Jak jsem vyplul a letěl aneb reportáž z Bronťárny (2. díl)

Tímto textem navazuji na první díl reportáže, ve kterém jste si mohli přečíst o tom, proč jsem se přihlásil na akci základního článku Hnutí Brontosaurus Zeměchvály "Vypluj a leť".

Zvu Vás tedy ke čtení druhého dílu mých dojmů z akce Brontosaura :)

Pondělí 7. Července 2014: Budíček v 6:30 a za pět minut rozcvička. Po sedmé hodině snídaně, po které jsme prošli školením bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a krátce po osmé hodině jsme vyrazili na stezku. Ačkoliv jsem mým kolegyním Bětce a Markétě zdvořile nabídl, že hlavní slovo mají mít ony, nakonec to bylo přesně naopak :-) Pracovali jsme na úseku mezi Vídeňským pramenem (Wiener Quelle) a Schindlerovým pramenem (Schindler Quelle). Kde byla cesta podmáčená či zabahněná, tam jsme přidali nějaké kameny, které jsme našli v okolí stezky. Celkem pohodová a nenáročná práce. Mezitím jeden z orgů, Tofl, opravil Vídeňský pramen, aby tekl rychleji. Ale na společný oběd venku před chatou (zeleninová polévka s pohankou a knedlíky s meruňkami a tvarohem) v 14:30 se Tofl nedostavil, nicméně orgové to neberou příliš vážně. Při obědě se nám také představil Jura, za kterým půjdeme ve středu na promítání.

Během poledního klidu odpočívám díky dobrému počasí venku na karimatce a hrajeme karty. Věci už mám většinou suché, až na botasky, které včera díky dešti dostaly opravdu zabrat.

Po poledním klidu jsme šli hledat Tofla. No, hledání to rozhodně nebylo dokonalé, šli jsme ve dvou skupinách pod vedením Čápa a Vojty. Prvním úkolem pro naši skupinu bylo si zavázat šátky kolem očí a pod vedením Kamči vyjít na kopec s křížem nad Sourozeneckým pramenem (Geschwister Quelle), kde nás čekal další úkol: postavit jednoduchý přístřešek ze dřeva pro celou naši skupinu. Protože jsme na stezce dopoledne zřejmě pracovali málo, čekal naši skupinu dále úkol pokosit srpem kus cesty :-). Posledním netradičním úkolem byl slalom s dlouhými větvemi. U rozcestí "Nad Schindlerovým pramenem" jsme se potom sešli se skupinou Vojty a na závěr jsme došli na Medvědí kámen, kde byla nádherná vyhlídka na Praděd, Dlouhé Stráně, Vozku, Keprník a Šerák. Kromě toho jsme zjistili, že z Tofla se dle příběhu z knihy „Plavba jitřního poutníka“ stal drak, takže jsme se museli draky za chvíli stát taky – vyfasovali jsme krátké špejle, které jsme si přilepili izolepami k rukám a navzájem jsme si pomalovali obličeje. Ve skupinkách jsme pak ještě vytvořili mapy „naší země“ pomocí borůvek, rostlin atp…Následovala večeře (šopský salát) a společná fotka na vyhlídce a pak jsme se vrátili na chatu.

Úterý 8. Července 2014: Budíček opět v 6:30, na snídani jogurt s cereáliemi, plus zbytek knedlíků a po ní odchod do práce. Tentokrát jsem pracoval u Schindlerova pramene pod vedením Čápa. Po obědě a siestě jsme si vzali propisky a šátky a šli asi 150 metrů od chaty ke startu neobvyklé stezky, kterou jsme museli projít poslepu podél provázků a přitom si zapamatovat zvuky kolem nás. Tyto zvuky jsme potom zakreslili do tzv. sluchové mapy. Po skončení této hry jsme začali chystat dříví na táborák a na topení, ovšem přišel déšť, takže jsme povečeřeli v chatě salát s tuňákem. Katee (v prvním díle zmíněná Katka) a Vojta vytáhli kytary a začali jsme zpívat při svitu krbu a čelovek.

Chata Maxovka, která se nám stala na týden druhým domovem

Středa 9. Července 2014: Budíček později, zpěv se protáhl. Snídaně jáhlová kaše (nebo ovesná? Nevím, ale byla moc dobrá...) a k tomu různé formy ovoce. Luxusní…

A pak už hurá do práce, pod vedením Čápa jsme pracovali u Schindlerova pramene, později i u Německého (Deutsche Quelle) a pramene Přátelství (Freundschafts Quelle).

Po cestě zpět na chatu jsme objevili krásné borůvkoviště. Na oběd těstoviny s omáčkou a cuketou. Asi 20 minut po obědě jsme odešli do lázní, kde jsme se jednu hodinu parádně vykoupali a také jsme otestovali Priessnitzovy přírodní lázně horních a dolních končetin v balneoparku.

Po koupání jsme si dali večeři v jednom přístřešku a po ní jsme došli na přednášku Jury o historii a současnosti aktivit mladých lidí na Jesenicku s cílem obnovit prameny. Po přednášce jsme se vrátili do přístřešku, kam za chvíli dorazil i Jura a hodnotili jsme naši práci a jak se nám v tomto místě líbí. Já jsem se přiznal k tomu, že díky této práci na stezce jsem si uvědomil, že postavit trať přes celou mapu v počítačové hře Open Transport Tycoon Deluxe je hračka, ale opravit stezku tak, aby se po ní dalo chodit, tak to dá opravdu zabrat, ale ten fajn pocit za to stojí.

Po pudingovém dezertu odchod v devět večer na chatu. K závěru dosti temno, v kombinaci s intenzivním deštěm nic příjemného, naštěstí si někteří z nás vzali čelovky. Po příchodu okamžitě jdeme spát. Orgové nám sice nabízí čaj na zahřátí, ale nějak už nemám energii na to, abych sešel ještě dolů po žebříku a dal si čaj…

Čtvrtek 10. Července 2014: Budíček o půl deváté, rozcvička tentokrát netradiční – Kuklička nám skrz rukávy vedla provázek a takto svázala celou naši skupinu do jednoho kruhu. Naším úkolem bylo postupně se střídat v házení létajícím talířem a takto se vrátit k chatě. Při snídani se dozvídáme od Diega, hlavního orga, že bude potřebovat dva lidi. Půjde se někam jinam, říká, já to beru jako výzvu a změnu. Fasujeme krumpáč, sekeru, motyčku, lopatu a stříhací nástroje. A vyrážíme. Diego u pramene stříhal větve (to aby se dalo od cesty k prameni pohodlně dojít), já s Katee čistil Teschnerův pramen (Teschner Quelle) od bahna. Úžasná sranda a zábava. Prostě skvělá atmosféra.

Teschnerův pramen před zahájením úprav

Oběd pozdní, siesta až od 17:30 do 18:30. Po siestě nás orgové rozdělili do dvou týmů a naším cílem bylo najít v lese dříví pro stavbu lavičky. Aby to ale nebylo tak jednoduché, rovněž nástroje jsme museli najít na vybraných místech v lese. Ta místa byla zakreslená ve speciální mapě. Orgové nám poradili, že první nástroje můžeme najít u pramene Tůňka (Ferro Quelle). To skutečně byla pravda, ale aby to bylo těžší, orgové nám šátky svázali nohy, takže jsme museli vymyslet způsob, jak společně jít. Naštěstí u pramene jsme objevili nejen hřebíky, ale také zprávu, že si můžeme rozvázat nohy, uff…To ale ještě nebylo vše: než nám orgové svázali nohy, napsali každému z nás na čelo určitou vlastnost, podle které jsme se museli navzájem chovat ke každému. Například Petra měla na čele vlastnost „Jsem jako dítě, opravujte mne“, Kamča „Flirtujte se mnou“… a já? Stejně jako Radim z protějšího týmu jsem měl na čele napsáno „Ignorujte mne“. Takže jsem mohl jakkoliv říkat, kam půjdeme a tak, ale nepomáhalo to…To se prostě orgům podařilo :-) Každopádně oba týmy lavičku sestavily, nicméně naše lavička moc dlouho nevydržela...

Potom již byl táborák, nicméně jen jsme u něj zpívali a nic neopékali. Orgové postupně nenápadně zmizeli a časem i někteří účastnici. Nakonec přišla řada i na mne a tak jsem absolvoval netradiční stezku odvahy, na které nás sice žádný org nevystrašil, ale zato jsme na dvou stanovištích měli napsat, čeho se bojíme a čeho se nebojíme. Na závěr vyhodnocení a pak už jdeme na kutě.

Co se dělo další dny, to se dozvíte v dalším (třetím a současně posledním) díle těchto zápisků. -mir-

Autor: Miroslav Hruška | čtvrtek 31.7.2014 17:01 | karma článku: 11,48 | přečteno: 392x

Jedna jízdenka vládne všem

Jedna jízdenka vládne všem, jedna jim všem káže, jedna všechny přiveze, dopravce prováže. Ale jak ji získat?

10.3.2023 v 14:56 | Karma: 8,06 | Přečteno: 430x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Jak si zpřehlednit prohlížeč?

Taky máte potřebu mít v prohlížeči otevřeno mnoho stránek, přesněji v terminologii prohlížečů panelů (a ne jen vše mít v záložkách)? Já už teď tolik ne, dříve během studia na vysoké jsem tu tendenci měl.

26.10.2020 v 9:06 | Karma: 10,99 | Přečteno: 810x | Diskuse| Věda

Miroslav Hruška

Ze života Jana Marka - pohled člověka se zdravotním postižením na situaci nejen v dopravě

Každý běžný den cestuje veřejnou dopravou mnoho lidí, včetně těch se zdravotním postižením. Každý z nich vnímá při cestování různé problémy, které nám nemusí být zcela zřejmé. O nich jsem v polovině února hovořil s Janem Markem.

22.3.2020 v 20:03 | Karma: 7,64 | Přečteno: 562x | Diskuse| Společnost

Sáňkování ve švýcarském stylu

Tahle zima radovánkám na sněhu příliš nepřeje. I když v noci z 11. na 12. února přes noc napadl sníh a Brno se pokrylo aspoň na chvíli do zimního kabátku, bylo to málo. Zvu Vás na sáňkářský výlet do Švýcarska (a na závěr na pivo).

25.2.2020 v 7:46 | Karma: 9,57 | Přečteno: 459x | Diskuse| Cestování

Nočním vlakem napříč Polskem - aktualizovaný průvodce pro rok 2020

V lednu 2019 jsem na svém blogu poprvé publikoval podrobného průvodce cestováním nočními vlaky v Polsku. Jako každý rok však dochází k úpravám, proto v následujícím článku zhodnotím aktuální situaci.

3.2.2020 v 12:04 | Karma: 16,52 | Přečteno: 1335x | Diskuse| Cestování

Rusové ostřelovali Charkov, střely zasáhly obytné domy a zranily šest lidí

24. dubna 2024  8:33,  aktualizováno  9:08

Sledujeme online Rusko útočilo střelami S-300 na Charkov. Poničené jsou čtyři obytné budovy, oznámil starosta...

Policie zadržela mladíka, který v tachovské škole vyhrožoval nožem

23. dubna 2024  15:03,  aktualizováno  24.4 7:53

Policisté zadrželi ve škole v Tachově mladíka, který nožem vyhrožoval zabitím. Při incidentu se...

V březnu by ze Sněmovny vypadla TOP 09. Vyhrává ANO, posilují malé strany

24. dubna 2024  6:22,  aktualizováno  6:32

Podle nejnovějšího volebního modelu Median by se v březnu do Sněmovny dostalo pět stran a hnutí. V...

Balík pomoci pro Ukrajinu či Izrael schválil Senát USA. Zbývá už jen Bidenův podpis

24. dubna 2024  6:24

Americký Senát schválil balík s pomocí pro Ukrajinu, Izrael či Tchaj-wan v hodnotě 95 miliard...

• Průměrná čtenost 1971x
Věnuji se esperantu, železnici a veřejné dopravě. V lednu 2016 jsem úspěšně ukončil magisterský obor na Fakultě regionálního rozvoje a mezinárodních studií Mendelovy univerzity. Rád cestuji, zejména do Polska, kde jsem navštívil např. Varšavu, Malbork a Osvětim. Můžete také navštívit můj miniblog na Twitteru Příležitostně píšu články na server ŽelPage, přehled článků zde. Aktuálně pracuji pro České dráhy. Pravidelně taktéž přispívám na esperantskou Wikipedii. Od září 2014 jsem členem základního článku Hnutí Brontosaurus Zeměchvály, od ledna 2016 pak radním tohoto článku. Od července 2017 do října 2018 jsem spravoval stránku Esperanto.cz na Facebooku. V květnu 2020 jsem spustil novou stránku o Lesnickém Slavínu, oblasti nedaleko Brna. Tento web dnes nabízí tipy na výlety, fotografie a cesty pro každého. Přeložen je i do esperanta. Moje vizitka: http://about.me/miroslavhruska.