Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Od prosince 2015 méně vlaků mezi Rakšicemi a Miroslaví

23. 09. 2015 11:04:00
Na železniční trati číslo 244 mezi Brnem a Hrušovanami nad Jevišovkou dojde od prosince 2015 k redukci spojů v úseku Rakšice - Miroslav. Změna se bude týkat vlaků, které doposud jezdily v pracovní dny.

Cestování z Miroslavi do Brna vlakem jsem si užil mnohokrát, ostatně v nedaleké vesnici mám část příbuzenstva, za kterým občas vyrazím individuálně na návštěvu. Pro cestu tam, respektive pro cestu zpět jsem nejčastěji (kromě loňské cesty z Prahy autobusem do Znojma a dále regionálním autobusem, respektive návratu vlakem od Vídně při výletu do Rakouska) volil vlak do Miroslavi a dále navazující autobus linky 158.

To se však stane od prosince minulostí. V souvislosti s nově vybudovaným přestupním terminálem ve vzdálenosti asi 250 metrů při silnici I/53 došlo k umožnění přestupu mezi meziregionální linkou 158 a dálkovou linkou 108. Je sice pravdou, že zde již dříve existovala zastávka linky 108, ovšem ta byla hlavně používaná lidmi, kteří přijeli autem k silnici I/53, odstavili auto a pokračovali autobusem. Pro cestování do Brna museli lidé jedoucí linkou 158 od Miroslavi, respektive od vzdálenějších vesnic (například Horních Dunajovic) využít vlak.

Tato možnost byla zavedena od 30. srpna 2015. Od tohoto data již autobus linky 158 nezajíždí až k železniční stanici Miroslav, ale zastavuje právě na novém přestupním terminálu. Tak například v pracovní den přijede v 15:40 na zastávku Miroslav, rozc. 4.0, kde je zajištěna návaznost na linku 108 ve směru do Brna i do Znojma.

A zde nastává paradox. Zatímco linka 108 odjíždějící v 15:40 přijede do Brna, na Zvonařku v 16:25, respektive v 16:18 na zastávku Ústřední hřbitov, kde lze přestoupit na tramvajové linky číslo 2 a 5, vlak odjede z Miroslavi teprve v 16:00 (a předtím přijede v 15:55 od Brna, kdy v 16:10 odjíždí linka 158 směr Miroslav a další vesnice, o této návaznosti však jízdní řád linky S41 z Brna do Miroslavi taktně mlčí) a do Brna přijede až v 17:04. Pravda, pokud se autobus zpozdí před Brnem, může do Brna reálně přijet se zpožděním a ve stejný čas jako vlak (zejména v pracovní dny hrozí v úseku mezi zastávkou Strážní a Zvonařkou zpoždění). Do konce srpna autobus linky 158 přijížděl na železniční stanici Miroslav tak, že přestupní doba byla kratší.

V každém případě, lidí, kteří využívají vlakové spojení z Miroslavi, je zdá se, podle průzkumů Českých drah a koordinátora IDS JMK, jen minimum. A proto od prosince 2015 bude nutné počítat s tím, že vlaků z Miroslavi do Brna bude méně, konkrétně v pracovní dny. Vyplývá to z návrhu železničního jízdního řádu, kdy například první vlak číslo 4402 z Brna do Miroslavi v 6:49 pojede nově v pracovní dny jen do Rakšic. Paradoxně ovšem v sobotu a vybraných dnech pojede až do Miroslavi. Stejná situace bude i v případě vlaku číslo 4404 s odjezdem z Brna v 8:49, také ten pojede do Miroslavi jen o víkendech (tj. o sobotách i nedělích a také ve dnech státem uznaných svátků). Osobní vlak číslo 4406 jedoucí z Brna v 10:54 doposud jezdící až do Miroslavi pojede nově jen do Bohutic, kam přijede v 11:49. Totéž se bude týkat spoje v 12:54 z Brna (vlak č. 4408). I ten pojede pouze do Rakšic a do Miroslavi zavítá jen o víkendech a ve dnech státem uznaných svátků.

V Rakšicích bude v pracovní dny končit i vlak číslo 4410 (z Brna odjíždějící v 14:54), stejně jako vlak číslo 4412 (z Brna odjíždějící v 16:54), i ten pojede jen do Rakšic. Do Miroslavi pojedou tyto vlaky jen o víkendu a ve dnech státem uznaných svátcích.

Také osobní vlak číslo 4414 s odjezdem z Brna v 18:54 nově pojede jen do Rakšic. V úseku Rakšice - Miroslav pojede jen v neděli a ve dnech státem uznaných svátcích a navíc jen do 20. března 2016 a poté až od 2. října 2016. Prazvláštní omezení.

Na vlaky jedoucí o víkendu až do Miroslavi bude většinou navazovat osobní vlak do Hrušovan nad Jevišovkou. Výjimkou bude spoj vlaku číslo 24508 z Miroslavi v 15:58, ten pojede v tomto úseku jen od 26. března 2016 do 28. října 2016.

Také v opačném směru budou vlaky doposud jezdící z Miroslavi i v pracovní dny omezeny na víkendový provoz v počátečním úseku Miroslav - Bohutice. Týkat se to bude vlaků 4405, 4407, 4409 (tento vlak dokonce jezdit výhradně z Bohutic, z Miroslavi nikdy), 4411, 4413, 4415 a 4417.

Perličkou je, že v tomto případě vlaky od Brna pojedou jen do Rakšic, ovšem následně pojedou bez cestujících tzv. služebně do Bohutic. Je zvláštní, že v návrhu jízdního řádu tedy vlaky nejezdí až do Bohutic.

V pracovní dny tak zůstanou zachovány v úseku Rakšice - Miroslav plně jen spěšné vlaky z Brna do Hrušovan nad Jevišovkou s odjezdy v 15:30 (vlak číslo 1922), 17:28 (vlak číslo 1926) a osobní vlak číslo 4416 odjíždějící z Brna v 19:54 a přijíždějící do Hrušovan nad Jevišovkou v 21:14.

V opačném směru pojedou z Hrušovan nad Jevišovkou ranní osobní vlaky 4401, 4403 a ranní spěšný vlak 1921.

Obyvatelé Miroslavi a přilehlých vesnic tak budou muset při cestování do Brna v pracovní dny využívat autobus linky 108, o víkendech budou mít možnost volby mezi vlakem a autobusem, ovšem časově zřejmě bude vycházet lépe autobus. Podle starosty města Miroslav Romana Volfa však o víkendu vlak využívají zejména studenti a autobusových spojů je méně (Moštěk, 2015). Jenže ačkoliv nejsou ještě známé jízdní řády linek 108 a 158 od prosince 2015, je pravděpodobné, že autobusy těchto linek na sebe budou navazovat a navíc bude i vlak, který je ale pomalejší a tak více lidí možná využije vlak.

Může tak dojít k situaci, že vlaky mezi Miroslaví a Rakšicemi jezdící nově jen o víkendu budou zrušeny úplně. Je však otázkou, jak by se potom řešily osobní vlaky z Miroslavi do Hrušovan nad Jevišovkou, jejichž existence je také spíše v ohrožení a je vlastně zvláštní, že jezdí o víkendu, zatímco v pracovní dny nikoliv (ale to může být dáno tím, že o víkendu jezdí cyklisté).

Pokud jde o možné obavy z plného autobusu z Miroslavi do Brna, je samozřejmě na koordinátorovi IDS JMK to, aby měl přehled o zaplněnosti autobusů. Z osobní zkušenosti dne 6. září nastupovalo v 15:40 do autobusu linky 108 se mnou jen málo dalších cestujících a ani autobus nebyl příliš plný a autobus linky 158 přijel včas. Vlak jel v té době také, šlo na něj však jen málo cestujících. A do místa bydliště jsem přijel v 17:00. Tou dobou bych však teprve přijížděl vlakem do Brna. Navíc v autobusu fungovala wifi síť, takže jsem se mohl připojit na internet. Ve vlacích mezi Miroslaví a Brnem bohužel ani nejezdí vlaky, jež mají oddíl první a druhé třídy (vozy ABfbrdtn795)

Ale je fakt, že v té době ještě nezačal semestr a možná spoj v 15:40 nebývá tak plný jako spoj linky 108 v 17:40 z Miroslavi. V každém případě se může stát, že výstavbou přestupního terminálu v Miroslavi dojde ke snížení počtu cestujících využívající vlaky z Miroslavi do Brna (byť tyto vlaky navazují také na vlaky od Hrušovan nad Jevišovkou) a od prosince 2016 možná i k další redukci spojů a možná i výhledově i úplnému zastavení provozu mezi Bohuticemi a Hrušovanami nad Jevišovkou. Ale doufejme, že se tak nestane a naopak se najdou peníze na opravu této tratě a tedy i zrychlení vlaků. -mir-

Použité zdroje:

Jízdní řády z webu www.idsjmk.cz, článek Martina Moštěka ze dne 30.8.2015 s názvem Konec nastupování u nebezpečné silnice. Miroslavský terminál začíná fungovat.

Aktualizace: Byl jsem upozorněn kamarádem na to, že všechny vlaky, které zdánlivě končí v Rakšicích, do Bohutic dojedou. Takže ve skutečnosti dojde k omezení pouze v úseku Bohutice - Miroslav. Omlouvám se za nepřesnost.

Autor: Miroslav Hruška | středa 23.9.2015 11:04 | karma článku: 13.52 | přečteno: 306x

Další články blogera

Miroslav Hruška

Netradiční květnový výlet do Polska aneb Polsko (rychlo)vlakem i letadlem - díl první

Je sobota 20. května, sedm hodin ráno a já právě vyrážím společně s kamarádem z Brna vlakem do Bohumína a dále do Polska. Co jsme všechno viděli a zažili, o tom už následující reportáž...

12.8.2017 v 17:30 | Karma článku: 12.94 | Přečteno: 552 | Diskuse

Miroslav Hruška

České dráhy a jejich snaha o inovaci první třídy ... aneb co není "sexy"?

Aneb co vlastně očekávají České dráhy od první třídy ve vlacích? A co je a není "sexy" v případě první třídy, alespoň podle pana Martina Bělčíka, člena představenstva Českých drah? A co bude spíše "sexy" podle mne?

8.8.2017 v 8:00 | Karma článku: 24.43 | Přečteno: 3264 | Diskuse

Miroslav Hruška

Jak jsem vypnul aneb reportáž z druhé víkendovky v Jeseníkách

Jedna víkendovka mi nestačila. Respektive nebude stačit. S tímto pocitem jsem se přihlásil na obě jarní víkendovky Zeměchval. Takže sotva jsem se vzpamatoval z jedné víkendovky, vyrážím v pátek 5. května do Jeseníku znovu.

27.6.2017 v 7:30 | Karma článku: 9.03 | Přečteno: 337 | Diskuse

Miroslav Hruška

Zajímavosti z návrhu železničního jízdního řádu od prosince 2017

Během tohoto víkendu byl na stránkách SŽDC zveřejněn návrh železničního jízdního řádu pro rok 2018. Ač jde o pracovní dokument, lze z něho vyčíst několik zajímavostí, např. zrychlení na některých tratích či více konkurence pro ČD.

11.6.2017 v 18:30 | Karma článku: 14.90 | Přečteno: 932 | Diskuse

Další články z rubriky Ekonomika

Jan Matějů

Jak dál s EET

Některé politické strany předesílají, že se po letošních sněmovních volbách budou chtít znovu zabývat projektem elektronické evidence tržeb (EET).

24.8.2017 v 8:19 | Karma článku: 12.87 | Přečteno: 381 | Diskuse

Adam Mikulášek

Proč si nejbohatší jedno procento hýčká radikální levici?

Protože se naučila v ekonomických otázkách ustupovat, smířila se s globál-kapitalizmem, a naopak korporacím pomáhá lidi natolik vykořenit, že jedinou „útěchou“ jim je bavit se tím, co lze koupit za peníze.

23.8.2017 v 19:56 | Karma článku: 29.89 | Přečteno: 697 | Diskuse

Petr J. Dostál

Manipulace s tržním kurzem akcií ČEZu, insider trading, opční program, směřování ČEZ

Insider trading, zlatý důl pro manažery, politické pozadí, co se zlatými vejici. ČEZ nebyl a není řízen stoprocentně v zájmu akcionářů.

23.8.2017 v 18:23 | Karma článku: 12.68 | Přečteno: 405 | Diskuse

Karel Stryczek

Důchodové zabezpečení v USA. Jdeme do penze, kdy a za kolik?

Kdy chodí Američani do důchodu? A kolik berou? Slyšel jsem, že někteří pracují do smrti. Padne-li pár takových otázek a komentářů, znamená to, že odpovědi na dotazy jak funguje americký důchodový systém by mohly zajímat více lidí.

23.8.2017 v 10:39 | Karma článku: 28.07 | Přečteno: 1610 | Diskuse

Marek Orawski

Proč se pojistit proti úrazu? Může převrátit život nejen váš, ale i vašich nejbližších!

To, zda si sjednáte úrazové pojištění, není jen vaše věc. Vážný úraz může převrátit naruby život váš i celé vaší rodiny. Ochranou je kvalitní úrazové pojištění.

23.8.2017 v 10:29 | Karma článku: 4.95 | Přečteno: 182 | Diskuse
Počet článků 301 Celková karma 15.47 Průměrná čtenost 1711

Věnuji se esperantu, železnici a veřejné dopravě. V lednu 2016 jsem úspěšně ukončil magisterský obor na Fakultě regionálního rozvoje a mezinárodních studií Mendelovy univerzity. Rád cestuji, zejména do Polska, kde jsem navštívil např. Varšavu, Malbork a Osvětim. Můžete také navštívit můj miniblog na Twitteru Příležitostně píšu články na server ŽelPage, přehled článků zde. Aktuálně pracuji v Turistickém informačním centru města Brna. Pravidelně taktéž přispívám na esperantskou Wikipedii. Od září 2014 jsem členem základního článku Hnutí Brontosaurus Zeměchvály, od ledna 2016 pak radním tohoto článku. V současnosti připravuji stránku Lesnický Slavín. Moje vizitka: http://about.me/miroslavhruska.

Seznam rubrik

Oblíbené blogy

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.