Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

WiFi v českém Railjetu? Ano, ale se zpožděním...

8. 12. 2015 7:30:00
Už je to téměř rok, co začaly jednotky Railjet spojovat Prahu se Štýrským Hradcem. Cestující tak má k dispozici poměrně jednotný standard služeb. Proč však rakouský Railjet WiFi má, český ale ne?

Když České dráhy poprvé ukázaly Railjet veřejnosti v dubnu 2013 a já jsem se tak projel v úseku Brno - Břeclav (více v reportáži), dostal se ke mně tehdy letáček o nové éře železničního cestování ve vlacích Raijlet, že v těchto vlacích na mne čeká WiFi připojení k internetu. Což tak nějak byla pravda, při cestách po Rakousku v létě 2013 mi WiFi byla užitečná hned během prvního výletu (více o tomto výletu zde) a České dráhy tak vypustily informaci o WiFi i do vlakových průvodců a letáčků. Cestující se však mohl (respektive stále může) dočíst jen tu informaci, že ve všech vozech rakouských jednotek Railjet lze WiFi připojení na území České republiky i Rakouska využívat, a to bezplatně. A v českých jednotkách Railjetech bude internet dostupný od vyhlášení v průběhu roku 2015 (nové letáčky a vlakoví průvodci se totiž objeví až patrně od neděle).

Tolik suché teorie, je téměř konec vlakového jízdního řádu 2014/2015 a v českých Railjetech internet stále nikde.

Zajímalo mne tedy, proč v českých Railjetech internet zatím není, poslal jsem tedy dne 5.12. e-mail s dotazem na České dráhy. Odpověď od pana Vondráčka, produktového manažera přišla celkem rychle, a to během dopoledne dne 7.12. Klobouk dolů, České dráhy umí někdy zareagovat příjemně rychle.

výběrové řízení na dodavatele technologie pro zajištění služby bezdrátového připojení k internetu se oproti plánu bohužel zpozdilo, a to z důvodu nutnosti vyřešit technické a právní záležitosti s výrobcem jednotek railjet. Ty spočívaly především s dodržením záruky na tato vozidla i přes zásah v podobě instalace této technologie nedodané přímo výrobcem jednotek. Nicméně se vše nakonec podařilo vyřešit a v nejbližších dnech bude podepsána smlouva s vítězným uchazečem. Od podpisu smlouvy má dodavatel na instalaci technologie do všech 7 jednotek lhůtu 4 měsíce.

Jinými slovy, České dráhy obdržely od Siemensu výrobek, který již z výroby WiFi internet neměl. Ale tak tomu bylo podobně i v případě ÖBB, které také původně v Railjetech WiFi neměli. Každopádně se zdá, že řešení technických a právních záležitostí trvalo poměrně dlouho, takže z tohoto důvodu doposud české Railjety nemají WiFi. Ale již brzy to snad bude, takže se po roce zahájení provozu Railjetů na lince Praha - Brno - Vídeň - Štýrský Hradec konečně dočkáme. Škoda jen, že to trvalo tak dlouho. I tak je však na Railjetech ještě co zlepšovat. Ceny občerstvení v rakouských a českých Railjetech se stále dost liší, v českých Railjetech bývá někdy problém s přeplností první třídy, business třída také není tak "vymazlená" jako ta v rakouských, ve kterých pro změnu bývá někdy problém s přeplněností druhé třídy. České dráhy by měly zvážit občasné posilování těchto vlaků dodatečnými vozy. Zažil jsem to v Rakousku, mělo by se to občas udělat i u nás. -mir-

Autor: Miroslav Hruška | úterý 8.12.2015 7:30 | karma článku: 13.73 | přečteno: 535x

Další články blogera

Miroslav Hruška

Netradiční květnový výlet do Polska aneb Polsko (rychlo)vlakem i letadlem - díl první

Je sobota 20. května, sedm hodin ráno a já právě vyrážím společně s kamarádem z Brna vlakem do Bohumína a dále do Polska. Co jsme všechno viděli a zažili, o tom už následující reportáž...

12.8.2017 v 17:30 | Karma článku: 12.94 | Přečteno: 552 | Diskuse

Miroslav Hruška

České dráhy a jejich snaha o inovaci první třídy ... aneb co není "sexy"?

Aneb co vlastně očekávají České dráhy od první třídy ve vlacích? A co je a není "sexy" v případě první třídy, alespoň podle pana Martina Bělčíka, člena představenstva Českých drah? A co bude spíše "sexy" podle mne?

8.8.2017 v 8:00 | Karma článku: 24.43 | Přečteno: 3264 | Diskuse

Miroslav Hruška

Jak jsem vypnul aneb reportáž z druhé víkendovky v Jeseníkách

Jedna víkendovka mi nestačila. Respektive nebude stačit. S tímto pocitem jsem se přihlásil na obě jarní víkendovky Zeměchval. Takže sotva jsem se vzpamatoval z jedné víkendovky, vyrážím v pátek 5. května do Jeseníku znovu.

27.6.2017 v 7:30 | Karma článku: 9.03 | Přečteno: 337 | Diskuse

Miroslav Hruška

Zajímavosti z návrhu železničního jízdního řádu od prosince 2017

Během tohoto víkendu byl na stránkách SŽDC zveřejněn návrh železničního jízdního řádu pro rok 2018. Ač jde o pracovní dokument, lze z něho vyčíst několik zajímavostí, např. zrychlení na některých tratích či více konkurence pro ČD.

11.6.2017 v 18:30 | Karma článku: 14.90 | Přečteno: 932 | Diskuse

Další články z rubriky Ekonomika

Jan Matějů

Jak dál s EET

Některé politické strany předesílají, že se po letošních sněmovních volbách budou chtít znovu zabývat projektem elektronické evidence tržeb (EET).

24.8.2017 v 8:19 | Karma článku: 12.87 | Přečteno: 381 | Diskuse

Adam Mikulášek

Proč si nejbohatší jedno procento hýčká radikální levici?

Protože se naučila v ekonomických otázkách ustupovat, smířila se s globál-kapitalizmem, a naopak korporacím pomáhá lidi natolik vykořenit, že jedinou „útěchou“ jim je bavit se tím, co lze koupit za peníze.

23.8.2017 v 19:56 | Karma článku: 29.89 | Přečteno: 697 | Diskuse

Petr J. Dostál

Manipulace s tržním kurzem akcií ČEZu, insider trading, opční program, směřování ČEZ

Insider trading, zlatý důl pro manažery, politické pozadí, co se zlatými vejici. ČEZ nebyl a není řízen stoprocentně v zájmu akcionářů.

23.8.2017 v 18:23 | Karma článku: 12.68 | Přečteno: 405 | Diskuse

Karel Stryczek

Důchodové zabezpečení v USA. Jdeme do penze, kdy a za kolik?

Kdy chodí Američani do důchodu? A kolik berou? Slyšel jsem, že někteří pracují do smrti. Padne-li pár takových otázek a komentářů, znamená to, že odpovědi na dotazy jak funguje americký důchodový systém by mohly zajímat více lidí.

23.8.2017 v 10:39 | Karma článku: 27.97 | Přečteno: 1610 | Diskuse

Marek Orawski

Proč se pojistit proti úrazu? Může převrátit život nejen váš, ale i vašich nejbližších!

To, zda si sjednáte úrazové pojištění, není jen vaše věc. Vážný úraz může převrátit naruby život váš i celé vaší rodiny. Ochranou je kvalitní úrazové pojištění.

23.8.2017 v 10:29 | Karma článku: 4.95 | Přečteno: 182 | Diskuse
Počet článků 301 Celková karma 15.47 Průměrná čtenost 1711

Věnuji se esperantu, železnici a veřejné dopravě. V lednu 2016 jsem úspěšně ukončil magisterský obor na Fakultě regionálního rozvoje a mezinárodních studií Mendelovy univerzity. Rád cestuji, zejména do Polska, kde jsem navštívil např. Varšavu, Malbork a Osvětim. Můžete také navštívit můj miniblog na Twitteru Příležitostně píšu články na server ŽelPage, přehled článků zde. Aktuálně pracuji v Turistickém informačním centru města Brna. Pravidelně taktéž přispívám na esperantskou Wikipedii. Od září 2014 jsem členem základního článku Hnutí Brontosaurus Zeměchvály, od ledna 2016 pak radním tohoto článku. V současnosti připravuji stránku Lesnický Slavín. Moje vizitka: http://about.me/miroslavhruska.

Seznam rubrik

Oblíbené blogy

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.