Tip na výlet: Výlet Ždánickým lesem na kole

28. 04. 2013 12:10:00
Když jsem se třetího dubna zastavil v pobočce Knihovny Jiřího Mahena v Černých Polích pro vypůjčení mapy Českosaského Švýcarska, všiml jsem si publikace "Okolí Brna a Moravský kras" od Václava Klumpara s tipy na výlety.

V ní jsem objevil tip na výlet s názvem "Hřebenem Ždánického lesa". Výlet vypadal zajímavě a protože jsem se do této oblasti nikdy předtím nepodíval, tak jsem si za chvíli zjistil, že jde o docela rozsáhlé území, které by stálo za to navštívit. Když jsem navíc dostal doporučení na jednom fóru, že tahle oblast je zajímavá, začal jsem přemýšlet nad jednodenním výletem. Nadhodil jsem tedy na Facebooku myšlenku, že bych jel 27. dubna na výlet do této oblasti a za chvíi se mi ozval kamarád, že by zájem měl, ale ještě si není jist. Nakonec se v pátek ozval, že čas má, takže jsem si v pátek nachystal vše potřebné na jednodenní výlet...

Sraz byl domluven na devět ráno na nádraží, protože v 9:06 jsme plánovali odjet osobním vlakem do Újezdu u Brna. Na nádraží jsem dojel s předstihem po vlastní ose z Lesné, protože vhodný tramvajový spoj jsem nestihl a sjezd do centra je celkem příjemný, navíc v sobotu ráno byl poměrně malý provoz.

Před devátou také dorazil kamarád a ubezpečuje mne, že jízdenku na kolo si bez obav mohu koupit u průvodčí. Univerzální jízdenku už dopředu mám, takže na čtvrtém nástupišti označuji dvě pole na jízdence a s kamarádem nastupujeme a zavěšujeme kola do stojanu.

Prakticky hned po odjezdu přichází průvodčí, já ukazuji svou jízdenku a platím navíc 50 Kč za jednodenní přepravu kola ve vlacích Českých drah.

V 9:24 přijíždíme do Újezdu u Brna a vystupujeme. Krátce jdeme jen pěšky, neboť chci, aby se moje gps navigace "seznámila" s novým místem a také proto, že vím, že hledání družic trvá vždy o něco déle, když gpsku výrobce Garmin pustím po delší době.

Nakonec se gpska chytá a řešíme tedy s kamarádem myšlenku odlovit přímo v Újezdu u Brna jednu multi-cache. Nakonec si tento úmysl rozmyslíme a vyjíždíme do Otnic. Po cestě si všímáme v místní části Rychmanov kaple na křižovatce. Do Otnic je to přes menší kopec, ale o něco větší kopec nás čeká z Otnic do Lovčiček. Ovšem, stoupání přes kopec do Lovčiček je nám zpříjemněno pohledem na pěknou alej, která v těchto dnech hezky vykvetla...

Pěkná alej

Pěkná alej na cestě z Otnic do Lovčiček

V Lovčičkách je několik zajímavých kešek, ovšem nechceme se moc zdržovat, takže jsme odlovili jen tři. Ptáme se také místních na možnost občerstvení, ale je to špatné. V hostinci na návsi prý nevaří, protože se to nevyplatí při poměrně malém množství turistů, kteří do Lovčiček zavítají.

Jenže, průjezd přes hřeben Ždánického lesa nám bude trvat určitě více než hodinu. Kamarád tedy navrhuje, abychom vyrazili a za rozcestím Těšanka sjeli na Jalový Dvůr.

Vyrážíme tedy do kopce k myslivně Svatá, odkud začíná naše skutečné putování přes hřeben Ždánického lesa.

První zastávkou je nám památník knížete Jana II. Josefa Františka Lichtenštejna, kde rychle nacházíme nápovědu, kam máme pokračovat pro finální kešku. Ačkoliv je "finálka" vzdálena asi 2 km, moc nám to nevadí, protože je to přesně naším směrem na východ. Po cestě k "finálce" si všímáme vlevo prvního ropného vrtu a dále u jednoho kříže přípravy na odpolední duchovní setkání.

Památník knížete Jana II. Josefa Františka Lichtenštejna

Cesta stále vede střídavě nahoru a dolů, téměř schází nějaká rovinka. "Finálku" kešky věnované památníku knížete Jana II. Josefa Františka Lichtenštejna jsme úspěšně našli, nicméně jde o poměrně obyčejné místo, nikoliv o místo, kde by byl nějaký jiný pomník.

První část cesty

Kousek za zastávkou autobusu linky 106 "Žarošice, Těšanka" odbočujeme na rozcestí na cyklotrasu č. 507, která vede k Jalovému Dvoru, kde je malá restaurace. Samozřejmě jsme rádi, že se můžeme občerstvit, nicméně sjezd z hřebene byl poměrně prudký, takže v době, než nám přinesou jídlo (já jsem si objednal bramborové karbenátky a oblohu a kamarád smažené žampiony s oblohou a hranolkami - no, samá zdravá jídla, ovšem tato restaurace zdravá jídla opravdu moc neumí), řešíme, jak se vrátit zpátky na hřeben.

Nakonec jsme se rozhodli jet chvíli směr Rašovice, ale za křižovatkou hned odbočit doprava na polní cestu a jet směrem ke žluté turistické trase. Kopec z údolí k hájence Vrčava sice taktéž není moc příjemný a kola lze jen tlačit, nicméně po chvíli jsme už opět na hřebeni a jedeme od hájenky opět po příjemné, víceméně asfaltové silničce (cyklotrasa č. 5098) k cyklotrase č. 473.

Pokračujeme tedy po cyklotrase č. 473 dále na na východ a za chvíli zastavujeme u památníku "U Zlatého jelena", kde opět lovíme další kešku.

Další keška je až u Červeného kříže, tu jsme ovšem nemohli odlovit kvůli přítomnosti v altánku odpočívajícího mudly. Nicméně, cesta je nadále velmi příjemná, pěkné sjezdy se střídají s krátkými výšlapy, prostě pohoda...

Zajímavým místem je pro nás oblast v okolí vrcholu "U Slepice" (437 m n.m.), kde se nachází vůbec nejvíce ropných vrtů a také průmyslový areál firmy Moravské naftové doly. Pro mne i kamaráda je to poněkud neobvyklý úkaz: jet lesem a najednou vidět takové množství větších či menších vrtů. Nicméně, težba ropy v tomto území má také za následek to, že silnice jsou v tomto lese opravdu kvalitní a proto lze doporučit putování po této oblasti i majitelům silničních kol.

Druhá část putování

Druhá část putování Ždánickým lesem...

Poslední část našeho putování po Ždánickém lese a okolí jsme si neplánovaně ztížili. Sjezd od rozcestí "U Kříže" byl sice velmi příjemný a delší než výšlap z Lovčiček k hájovně Svatá (a proto jsem nechtěl začínat výlet na východní straně Ždánického lesa, ale jet ze západu na východ), nicméně protože jsme nechtěli nastoupit do vlaku už ve vesnici Nemotice, jeli jsme z vesnice Snovídky do Nesovic přes ještě jeden kopec. Toto stoupání jsme si však mohli ušetřit, pokud bychom bývali jeli od rozcestí "U Kříže" po zelené značce přímo do Nesovic.

Poslední část putování Ždánickým lesem

Poslední část putování...

Pohodlnější trasa

Tip na pohodlnější cestu do Nesovic od rozcestí "U Kříže" bez nutnosti sjíždět do údolí (trasa vyznačená modrou barvou, naše trasa je vyznačena červenou barvou)...

V Nesovicích jsme krátce po páté, pohledem do jízdního řádu zjišťujeme, že spěšný vlak 1732 sice jede asi za půl hodinu, nicméně nemůžeme ho využít, protože z nějakého zvláštního důvodu v něm není v sobotu povolena přeprava kol.

Jdeme tedy alespoň do jedné hospody, kde sice není zahrádka, ale na kola vidíme a u piva řešíme letní plány a další témata...

V 18:50 potom konečně odjíždíme osobním vlakem 4120 do Brna, který již nabízí přepravu kol. V prostoru pro kola je ale obsazeno do Bučovic, proto až za Bučovicemi věšíme kola do stojanů a protože v oddíle první třídy je volno a České dráhy jej přeznačily na druhou třídu, cestu vlakem do Brna strávíme v pohodlných sedačkách první třídy a probíráme další témata.

Do Brna přijíždíme včas, dle jízdního řádu v 19:48, hned na nádraží se loučíme, já ještě jedu vlakem na Lesnou, odkud šlapu po svých :)

Celková bilance výletu: ujeto 62 km (včetně cesty na nádraží v Brně), z toho asi 47 km z Újezdu u Brna do Nesovic.

Náklady na výlet: 50 Kč za celodenní přepravu kola vlakem, celkem 8 cvaknutých políček (dvě při cestě z Brna, šest při cestě do Brna bez nutnosti platit za brněnské zóny, protože mám šalinkartu na zóny 100+101) na univerzální jízdence (v hodnotě 52 Kč).

Závěrem: výlet do oblasti Ždánického lesa se mně i kamarádovi moc líbil, kamarád částečně už oblast znal, ovšem některá místa nikoliv. Pokud si vezmete dostatek jídla a vynecháte sjezd do údolí kvůli obědu, čeká vás opravdu pohodová jízda s výjimkou většího stoupání na začátku z Lovčiček, respektive v opačném směru od stanice vlaků Jestřabice (případně z Nesovic). Nicméně, pokud se vám bude zdát, že tohle je moc pohodový výlet, není problém si putování ztížit a zamířit občas do údolí a potom zase zpět nahoru na hřeben. Ždánický les nabízí mnoho možností na výlety. Pokud Vás můj text zaujal, pak Vám přeji pěkné počasí a skvělé zážitky v této oblasti. -mir-

Autor: Miroslav Hruška | neděle 28.4.2013 12:10 | karma článku: 15.57 | přečteno: 745x

Miroslav Hruška

Jedna jízdenka vládne všem

Jedna jízdenka vládne všem, jedna jim všem káže, jedna všechny přiveze, dopravce prováže. Ale jak ji získat?

10.3.2023 v 14:56 | Karma článku: 8.06 | Přečteno: 423 | Diskuse

Bolívie - 7. díl: Na skok do Bolivijské Amazonie

Sto kilometrů vzdušnou čarou a jste z La Pazu v Amazonii. Ti odvážnější rovnou po silnici smrti. Je to kousek, ale zase takový fofr to není.

29.3.2024 v 8:20 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 82 | Diskuse

Martin Faltýn

Letos jako před rokem - Malajsie a navíc Thajsko

Rok se s rokem shledal a nikdy bych nevěřil, že prakticky po roce se znovu podívám do Malajsie a letos také, prvně v životě, do Thajska. A protože dvakrát do stejné řeky opravdu nevstoupíte, věřte mi - bude o čem psát.

29.3.2024 v 8:08 | Karma článku: 6.50 | Přečteno: 102 | Diskuse

Klára Žejdlová

Italské Velikonoce? V mých vzpomínkách to jsou přátelé, rodina…a obžerství

I když to obžerství bylo prokládané dlouhými procházkami. Aby nám vytrávilo. A abychom nasbírali ingredience pro další vaření...

27.3.2024 v 14:48 | Karma článku: 20.33 | Přečteno: 505 | Diskuse

Miroslav Semecký

Nacházíte ve Španělsku? Používáte aplikaci Telegram? Zpozorněte!

Oblíbená komunikační aplikace ve Španělsku končí. Bude vypnuta (zablokován přístup) v řádu několika následujících hodin. Soudce Národního soudu Santiago Pedraz vydal rozhodnutí, ve kterém nařizuje mob..

23.3.2024 v 17:51 | Karma článku: 17.13 | Přečteno: 585 | Diskuse

Bolívie - 6. díl: Den v La Pazu

La Paz je město jako žádné jiné. Dvoumilionová aglomerace sahající až nad 4000 metrů nad moře, ulice jsou strmé, propojené lanovkami, a kolem obrovská kulturní a sociální diverzita.

22.3.2024 v 8:20 | Karma článku: 16.60 | Přečteno: 237 | Diskuse
Počet článků 326 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1966

Věnuji se esperantu, železnici a veřejné dopravě. V lednu 2016 jsem úspěšně ukončil magisterský obor na Fakultě regionálního rozvoje a mezinárodních studií Mendelovy univerzity. Rád cestuji, zejména do Polska, kde jsem navštívil např. Varšavu, Malbork a Osvětim. Můžete také navštívit můj miniblog na Twitteru Příležitostně píšu články na server ŽelPage, přehled článků zde. Aktuálně pracuji pro České dráhy. Pravidelně taktéž přispívám na esperantskou Wikipedii. Od září 2014 jsem členem základního článku Hnutí Brontosaurus Zeměchvály, od ledna 2016 pak radním tohoto článku. Od července 2017 do října 2018 jsem spravoval stránku Esperanto.cz na Facebooku. V květnu 2020 jsem spustil novou stránku o Lesnickém Slavínu, oblasti nedaleko Brna. Tento web dnes nabízí tipy na výlety, fotografie a cesty pro každého. Přeložen je i do esperanta. Moje vizitka: http://about.me/miroslavhruska.

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...