Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dopady zlevnění veřejné dopravy na příkladu Brna a okolí

Dnešním článkem navazuji na svůj článek kritizující zavedení slevy 75 % na jízdném. Dnes představím, co přineslo v praxi zavedení slevy pro studenty a seniory především v okolí Brna. Následovat bude malý rozbor dopadů mimo Brno.

Složitější tarif

Zdál se vám doposud tarif Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje složitý? Nyní je složitější a náročnější. Ačkoliv koordinátor Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje vydal brožurku o změnách jízdného s pravidly, jejich pochopení může být náročnější. Musíte totiž vědět, jaká situace se vás týká.

Při Vašich cestách po Brně a okolí mohou nastat dvě situace:

a) cestujete z Brna mimo území Brna či zpět do Brna - což je situace, kterou bylo nutné ošetřit, protože vládní slevy se týkají cestujících, kteří do Brna dojíždějí

b) cestujete jen po Brně či cestujete po Brně například tramvají a následně jedete vlakem či regionálním autobusem mimo Brno

Obě situace vyžadují různé řešení pomocí jízdenek, což způsobuje jisté paradoxy.

Pro obě situace byly vymyšleny dva pojmy, které mají své definice.

První situace A je tzv. cestou "bez Brna".

Cestou „bez Brna“ se rozumí taková cesta, kdy lze po celém IDS JMK včetně Brna jezdit vlakovými linkami a autobusovými linkami s provozním označením 100 a výše. Linky 1 až 99 (včetně linek začínajících písmeny E, H, N, P, Š, X bez ohledu na velikost písmena) lze použít pouze pro cestu bez přestupu mezi zónami 100 nebo 101 a zastávkou ležící mimo tyto zóny. Není povolena cesta po Brně - tzn. případy, kdy výchozí i cílová zastávka je v zóně 100 nebo 101. Předplatní jízdenka v zónách
100 a 101 na linkách 1 až 99 (včetně linek začínajících písmeny E, H, N, P, Š, X bez ohledu na velikost písmena) platí pouze ve spojích vyjíždějících mimo zóny 100 a 101.

Situace B, tedy cesta jen na území města Brna, respektive cestou po Brně i okolí, je tzv. cestou "včetně Brna":

Cestou „včetně Brna“ se rozumí jakákoli cesta linkami a spoji IDS JMK. To znamená, že je umožněna také jízda mezi zastávkami ležícími na území zón 100 a 101 linkami brněnské městské
dopravy 1 až 99 (včetně linek začínajících písmeny E, H, N, P, Š, X bez ohledu na velikost písmena).

Jak už bylo řečeno výše, právě ona cesta "bez Brna" je tou, na kterou bylo nutné reagovat. Například v Jihomoravském kraji změna tarifu musela projít schválením přes města, která provozují městskou dopravu. Do "kytek" také šly dosud platné ceníky integrovaných dopravních systémů, tedy i v Jihomoravském kraji. Vznikl tak nový ceník, který má dvě varianty zlevněných jednorázových jízdenek. Levnější je varianta A, která řeší právě ono dojíždění, čili cestu "bez Brna". Varianta "B" řeší i cestu "včetně Brna".

Vznikají tak dvě paradoxní situace pro využití jednorázových jízdenek. Jste student / důchodce a jedete z Vranova u Brna autobusem linky 57 do Brna? Jednorázově zaplatíte za 3 zóny 6 Kč. Ale pamatujte na to, že tato jízdenka platí jen v autobuse číslo 57! V žádném případě Vám již neplatí v navazující tramvaji.

A teď pro porovnání: jste student / důchodce a jedete tímtéž autobusem, ale jen z Útěchova do Brna? Smůla, toto už není dojížďka z území mimo město Brno do vlastního města Brna, zaplatíte tedy 25 Kč. Ano, je to stejná částka jako u dospělého, ale to je dáno tím, že na dvouzónové jízdence jaksi slevu pro studenta moc nevymyslíme. U vícezónových jízdenek už samozřejmě sleva existuje. Ale můžete jet samozřejmě i potom tramvají, protože jde o cestu "včetně Brna".

Jedete v opačném směru? Platí stejná pravidla, ale kdo říká, že když si koupíte jízdenku za 6 Kč na 3 zóny, musíte skutečně linkou číslo 57 dojet až na konečnou do Vranova? Myslíte si, že Vás někdo zkontroluje, jestli náhodou nevystupujete už v Útěchově? Teoreticky samozřejmě může přijít revizor, ale domnívám se, že častěji se budou revizoři vyskytovat v linkách v centru Brna a jeho okolí. Dobře, v autobuse, který jede až do Vranova a jede tam jen jednou za hodinu, je šance o něco větší, že zrovna na tento spoj se revizoři zaměří, ale co taková linka tramvaje číslo 2 do Modřic? Ta ve špičce jezdí do Modřic, tedy mimo Brno, každých 5 minut.

Anebo linka trolejbusu číslo 31, ta má interval ve špičce 6 až 8 minut. A platí v ní stejná pravidla.

Podotýkám, že není mým úmyslem kohokoliv nabádat / navádět ke kupování jízdenek na více zón a ve skutečnosti je využít jen pro cesty ve směru z Brna mimo město Brno (opačně to nejde, protože ona zlevněná jízdenka musí být označena v mimobrněnské zóně). Pouze jde o konstatování a výklad toho, co funguje.

Podobně samozřejmě může jet nyní někdo takto levně třeba z Mendlova náměstí k nemocnici v Bohunicích regionálním autobusem. Kdežto při cestě trolejbusem zaplatí cestující plnou částku, protože trolejbus jede jen v rámci zón 100 a 101, kdežto regionální autobus jede z Brna pryč.

Diskriminace

Nepřímo tak zavedením jízdného se slevou pro seniory a studenty, kteří do Brna dojíždějí jednou za čas, došlo k jisté diskriminaci. Zlevněná jízdenka za 6 Kč platí v autobuse z Vranova na Tomkovo náměstí, ale už ne v tramvajích. Pokud byste chtěli přestupovat v Soběšicích na linku 43 do Králova Pole, máte smůlu (přitom ještě před pár lety to byla právě linka číslo 43, která jezdila až do Vranova místo linky 57). Zaplaťte 26 Kč (místo plných 27 Kč).

Nebo linka 303 z Veverské Bítýšky: ta jede jen do Bystrce, takže zvýhodněná jízdenka Vás vyjde na 6 Kč, protože jde o cestu ze zóny 325 přes zónu 310 do zóny 101. Ale ouha, dále už musíte jet na jinou jízdenku. Co na tom, že kdo jede autoubusem linky 405 z Rosic, tak se za stejných podmínek dostane až na Mendlovo náměstí. A kdo má k dispozici vlak, ten se dostane třeba z Adamova až do centra.

Pokud bychom měli měřit stejným metrem, pak by podle této logiky měl mít i cestující z Veverské Bítýšky nárok na cestu až do centra. Nebo i lidé ze Křtin, kteří využívají linku 201 do Brna a nedostanou se s ní až do centra.

Zdají se Vám tyto příklady jaksi přehnané? To jsme ještě zapomněli zmínit, že existuje jistá univerzální jízdenka pro nepravidelné cesty. A vedle verze pro dospělé bez nároku na slevy tu máme univerzální jízdenku zlevněnou. I ta nyní funguje ve dvou režimech a sice ve variantě A a B. Stejně jako jízdenka pro dospělé má nová univerzální jízdenka zlevněná 24 polí. Pokud ji chcete používat pro cesty "včetně Brna", potom používáte počet polí dle sloupce "zlevněná B". Ano, ušetříte sice, ale pojedete-li přes více zón, v praxi jízdenku jednou označíte a na zpáteční cestu si rovnou kupte druhou jízdenku. Třeba cesta přes 6 zón včetně zón v Brně Vás donutí označit 17 políček. V tu chvíli Vám bude zbývat 7 polí.

Každopádně je pravdou, že v případě studentů se lze domnívat, že většina z nich využívá stejně předplatní jízdenky, takže uvedené náměty na "zneužití" jednorázových jízdenek pravděpodobně nebudou v praxi často aplikovány.

V praxi však došlo k jisté komplikaci pro studenty. Pokud do září 2018 používali jízdenku předplatní na celý rok pro zóny 101, 310 a 325 (dojíždění pravidelné z Veverské Bítýšky do Bystrce do školy), zaplatili za tuto jízdenku podle starého ceníku 5 150 Kč. Nově tato varianta, čili předplatní jízdenka s možnou kombinací jedné brněnské zóny, stojí jen 1 725 Kč. To je slušná sleva. Ale pozor, s touto jízdenkou už nově nemůžou studenti jezdit jakýmkoliv jiným spojem (tramvají) v zóně 101! Mohou jezdit jen právě linkou 303, to je vše.

Chcete jezdit i v zóně 101 více jako student? Potom si musíte pořídit jízdenku na 2 zóny za 1 237 Kč na rok a k tomu si pořídit ještě doplatek na rok za 1 120 Kč (viz Ceník - doplatek 1 zóna, ročně 1 120 Kč). Studenti tak ušetří, ale musí zvážit, co se jim vyplatí.

Samozřejmě, i v tomto případě by se dalo uvažovat o situaci, že si student pořídí předplatní jízdenku na rok pro zóny 520, 510 a 101 s cílem dojížďky tramvají číslo 2 z Modřic do zóny 101. V takovém případě při nástupu do tramvaje číslo 2 třeba na Ústředním hřbitově prakticky nic nebrání přerušit cestu na Moravanské (obě zastávky shodně v zóně 101). Samozřejmě i opačně to jde udělat. Jak?

Ano, výše uvedené je v rozporu s tarifem, čili tím nechci nikoho nabádat ke zneužívání, ale jaká je asi pravděpodobnost, že nastoupíte jako student v zóně 101 třeba právě na Moravanské a v tu chvíli Vás zkontroluje revizor. Jakmile by ale nastoupil o zastávku dále než Vy, už Vám nemůže dokázat nástup mimo zónu 510, odkud tramvaj vyjíždí.

Znovu opakuji, jde jen o výklad pravidel a z toho vyplývající důsledky, nikoliv návod, jak systém cíleně oblbovat / zneužívat (spíše vidím riziko u fiktivních jízdenek studentů bez jakékoliv kontroly u dálkových dopravců). Kdo má předplatní jízdenku, koneckonců investoval nějaké peníze. A jednorázové jízdenky se týkají jen situace, kdy jedeme z Brna ven.

Viděno jinou optikou

Na tomto místě bych ještě upozornil na několik dalších skutečností.

Kdo to uhlídá?

Dobrá otázka. Jak v druhé polovině listopadu napsal deník Zdopravy.cz:

Stát dopravce zatím fakticky nekontroloval, zda například nevydávají fiktivní lístky, na základě kterých pak žádají o kompenzace. Teprve na začátku listopadu uzavřelo ministerstvo smlouvu se společností Petr Fiala Controlling, která má pro ministerstvo provést celkem 500 kontrol u dopravců za 140 tisíc korun.

Perličkou na tom všem je, že o tři dny později publikoval server iDNES.cz článek o tom, jak bude sleva pro studenty a seniory mastná, ale v tomto článku už ani slovo o uzavření smlouvy na kontrolu. Je to náhoda nebo záměr? A je to také krásný příklad toho, že když se s něčím spěchá, tak se nemusí vše stihnout.

Mimochodem, víte, jaký je hlavní obor činnosti společnosti Petr Fiala Controlling (předmět podnikání)? Pekařství a cukrářství. Tato firma byla navíc založena v roce 2017. To jen tak mimochodem, na okraj. Ostatně jsou to informace veřejně dohledatelné.

Pozitivní dopady

Abych na státní slevy jen neházel špínu, je třeba říct, že státní slevy mají samozřejmě svůj jistý pozitivní dopad na počet cestujících. Došlo k nárůstu cestujících například na trase Brno - Znojmo, kdy od změny jízdního řádu nyní jezdí více autobusů v rámci Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje, aby se pokryla zvýšená poptávka.

Dalším aspektem vládních slev je de facto i zrušení původního žákovského jízdného. Ačkoliv jsem jej v praxi nevyužíval, lze konstatovat, že pravidla pro využití žákovského jízdného byla v něčem i komplikovanější. Šlo jej využít jen mezi školou a domovem, v určité trase, za určitých podmínek i třeba jen v pracovní dny.

Fakticky státní sleva ve výši 75 % tedy určitý systém zrušila a vytvořila plošný systém (který samozřejmě ale mohou využít jen ti lidé, kterým do jejich obce / části města jezdí autobus či vlak a toto spojení je poskytováno i o víkendu). Tomu však musely být přizpůsobeny integrované dopravní systémy, což přineslo práci navíc.

Zdražení první třídy

Zavedení slev ve druhé třídě nicméně přineslo jeden problém. České dráhy přestaly nabízet cenově zvýhodněnou In Kartu se slevou 25 či 50 % pro mladé lidi do 26 let (bez ohledu na to, jestli je člověk student či nikoliv) a také pro seniory. Kdo chce nadále jezdit, musí si připlatit za plnou verzi In Karty. Pro rodiny s dětmi, které chtějí cestovat první třídou, je tak dopad zavedení slev ve výsledku spíše negativní. Navíc s ohledem na nárůst cestujících se lze domnívat, že část klientely se přesune z druhé třídy do první třídy s cílem získat více pohodlí. I já osobně od zavedení slev v exponovaných hodinách a spojích (například neděle večer) raději někdy zvolím první třídu dálkových vlaků Českých drah (a nejde mi v tu chvíli o pocit, ale skutečně o komfort). Jak mi však bylo řečeno ze strany Českých drah, vlaky jsou spíše posilovány o dodatečné vozy druhé třídy než o další vozy první třídy. U railjetů (hlavně u těch českých s menší první třídou) je navíc problém s fixní kapacitou vlaku, takže k těmto vlakům by se musel připojit vůz navíc, což ale, jak mi sdělil během mezinárodní odborné dopravní konference letos v Broumově Ing. Jiří Ješeta, z vícero důvodů (ekonomických, personálních i logistických) není možné. Kdo tedy nyní plánuje cestu vlakem první třídou ve špičkových časech, musí tím spíše počítat s včasným nákupem jízdenky a místenky.

Další vývoj státních slev je hvězdách. Já Vám, milí čtenáři mého blogu, přeji jen ty šťastné hvězdy ve Vašem životě, pohodové vánoční svátky a mnoho dobrého v roce 2019. Mé PFko najdete na https://www.lesnickyslavin.cz/pf-2019/. -mir-

Dodatek ze dne 19. února 2019: V těchto dnech začíná připouštět ČSSD, že by slevu na jízdném zrušila. Nutno však dodat, že ČSSD byla s návrhem na zavedení jízdného zdarma první, jen si to pak hnutí ANO šikovně vypůjčilo a přivlastnilo. V programu se dokonce psalo:

V první řadě není spravedlivé, když lidé doplácejí na to, že v jejich obci není školka, škola nebo nemocnice.

Autor: Miroslav Hruška | pátek 21.12.2018 20:17 | karma článku: 32,21 | přečteno: 6835x
  • Další články autora

Miroslav Hruška

Jedna jízdenka vládne všem

Jedna jízdenka vládne všem, jedna jim všem káže, jedna všechny přiveze, dopravce prováže. Ale jak ji získat?

10.3.2023 v 14:56 | Karma: 8,06 | Přečteno: 431x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Jak si zpřehlednit prohlížeč?

Taky máte potřebu mít v prohlížeči otevřeno mnoho stránek, přesněji v terminologii prohlížečů panelů (a ne jen vše mít v záložkách)? Já už teď tolik ne, dříve během studia na vysoké jsem tu tendenci měl.

26.10.2020 v 9:06 | Karma: 10,99 | Přečteno: 810x | Diskuse| Věda

Miroslav Hruška

Ze života Jana Marka - pohled člověka se zdravotním postižením na situaci nejen v dopravě

Každý běžný den cestuje veřejnou dopravou mnoho lidí, včetně těch se zdravotním postižením. Každý z nich vnímá při cestování různé problémy, které nám nemusí být zcela zřejmé. O nich jsem v polovině února hovořil s Janem Markem.

22.3.2020 v 20:03 | Karma: 7,64 | Přečteno: 562x | Diskuse| Společnost

Miroslav Hruška

Sáňkování ve švýcarském stylu

Tahle zima radovánkám na sněhu příliš nepřeje. I když v noci z 11. na 12. února přes noc napadl sníh a Brno se pokrylo aspoň na chvíli do zimního kabátku, bylo to málo. Zvu Vás na sáňkářský výlet do Švýcarska (a na závěr na pivo).

25.2.2020 v 7:46 | Karma: 9,57 | Přečteno: 459x | Diskuse| Cestování

Miroslav Hruška

Nočním vlakem napříč Polskem - aktualizovaný průvodce pro rok 2020

V lednu 2019 jsem na svém blogu poprvé publikoval podrobného průvodce cestováním nočními vlaky v Polsku. Jako každý rok však dochází k úpravám, proto v následujícím článku zhodnotím aktuální situaci.

3.2.2020 v 12:04 | Karma: 16,52 | Přečteno: 1335x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Digitální stavební řízení od července bude, slíbil Bartoš. Provoz přirovnal k D1

25. dubna 2024

Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš ve čtvrtek prohlásil, že digitální stavební řízení bude...

Deník Metro rozšiřuje regionální zpravodajství a zvyšuje náklad

25. dubna 2024

Deník Metro z portfolia mediální skupiny MAFRA posiluje přítomnost v regionech a zároveň zvyšuje...

Spousta obětí střelby mohla být zachráněna, řekla matka Rakušanovi

25. dubna 2024  16:02,  aktualizováno  16:50

Na jednání výboru pro bezpečnost Sněmovny kvůli snaze opozičního ANO zřídit vyšetřovací komisi k...

Podvody přesáhly pět milionů, žalobce viní pojišťováka i jeho otce lékaře

25. dubna 2024  16:23

Z pojistných podvodů s celkovou škodou přesahující pět milionů korun obžaloval krajský státní...

  • Počet článků 326
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1971x
Věnuji se esperantu, železnici a veřejné dopravě. V lednu 2016 jsem úspěšně ukončil magisterský obor na Fakultě regionálního rozvoje a mezinárodních studií Mendelovy univerzity. Rád cestuji, zejména do Polska, kde jsem navštívil např. Varšavu, Malbork a Osvětim. Můžete také navštívit můj miniblog na Twitteru Příležitostně píšu články na server ŽelPage, přehled článků zde. Aktuálně pracuji pro České dráhy. Pravidelně taktéž přispívám na esperantskou Wikipedii. Od září 2014 jsem členem základního článku Hnutí Brontosaurus Zeměchvály, od ledna 2016 pak radním tohoto článku. Od července 2017 do října 2018 jsem spravoval stránku Esperanto.cz na Facebooku. V květnu 2020 jsem spustil novou stránku o Lesnickém Slavínu, oblasti nedaleko Brna. Tento web dnes nabízí tipy na výlety, fotografie a cesty pro každého. Přeložen je i do esperanta. Moje vizitka: http://about.me/miroslavhruska.