Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Netradiční květnový výlet do Polska aneb Polsko (rychlo)vlakem i letadlem - díl první

12. 08. 2017 17:30:00
Je sobota 20. května, sedm hodin ráno a já právě vyrážím společně s kamarádem z Brna vlakem do Bohumína a dále do Polska. Co jsme všechno viděli a zažili, o tom už následující reportáž...

Myšlenka cesty do Polska byla v mé hlavě už delší dobu, otázkou ale bylo: kdy a kam? Lákala mne Varšava a také Katovicko. A mého kamaráda Jardu také, navíc on ještě ve Varšavě nebyl. Nuže, ke konci dubna jsem zařídil jízdenky, dále už jsem řešil možnost ubytování u esperantistů. To se nakonec podařit domluvit jak nedaleko Katovic, tak přímo ve Varšavě.

A tak tedy po desáté hodině odjíždíme vlakem IC 113 Porta Moravica do Katovic. Na tento vlak jsem pořídil pro sebe i pro Jardu Včasnou jízdenku od Českých drah za necelých 200 Kč. K jízdence nám shodou okolností České dráhy nabídly i bezplatnou místenku. Jen bylo nutné si jízdenku vytisknout a v Bohumíně na pokladně si nechat jízdenku ověřit.

Do Katowic cesta nebyla zrovna záživná, povětšinou jsme nejeli moc rychle. O tom také svědčí jízdní řád. Vlak odjížděl z Bohumína v 10:07 a do Katowic přijel v 11:30 a přitom ujel vzdálenost pouhých 81 km. No, není divu, že vlak nebyl moc plný a více lidí do vlaku nastoupilo až v Katowicích.

Katowice nás vítají moderním zrekonstruovaným nádražím s navazující obchodní galerií. Bylo to tedy ideální místo pro zakoupení karty ŚKUP, což znamená Śląska Karta Usług Publicznych (více o kartě v polštině zde). Už dopředu jsme tušili určité problémy, ale každopádně samotný nákup této karty včetně nahrání celodenní jízdenky na ježdění tramvajemi i autobusy v rámci katowické aglomerace proběhl poměrně bez potíží.

Dalším požadavkem byl nákup polské SIM karty od operátora Play. Nabídka z roku 2014, kdy jsem si pořídil SIM kartu od tohoto operátora za 5 zlotých a měl jsem v ceně jak 5 zlotých na volání a SMSky a také internet v mobilu už nakonec nebyla k dispozici a paní mi nabídla variantu balíčku za 19 zlotých. Ten obsahoval velmi slušnou porci mobilních dat - 30 GB a k tomu 5 zlotých kreditu. Tento balíček platí týden, což mi akorát postačovalo.

Pak už jen zbývalo chvíli počkat na aktivaci a pak už jsem mohl začít používat polská data a konečně vyrazit s Jardou objevovat zajímavosti městské hromadné dopravy v katovické aglomeraci. Nicméně, bezprostřední okolí nádraží je poměrně pěkné.

Cílem návštěvy katovické aglomerace bylo spíše projetí různých zajímavých tramvajových tratí.

Prvním cílem bylo město Bytom, které má přímé tramvajové spojení s Katovicemi, ale my jsme se rozhodli se nejprve svézt linkou historickou číslo 23, na které toho dne jezdil buď Konstal 13N, nebo Konstal 105N. My jsme měli štěstí na Konstal 13N, kterým jsme dojeli ke stadionu v Chořově (Chorzów). Do tohoto místa byla tramvajová trať poměrně kvalitní. Zajímavější už to bylo při další cestě a to tramvajovou linkou č. 19 do Bytomi. Na ní jezdí modernizované Konstaly, ale jinak je trať v poměrně mizerném stavu.

V Bytomi jsme následně pěšky došli k zastávce u kostela Nejsvětější trojice, kde začíná linka 38, která je v katovické aglomeraci unikátem. Je to jediná tramvajová linka, na které dodnes stále jezdí Konstal N, což je krátká obousměrná tramvaj. Linka má 4 zastávky, využívá pro jízdu jednu jedinou kolej (ta už má nejlepší roky dávno za sebou) a konečnou má u místního hřbitova. Ráno a večer však musí řidič projet celým městem z / do vozovny.

Po projetí této linky jsme prošli městem na Plac Sikorsiego, odkud jsme pokračovali linkou 9 na zastávku "Chebzie Pętla", která současně slouží i jako konečná zastávka linky 11 do Katovic.

Linkou 11 jsme ale jeli jen do zastávky "Piaśniki Skrzyżowanie", kde jsme přestoupili na linku 7 a tou jsme dojeli do Katovic k nádraží. V hlavní ulici před obchodní galerií jsme objevili malé rychlé občerstvení a objednali si místní zapiekanku, čili obloženou bagetu. A navrch jsme zašli naproti do místní koblihárny. Tak velké koblihy jsem v životě nejedl. A navíc s pořádnou náplní.

Pak už byl čas se přesunout do Myslovic (Mysłowice). Kvalita tramvajové tratě opět klesala s narůstající vzdáleností od Katovic. Není tedy divu, že do Myslovic na lince 14 jezdí nanejvýš modernizované Konstaly (ty ale nejsou nízkopodlažní). Trať do Myslowic je v některých úsecích jednokolejná a jízdní řád je naplánovaný tak, aby se bylo možné vyhnout ve výhybnách.

Konečně jsme dojeli do Myslovic. Naším cílem je městečko Lędziny, kam nás z Myslovic dovezl autobus. I tento autobus je zaintegrovaný, takže nám v něm platí naše celodenní jízdenka na kartě ŚKUP za 17 zlotých. Lędziny už dobře znám, byl jsem zde již dvakrát na návštěvě u Kristiny a Jacka, mých esperantských přátel, takže nás čekají přímo v jejich domě. Vítám se také s fenkou Ajšou, jejich psem, kterou už díky předchozím dvěma návštěvám znám také. Po uvítání předáváme dary a na oplátku je nám nabídnuta večeře. Po zbytek večera si už jen povídáme o různých tématech a pak už jdeme spát.

V neděli jsme se vypravili autem do Tych na nákup v místním supermarketu a při návratu jsme se zastavili v Beruni (Bieruń) u jezera Łysina, kolem kterého vede stezka zdraví s úkoly na protažení těla. Některé z nich jsme si vyzkoušeli. V samotném jezeře se lze koupat, ale protože nemám s sebou plavky, tak jsme do vody vlezli jen částečně. Teplota vody by však na koupání byla.

Pak už byl čas na návrat do Lędzin a večeři. Ještě před ní jsem ale s Jardou vyrazil na procházku k místnímu kostelíku na kopci, odkud je pěkná vyhlídka. Zkusil jsem také objednat online jízdenku na kartu ŚKUP skrze poskytnuté údaje, ale ukázalo se, že nákup je možný pouze skrze převod přes polský bankovní účet.

Po večeři jsem ještě ukázal Jackovi, Jardovi a Kristině fotografie z velikonoční návštěvy Španělska a pak už byl čas jít spát.

Ráno v pondělí 22. května byl čas se rozloučit. Jacek vstával dříve, s Kristinou jsme se rozloučili na autobusové zastávce v Lędzinách kolem osmé hodiny. Kristina jela autobusem do Tych, my jsme opět jeli do Myslovic. Jenže tentokrát bez možnosti ihned využít jízdenku na kartě. Karta ŚKUP totiž funguje jako nosič informací o jízdenkách, jenže tyto jízdenky je nutné koupit buď přes internet, což se nám ale nepovedlo. Nebo prostřednictvím automatu na jízdenky, případně v jednom ze zákaznických center s názvem "PUNKT OBSŁUGI KLIENTA", respektive "PUNKT OBSŁUGI PASAŻERA". K čemu tato místa slouží a co je s tím spojeno za komplikace, ještě bude zmíněno.

V každém případě, ani automat na jízdenky, ani jedno ze zakáznických center přímo v Lędzinách není. Takže po příjezdu do Myslovic bylo nutné zjistit, kde vlastně můžeme získat nové jízdenky. Po cestě jsme automat viděli, ale nechtělo se nám vystupovat a řešit, jak pojedeme dále. Přímo u poněkud liduprázdné železniční stanice, u které je současně konečná tramvají linek 14 a 26 a také zastávka některých autobusů, však automat není a s dotazy v místních obchůdcích také neuspějeme. Zkoušíme i poštu u konečné, ale ani tam to nejde. Prý je automat kdesi u kostela. Obcházíme centrum Myslovic, zkoušíme štěstí dokonce na městském úřadu, kde by podle loga celého tohoto systému možná mohli pomoci. Ale ani tam neuspějeme i přes jisté negativní poznámky z mé strany na adresu úřadu. Nakonec jsme konečně automat objevili u jakési křižovatky u kostela. Uff, konečně. Vracíme se zpátky k nádraží a můžeme konečně vlézt do tramvaje a pípnout si nástup do vozidla (a následně při výstupu se "odpípnout"). Jedeme linkou číslo 26 do Dańdówky. Konečně trochu změna, na lince 26 jezdí "vídeňská éčka". Tyto tramvaje prošly modernizací spočívající například v dosazení klimatizace pro řidiče. Ještě před odjezdem nás potěšil příjezd tramvaje Düwag Pt, původně z Frankfurtu nad Mohanem.

Ale zpět k lince 26. Jde o linku, která také využívá v úseku do Dańdówky místy jednokolejné úseky. Trať už má hodně za sebou. Ještě horší je to v případě linky 27 z Dańdówky spojující Sosnowiec s částí "Kazimierz Górniczy", kde jezdí Konstaly. Tramvaj občas malinko poskočí, zahoupe... Jak to v praxi vypadá, to už se můžete podívat na tomto videu. Zvláštní je, že ani úsek v Sosnowci nebyl o moc kvalitnější.

V Sosnowci jsme se trochu prošli centrem a zastavili se na zapiekanku. Linkou 15, na které jezdí tramvaje od výrobce PESA, jsme se přesunuli do Katovic k nádraží.

Po příjezdu do Katovic jsme našli "PUNKT OBSŁUGI KLIENTA" a chtěli zde vrátit kartu. Ale ani na jednom ze dvou námi navštívených míst jsme neuspěli. Zálohu 5 zlotých nám nechtěli vrátit v hotovosti, ale pouze skrze převod přes poštovní poukázku. Dalším řešením by byl převod na polský bankovní účet. Jasně, těch mám hodně. Zanadával jsem něco nad tím, že v Londýně to takto s Oyster card nefunguje / nefungovalo a že kdyby takto fungovaly lyžařské areály, tak by asi moc nepochodily a znechuceně odešel s tím, že mám tak trochu nechtěný suvenýr. Ale faktem je, že karta platí do září 2019. Vrátit kartu na nádraží nešlo už vůbec, protože zde je "PUNKT OBSŁUGI PASAŻERA" a ten má omezený rozsah služeb (více v polštině zde, hledejte sekci "PUNKTY OBSŁUGI"). Takže vy si sice můžete koupit na nádraží kartu ŚKUP, ale vrátit ji na tomto místě nemůžete. To dává hodně smysl, že?

Na spravení nálady jsme opět zašli do osvědčené koblihárny. Pak už byl čas na odjezd polským rychlovlakem Pendolino do Varšavy. Jízdenky na spoj nejvyšší polské vlakové kategorie Express InterCity Premium z Katovic do Varšavy jsem sehnal za 98 zlotých pro dvě osoby, tj. za 640 korun v přepočtu. Na vzdálenost 298 km velmi slušná cena.

Polský rychlovlak zpočátku jel do Sosnowce spíše pomaleji, teprve za ním se rozjel díky hlavní trati s názvem "Centralna Magistrala Kolejowa", kde zastavil navíc pouze ve stanici Wloszczowa Polnoc.

Obecně jsem z polského Pendolina, tedy jediného polského rychlovlaku spíše v rozpacích. Jistě, je to moderní vlak a navíc i díky němu se v Polsku jezdí rychlostí 200 km/h. To zatím v České republice není možné a Poláci tedy mají v tomto určité prvenství v rámci zemí Visegrádské čtyřky. Navíc jako bonus dostane každý cestující nápoj zdarma (já jsem zvolil čaj). Ale abych se třeba dozvěděl z informačních displejů ve voze, jakou rychlostí aktuálně jedeme, tak to ne. Palubního průvodce jsem také nikde neobjevil. Naštěstí nebylo nutné jízdenku dopředu tisknout, ale stačilo jen ukázat PDF na mobilu.

I přes tyto drobnosti se nám cesta do Varšavy líbila, nicméně vzhledem k tomu, že trať vede poměrně nudnou polskou rovinou, jsme čas ve vlaku spíše využili k odpolednímu spánku. O čtvrt na šest jsme přijeli na podzemní nádraží Warszawa Centralna, kde mnoho lidí vystoupilo a také nastoupilo (vlak totiž nadále pokračuje na sever do Gdaňsku).

A tak začala další část našeho výletu a sice poznávání Varšavy. Ale o tom až v druhém díle reportáže. -mir-

Autor: Miroslav Hruška | sobota 12.8.2017 17:30 | karma článku: 12.94 | přečteno: 552x

Další články blogera

Miroslav Hruška

České dráhy a jejich snaha o inovaci první třídy ... aneb co není "sexy"?

Aneb co vlastně očekávají České dráhy od první třídy ve vlacích? A co je a není "sexy" v případě první třídy, alespoň podle pana Martina Bělčíka, člena představenstva Českých drah? A co bude spíše "sexy" podle mne?

8.8.2017 v 8:00 | Karma článku: 24.43 | Přečteno: 3264 | Diskuse

Miroslav Hruška

Jak jsem vypnul aneb reportáž z druhé víkendovky v Jeseníkách

Jedna víkendovka mi nestačila. Respektive nebude stačit. S tímto pocitem jsem se přihlásil na obě jarní víkendovky Zeměchval. Takže sotva jsem se vzpamatoval z jedné víkendovky, vyrážím v pátek 5. května do Jeseníku znovu.

27.6.2017 v 7:30 | Karma článku: 9.03 | Přečteno: 337 | Diskuse

Miroslav Hruška

Zajímavosti z návrhu železničního jízdního řádu od prosince 2017

Během tohoto víkendu byl na stránkách SŽDC zveřejněn návrh železničního jízdního řádu pro rok 2018. Ač jde o pracovní dokument, lze z něho vyčíst několik zajímavostí, např. zrychlení na některých tratích či více konkurence pro ČD.

11.6.2017 v 18:30 | Karma článku: 14.90 | Přečteno: 932 | Diskuse

Další články z rubriky Cestování

Lubomír Stejskal

Jaký je rozdíl mezi blízkou a velmi blízkou budoucností?

Jedna z otázek, která stále zůstává nezodpovězena, zní: Kdy budou obnoveny přímé lety z Ruska do Egypta? Proč je to důležité?

24.8.2017 v 8:00 | Karma článku: 4.87 | Přečteno: 131 | Diskuse

Ervín Dostálek

Místo báječné k narození - 209:V Llandrindod Wells údajně vyschnul pramen a lázně oslabily

I v britském Walesu mají lázně. Význam vnitrozemských Llandrindod Wells po údajném vyschnutí pramenů léčivých vod poklesl, naopak Llandudno na pobřeží Irského moře, trochu sice studeného, se těší oblibě domácích stále, a právem..

24.8.2017 v 7:25 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 32 | Diskuse

Peter Krivda

Potulky XXXIV - Šibenik I.

..do Šibenika sa nechodí narýchlo, nechodí sa tam naponáhlo, nechodí sa tam s hodinkami ani za presným cieľom, ale len tak, za Šibenikom. Chodiť po jeho úzkych uličkách, po kamennej dlažbe, vyleštenej, vyšliapanej, hladkej,naboso.

23.8.2017 v 16:10 | Karma článku: 9.55 | Přečteno: 153 | Diskuse

Petr Kahanek

Land Ho! Island & Faerské ostrovy, 2.část

Probouzíme se do slibně vypadajícího rána. Studené slunce vykukuje zpoza nízkých mraků a kopce u zátoky v Sandaváguru se na chvíli rozzáří pronikavou zelení. Hodně jako ve Skotsku, má-te li tam z pekla štěstí na počasí.

23.8.2017 v 9:58 | Karma článku: 7.60 | Přečteno: 126 | Diskuse

Ervín Dostálek

Místo báječné k narození- 208:Nedobytný velšský hrad BEAUMARIS najdeme na ostrově Anglesey

Největší a nejambicióznější projekt stavitele Jamese of St. George ve Walesu, zapsán na Seznam kulturního dědictví UNESCO, nejhonosnější a poslední pro krále Edwarda, obklopen vodním příkopem s přístupem od moře - toť BEAUMARIS...

23.8.2017 v 7:32 | Karma článku: 5.81 | Přečteno: 134 | Diskuse
Počet článků 301 Celková karma 15.47 Průměrná čtenost 1711

Věnuji se esperantu, železnici a veřejné dopravě. V lednu 2016 jsem úspěšně ukončil magisterský obor na Fakultě regionálního rozvoje a mezinárodních studií Mendelovy univerzity. Rád cestuji, zejména do Polska, kde jsem navštívil např. Varšavu, Malbork a Osvětim. Můžete také navštívit můj miniblog na Twitteru Příležitostně píšu články na server ŽelPage, přehled článků zde. Aktuálně pracuji v Turistickém informačním centru města Brna. Pravidelně taktéž přispívám na esperantskou Wikipedii. Od září 2014 jsem členem základního článku Hnutí Brontosaurus Zeměchvály, od ledna 2016 pak radním tohoto článku. V současnosti připravuji stránku Lesnický Slavín. Moje vizitka: http://about.me/miroslavhruska.

Seznam rubrik

Oblíbené blogy

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.