Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

WiFi v českém Railjetu? Ano, ale se zpožděním...

8. 12. 2015 7:30:00
Už je to téměř rok, co začaly jednotky Railjet spojovat Prahu se Štýrským Hradcem. Cestující tak má k dispozici poměrně jednotný standard služeb. Proč však rakouský Railjet WiFi má, český ale ne?

Když České dráhy poprvé ukázaly Railjet veřejnosti v dubnu 2013 a já jsem se tak projel v úseku Brno - Břeclav (více v reportáži), dostal se ke mně tehdy letáček o nové éře železničního cestování ve vlacích Raijlet, že v těchto vlacích na mne čeká WiFi připojení k internetu. Což tak nějak byla pravda, při cestách po Rakousku v létě 2013 mi WiFi byla užitečná hned během prvního výletu (více o tomto výletu zde) a České dráhy tak vypustily informaci o WiFi i do vlakových průvodců a letáčků. Cestující se však mohl (respektive stále může) dočíst jen tu informaci, že ve všech vozech rakouských jednotek Railjet lze WiFi připojení na území České republiky i Rakouska využívat, a to bezplatně. A v českých jednotkách Railjetech bude internet dostupný od vyhlášení v průběhu roku 2015 (nové letáčky a vlakoví průvodci se totiž objeví až patrně od neděle).

Tolik suché teorie, je téměř konec vlakového jízdního řádu 2014/2015 a v českých Railjetech internet stále nikde.

Zajímalo mne tedy, proč v českých Railjetech internet zatím není, poslal jsem tedy dne 5.12. e-mail s dotazem na České dráhy. Odpověď od pana Vondráčka, produktového manažera přišla celkem rychle, a to během dopoledne dne 7.12. Klobouk dolů, České dráhy umí někdy zareagovat příjemně rychle.

výběrové řízení na dodavatele technologie pro zajištění služby bezdrátového připojení k internetu se oproti plánu bohužel zpozdilo, a to z důvodu nutnosti vyřešit technické a právní záležitosti s výrobcem jednotek railjet. Ty spočívaly především s dodržením záruky na tato vozidla i přes zásah v podobě instalace této technologie nedodané přímo výrobcem jednotek. Nicméně se vše nakonec podařilo vyřešit a v nejbližších dnech bude podepsána smlouva s vítězným uchazečem. Od podpisu smlouvy má dodavatel na instalaci technologie do všech 7 jednotek lhůtu 4 měsíce.

Jinými slovy, České dráhy obdržely od Siemensu výrobek, který již z výroby WiFi internet neměl. Ale tak tomu bylo podobně i v případě ÖBB, které také původně v Railjetech WiFi neměli. Každopádně se zdá, že řešení technických a právních záležitostí trvalo poměrně dlouho, takže z tohoto důvodu doposud české Railjety nemají WiFi. Ale již brzy to snad bude, takže se po roce zahájení provozu Railjetů na lince Praha - Brno - Vídeň - Štýrský Hradec konečně dočkáme. Škoda jen, že to trvalo tak dlouho. I tak je však na Railjetech ještě co zlepšovat. Ceny občerstvení v rakouských a českých Railjetech se stále dost liší, v českých Railjetech bývá někdy problém s přeplností první třídy, business třída také není tak "vymazlená" jako ta v rakouských, ve kterých pro změnu bývá někdy problém s přeplněností druhé třídy. České dráhy by měly zvážit občasné posilování těchto vlaků dodatečnými vozy. Zažil jsem to v Rakousku, mělo by se to občas udělat i u nás. -mir-

Autor: Miroslav Hruška | úterý 8.12.2015 7:30 | karma článku: 13.73 | přečteno: 523x

Další články blogera

Miroslav Hruška

Zajímavosti z návrhu železničního jízdního řádu od prosince 2017

Během tohoto víkendu byl na stránkách SŽDC zveřejněn návrh železničního jízdního řádu pro rok 2018. Ač jde o pracovní dokument, lze z něho vyčíst několik zajímavostí, např. zrychlení na některých tratích či více konkurence pro ČD.

11.6.2017 v 18:30 | Karma článku: 12.79 | Přečteno: 703 | Diskuse

Miroslav Hruška

Tam, kde pramenila Naděje a přišel mráz ... aneb víkendovka v Jeseníkách

Je pátek, 28. dubna a já ani ne po roce jedu vlakem do Jeseníku na víkendovku se Zeměchválami. Ale tentokrát to bude jiná liga. Ostatně, když jsem pár hodin před cestou varován, že podmínky budou stížené sněhem, lze něco tušit ...

30.5.2017 v 19:38 | Karma článku: 6.96 | Přečteno: 263 | Diskuse

Miroslav Hruška

Úprava možnosti procházet průchodem spojující ulici Rooseveltovu a Běhounskou v Brně

Když se řekne Brno a městská brána, pravděpodobně nás napadne Měnínská brána. Kousek od Jakubského náměstí je však ještě jeden průchod, který lze považovat za bránu mezi vlastním historickým centrem a malým městským okruhem.

5.3.2017 v 18:39 | Karma článku: 8.94 | Přečteno: 334 | Diskuse

Miroslav Hruška

Nejen o mlžení Dopravního podniku města Brna o elektronickém odbavování cestujících

Od 1. ledna 2017 začala v Brně fungovat novinka v podobě elektronického odbavování cestujících. Pojďme se nyní podívat na to, jak nám krásně Dopravní podnik města Brna, a.s. o této novince mlží, respektive mění názory.

11.1.2017 v 8:15 | Karma článku: 12.49 | Přečteno: 711 | Diskuse

Další články z rubriky Ekonomika

Petr Havránek

Existuje možnost jak to Zemanovi vrátit!

Komentářů o chování našeho presidenta, o nevhodnosti a urážlivosti jeho výroků, o ostudě doma i v zahraničí bylo a je spousta. Mnohem méně se však ve veřejné diskusi řeší co s tím. Domnívám se, že řešení existuje.

24.6.2017 v 15:48 | Karma článku: 18.08 | Přečteno: 363 | Diskuse

Karel Ryšán

Návrat v čase

Číst noviny škodí vašemu zdraví. Například když čtenáře straší předpovědí, že automatizace a robotizace připraví mnoho lidí o práci. (A proto je nutno vítat migranty.)

24.6.2017 v 10:00 | Karma článku: 14.68 | Přečteno: 240 | Diskuse

Luboš Smrčka

Až realitní bublina udělá BUM!

Každá investiční bublina jednou splaskne, bouchne, vypustí se. To platí i o naší, české a především pražské bublině. Otázka není postavena tak, zda to nastane, ale jenom a pouze kdy se to stane a o kolik ceny poklesnou.

23.6.2017 v 8:02 | Karma článku: 22.35 | Přečteno: 1233 | Diskuse

Markéta Šichtařová

Jak ze zdravé země vyrobit ohroženou

Možná jste to už taky slyšeli: Na českém realitním trhu už zase existuje cenová bublina. No – tentokrát to nevypadá jen na píárovou zprávu spojených realitních kanceláří. Tentokrát vysílá kouřové signály dokonce i ČNB

23.6.2017 v 8:00 | Karma článku: 46.95 | Přečteno: 10052 | Diskuse

Pavel Makovec

ČNB na „rybářských výpravách“

Při výkonu dohledu nad finančním trhem, využívá Česká národní banka (ČNB) stále více metody „rybářských výprav“, ale „velké ryby“ přitom nechává v klidu, včetně té největší...Ale o velkých rybách někdy příště, dnes jen o občanech.

22.6.2017 v 14:43 | Karma článku: 17.90 | Přečteno: 492 | Diskuse
Počet článků 298 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1693

Věnuji se esperantu, železnici a veřejné dopravě. V lednu 2016 jsem úspěšně ukončil magisterský obor na Fakultě regionálního rozvoje a mezinárodních studií Mendelovy univerzity. Rád cestuji, zejména do Polska, kde jsem navštívil např. Varšavu, Malbork a Osvětim. Můžete také navštívit můj miniblog na Twitteru Příležitostně píšu články na server ŽelPage, přehled článků zde. Aktuálně pracuji v Turistickém informačním centru města Brna. Pravidelně taktéž přispívám na esperantskou Wikipedii. Od září 2014 jsem členem základního článku Hnutí Brontosaurus Zeměchvály, od ledna 2016 pak radním tohoto článku. V současnosti připravuji stránku Lesnický Slavín. Moje vizitka: http://about.me/miroslavhruska.

Seznam rubrik

Oblíbené blogy

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.