Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hackujeme České dráhy - díl první

9. 02. 2016 13:25:00
Rok se s rokem sešel a tak přišel čas na článek o levném cestování s Českými dráhami. Tentokrát však článek bude poněkud netradiční. Smyslem článku je Vám doporučit tipy, jak téměř doslova hacknout České dráhy a srazit cenu níže.

Hned na úvod však chci předeslat - nepracuji pro České dráhy, tedy zatím. A veškeré rady a tipy vycházejí z mých zkušeností. A jestli se domníváte, že Vám v článku poskytnu tipy na chybové tarify podobně jako jsou občas chyby u leteckých společností, tak Vás zklamu. České dráhy mají sofistikovaný systém cenotvorby, který není flexibilní podobně jako u Leo Expressu, díky kterému mohou sedět v jednom vlaku dva cestující, jejichž zaplacené jízdné se významně liší.

To však neznamená, že taková situace se nemůže stát u Českých drah. A světe div se, využít služeb Českých drah se hodí i pro cesty do zahraničí. O některých tipech však konkrétně v navazujícím druhém dílu. A teď čím začít? Trochu netradičně výbavou na cesty.

Povinná výbava na cesty jménem In Karta aneb bez ní ani ránu (kilometr)

Když České dráhy kdysi psaly ve svém časopisu, že do budoucna se dá očekávat, že hodně slev bude vázáno na In Kartu, nebylo to daleko od pravdy. Ano, In Karta je stále tak trochu loterií a ne úplně jistou investicí, ale co jezdím s Českými dráhami na In Kartu od roku 2008, zatím jsem vždy mohl konstatovat, že se mi investice vyplatila. A tím mám na mysli investici do aplikace In 25 pro slevu 25 % z jízdného.

Pokud přijmete fakt, že se za slevu musí zaplatit a navíc nemáte fyzickou kartu ihned dostupnou, ale dočasně se prokazujete papírovou předběžnou In Kartou - chápu, že se ne každému z vás může líbit, je In Karta s aplikací In 25 základ pro levnější cestování. A také komfortnější. Koupíte si jízdenku přes eShop, jako identifikační doklad uvedete svoji In Kartu a ve vlaku se již jen prokážete In Kartou. Ale to samozřejmě není jediné využití. Především je to karta se slevovou aplikací pro slevy z různých jízdenek a to vám tak snižuje náklady na cestování. Teď už ale ke konkrétním radám pro využití některých jízdenek.

Hack č. 1: Kupujte si Včasné jízdenky a využívejte je naplno!

Pro cesty na větší vzdáleností je téměř nezbytností k úspoře pořízení Včasné jízdenky. Jsou to jízdenky platné mezi vybranými 114 městy. Podmínkou je vždy koupě jízdenky z nebo do krajského města. A také jejich pořízení zavčas, od toho mají ten název. A když zavčas, tak v případě osobních pokladen nejpozději den před vlastní cestou, v případě nákupu přes eShop lze získat dobrou cenu a tedy i Včasnou jízdenku v den odjezdu. Navíc majitelé In Karet mají slevu, ovšem v jednom případě si ukážeme fígl, který není realizovatelný v případě pořízení jízdenky vázané na In Kartu. A jak lze tedy tyto jízdenky využívat naplno?

Level 1: Vystupte dříve z vlaku a jízdu ukončete dříve

Oficiálně je vždy Včasná jízdenka napsaná na určitou trasu. Nic vám však nebrání jízdu ukončit dříve než před koncovou stanicí jízdenky. Nejlépe si tento krok ukážeme na příkladu.

Běžná cena jízdenky z Brna do Veselí nad Lužnicí je 272 Kč bez dalších slev.

Problém je ten, že Veselí nad Lužnicí není zařazeno mezi města v rámci Včasných jízdenek. Proto pro nižší cenu je třeba koupit jízdenku Včasnou jízdenku z Brna do Českých Budějovic. Ta stojí vždy 209 Kč bez In Karty. A v rámci cesty vystoupit už ve Veselí nad Lužnicí. Nic víc. A samozřejmě takto můžete cestovat i z Veselí do Brna. To, že nevyužijete úsek České Budějovice - Veselí nad Lužnicí, průvodčí prostě řešit nebude. Je to vaše věc a svobodná volba! Která vám ušetří přes 60 Kč. Sice získáte méně bodů, ale jde vám o ně?

A stejně tak si můžete snížit cenu i v rámci cesty z Českých Budějovic do Brna. Poslední stanicí rychlíků před Brnem je Náměšť nad Oslavou, ovšem toto město není zařazeno mezi města v rámci Včasných jízdenek. Obyčejná jízdenka bez další slevy vás vyjde na 266 Kč, ovšem Včasná jízdenka z Českých Budějovic do Brna stojí, jak už jsem psal, jen 209. Úspora téměř 60 Kč. A průvodčímu může být naprosto jedno, že se s ním v Náměšti rozloučíte.

Podobně si můžete snížit cenu i v případě cesty z Prahy do Veselí nad Lužnicí. EShop Vám nabídne cenu 183 Kč, což je cena obyčejné jízdenky. Když si však koupíte Včasnou jízdenku za cenu 159 až 165 Kč bez In Karty, pořád je to úspora. S In Kartou bude cena samozřejmě nižší.

Dalším tipem na úsporu je využití cen některých Včasných jízdenek, kdy paradoxně delší trasa vás vyjde levněji než kratší. Konkrétně se jedná o Včasnou jízdenku z Prahy do Brna. Její cena je pro cestující bez In Karty od 189 Kč do 205 Kč. Ovšem Včasná jízdenka z Prahy do Blanska stojí bez In Karty od 219 do 289 Kč. Nic vám však nebrání si koupit pro cestu z Prahy do Blanska koupit Včasnou jízdenku z Prahy do Brna a tak ušetřit. Ale dle mého zkoumání jde zřejmě o jedinou výjimku, kdy delší trasa vyjde paradoxně levněji.

Level 2: Vystupte dříve z vlaku, přerušte jízdu a pokračujte druhý den

Jde o vcelku podobný krok, jen využívá vlastnosti Včasných jízdenek, respektive podmínky. Platnost těchto jízdenek je vždy do 24:00 druhého dne, ovšem jízdu je nutno nastoupit v první den platnosti. Dále také platí, že i s těmito jízdenkami můžete přerušit jízdu po ujetí 101 kilometrů. Pokud jedete delší trasu, můžete přerušovat jízdu vícekrát. Přerušením se rozumí vystoupení z přímého vlaku po cestě a také delší přestup v rámci stanice, kde by vám navazující vlak jel okamžitě.

Než vykládat suše teorii, pojďme si představit názorný příklad. Zůstaneme u příkladu trasy České Budějovice - Brno. Řekněme, že se chcete dopravit z Českých Budějovic do Brna vlakem, ovšem kvůli příliš pozdnímu příjezdu prvního přímého rychlíku do Brna (v 10:36) není takové spojení vždy ideální. Poněkud exotickým, přesto však naprosto legálním řešením je cesta na Včasnou jízdenku z Českých Budějovic do Náměště nad Oslavou. Vzhledem k tomu, že se jedná o vzdálenost 193 km, přerušení jízdy je tedy legální. Večer tedy přijedete do Náměště a ráno pokračujete na Včasnou jízdenku do Brna. Ano, samozřejmě byste mohli do Brna přijet přímo vlakem, ale co když můžete přespat u kamaráda / příbuzných v Náměšti nad Oslavou a nechcete nocovat v Brně? Anebo si prostě udělat zastávku v Náměšti a podívat se po okolí? I to je možné. Včasná jízdenka vás totiž opravňuje využít jakýkoliv vlak na vámi zvolené trase. Jinou situací je koupě Akčních jízdenek na trase Praha - Ostrava ve variantě "superakční", takové jízdenky jsou pak díky své ceně vázány na použití v konkrétním vlaku.

Dalším příkladem je cesta na Včasnou jízdenku z Brna do Liberce. Při hledání spojení z Brna do Liberce zjistíte díky eShopu, že si na tuto jízdenku můžete jet buď přes Hradec Králové, Jaroměř, Železný Brod a Turnov. Tuto trasu o vzdálenosti 312 km vám také standardně nabídne kalkulátor jízdného.

Výsledky hledání spojení přes eShop však nabízejí jízdenku přes Kolín, Bakov nad Jizerou a Turnov. Tato trasa měří 314 km a je nejdelší povolenou trasou z Brna do Liberce. Z Hradce Králové však nemusíte jet na Jaroměř a Železný Brod, ale můžete jet přes Hněvčeves, Hořice v Podkrkonoší, Jičín, Rovensko pod Troskami až do Turnova. Délka této trasy je 293 km, takže ji můžete bez problémů využít a navíc se po cestě zastavit. Jesliže chcete odpolende přijet do Rovenska, prohlédnout si okolí a druhý den pokračovat, není to problém. A pořád to vyjde levněji oproti jízdenkám zvlášť Brno - Rovensko pod Troskami (obyčejná jízdenka stojí 332 Kč) a Rovensko pod Troskami - Liberec (cena obyčejné jízdenky je 76 Kč). Včasná jízdenka Brno - Liberec stojí od 239 Kč do 279 Kč bez využití In Karty. Úspora je tedy i v tomto případě velmi zajímavá.

Hack č. 2: Rozdělujte jízdenky

Pokladní tuto možnost oficiálně aktivně nesmí nabízet, stejně tak eShop Českých drah Vám nenabídne automaticky nejnižší cenu. Příklad toho, jak se vyplatí dělení jízdného si demonstrujeme na cestě z Brna do Hostětína za Uherským Brodem.

Při zadání požadavku na cestu z Brna do Hostětína do eShopu bez In Karty nám cena vychází na 199 až 220 Kč. Proč? Protože eShop je vytvořen tak, aby počítal automaticky kilometrický tarif. Naopak v případě, že cestu začnete a skončíte ve městě, které je zařazeno mezi města v rámci Včasných jízdenek, Vám eShop většinou nabídne cenu zvýhodněnou.

Když ale budeme dělit jízdné na dva úseky, získáme již lepší cenu, ovšem méně bodů (v případě, že jste zaregistrovaní na eShopu). Ale vadí to reálně, že získáte méně bodů?

Stačí si zadat nejprve spojení z Brna do Uherského Hradiště. Získáme cenu 85 Kč a za každou jízdenku 8 bodů.

Všimněte si, že eShop Vám nabízí více možností cesty. Ve výsledku je to však jedno, který vlak si vyberete. Jízdenka není v tomto případě vázána na konkrétní vlak, takže si můžete vybrat, jestli pojedete do Uherského Hradiště rychlíkem vyšší kvality přes Břeclav s přestupem ve Starém Městě nebo pojedete přímým spěšným vlakem. Na ten však osobní vlaky do Hostětína nenavazují, lépe je jet rychlíkem. A nyní zjistíme, kolik nás bude stát cesta z Uherského Hradiště do Hostětína.

Po zadání dotazu na cestu z Uherského Hradiště do Hostětína se nám ukáže cena 63 Kč. Cesta takto rozdělená nám sice přinese méně bodů, ale zato jsme ušetřili až 72 Kč.

Jiný příklad výhodnosti dělení jízdného lze demonstrovat na příkladu cesty z Prahy do Vizovic. Při přímém zadání požadavku je cena pro cestujícího bez In Karty dosti vysoká, minimálně 441 Kč.

Jak už tušíte, cena půjde níže, když si jízdné rozdělíme na úsek Praha - Zlín a Zlín - Vizovice. Opět na tomto dělení získáme méně bodů, ale především ušetříme.

Rázem se dostáváme na cenu, se kterou jsme ušetřili přes 100 Kč! A to už je slušná úspora.

Jinou formu dělení jízdného představuje využití skupinových víkendových jízdenek pro kraje. Ty totiž vždy částečně nabízí i jízdu za hranice kraje. Vyplatí se především pro výletování dvou lidí nad 15 let, ale samozřejmě i pro rodiny, protože tyto nabídky jsou platné pro až 5 lidí, z toho maximálně dva lidi mohou být starší 15 let. Dva příklady za všechny.

Jedete v sobotu na výlet z Brna do Kutné Hory. Po zadání požadavku na cestu v eShopu tam a zpět ve stejný den Vám eShop nabízí cenu 679 Kč, což je cena Skupinové víkendové jízdenky pro celou ČR. Pro dva lidi slušná cena, navíc můžete jet i přes Pardubice a Kolín a ne přes Havlíčkův Brod. A ještě si zajet někam jinam. Pokud však máte v plánu cestovat jen z Brna do Kutné Hory a zpět, postačí Vám Skupinová víkendová jízdenka pro kraj Vysočina. Ta totiž, jak je krásně vidět dle této mapy, platí až do Tišnova a také až do Kutné Hory. A její cena? Krásných 229 Kč! Když k tomu přidáme skupinovou zpáteční jízdenku z Brna do Tišnova pro dvě osoby za 173 Kč, jsme rázem na ceně o více než 270 Kč méně než co se nám snaží vnutit eShop. V případě nákupu u pokladny by vám pokladní nabídla patrně rovnou zpáteční jízdenku za 845 Kč, ale spíš věřím v to, že by jí došlo, že to už je trochu moc a nabídla by vám jízdenku za 679 Kč. Zkrátka jednoduše řečeno - o slevu si musíte říct!

Jiný příklad opět pro cestu z Brna, tentokrát šitý na míru zájemcům o jednodenní lyžování na Ramzové s návratem do Brna. I v tomto případě Vám bude eShop nabízet cenu 679 Kč. Ovšem pokud pojedete vlakem z Brna přes Vyškov a Olomouc, můžete si koupit Skupinovou víkendovou jízdenku pro Olomoucký kraj za 269 Kč (která platí až do Vyškova) a k tomu v rámci Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje celodenní jízdenku za 190 Kč pro 5 lidí, z toho až pro dvě osoby nad 15 let. Výsledkem je tedy cena nižší o 220 Kč! To není málo.

Zajímá vás riziko těchto hacků? Bohužel existuje, záleží na tom, jestli jej chcete podstoupit nebo chcete mít jistotu. Je to zcela na vás. České dráhy to samy připouštějí v rámci jednoho častého dotazu k Akčním jízdenkám.

Mohu si koupit pro část cesty Akční jízdenku a na ní pak navázat jiným typem jízdenky pro další cestu?

Uvedené dělení jízdného v žádném případě nedoporučujeme, neboť Akční jízdenka je určena pouze pro odbavení ve vyhlášených relacích. Rozdělením jízdného na základě vašeho požadavku totiž dobrovolně uzavíráte dvě přepravní smlouvy se všemi z toho vyplývajícími důsledky v rámci přepravního práva. Pokud si například zakoupíte dvě jízdenky Praha - Brno (Akční jízdenka) + návaznou jízdenku Brno - Slavkov u Brna a v Brně vám ujede poslední přípoj z důvodu 30 minut zpoždění vlaku Praha - Brno, nemáte nárok na žádnou kompenzaci nebo náhradní přepravu taxíkem (první přepravní smlouva Praha - Brno byla splněna bez nároku na kompenzaci a druhá přepravní smlouva Brno - Slavkov u Brna ještě nezačala být plněna, můžete jízdenku pouze vrátit se srážkou. Pokud byste ovšem měli přímou jízdenku Praha - Slavkov u Brna, v popisovaném případě se jedná o ujetí posledního přípoje a tudíž máte nárok (v rámci stále běžící jedné přepravní smlouvy) na přepravu do cílové stanice taxíkem.

Jinak řečeno, ano, můžete tak učinit, ovšem v případě takového dělení je třeba si uvědomit to, že jestliže jedete například z Brna do Hostětína s dvěma navazujícími jízdenkami, nemusí Vám být pozdržen navazující vlak do Hostětína v případě zpoždění vlaku od Brna. Toto však platí pouze v případě cesty posledním vlakem, ale i tak bych se toho nebál. Cestoval jsem na podzim z Brna do Konstantinových Lázní přes Prahu a jízdenky jsem měl tři, konkrétně Brno - Praha, Praha - Plzeň, Plzeň - Konstantinovy Lázně. Ačkoliv spojení, které jsem si zvolil, nezaručovalo zcela ideální podmínky pro cestu v případě zpoždění vlaku od Brna do Prahy, nakonec jsem v pořádku dorazil do cíle a ušetřil.

Hack č. 3: Sdílejte aplikace na In Kartě

Z mého pohledu trochu odvážně České dráhy zavedly možnost sdílet aplikace na In Kartě mezi více In Kartami. České dráhy tuto novinku sice oficiálně na této stránce s novinkami prezentují následovně:

Jste držitelem In Karty s platnou slevovou aplikací, kterou již nechcete, nebo nemůžete používat, přičemž In Kartu si ponechat chcete? Máte na In Kartě vice platných aplikací a jednu z nich už nepotřebujete?

Nyní i pro takovéto případy nabízíme řešení – jednu, nebo vice samostatných aplikací z vaší platné In Karty převést na platnou In Kartu někoho jiného. Pokud osoba, na kterou zamýšlíte svou aplikaci převést není držitelem platné In Karty, požádá nejdříve o vydání samostatné In Karty s EPIK a následně po jejím výdeji požádáte společně o převod aplikace. O převod aplikace lze požádat u každé pokladní přepážky ČD

Právě díky to je skutečně možné díky podmínce v rámci tarifu v bodě 115 na straně 26.

Všechny, nebo i jen vybrané aplikace,lze bezplatně převést z vydané In Karty do vydané In Karty s údaji jiného držitele, pokud nový držitel může prokázat nárok na převáděné aplikace dle tarifu TR 10, přičemž doba platnosti převáděných aplikací se nemění.

Co to v praxi znamená? Když si pořídíte In Kartu s aplikací IN 100, což je síťová jízdenka pro druhou třídu, můžete aplikaci IN 100 převést na jinou In Kartu. V praxi tedy můžete využít IN 100 během pracovních dnů a v pátek odpoledne aplikaci IN 100 převést na In Kartu kamaráda na víkend a na konci víkendu si společně zajít na nádraží a opět si nechat vrátit In Kartu.

V praxi jsem tento postup ještě nevyzkoušel, nicméně v tarifu Českých drah není ani slovo o tom, kolikrát můžete takové výměny provést. Pokud tedy pravidelně cestujete vlakem s aplikací IN 100 ve vybrané dny a naopak v určité dny vlakem necestujete, není problém věnovat onu aplikaci kamarádovi :-) Pochopitelně můžete provést to samé s aplikací IN 25 či IN 50.

Ano, je to trochu odvážné, ale zcela legální a v žádném případě nikoliv v rozporu s aktuálními tarifními předpisy Českých drah! Je ale otázkou, kdy se tato možnost bezplatných převodů aplikací zruší.

Hack č. 4: Kumulejte věrnostní body

Toto už je rada spíše sezónního charakteru. Loni v létě se objevila nabídka pro zákazníky společnosti O2 v podobě slevy 50 % na Celodenní jízdenku. Díky tomu byla cena této jízdenky 275 Kč. A protože jsem v srpnu cestoval do Německa tam a zpět na 71. Mezinárodní kongres esperantské mládeže ve Wiesbadenu ve skupině více lidí, pořídil jsem kvůli výhodnosti jízdenky na opravdu dlouhou cestu přes ČR tyto jízdenky. A vše přes eShop, takže jsem získal za každou jízdenku 55 bodů, protože původní cena jízdenky je 550 Kč. A všechny jízdenky jsem měl vázané na svoji In Kartu, což průvodčího po cestě zpět z Prahy do Brna překvapilo. Ale nic nenamítal, podmínky přepravy jsme splnili.

A tímto hackem je první díl u konce. V druhém dílu vám představím několik tipů, jak levně cestovat do okolních států a také jak se vypořádat s rezervací bezplatných místenek v případě nákupu přes eShop. -mir-

Autor: Miroslav Hruška | úterý 9.2.2016 13:25 | karma článku: 26.57 | přečteno: 4687x

Další články blogera

Miroslav Hruška

Zajímavosti z návrhu železničního jízdního řádu od prosince 2017

Během tohoto víkendu byl na stránkách SŽDC zveřejněn návrh železničního jízdního řádu pro rok 2018. Ač jde o pracovní dokument, lze z něho vyčíst několik zajímavostí, např. zrychlení na některých tratích či více konkurence pro ČD.

11.6.2017 v 18:30 | Karma článku: 12.79 | Přečteno: 703 | Diskuse

Miroslav Hruška

Tam, kde pramenila Naděje a přišel mráz ... aneb víkendovka v Jeseníkách

Je pátek, 28. dubna a já ani ne po roce jedu vlakem do Jeseníku na víkendovku se Zeměchválami. Ale tentokrát to bude jiná liga. Ostatně, když jsem pár hodin před cestou varován, že podmínky budou stížené sněhem, lze něco tušit ...

30.5.2017 v 19:38 | Karma článku: 6.96 | Přečteno: 263 | Diskuse

Miroslav Hruška

Úprava možnosti procházet průchodem spojující ulici Rooseveltovu a Běhounskou v Brně

Když se řekne Brno a městská brána, pravděpodobně nás napadne Měnínská brána. Kousek od Jakubského náměstí je však ještě jeden průchod, který lze považovat za bránu mezi vlastním historickým centrem a malým městským okruhem.

5.3.2017 v 18:39 | Karma článku: 8.94 | Přečteno: 334 | Diskuse

Miroslav Hruška

Nejen o mlžení Dopravního podniku města Brna o elektronickém odbavování cestujících

Od 1. ledna 2017 začala v Brně fungovat novinka v podobě elektronického odbavování cestujících. Pojďme se nyní podívat na to, jak nám krásně Dopravní podnik města Brna, a.s. o této novince mlží, respektive mění názory.

11.1.2017 v 8:15 | Karma článku: 12.49 | Přečteno: 711 | Diskuse

Další články z rubriky Cestování

Marie Kubešová

Za krásami jihozápadní Anglie - Bath

Při cestě po jihozápadní Anglii nelze vynechat jedno z nejhezčích anglických měst Bath. V současné době má kolem 90 000 obyvatel, ale ročně ho navštíví, kromě déle pobývajících turistů, zhruba 3,8 milionu jednodenních návštěvníků.

24.6.2017 v 17:58 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 75 | Diskuse

Martina Pixová

Bari - divoký Jih

Chtěla jsem psát o krásách a divokosti Jižní Itálie. Ale poslední den v Bari, hlavního města Apulie, jsem byla okradena a tak nemám fotky, kterými bych krásu doložila, ani aparát, abych pořídila nové. Zbývá tedy jen ta divokost.

24.6.2017 v 17:40 | Karma článku: 7.99 | Přečteno: 129 | Diskuse

Tomáš Flaška

České dráhy - nekonečný zmar

Párkrát se svezete a obdivujete komfort. Průvodčí se velice vylepšili. Ochota, úsměvy. Ale pak zase jednou narazíte a zjistíte, že se toho zase až tak moc nezměnilo.

24.6.2017 v 11:38 | Karma článku: 27.25 | Přečteno: 760 | Diskuse

Libor Čermák

Pěší výlet Čertovou brázdou

Protože už panuje letní atmosféra, vydal jsem se na další pěší výlet tentokrát do Posázaví. A to přímo do samotného města Sázava. A pak lesy stále na sever. Kopíroval jsem tak prastarou cestu zvanou Čertova brázda.

24.6.2017 v 4:57 | Karma článku: 15.52 | Přečteno: 343 |

Jan Tomášek

Frankfurt 1998

„Podle fotek to tam vypadá jako někde v Atlantě“ projevoval nadšení kámoš, se kterým jsme se chystali do nejameričtějšího města Německa, ne-li celé Evropy.

23.6.2017 v 22:20 | Karma článku: 6.60 | Přečteno: 193 | Diskuse
Počet článků 298 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1693

Věnuji se esperantu, železnici a veřejné dopravě. V lednu 2016 jsem úspěšně ukončil magisterský obor na Fakultě regionálního rozvoje a mezinárodních studií Mendelovy univerzity. Rád cestuji, zejména do Polska, kde jsem navštívil např. Varšavu, Malbork a Osvětim. Můžete také navštívit můj miniblog na Twitteru Příležitostně píšu články na server ŽelPage, přehled článků zde. Aktuálně pracuji v Turistickém informačním centru města Brna. Pravidelně taktéž přispívám na esperantskou Wikipedii. Od září 2014 jsem členem základního článku Hnutí Brontosaurus Zeměchvály, od ledna 2016 pak radním tohoto článku. V současnosti připravuji stránku Lesnický Slavín. Moje vizitka: http://about.me/miroslavhruska.

Seznam rubrik

Oblíbené blogy

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.