Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nočním vlakem napříč Polskem - aktualizovaný průvodce pro rok 2020

V lednu 2019 jsem na svém blogu poprvé publikoval podrobného průvodce cestováním nočními vlaky v Polsku. Jako každý rok však dochází k úpravám, proto v následujícím článku zhodnotím aktuální situaci.

V našich českých luzích a hájích je cesta nočním vlakem s cílem vyspat se vzhledem k velikosti země nemyslitelná. V Polsku Vás noční vlaky přepraví od jihu až na sever či z východu na západ. Odkud a kam? Čtěte dále mého průvodce aktualizovaného pro rok 2020.

Jak asi víte, jednou z mých oblastí zájmů je Polsko. Země je rozsáhlá a proto není divu, že na území našeho severního souseda jezdí noční vlaky. Pravda, Polsko vzhledem k rovinatému charakteru země by sice postavilo vysokorychlostní tratě patrně snáze než Česká republika (nebo i vysokorychlostní Španělsko, kdy trať z Valencie do Madridu překonává náročný horský terén), ale prozatím trvá cesta ze severu na jih či ze západu na východ země dost dlouho.

Ačkoliv kritici stavu polských železnic Vám budou tvrdit, že dnešní nabídka nočních spojů již není to, co bývala a mohla by pokrývat více měst, stále se dá říct, že v Polsku existuje slušná síť nočních spojení. A nutno dodat, že v tomto roce došlo jak ke zlepšení nabídky, tak i ke zhoršení nabídky spojení.

Celkově však majoritní dopravce dálkových osobních vlaků PKP Intercity neumí své noční vlaky jakožto produkt, který může konkurovat i nabídce vnitrostátních letů, vhodně propagovat. Na stránkách hlavního dopravce pro přepravu cestujících v Polsku informace o nočním spojení člověk aby pohledal. V přehledu vlaků na stránce tohoto dopravce je zmínka jen o vlacích EuroNight, ale noční vnitrostátní vlaky v Polsku jsou kategorie Twoje Linie Kolejowe (TLK) či v jednom případě InterCity. Ani v jednom případě však nenajdete informaci o nočních spojích.

Letošní článek tedy vychází obsahově z loňského článku, bude tedy celkově již stručnější, protože se v některých případech odkáži na předchozí článek.

I tak tento článek bude mít tyto kapitoly:

1. Detektivní hledání

2. Přehled vlaků

2.1 Pravidelné spoje

2.2 Mapa

2.3 Sezónní spoje

2.4 Dostupné varianty

3. Služby navíc

4. Kolik to stojí

4.1. Ceny

4.2 Jak koupit

5. Vazby na ČR

1. Detektivní hledání?

Pokud tedy chceme zjistit, jaké že noční vlaky jezdí napříč Polskem, nezbývá nám než využít stránku s přehledem řazení vlaků ve vybraných stanicích. Pak už podle toho můžeme začít hledat možná spojení, což připomíná detektivku.

Ale toto jsem vyřešil za Vás a tak v následujícím textu si představíme letos jezdící vlaky a jejich možnosti.

2. Přehled vlaků

2.1 Pravidelné spoje

TLK 53170/53171 KARPATY

Noční vlak spojující polské přístavní město Gdyně přes Lodž (letos novinka) a Varšavu se známým horským střediskem Zakopane. Ve vlaku jsou řazeny jako vozy na sezení, tak jeden vůz lůžkový a jeden vůz lehátkový (letož již jen 6 lehátek v kupé). Časy cesty jsou přibližně stejné jako loni, tedy Vás v tomto případě odkáži na článek z loňska.

Celkově už tento vlak letos neveze přímé vozy na sezení do Nowy Sącz a Krynica-Zdrój. Nově však veze tento vlak i přímé vozy do dalekého Přemyšlu na východě. V tomto případě však můžete cestovat jen lůžkovým vozem. Tento vlak je stejně jako loni v provozu jen v létě a v zimě.

TLK 38194/38195 PODHALANIN

I tento vlak spojuje horské středisko Zakopane s mořem, ale v tomto případě jen s přístavním Štětínem (což je fajn město, ale jaksi ne úplně zajímavé pro koupání). Ve vlaku jsou řazeny jako vozy na sezení, tak jeden vůz lůžkový a jeden vůz lehátkový (letož již jen 4 lehátka v kupé). Jízdní řád je podobný jako loni, cestovní doba se však letos mírně prodloužila. Tento vlak je stejně jako loni v provozu jen v létě a v zimě. Příjemnou novinkou je klimatizovaný lůžkový i lehátkový vůz.

TLK 54072 ROZEWIE

Na rozdíl od prvních dvou vypsaných vlaků tento vlak se v části trasy dělí a nabízí tak tzv. přímé vozy od přímořské Gdyně na jih Polska, konkrétně do Jelení Hory či do Bílska-Bělé. Zde lze konstatovat, že došlo ke zlepšení i ke zhoršení. Na jednu stranu z Bílska-Bělé jede vlak dále až do Žiliny (což lze považovat jako pozitivní novinku), ale nově je k dispozici jen lehátko (varianty 4 a 6 lehátek v kupé, loni však bylo lůžko), na druhou stranu do Jelení Hory pojedete už jen lůžkem, lehátko už není.

TLK 83170/1 USTRONIE

Tento vlak letos byl poněkud redukován. Jeho výchozí stanicí je sice nadále Kolobřeh u moře, ale nabízí již jen přímé spojení do Krakova. Celkově jsou na vlaku řazeny dva vozy lůžkové a jeden vůz lehátkový (letos ve variantě 3 a 6 lehátek v kupé). V loňském roce měl tento vlak i vozy do Přemyšlu, ty letos náhradou jsou alespoň na sezónním vlaku Karpaty. Jinak jsou časové polohy vlaku zhruba stejné jako loni. Nově již navíc nejede přes Toruň, ale přes okraj Varšavy a dále z ní jede nově přes Radom do Krakova.

TLK 81170/81171 UZNAM

I tento vlak má letos nadále dvě části trasy, tedy přímé vozy. Nabízí přímé spojení ze Svinoústí do Varšavy, ale také na jih do Katovic. Do Varšavy se můžete svézt lůžkem i lehátkem (letos jen ve variantě 6 lehátek v kupé), do Katovic jen lůžkem. Časové polohy jsou přibližně stejné, loni však bylo spojení až do Bílska-Bělé.

IC 38192/83192 PRZEMYŚLANIN

I v případě tohoto vlaku došlo ke změně. Ještě loni na tomto vlaku jezdily vozy i do Berlína, letos na něm jedou jen vozy v rámci Polska z Přemyšlu do Svinoústí. Až do Svinoústí můžete cestovat klimatizovaným lehátkem (ve variantě 4 lehátek) či lůžkem. Ze Štětína navíc jedou dva vozy navíc, konkrétně jedno lehátko a jedno lůžko. Navíc na vlaku jedou ještě přímé vozy do Słupsku, avšak na spaní je k dispozici jen jeden lehátkový vůz a to v úseku z Krakova. Tento vůz by měl jezdit prakticky celý rok, kromě července.

Nové vlaky

Jeden vůz sem, druhý vůz tam. A tak vznikají občas nová spojení či nové vlaky. Město Přemyšl má noční spojení do Berlína nadále (k dispozici je jeden klimatizovaný lůžkový vůz), dále má přímé vozy s jedním běžným lůžkovým vozem do Gdyně, takže jde o částečnou náhradu ořezaného TLK Ustronie. Zajímavostí je i zrychlený noční vlaky Karpaty BIS, který je také jen sezónním nočním vlakem v zimě, ale spojuje přístavní město Gdyně a Zakopane, ale rychleji než již zmíněný vlak TLK Karpaty. Na spaní můžete využít jeden lůžkový vůz.

IC 16190/61190 KARKONOSZE aneb 880 km v elektrické jednotce na sedáka

Určitou perličkou z nabídky nočních spojů napříč Polskem je spojení z Białystoku do Szklarske Poręby jednotkou Pesa Dart. Ano, jistě jde o moderní jednotku, v nabídce je wi-fi a jídelní vůz, ale tím výhody končí. Druhá i první třída je velkoprostor, takže cesta přes noc touto jednotkou je spíše pro otrlé. Jak to v jednotce vypadá v noci, čili jestli je ztlumené osvětlení či přímo noční (které využívá Leo Express na nočním spoji z Prahy do Košic a zpět), netuším. Jízdní řád je podobný jako loni, jen s výjimkou toho, že pouze v zimním období se jezdí až do Szklarske Poręby, od března tento vlak jezdí jen do Jelení Hory.

2.2 Mapa

Ačkoliv jsem na vysoké školy absolvoval předmět práce s geografickými informačními systémy, v tomto případě nebudu kouzlit a spíše jen zde představím moji silně orientační mapu předchozích vypsaných spojení. Nuže, využil jsem nástroj od strejdy Googla pro tvorbu vlastních map a vytvořil jsem lehce interaktivní mapu na této stránce.

2.3 Sezónní spoje

Výčet pravidelných spojů je nutné doplnit přehledem sezónních spojů. Jestli však tyto spoje skutečně vyjedou, je jen odhad stejně jako loni:

TLK WOLIN: Krakov - Katovice - Vratislav - Poznaň - Štětín - Svinoústí (letní varianta TLK UZNAM s vozy do Bílska-Bělé)
TLK KORSARZ: Krakov - Katovice - Bytom - Inowrocław - Piła - Kolobřeh/Ustka
TLK POGÓRZE: Přemyšl - Krakov - Katovice - Vratislav (jen s vozy na sezení)
TLK PIRAT: Bílsko-Bělá - Rybnik - Vratislav - Piła - Kołobřeh
TLK LEBSKO: Leba/Kolobřeh - Štětín - Vratislav - Jelení Hora (lůžko a české kupátkové vozy druhé třídy)
TLK MIERZEJA: Kolobřeh/Hel - Gdyně - Varšava - Lublin

Nadějnější je každopádně provoz vlaku TLK Wydmy, který v letním období 2018 a 2019 zajížděl až do Bohumína a nabídl tak díky spolupráci Českých drah a PKP Intercity přímé spojení k Baltu (konkrétně na Hel a do Leby s tím, že v roce 2019 se cesta zrychlila a do cílové stanice u moře cestující přijeli dříve než v létě 2018). Cestující se zájmem o tento spoj si mohli koupit jízdenku přes eShop Českých drah. Ačkoliv šlo spíše o využití vozů v přehraničním úseku, protože vlak musel jezdit pravidelně na údržbu do depa v Bohumíně, nebylo nějakou dobu jasné, jestli tento vlak vůbec vyjede. Podle zprávy z loňského května je pravděpodobné, že letos v létě budou k dispozici dokonce dva noční vlaky k polskému pobřeží z Bohumína (konkrétně do Kolobřehu a do Svinoústí).

2.4 Dostupné varianty

Lůžkové kupé lze připravit ve variantě pro tři osoby, dvě či jednu osobu. U lehátkových vozů jsou k dispozici kupé pro tři, čtyři nebo šest cestujicích. Může se nicméně stát, že kupé pro šest lidí nebude tak stísněné, protože dopravce může nasadit lůžko a dvě kupé jednoduše propojí, čímž vznikne jedno velké kupé.

Lůžková kupé jsou k dispozici buď pro jen muže nebo zvlášť pro ženy. Při zakoupení celého kupé se pohlaví cestujících neřeší.

3. Služby navíc

Při cestě vlakem platí zpravidla úměra, že první třída je zpravidla lepší jak druhá třída a někdy i cestující dostane bonus navíc. To platí i u lehátkových a lůžkových vozů. Ale na rozdíl od vlaků nightjet společnosti ÖBB jsou služby v polských nočních vlacích velmi omezené. Zatímco v rakouském lehátkovém voze dostanete v ceně jízdenky i malou snídani v podobě bulky, másla a marmelády, horkého nápoje, v polském lehátkovém voze Vám (alespoň podle vyjádření PKP Intercity na můj dotaz na Facebooku) obsluha vozu nic navíc nedá. V nabídce nebude ale ani občerstvení placené. Alespoň však v kupé, kde jsou jen tři lehátka, máte umyvadlo přímo v kupé. Nicméně na stránkách WARS.pl (společnost, která zajišťuje servis v nočních vlacích a také má na starosti jídelní vozy) se uvádí, že i cestující v lehátkových vozech mají nárok na placené občerstvení. Tak si vyberte ...

V lůžkových vozech je situace o něco lepší, stevard Vám ochotně prodá něco ze své nabídky a na snídani dostanete navíc čaj nebo kávu a k tomu muffinek. Součástí kupé je navíc umyvadlo a máte k dispozici i hygienický set. Toť vše. A v případě cesty vlakem IC 38172/83173 PRZEMYŚLANIN můžete v lůžkovém kupé využít i sprchu. V tomto vlaku navíc můžete jak v lůžkovém kupé, tak i lehátkovém kupé využít zásuvek. U ostatních TLK vlaků bych se na přítomnost zásuvek nespoléhal, nanejvýš najdete zásuvku pro holící strojek.

4. Kolik to stojí?

4.1. Ceny

Cenové podmínky jsou i nadále stejné jako loni, takže na tomto místě vás odkáži do loňského článku.

4.2. Jak koupit

Ačkoliv web PKP Intercity a jeho eshop není dvakrát uživatelsky přívětivý (ještě před nedávnem nezvládal web rychle změnit výchozí kritéria pro hledání spojení), nabízí možnost zakoupení lístků na vypsané noční vlaky online, takže není nutné jezdit do Polska. Oproti loňskému roku je možnost pořídit i lístek na noční vlak z Přemyšlu do Berlína přes web PKP Intercity.

Obecně za sebe doporučuji předprodej online využít, Poláci totiž "milují" fronty a ve velkých stanicích se může stát, že než budete odbaveni, počkáte si pěkně dlouho.

Může ale nastat i situace, kdy budete cestovat Polskem a spolu s Vámi pojede majitel jízdenek FIP, které umožňují volné cestování pro zaměstnance drah. V takovém případě je Vám eshop polských drah k ničemu, protože do něj nemůžete bohužel zadat informaci, že požadujete jízdenku jen pro dvě osoby, ale doplatek pro tři osoby.

Eshop polských drah však neumožňuje koupit jen doplatek zvlášť, vždy Vám bude chtít prodat i jízdenku. Je však možné, že na pokladnách v Polsku Vám pokladní s tímto nevšedním požadavkem vyhoví, ale eshop to nezvládne.

Popsaná situace je reálná a řešil jsem ji. Chtěl jsem společně s přítelkyní a kamarádem cestovat z esperantského silvestru ve Štětíně do Katovic. Cílem bylo vzhledem k velké vzdálenosti Štětína ušetřit čas a přejet skoro celé Polsko nočním vlakem (s ohledem na to, že cesta na akci nám vzala prakticky celý den, respektive kamarádovi taky). Jenže kamarád měl právě FIP jízdenku.

Podařilo se nám však zjistit, že pokladní na českých mezinárodních pokladnách mohou zařídit rezervaci do mnoha vlaků v cizině včetně polských lůžkových vozů. A tak přesně v den uvolnění předprodeje rezervací kamarád na dálku v Brně na mezinárodní pokladně zařídil rezervaci pro tři osoby do lůžkového kupé ze Štětína do Katowic na 1. leden 2018. Já jsem si ve stejný den zařídil s přítelkyní jízdenky pro dva (s rezervací místa do vozu na sezení, ale co už - dopravce PKP Intercity rád vydává jízdenky rovnou s místenkou).

Průvodčí lůžkového vozu kombinaci tří dokladů pak ve Štětíně bez problémů uznal, naše místa byla samozřejmě rezervovaná.

Pro tyto případy doporučuji si spojení dohledat, případně i udělat snímek obrazovky z eshopu. Tento postup se ještě hodí v momentě, kdy si plánujete na trasu nočního vlaku pořídit jízdenku PKP MOST, která umožňuje velmi výhodné cestování hlavně tehdy, kdy chcete cestovat po jedné trase tam i zpět, případě si udělat okružní cestu. V takovém případě si můžete také dokoupit rezervaci.

Rezervaci doporučuji provádět ideálně zavčas a využít předprodeje, zejména v létě může být problém sehnat volné místo.

Naopak síťové víkendové jízdenky doplatek do lůžkových vozů neumožňují. A ještě jedna poznámka: rezervaci lůžkových vozů můžete provádět i na časy odjezdů po půlnoci. Takže není problém si zarezerovat cestu lůžkovým vozem z Toruně hodinu po půlnoci až do Přemyšlu.

5. Vazby na ČR

Z vypsaných vlaků je patrné, že některé vlaky umožňují dobré využití pro cestu z ČR.

Do Krakova se dá dostat poměrně komfortně jak vlakem, tak i autobusem a večer potom pokračovat nočním vlakem TLK KARPATY do Gdyně. Také TLK ROZEWIE je dobře dostupné díky vlakům z ČR do Vratislavi, případně i díky spojení vlaky přes Szklarskou Porębu z Tanvaldu do Jelení Hory. V létě lze navíc cestovat do Valbřichu přes Meziměstí, případně i přes Lubawku. Rovněž do Katovic můžete dojet vlakem z Moravskoslezského kraje komfortně. Do Bílska-Bělé se můžete dostat autobusem z Cieszyna. Dále do polského hlavního města, tedy do Varšavy, jezdí jak denní vlaky, tak i jeden noční vlak. Můžete tedy přijet z Prahy do Varšavy nočním vlakem a večer pokračovat vlakem TLK UZNAM na Svinoústí.

A tímto bodem je můj aktualizovaný praktický průvodce nočními vlaky u konce. Ať je Vám k užitku na cestách Polskem :-) -mir-

Autor: Miroslav Hruška | pondělí 3.2.2020 12:04 | karma článku: 16,52 | přečteno: 1334x
  • Další články autora

Miroslav Hruška

Jedna jízdenka vládne všem

Jedna jízdenka vládne všem, jedna jim všem káže, jedna všechny přiveze, dopravce prováže. Ale jak ji získat?

10.3.2023 v 14:56 | Karma: 8,06 | Přečteno: 427x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Jak si zpřehlednit prohlížeč?

Taky máte potřebu mít v prohlížeči otevřeno mnoho stránek, přesněji v terminologii prohlížečů panelů (a ne jen vše mít v záložkách)? Já už teď tolik ne, dříve během studia na vysoké jsem tu tendenci měl.

26.10.2020 v 9:06 | Karma: 10,99 | Přečteno: 810x | Diskuse| Věda

Miroslav Hruška

Ze života Jana Marka - pohled člověka se zdravotním postižením na situaci nejen v dopravě

Každý běžný den cestuje veřejnou dopravou mnoho lidí, včetně těch se zdravotním postižením. Každý z nich vnímá při cestování různé problémy, které nám nemusí být zcela zřejmé. O nich jsem v polovině února hovořil s Janem Markem.

22.3.2020 v 20:03 | Karma: 7,64 | Přečteno: 562x | Diskuse| Společnost

Miroslav Hruška

Sáňkování ve švýcarském stylu

Tahle zima radovánkám na sněhu příliš nepřeje. I když v noci z 11. na 12. února přes noc napadl sníh a Brno se pokrylo aspoň na chvíli do zimního kabátku, bylo to málo. Zvu Vás na sáňkářský výlet do Švýcarska (a na závěr na pivo).

25.2.2020 v 7:46 | Karma: 9,57 | Přečteno: 459x | Diskuse| Cestování

Miroslav Hruška

Návrh pro alternativní trasování linek MHD v Líšni

Po dlouhé době dojde v Brně k prodloužení trolejbusové tratě v Líšni. Tím však zákonitě dojde ke změnám tras linek v Líšni a ke změně konceptu cestování. V následujícím článku představuji alternativní řešení dopravy.

8.11.2019 v 21:07 | Karma: 9,03 | Přečteno: 606x | Diskuse| Brno

Miroslav Hruška

Brněnské hlavní nádraží získalo nový vchod

Poněkud v tichosti byl po odkladech tento týden otevřen nový vchod na hlavní nádraží. Svůj účel zatím během rekonstrukce nádraží moc plnit nebude, ale po znovuotevření haly jej jistě mnoho cestujících využije pro zkrácení cesty.

31.10.2019 v 20:36 | Karma: 14,73 | Přečteno: 870x | Diskuse| Brno

Miroslav Hruška

Jak jsme zastropovali státní slevy v dopravě aneb satiricky o slevách

Tak jsme se včera dozvěděli, že někteří dopravci prý zneužívají státních slev v dopravě. Slovy Andreje Babiše, takovému zneužití je samozřejmě nutné zabránit přímo a hned, zvlášť když se to dozví příznačně cestou ve vlaku do Brna.

30.10.2019 v 10:45 | Karma: 13,94 | Přečteno: 752x | Diskuse| Společnost

Miroslav Hruška

Odkaz Rychlých šípů do dnešní doby

Letos je to 80 let od vydání prvního komiksu o Rychlých šípech a 20 let od úmrtí Jaroslava Foglara. Ústřední myšlenka boje dobra se zlem a cesty k ušlechtilosti zůstává aktuální i v dnešní době. Čemu se však můžeme už jen pousmát?

28.10.2019 v 19:15 | Karma: 19,63 | Přečteno: 839x | Diskuse| Společnost

Miroslav Hruška

Do Polska vlakem o něco snadněji a flexibilněji

V letošním roce jsem publikoval dva články z prostředí polské železnice. Situace se ale průběžně mění a tak nás český i polský dopravce občas příjemně potěší prohloubením tarifní spolupráce - o tom už dále v textu ...

28.7.2019 v 14:45 | Karma: 11,12 | Přečteno: 1295x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Věrnostní program Českých drah = prozákaznická (ne)koncepce?

Na konci dubna jsem psal na mém blogu o méně známých novinkách v tarifu Českých drah. Dnešním článkem poukázat na (ne)koncepčnost věrnostního programu Českých drah. Aktuální změny totiž přináší nechtěné (nedomyšlené) komplikace.

31.5.2019 v 13:20 | Karma: 11,85 | Přečteno: 1755x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Některé méně známé novinky v tarifu Českých drah (díl druhý)

Ve druhém díle článku bych Vás rád provedl světem novinek v tarifu Českých drah v nedávném období. Některé jsou k lepšímu a některé k horšímu. S čím novým tedy můžete při cestování s národním dopravcem počítat?

24.4.2019 v 14:45 | Karma: 17,75 | Přečteno: 1561x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Některé méně známé novinky v tarifu Českých drah (díl první)

V následujících dvou článcích bych Vás rád provedl světem novinek v tarifu Českých drah v nedávném období. Některé jsou k lepšímu a některé k horšímu. S čím novým tedy můžete při cestování s národním dopravcem počítat?

24.4.2019 v 11:25 | Karma: 14,12 | Přečteno: 1016x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Nočním vlakem napříč Polskem až k moři - i letos přímo z ČR a rychleji

Na začátku týdne jsem publikoval praktického průvodce pro milovníky nočního cestování pro cesty nočními vlaky v Polsku. V něm byl zmíněn i sezónní noční vlak Wydmy, který loni spojoval ČR s polským mořem. Bude spojovat i letos...

27.1.2019 v 11:39 | Karma: 25,32 | Přečteno: 5740x | Diskuse| Cestování

Miroslav Hruška

Nočními vlaky v Polsku - praktický průvodce pro milovníky nočního cestování

V našich českých luzích a hájích je cesta nočním vlakem s cílem vyspat se vzhledem k velikosti země nemyslitelná. V Polsku Vás noční vlaky přepraví od jihu až na sever či z východu na západ. Odkud a kam? Čtěte dále mého průvodce.

21.1.2019 v 14:17 | Karma: 26,71 | Přečteno: 5380x | Diskuse| Cestování

Miroslav Hruška

Dopady zlevnění veřejné dopravy na příkladu Brna a okolí

Dnešním článkem navazuji na svůj článek kritizující zavedení slevy 75 % na jízdném. Dnes představím, co přineslo v praxi zavedení slevy pro studenty a seniory především v okolí Brna. Následovat bude malý rozbor dopadů mimo Brno.

21.12.2018 v 20:17 | Karma: 32,21 | Přečteno: 6835x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Výměna místenek u Českých drah - na co si dát pozor aneb co možná nevíte

Už je to skoro rok, co je možné koupit vnitrostátní jízdenku Českých drah a stornovat ji snadněji než dříve. Vrátit se dají jízdenky koupené jak přes e-shop ČD, tak i na pokladně. Je tu však jeden zádrhel, o kterém asi nevíte.

13.8.2018 v 8:30 | Karma: 13,57 | Přečteno: 3436x | Diskuse| Cestování

Miroslav Hruška

V Brně bude jezdit více klimatizovaných autobusů

Současné horké dny znamenají snížený komfort ve vozidlech MHD obecně. V dálkových autobusech je klimatizace běžná, vozidla MHD ve většině českých měst ji zatím spíše nemají. V Brně však klimatizovaných vozidel bude brzy více.

6.8.2018 v 8:55 | Karma: 8,95 | Přečteno: 390x | Diskuse| Brno

Miroslav Hruška

Makáme ... 75 % sleva na jízdném ... ale za jakou cenu?

Už je to nějaký ten týden, co se na nás z billboardů usmívá premiér Andrej Babiš a snaží se nás s roztaženýma rukama, jež rozhazují, přesvědčit kampaní, že jeho vláda maká. A důkazem je i sleva 75 % na jízdné. Má to ale pár vad.

28.6.2018 v 9:41 | Karma: 20,81 | Přečteno: 3163x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Prezident Zeman jmenoval podruhé Babiše premiérem a "nezklamal" ...

Tak byl Milošem Zemanem dnes podruhé v politickém životě jmenován premiérem této země Andrej Babiš. Nebyl by to ale Miloš Zeman, kdyby si opět nekopnul do médií a trochu si nerozporoval ... ostatně ...

6.6.2018 v 18:46 | Karma: 39,08 | Přečteno: 3040x | Diskuse| Politika

Miroslav Hruška

Proměna vlakového nádraží v Cieszynie

Říká se, že z Těšína vyjíždí vlaky až na kraj světa ... i když z toho polského ještě před časem nejezdily vlaky do České republiky. Alespoň osobní vlaky se vrátily na scénu v prosinci 2015 a nyní cestující vítá i nové nádraží ...

1.6.2018 v 21:16 | Karma: 21,62 | Přečteno: 1075x | Diskuse| Cestování
  • Počet článků 326
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1971x
Věnuji se esperantu, železnici a veřejné dopravě. V lednu 2016 jsem úspěšně ukončil magisterský obor na Fakultě regionálního rozvoje a mezinárodních studií Mendelovy univerzity. Rád cestuji, zejména do Polska, kde jsem navštívil např. Varšavu, Malbork a Osvětim. Můžete také navštívit můj miniblog na Twitteru Příležitostně píšu články na server ŽelPage, přehled článků zde. Aktuálně pracuji pro České dráhy. Pravidelně taktéž přispívám na esperantskou Wikipedii. Od září 2014 jsem členem základního článku Hnutí Brontosaurus Zeměchvály, od ledna 2016 pak radním tohoto článku. Od července 2017 do října 2018 jsem spravoval stránku Esperanto.cz na Facebooku. V květnu 2020 jsem spustil novou stránku o Lesnickém Slavínu, oblasti nedaleko Brna. Tento web dnes nabízí tipy na výlety, fotografie a cesty pro každého. Přeložen je i do esperanta. Moje vizitka: http://about.me/miroslavhruska.