Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zajímavosti z návrhu železničního jízdního řádu od prosince 2017

11. 06. 2017 18:30:00
Během tohoto víkendu byl na stránkách SŽDC zveřejněn návrh železničního jízdního řádu pro rok 2018. Ač jde o pracovní dokument, lze z něho vyčíst několik zajímavostí, např. zrychlení na některých tratích či více konkurence pro ČD.

Předem však upozorňuji, že cílem tohoto článku není upozornit na všechny plánované změny. Jde jen o některé změny na tratích, které se mne nějakým způsobem týkají. I tak však mám jednu novinku z Prahy, kterou asi nikdy nevyužiji :)

Mírné rychlení na trati Brno - Jihlava

Trať číslo 240 mezi Brnem a Jihlavou sice stále nebude nabízet rychlejší spojení mezi Brnem a Jihlavou ve srovnání s autobusem, nicméně oproti současnému stavu, kdy například rychlík 668 Rožmberk dnes vyjíždí z Brna v 7:20 a do Jihlavy přijede v 9:18, se bude jednat o drobné zrychlení. V návrhu jízdního řádu se počítá s tím, že by odjezd tohoto rychlíku byl až v 7:27, čas příjezdu do Jihlavy přitom zůstane zachován.

V opačném směru do Brna vlaky nepřijedou například v 16:36 či 18:36, ale nově již v 16:30, respektive v 18:30. Časy odjezdů z Jihlavy přitom budou stejné jako nyní.

Nejen z Brna do Jeseníku rychleji

Zatímco dnes cesta z Brna do Jeseníku trvá přímým vlakem 3 hodiny a 53 minut a vlaky již částečně využívají toho, že trať do Jeseníku byla opravena a díky tomu mohou po cestě snížit případné zpoždění, nově by cesta měla trvat kratší dobu.

Typickým příkladem může být rychlík 913 z Brna s odjezdem v 15:18 a příjezdem do Jeseníku v 19:11 (v úseku Zábřeh na Moravě - Jeseník je veden jako spěšný vlak 1713 Alois Nebel). Odjezd ze Zábřehu na Moravě bude nadále v 17:31, příjezd do Jeseníku bude již v 18:58. Rozdíl 13 minut už je docela slušný posun. V opačném směru například spěšný vlak 1704 dnes odjíždí z Jeseníku v 14:54, od nového jízdního řádu pojede až v 15:01. Čas příjezdu do Brna bude stejný, tedy nadále v 18:42.

Expanze LEO Expressu do Polska se nekoná ...

Navzdory dříve avizovaným plánům na nové spojení vlakem do Krakova dopravce LEO Express nakonec nemá aspoň zatím v plánu nabídnout přímé spojení vlakem do Polska a nadále tak bude nutné přestupovat na autobus. Důvodem může být i nedávná nehoda v Přerově, kdy dopravce musí odřeknout část spojů.

... ale z Prahy do Brna možná budou jezdit žluté vlaky častěji a obslouží více míst ...

Pokud LEO Express zatím neplánuje expanzi, RegioJet má zájem nabídnout častější spojení Prahy s Brnem. V současném jízdním řádu nabízí cestujícím tři páry vlaků, z nichž jeden z nich zastavuje i v obci, ve které žije jen 1 500 obyvatel, tedy v Zaječí, čímž podle vyjádření SŽDC získal nárok na provozování spoje na úkor Českých drah, protože nabízí větší rozsah dopravní obslužnost (viz odůvodnění z 30. listopadu na stránkách Správy železniční dopravní cesty).

Od prosince 2017 by nabídka žlutého dopravce mezi Brnem a Prahou měla být mnohem bohatší. První spoj z Brna chce dopravce nabídnout již v 5:06, který nově ale zastaví i v Blansku, Letovicích a Svitavách. Následovat bude Ústí nad Orlicí. Vynecháno tedy bude "Městečko u nádraží", čili Česká Třebová. Pouhých šest minut před tímto novým spojem přitom chtějí jezdit i České dráhy, a sice v 5:00 rychlíkem vyšší kvality číslo 874 Rudolf Těsnohlídek, který dnes jezdí také.

Následující spoj v 6:09 číslo 1042 by měl změnit zastávky. Mezi Brnem a Prahou dnes tento vlak zastavuje v České Třebové, Ústí nad Orlicí a Pardubicích. První dvě zmíněné stanice nově obslouženy NEBUDOU, ale NOVĚ tento spoj zastaví v Brně-Židenicích! Co si RegioJet od této nabídky slibuje, mi zůstává tak trochu záhadou, ale jestli toto bude argument pro přidělení kapacity podle platné legislativy, tak teda potěš koště.

Totéž bude platit u spoje v 7:09 (z Bratislavy), 8:09 (z Vídně), 9:09, 10:09 (z Bratislavy), 12:09 (z Vídně), 14:09 (z Bratislavy), 16:09 (z Vídně), 17:09 (z Bratislavy), 18:09 a 20:09 (z Vídně).

V opačném směru má zájem RegioJet poslat vlak do Brna v 5:21 (do Vídně), 7:21 (do Bratislavy), 9:21 (do Vídně), 11:21 (do Bratislavy), 13:21 (do Vídně), 14:21, 15:21 (do Bratislavy), 16:21 (do Vídně), 17:21 (do Bratislavy), 18:21, 20:21 a také v 22:21 (tento vlak by měl do Brna přijet v 0:57, takže by se mohl teoreticky stíhat rozjezd autobusů v 1:00). Poslední dva spoje kromě již zmíněné kuriózní zastávky v Brně-Židenicích zastaví i v Ústí nad Orlicí, Svitavách, Letovicích a Blansku.

Novinkou na trase žlutých vlaků RegioJetu bude také spojení Prahy a Opavy. Žluté vlaky by měly vyjet z Opavy nově v 4:15 směr Praha (příjezd v 7:52, vlak pojede však jen v pracovní dny a sobotu), respektive v 5:15 (tento spoj však pojede jen v neděli a dále v některé další dny a pojede jen do Ostravy). V opačném směru pojede v 15:48 z Prahy a do Opavy přijede v 19:20.

... a z některých tras se žluté vlaky stáhnou

Obec Zaječí o žluté vlaky pochopitelně přijde. Spoj z Prahy do Starého Města u Uherského Hradiště přes Brno a Břeclav také skončí. S expanzí do Brna, Vídně a do Bratislavy (respektive do Opavy) však souvisí i další novinka. RegioJet přestane nabízet vlakové spojení Prahy se Starým Městem u Uherského Hradiště jednou denně a naopak.

Nové spoje mezi Prahou a Brnem nabídnou i České dráhy

Ale není to jen žlutý dopravce, který chce přijít s novými spoji. Zájem o nové spoje mají i České dráhy. Příjemnou novinkou je obnovení spoje v 4:49 z Prahy do Brna směr Graz. Tento spoj byl od prosince 2014 zrušen a dle mého názoru chyběl. Nyní se vrací a měl by do Vídně přijet v 8:49 (railjet 71 Gustav Mahler). Railjet 571 s odjezdem z Prahy v 19:51 nově pojede až do Břeclavi. V současnosti tento vlak pod číslem 579 jede přitom jen do Brna, kam přijíždí v 22:20.

S tím souvisí i záměr nabídnout railjet 570 Leoš Janáček z Brna v 6:38 do Prahy. I ten pojede už z Břeclavi. Perličkou přitom bude, že v tomto čase dnes jezdí expres 574 Zdeněk Fibich. Ten zůstane zachován, ale pojede z Brna v 6:50, zastaví dále v Blansku, Svitavách a Pardubicích. A také pojede z Břeclavi. Tento kuriózně krátký rozestup v nabídce spojení do Prahy přitom bude i v opačném směru. Odpoledne nejprve z Prahy vyjede v 16:21 RegioJet, dále expres 577 Johann Gregor Mendel v 16:37 (ten obslouží navíc kromě Pardubic i Svitavy a Blansko a jeho cílem bude Břeclav), poté railjet 373 W. A. Mozart do Grazu. A samozřejmě v 17:21 RegioJet do Bratislavy. Tak častá nabídka spojení v určitý čas do Brna a naopak tu nikdy nebyla.

Nové spojení do Polska

Vídeň získá nové pozdně večerní spojení s Katowicemi. Vlak EuroCity 100 Moravia nově pojede až do Katowic, kam přijede v 22:30. V opačném směru pojede z Katowic v 5:24 a do Vídně přijede v 9:49.

Nové noční spoje z Prahy a okolí

Za zmínku také stojí plán zavést nové noční spoje, které pojedou v sobotu, neděli a ve státem uznané svátky z pražského hlavního nádraží.

Půjde o tyto spoje:

Osobní vlak 9664 v 2:28 do Kralup nad Vltavou.

Osobní vlak 9303 v 2:28 do Kolína.

Osobní vlak 9552 v 2:25 do Všetat.

Osobní vlak 9842 v 2:31 do Hostivice a dále do Kladna.

Osobní vlak 8802 v 2:26 do Berouna.

Osobní vlak 9049 v 2:25 do Čerčan.

Osobní vlak 2503 v 2:25 do Benešova u Prahy.

Osobní vlak 5801 v 2:25 do Kolína přes Nymburk a Poděbrady.

Tyto spoje také přijedou předtím v opačném směru do Prahy tak, aby došlo k jejich vzájemnému setkání a byl umožněn přestup mezi jednotlivými vlaky.

A další zajímavosti

Našlo by se samozřejmě více zajímavostí, jako například záměr spojit přímým vlakem Prahu s Libercem (byť se mi tento spoj nepodařilo v návrhu nalézt), ale pak už by článek byl přeci jen delší, takže pro tuto chvíli je to již vše. Pro tuto chvíli je patrný především zájem RegioJetu o expanzi na trase Praha - Brno - Vídeň, avšak zatím ne každou hodinu celý den v úseku Praha - Brno. Jak to nakonec dopadne, to si musíme ještě chvíli počkat. -mir-

Zdroje:

Aktuální jízdní řády platné od 11.6.2017

Návrh železničního jízdního řádu pro období od 10. 12. 2017 do 8. 12. 2018

Autor: Miroslav Hruška | neděle 11.6.2017 18:30 | karma článku: 14.90 | přečteno: 932x

Další články blogera

Miroslav Hruška

Netradiční květnový výlet do Polska aneb Polsko (rychlo)vlakem i letadlem - díl první

Je sobota 20. května, sedm hodin ráno a já právě vyrážím společně s kamarádem z Brna vlakem do Bohumína a dále do Polska. Co jsme všechno viděli a zažili, o tom už následující reportáž...

12.8.2017 v 17:30 | Karma článku: 12.94 | Přečteno: 552 | Diskuse

Miroslav Hruška

České dráhy a jejich snaha o inovaci první třídy ... aneb co není "sexy"?

Aneb co vlastně očekávají České dráhy od první třídy ve vlacích? A co je a není "sexy" v případě první třídy, alespoň podle pana Martina Bělčíka, člena představenstva Českých drah? A co bude spíše "sexy" podle mne?

8.8.2017 v 8:00 | Karma článku: 24.43 | Přečteno: 3264 | Diskuse

Miroslav Hruška

Jak jsem vypnul aneb reportáž z druhé víkendovky v Jeseníkách

Jedna víkendovka mi nestačila. Respektive nebude stačit. S tímto pocitem jsem se přihlásil na obě jarní víkendovky Zeměchval. Takže sotva jsem se vzpamatoval z jedné víkendovky, vyrážím v pátek 5. května do Jeseníku znovu.

27.6.2017 v 7:30 | Karma článku: 9.03 | Přečteno: 337 | Diskuse

Další články z rubriky Ekonomika

Jan Matějů

Jak dál s EET

Některé politické strany předesílají, že se po letošních sněmovních volbách budou chtít znovu zabývat projektem elektronické evidence tržeb (EET).

24.8.2017 v 8:19 | Karma článku: 12.87 | Přečteno: 391 | Diskuse

Adam Mikulášek

Proč si nejbohatší jedno procento hýčká radikální levici?

Protože se naučila v ekonomických otázkách ustupovat, smířila se s globál-kapitalizmem, a naopak korporacím pomáhá lidi natolik vykořenit, že jedinou „útěchou“ jim je bavit se tím, co lze koupit za peníze.

23.8.2017 v 19:56 | Karma článku: 29.98 | Přečteno: 702 | Diskuse

Petr J. Dostál

Manipulace s tržním kurzem akcií ČEZu, insider trading, opční program, směřování ČEZ

Insider trading, zlatý důl pro manažery, politické pozadí, co se zlatými vejici. ČEZ nebyl a není řízen stoprocentně v zájmu akcionářů.

23.8.2017 v 18:23 | Karma článku: 12.68 | Přečteno: 405 | Diskuse

Karel Stryczek

Důchodové zabezpečení v USA. Jdeme do penze, kdy a za kolik?

Kdy chodí Američani do důchodu? A kolik berou? Slyšel jsem, že někteří pracují do smrti. Padne-li pár takových otázek a komentářů, znamená to, že odpovědi na dotazy jak funguje americký důchodový systém by mohly zajímat více lidí.

23.8.2017 v 10:39 | Karma článku: 28.18 | Přečteno: 1613 | Diskuse

Marek Orawski

Proč se pojistit proti úrazu? Může převrátit život nejen váš, ale i vašich nejbližších!

To, zda si sjednáte úrazové pojištění, není jen vaše věc. Vážný úraz může převrátit naruby život váš i celé vaší rodiny. Ochranou je kvalitní úrazové pojištění.

23.8.2017 v 10:29 | Karma článku: 4.95 | Přečteno: 182 | Diskuse
Počet článků 301 Celková karma 15.47 Průměrná čtenost 1711

Věnuji se esperantu, železnici a veřejné dopravě. V lednu 2016 jsem úspěšně ukončil magisterský obor na Fakultě regionálního rozvoje a mezinárodních studií Mendelovy univerzity. Rád cestuji, zejména do Polska, kde jsem navštívil např. Varšavu, Malbork a Osvětim. Můžete také navštívit můj miniblog na Twitteru Příležitostně píšu články na server ŽelPage, přehled článků zde. Aktuálně pracuji v Turistickém informačním centru města Brna. Pravidelně taktéž přispívám na esperantskou Wikipedii. Od září 2014 jsem členem základního článku Hnutí Brontosaurus Zeměchvály, od ledna 2016 pak radním tohoto článku. V současnosti připravuji stránku Lesnický Slavín. Moje vizitka: http://about.me/miroslavhruska.

Seznam rubrik

Oblíbené blogy

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.