsem členem základního článku Hnutí Brontosaurus Zeměchvály, od ledna 2016 pak radním tohoto článku. Od července 2017 do října 2018 jsem spravoval stránku Esperanto.cz na Facebooku. V květnu 2020 jsem spustil novou stránku o Lesnickém Slavínu, oblasti nedaleko Brna. Tento web dnes nabízí tipy na výlety, fotografie a cesty pro každého. Přeložen je i do esperanta. Moje vizitka: http://about.me/miroslavhruska.