Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejen o mlžení Dopravního podniku města Brna o elektronickém odbavování cestujících

11. 01. 2017 8:15:00
Od 1. ledna 2017 začala v Brně fungovat novinka v podobě elektronického odbavování cestujících. Pojďme se nyní podívat na to, jak nám krásně Dopravní podnik města Brna, a.s. o této novince mlží, respektive mění názory.

Prvně si ale připomeňme, v čem vlastně novinka spočívá. Dopravní podnik města Brna, a.s. na své nové stránce (která je responzivní, což je dobře) o tomto systému uvádí, že:

Byla zvolena zcela nová metoda používání předplatních jízdenek s využitím bezkontaktních bankovních karet jako nosiče údajů o zákazníkovi. Karta je pouze identifikátorem zákazníka, na kartu se nic nenahrává. Veškeré údaje o jízdence jsou uloženy v databázích. V systému se nepracuje s číslem karty.

V často kladených otázkách se pak objevuje dotaz:

Čím je nový způsob placení jízdného výhodný?

Není potřeba žádná nová kartička. Cestující mohou použít bezkontaktní bankovní kartu, kterou již mají. Při nákupu kupónů odpadnou fronty na přepážkách. V případě ztráty či odcizení karty je možno tuto zablokovat a zaregistrovat si jako nosič předplatní jízdenky novou kartu.

Toliko teorie. Zní to na první pohled dobře. Žádný pokus o městskou kartu za mnoho peněz (typu Opencard), navíc je tu snaha o to, aby cestující nemuseli nosit další kartičku v peněžence navíc. Ale že to cestujícím přece jen komplikuje život, o tom bude ještě řeč na závěr článku.

Navíc prostřednictvím eshopu můžete požádat o příspěvek v rámci dotačního programu na podporu nákupu základní elektronické nepřenosné jízdenky MHD pro zóny 100 a 101. Tak jo. No ale co když nechcete používat vaši vlastní platební kartu jako identifikátor?

Není problém, i na to Dopravní podnik města Brna, a.s. pamatuje:

V případě, že zákazník nemá vlastní bankovní kartu nebo svoji bankovní kartu nechce pro tento účel používat, může využít karty, které budou pro tyto účely vydávány.

O této možnosti se ostatně psalo i v článku "Leden přinese revoluci v nákupu jízdného na MHD v Brně. Nové karty i slevu" ze dne 29. 12. 2016.

Jakou kartu mám při cestování používat?

Jakoukoliv bankovní kartu. Kdo nechce využívat tu, s níž platí běžně v obchodech, může si na pobočce DPMB už teď koupit za 69 či 99 korun dva druhy anonymních karet, třeba Dobrou kartu COOP. Zájem o ně zatím projevilo přes tisíc lidí. „Žádné jiné anonymní jsme nesehnali,“ vysvětlil Prýgl, proč město prodává kartu nabízející zároveň zvýhodněné nákupy v maloobchodním řetězci. „Pro účel naší šalinkarty si ji ale její majitelé nemusí aktivovat. Každopádně i při použití vlastní bankovní karty se zákazníci nemusí obávat o bezpečnost svého účtu. Systém její číslo zašifruje, takže ji nikdo nemůže zneužít,“ poznamenal.

Jenže hned 2. ledna už to tak růžově nevypadalo. Ostatně už úvod článku "DPMB došly speciální karty pro šalinkarty. Lidé odmítají používat platební karty" naznačil problémy, neboť jsme se v něm dočetli, že:

Dopravce nečekal tak velký zájem o speciální karty a kolem půl jedné odpoledne začaly karty na některých přepážkách docházet.

Dopravní podnik města Brna zavedl elektronické šalinkarty. Před propojením jízdenky s platebními kartami lidé ovšem upřednostnili speciální karty. Dopravci ale v pondělí došly.

Zájemci, kteří se přes víkend registrovali do systému na internetu, se v pondělí vydali nechat si ověřit osobní údaje. „Původně jsme zamýšleli, že si každý přijde s vlastní kartou a na té si jednoduše průkaz zařídí. Lidé sem však přichází spíše s tím, že si koupí novou kartu, kterou poté budou používat pouze jako nosič pro jízdenky," řekl šéf tarifního odboru dopravního podniku Vít Prýgl.

Ani článek na iDNES.cz ve stejný den nepřinášel pozitivní informace.

Mimořádný zájem vzbudila nová forma placení jízdného v Brně. Elektronickou „šalinkartu“ si za necelé dva dny nového roku objednaly tisíce cestujících. Na některé z nich ovšem nezbyly anonymní karty, které Dopravní podnik města Brna vydává jako alternativu klasických platebních karet. V úterý už ale zase mají být k dispozici.

„Elektronická šalinkarta byla primárně určená pro platební karty,“ podotýká mluvčí DPMB Barbora Lukšová. Myšlenka byla taková, že tím pádem cestující nebudou muset vozit navíc speciální jízdní doklad.

Ukázalo se však, že nečekaně vysoké procento lidí z opatrnosti nechce provázat své platební karty s jízdním kuponem. Pro tento případ vydává dopravní podnik takzvané anonymní karty za 69 či 99 korun, ty však v pondělí po poledni, tedy hned v první pracovní den nového roku, došly.

„Měli jsme jich objednaných 3 500 s tím, že třeba týden vystačí a pak se objednají další. Ale ukázalo se, že drtivá většina lidí preferuje právě anonymní karty,“ sděluje Lukšová. Z prvních 4 600 kupujících totiž víc než tři čtvrtiny vyžadovaly právě speciální kartu od DPMB.

„Objednaly se nové karty, pro které se hned v úterý ráno pojede do Prahy. V dalších dnech tak budou opět k dispozici,“ ujistila Lukšová.

Ani web ČT24 dne 9.1.2017 nebyl radostnější s článkem "Lidé v Brně si nechtějí elektronickou jízdenku nahrát na platební kartu. Bojí se jejího zneužití".

8. ledna 2017 vyšel ještě speciální rozhovor s ředitelem Dopravního podniku města Brna, a.s.

Překvapilo vás, že lidé dali přednost anonymním kartám před navedením jízdného na platební karty?

Já osobně zaskočený nejsem, ale patřím už do střední generace. Je to prostě nový produkt. A i když je v Česku největší počet platebních karet na hlavu, tak se teď projevuje konzervatismus. Než se lidé přesvědčí o tom, že je to naprosto bezpečné, bude to chvíli trvat. A pak je tu ještě druhá věc ta šalinkarta v papírové podobě je fenomén. Lidé to berou tak, že když jedou hromadnou dopravou, chtějí mít nějaký doklad v ruce. Plánujeme pořídit vlastní bankovní kartu, kde by bylo logo a stal by se z ní nový symbol. Byl bych velmi rád, kdybychom už v polovině roku svou kartu vydávali. Ale připomínám, že na prvním místě byla myšlenka, aby si lidé ušetřili místo v peněžence.

Suma sumárum, výše citované články působí tak, že Dopravní podnik města Brna, a.s. nečekal to, že lidé budou mít zájem o anonymní platební karty. Inu, nejideálnější by byla možnost používat nějakou již propadlou bezkontaktní kartu z roku 2016, to však jde jen v případě, že už jste se registrovali v roce 2016. Anebo, stojí-li Vám to za to, založit si účet u jiné banky, mít na něm minimum peněz a k němu si zřídit kartu pro tento účel.

Ani nápad Dopravního podniku města Brna, a.s. na vydávání skutečně vlastní karty taky není zas tak špatný.

Vraťme se však k problému toho, že lidé nechtějí používat své platební karty, ale preferují anonymní karty. Podle tiskové zprávy brněnského magistrátu "Zájem Brňanů o elektronickou šalinkartu je velký. Magistrát vyřizuje tisíce žádostí o příspěvek" to totiž vypadá, že problém se jakoby mávnutím kouzelného proutku již vyřešil.

Téměř dvě třetiny zákazníků preferují jako nosič jízdenky vlastní bankovní kartu. Náš záměr dát veřejnosti na výběr mezi vlastní a anonymní kartou byl tedy jednoznačně správný. Lidé preferují méně karet v peněžence. Znovu ubezpečuji, že díky zabezpečení sytému nejsou možné žádné finanční operace, kterými by mohl někdo spekulativně odsávat peníze z účtů našich zákazníků,“ potvrdil vedoucí tarifního odboru Dopravního podniku města Brna Vít Prýgl.

Je zajímavé, že ještě na začátku ledna to vypadalo jako velký problém, že lidé chtějí raději anonymní karty, nyní však najednou jich většina chce používat vlastní kartu.

Je zajímavé, že pan Prýgl takto mění názor prakticky během několika dnů. Vyhodnocení toho, co vlastně lidem vyhovuje, bych spíš čekal po měsíci od spuštění, nikoliv však okamžitě. V podstatě neguje výroky i tiskové mluvčí, paní Lukšové o tom, že drtivá většina lidí, kteří si začátkem roku pořizovali jízdenky, chtěla anonymní karty.

Dopravní podnik města Brna, a.s. tak mění názor o elektronickém odbavování cestujících, zájmu cestujících o karty prakticky ze dne na den. Anebo jestli nemění, tak alespoň mlží a říká náhle jiné informace.

Jsem sám, komu to přijde zvláštní?

A co když potřebujete cestovat mimo Brno nebo jet vlakem po Brně?

To už je případ, o kterém zatím média moc neinformují. V dokumentu "Smluvní přepravní podmínky Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje" se na stranách 21 a 22 dočtete následující informaci:

V případě kontroly jízdních dokladů ve vlaku nebo u řidiče autobusu se cestující prokazuje informací o jízdním dokladu ve formě QR kódu v tištěné podobě nebo zobrazené na displeji elektronického zařízení získané dle čl. 2, odst. 10. V tomto případě je při přepravní kontrole cestující povinen předložit současně s QR kódem i jakýkoli oficiální průkaz ověřený razítkem vydavatele, který obsahuje jeho fotografii, jméno, příjmení a datum narození.

Co to v praxi znamená? Pokud bych dnes měl již šalinkartu nahranou na platební kartě, musel bych mít pro cestu vlakem po Brně či mimo Brno ještě kromě papírku s QR kódem nějaký další doklad s fotografií, takže při kontrole jízdenek to znamená vytahování například občanského průkazu, respektive při nástupu do regionálního autobusu, který jede mimo Brno (například linka 201 směr Jedovnice ze Staré osady), což už začíná být trochu otravné, když si mám navíc ještě označit jízdenku jednorázovou pro cestu z Brna. Je navíc otázkou, jestli skutečně v tuto chvíli jsou řidiči schopní tento QR kód přečíst. Dle slov mé kamarádky, která cestuje do Brna z Kuřimi, byla jednou kontrolována řidičem tak, že se jen na onen QR kód podíval a evidentně jí to asi věřil.

Poznámka: platební karty s jízdenkami by měli kontrolovat revizoři. Ale kontrolu může provádět i řidič, což je třeba v případě linky 57 zajíždějící do Vranova nutné. Ale nevím nevím, jestli jsou už řidiči DPMB, a.s. takovými čtečkami vybaveni.

Ať tak či onak, velmi zajímavé by bylo, kdyby se Dopravní podnik města Brna, a.s. dokázal domluvit s Českými dráhami na možnosti nahrát jízdenky na jejich In Karty. V praxi by pak samozřejmě bylo nutné, aby i řidiči regionálních linek měli čtečky těchto karet, nicméně když již dnes například Národní technická knihovna umožňuje využívat jako čtenářský průkaz In Kartu, pak je zvláštní, že Dopravní podnik města Brna, a.s. nešel spíše touto cestou. -mir-

Autor: Miroslav Hruška | středa 11.1.2017 8:15 | karma článku: 12.49 | přečteno: 752x

Další články blogera

Miroslav Hruška

Netradiční květnový výlet do Polska aneb Polsko (rychlo)vlakem i letadlem - díl první

Je sobota 20. května, sedm hodin ráno a já právě vyrážím společně s kamarádem z Brna vlakem do Bohumína a dále do Polska. Co jsme všechno viděli a zažili, o tom už následující reportáž...

12.8.2017 v 17:30 | Karma článku: 12.94 | Přečteno: 552 | Diskuse

Miroslav Hruška

České dráhy a jejich snaha o inovaci první třídy ... aneb co není "sexy"?

Aneb co vlastně očekávají České dráhy od první třídy ve vlacích? A co je a není "sexy" v případě první třídy, alespoň podle pana Martina Bělčíka, člena představenstva Českých drah? A co bude spíše "sexy" podle mne?

8.8.2017 v 8:00 | Karma článku: 24.43 | Přečteno: 3264 | Diskuse

Miroslav Hruška

Jak jsem vypnul aneb reportáž z druhé víkendovky v Jeseníkách

Jedna víkendovka mi nestačila. Respektive nebude stačit. S tímto pocitem jsem se přihlásil na obě jarní víkendovky Zeměchval. Takže sotva jsem se vzpamatoval z jedné víkendovky, vyrážím v pátek 5. května do Jeseníku znovu.

27.6.2017 v 7:30 | Karma článku: 9.03 | Přečteno: 337 | Diskuse

Miroslav Hruška

Zajímavosti z návrhu železničního jízdního řádu od prosince 2017

Během tohoto víkendu byl na stránkách SŽDC zveřejněn návrh železničního jízdního řádu pro rok 2018. Ač jde o pracovní dokument, lze z něho vyčíst několik zajímavostí, např. zrychlení na některých tratích či více konkurence pro ČD.

11.6.2017 v 18:30 | Karma článku: 14.90 | Přečteno: 932 | Diskuse

Další články z rubriky Brno

Ruth J. Weiniger

Píšu článek

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisici elit, sed eiusmod tempor incidunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquid ex ea commodi consequat. Quis

29.6.2017 v 14:17 | Karma článku: 5.07 | Přečteno: 141 | Diskuse

Jaroslav Dittrich

V Brně hoří cirkus a ohrožuje město!

Tentokrát bych si dovolil začít můj článek krátkým pohledem do historie, leč pro město Brno a jeho polozelenou vládnoucí koalici je tento pohled aktuální a zároveň je důrazným varováním před jejím dalším působením na radnici.

26.6.2017 v 21:00 | Karma článku: 19.03 | Přečteno: 790 | Diskuse

Lucie Gavendová

Není už černá a bílá. Jen šedá.

. Už je to chvíle, kdy jsem byla přesvědčená o "pravdě" a realitě. Zrodilo se spoustu nových životů a spoustu toho zemřelo. Stejně, jako se ve mě probudila nekonečná láska. A bariéry slov a pocitů zmizely v zapomnění.

26.6.2017 v 15:31 | Karma článku: 6.28 | Přečteno: 200 | Diskuse

Igor Tesařík

Řešení sociální péče o seniory ?

Nedávno jsem zde psal o tom, jak se náš stát "stará o seniory". Zde jen dodatek, kterým bych rád vyjádřil své pocity a poděkování

7.6.2017 v 17:23 | Karma článku: 21.51 | Přečteno: 832 | Diskuse

Jiří Šebek

Bude hlas lidu vyslyšen?

Architekti Města Brna sdělili plánované projekty pro nadcházející roky. Lidé vznášeli dotazy a hledali řešení pro současné problémy v jejich okolí.

31.5.2017 v 10:45 | Karma článku: 9.26 | Přečteno: 790 | Diskuse
Počet článků 301 Celková karma 15.47 Průměrná čtenost 1711

Věnuji se esperantu, železnici a veřejné dopravě. V lednu 2016 jsem úspěšně ukončil magisterský obor na Fakultě regionálního rozvoje a mezinárodních studií Mendelovy univerzity. Rád cestuji, zejména do Polska, kde jsem navštívil např. Varšavu, Malbork a Osvětim. Můžete také navštívit můj miniblog na Twitteru Příležitostně píšu články na server ŽelPage, přehled článků zde. Aktuálně pracuji v Turistickém informačním centru města Brna. Pravidelně taktéž přispívám na esperantskou Wikipedii. Od září 2014 jsem členem základního článku Hnutí Brontosaurus Zeměchvály, od ledna 2016 pak radním tohoto článku. V současnosti připravuji stránku Lesnický Slavín. Moje vizitka: http://about.me/miroslavhruska.

Seznam rubrik

Oblíbené blogy

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.