Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Víkendový výlet po Českosaském Švýcarsku - díl první

Již nějakou dobu jsem se chtěl podívat do našeho nejmladšího národního parku a to do NP České Švýcarsko, samozřejmě včetně návštěvy NP Saské Švýcarsko.

Především mne lákal výlet na Pravčickou bránu, ale jak jsem zjistil, jak v Německu, tak i u nás, lze toho vidět mnohem více.

Přesto se domnívám, že v rámci našich možností jsme viděli hodně zajímavých míst, nachodili také hodně, takže je na co vzpomínat. Kudy jsme šli, co jsme viděli, co se nám líbilo, to vše bude v této dvoudílné reportáži. Zvu vás, čtenáře blogů na iDNES.cz, k přečtení této reportáže a snad vám tento text poslouží i jako inspiraci pro vaše putování.

Přípravy na cestu aneb jedeme vlakem!

Týden před odjezdem jsem zakoupil všechny potřebné vlakové jízdenky pro sebe a mého kamaráda Mirka. Rozhodli jsme se pro vlak z Brna především proto, že jsme neměli v plánu okružní výlety. Dalším významným faktorem byla vzdálenost z Brna - počítali jsme, že budeme unavení a ve vlaku do Brna si lépe odpočineme.

V plánu jsme měli cestu v pátek 3. srpna z Brna do Děčína a v neděli zpět. Program na sobotu a neděli jsme plánovali přizpůsobit počasí, neboť podle předpovědi to vypadalo, že bude pršet.

Drobnou komplikací byl odjezd z Brna. Několik dnů před odjezdem došlo k sesunu skály na trati Bratislava - Budapešť a dálkové vlaky tak musely jezdit oklikou. To samozřejmě znamenalo zpožděný příjezd do Prahy a tomu jsme se chtěli vyhnout.

Cesta z Brna

Abychom tedy eliminovali riziko, že v Praze nestihneme přestoupit na vlak do Děčína, rozhodli jsme se nakonec nejet až v 17:40 vlakem EC 272 Jaroslav Hašek, ale raději už v 16:40 vlakem EC 72 Smetana. Deset minut před odjezdem jsem vyzvedl jízdenky a mohli jsme nastoupit.

Cesta do Prahy proběhla bez potíží, ve vlaku jsem si začal psát text reportáže o Letní škole esperanta, kamarád si četl knížku.

V Praze jsme sice měli mít dle jízdního řádu na přestup na rychlík 618 Chomutovka jen 11 minut, ale vlak přijel do Prahy včas, dokonce s náskokem. Volného času do odjezdu jsem využil tak, že jsem kamarádovi ukázal sochu sira Nicholase Wintona.

Rychlíkem 618 Chomutovka bez problémů a včas dojedeme do Ústí nad Labem, kde se na pokladně ptáme po levné cestě vlakem do Německa, ale zdá se, že pokladní není příliš informovaná a tak si říkáme, že se zeptáme ještě v Děčíně.

Přesně v devět odjiždíme osobním vlakem do Děčína. Ubytování máme zajištěno v hotelu Maxičky, který je ale asi 5 km od centra a městský autobus nám jede až za hodinu, zkoušíme se poptat po nějakém rozumném ubytování přímo v Děčíně, ale neuspěli jsme. Takže se vrátíme na nádraží a poptáme se na cenové možnosti jízdenek do Bad Schandau. Pokladní nám vytipovala spoj z Děčína v 10:40 a na něj použít jízdenku Děčín - Bad Schandau se slevou "Malý pohraniční styk".

V 22:25 odjíždíme autobusovou linkou č. 10 z hlavního nádraží do Maxiček. Krátce po příjezdu nalézáme hotel a platíme za ubytování 380 Kč za osobu včetně snídaně.

Na pokoji samozřejmě schází záchod a sprcha, jsou na chodbě, ale příliš nám to nevadí.

Ráno zapínám notebook a díky hotelové wifině zjišťuji aktuální předpověď počasí. Vypadá to, že bude pěkně. Na sobotu tedy volíme plán, že navštívíme NP Saské Švýcarsko.

Snídaně v hotelu Maxičky je formou švédských stolů. Spolu s námi snídá několik Poláků a Němců.

Po deváté hodině odcházíme z hotelu a brzy se napojujeme na žlutou turistickou trasu do Děčína. Na nádraží kupujeme jízdenky, já variantu se zákaznickou slevou, pro kamaráda bez slevy. Do Bad Schandau jedeme Desirem, ve kterém je německé i české hlášení zastávek. Českou verzi ovšem namluvili Němci, takže nejde o nejhezčí češtinu :)

V 11:08 přijíždíme do Bad Schandau, chvíli se zdržíme na nádraží a pak jdeme k mostu přes řeku. Je to sice trochu zacházka, neboť naším cílem je zastávka tramvaje projíždějící údolím řeky Křinice k Lichtenhainskému vodopádu.

Z procházky ulicemi města Bad Schandau

V 12:00 jsme odjeli k Lichtenhainskému vodopádu. Přesněji řečeno, jen ke stanici Beuthenfall. Úsek Beuthenfall - Lichtenhainský vodopád je bohužel uzavřen kvůli povodním a je v opravě. I tak jsme si ale cestu romantickým údolím tramvají užili. Jízdenka v jednom směru nás stála 4 €.

Na konečné tramvaje v Bad Schandau

Z dočasné konečné tedy musíme pěšky, ale příliš nám to nevadí. U vodopádu je restaurace, kamarád si objednává kávu a píše pohledy. Já v klidu čekám, není zatím kam spěchat. Nejkratší trasa do obce Vysoká Lípa sice měří jen 21 km, my máme v plánu delší a zajímavější trasu.

Lichtenhainský vodopád

Kravín alias Kuhstall

Prvním naším cílem je Kravín, což je skála podobná Pravčické bráně. Skála je vysoká 11 metrů a široká 17 metrů. Jak jsme se mohli dočíst, po Pravčické bráně je druhou největší skalní bránou Labských pískovců. Na rozdíl od Pravčické brány je však přístup ke Kravínu bezplatný. A ani výstup není příliš náročný. Ještě nás čekají náročnější výstupy.

Vyhlídka z Kravína

Hurá na Zeughaus, ale jinudy!

Dalším naším cílem je turistická chata Zeughaus. Z Kravína sice existuje pohodlnější cesta, my však vzhledem k příznivému počasí volíme náročnější a delší cestu. A tak pokračujeme po červené směrem na vrchol Kleiner Winterberg. První úsek cesty je sestup mezi skalami, pak si chvíli odpočineme na relativně rovné cestě a zase stoupáme. Výstup na Kleiner Winterberg je ve srovnání s Kravínem náročnější, ale odměnou nám jsou nádherné vyhlídky do krajiny. Červená značka se po chvíli připojí k modré značce, my ale na Großer Winterberg nepůjdeme, neboť to už bychom si opravdu zašli. Možná, kdybychom z Děčína odjížděli o dvě hodiny dříve vlakem, tak bychom zvládli oba Winterbergy. I tak se ale nedá říct, že by cesta k Zeughausu byla nudná.

Fascinující vyhlídka na krajinu nedaleko vrcholu Kleiner Winterberg

Zvolili jsme kombinaci zelené a červené turistické trasy. První část byla díky prudšímu sestupu náročnější, druhá část - červená turistická trasa už byla pohodovější.

Sestup k Zeughausu

Poslední část cesty k Zeughausu už byla chůze po lesní silnici. Mezitím přišel déšť, takže jsme vytáhli deštníky a došli za deště k Zeughausu. Zhoršeného počasí jsme využili k návštěvě bezplatného informačního centra pro turisty.

Zpátky ke Křinici

Cesta ke Křinici se ale od Zeughausu mírně komplikuje. Modrá trasa je dočasně kvůli kalamitě uzavřena. A stále prší. Kamarád navrhuje zajít na jednu kávu zpátky do Zeughausu, v klidu prostudovat mapu a mezitím už určitě přestane pršet. Jenže, stejný nápad jako my mají i další turisté, takže v Zeughasu si nesedneme. No nic, půjdeme ke Křinici místo po modré nově po zelené. A navíc to vypadá, že brzy již přestane pršet.

Vyrazili jsme tedy ke Křinici po zelené trase. Dodnes nevím, na kterou křižovatku jsme přišli, ale podle mapy to vypadalo, že když odbočíme ze zelené trasy, dojdeme ke Křinici také. Tím pádem jsme se ale vrátili k modré turistické trase dříve. Serpentiny nás dovedly k Thornwaldovu mostu a tím pádem ke Křinici. K hraničnímu přechodu Zadní Jetřichovice zbývá 4,7 km.

Následky kalamity v údolí Křinice

Podél Křinice zpět do České republiky

Poslední část našeho dnešního pochodu po území Německa už je opravdu pohodová. Klidným tempem přicházíme přibližně v 18:45 na hraniční můstek. Žádné hraniční kontroly se samozřejmě nekonají. Taktéž příroda se nemění, jedinou významnou změnou je české značení pro turisty a cyklisty.

V údolí Křinice se nachází Mariin pramen

Romantické údolí Křinice

Naším cílem je vesnice Vysoká Lípa, kde máme domluvené ubytování v kempu. Pokračujeme tedy po zelené trase na rozcestí Hluboký důl.

Romantickým údolím pomalu míříme k hranicím

Přechod hraničního můstku...

Na české straně hranic aneb kandidát na nejromantičtější hraniční přechod?

Poslední výšlap

Abychom se však do Vysoké Lípy dostali, musíme zvládnout ještě jedno stoupání. Takže stoupáme po cyklotrase k Malé Pravčické bráně. Od ní pokračujeme po červené trase na skalní hrad Šaunštejn.

 

Vyhlídka na Šaunštejn z Malé Pravčické brány

Na skálu už nelezeme, není čas a chybějí síly. I přesto se nám úsek Malá Pravčická brána - Šaunštejn líbil.

Pod Šaunštejnem

Je asi osm hodin a my přicházíme do Vysoké Lípy. Ještě průchod vesnicí ke kempu "Mosquito Intercamp" a krátce před půl devátou jsme zdárně v kempu. Platíme 155 Kč za osobu na jednu noc, přebíráme si lůžkoviny a odcházíme si odložit věci na chatku.

V kempu

Příjemným překvapením je nám možnost připojení se na wifi síť, takže u večeře a piva ještě kontrolujeme předpoveď počasí na neděli a trasu nedělního pochodu. O tom, kudy jsme šli v neděli a co zajímavého jsme viděli, se dočtete v druhém díle této reportáže. -mir-

Celková bilance sobotního pochodu (včetně sestupu z hotelu v Děčíně k nádraží a od nádraží v Bad Schandau k tramvaji):

5,3 km od hotelu k nádraží v Děčíně

Cca 2,5 km od nádraží v Bad Schandau k zastávce tramvaje

Cca 25 km od konečné tramvaje Beuthenfall do kempu ve Vysoké Lípě, nastoupáno asi 1300 m, klesání asi 1300 m

 

Autor: Miroslav Hruška | sobota 15.9.2012 10:51 | karma článku: 16,87 | přečteno: 1659x
  • Další články autora

Miroslav Hruška

Jedna jízdenka vládne všem

Jedna jízdenka vládne všem, jedna jim všem káže, jedna všechny přiveze, dopravce prováže. Ale jak ji získat?

10.3.2023 v 14:56 | Karma: 8,06 | Přečteno: 429x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Jak si zpřehlednit prohlížeč?

Taky máte potřebu mít v prohlížeči otevřeno mnoho stránek, přesněji v terminologii prohlížečů panelů (a ne jen vše mít v záložkách)? Já už teď tolik ne, dříve během studia na vysoké jsem tu tendenci měl.

26.10.2020 v 9:06 | Karma: 10,99 | Přečteno: 810x | Diskuse| Věda

Miroslav Hruška

Ze života Jana Marka - pohled člověka se zdravotním postižením na situaci nejen v dopravě

Každý běžný den cestuje veřejnou dopravou mnoho lidí, včetně těch se zdravotním postižením. Každý z nich vnímá při cestování různé problémy, které nám nemusí být zcela zřejmé. O nich jsem v polovině února hovořil s Janem Markem.

22.3.2020 v 20:03 | Karma: 7,64 | Přečteno: 562x | Diskuse| Společnost

Miroslav Hruška

Sáňkování ve švýcarském stylu

Tahle zima radovánkám na sněhu příliš nepřeje. I když v noci z 11. na 12. února přes noc napadl sníh a Brno se pokrylo aspoň na chvíli do zimního kabátku, bylo to málo. Zvu Vás na sáňkářský výlet do Švýcarska (a na závěr na pivo).

25.2.2020 v 7:46 | Karma: 9,57 | Přečteno: 459x | Diskuse| Cestování

Miroslav Hruška

Nočním vlakem napříč Polskem - aktualizovaný průvodce pro rok 2020

V lednu 2019 jsem na svém blogu poprvé publikoval podrobného průvodce cestováním nočními vlaky v Polsku. Jako každý rok však dochází k úpravám, proto v následujícím článku zhodnotím aktuální situaci.

3.2.2020 v 12:04 | Karma: 16,52 | Přečteno: 1335x | Diskuse| Cestování

Miroslav Hruška

Návrh pro alternativní trasování linek MHD v Líšni

Po dlouhé době dojde v Brně k prodloužení trolejbusové tratě v Líšni. Tím však zákonitě dojde ke změnám tras linek v Líšni a ke změně konceptu cestování. V následujícím článku představuji alternativní řešení dopravy.

8.11.2019 v 21:07 | Karma: 9,03 | Přečteno: 606x | Diskuse| Brno

Miroslav Hruška

Brněnské hlavní nádraží získalo nový vchod

Poněkud v tichosti byl po odkladech tento týden otevřen nový vchod na hlavní nádraží. Svůj účel zatím během rekonstrukce nádraží moc plnit nebude, ale po znovuotevření haly jej jistě mnoho cestujících využije pro zkrácení cesty.

31.10.2019 v 20:36 | Karma: 14,73 | Přečteno: 870x | Diskuse| Brno

Miroslav Hruška

Jak jsme zastropovali státní slevy v dopravě aneb satiricky o slevách

Tak jsme se včera dozvěděli, že někteří dopravci prý zneužívají státních slev v dopravě. Slovy Andreje Babiše, takovému zneužití je samozřejmě nutné zabránit přímo a hned, zvlášť když se to dozví příznačně cestou ve vlaku do Brna.

30.10.2019 v 10:45 | Karma: 13,94 | Přečteno: 752x | Diskuse| Společnost

Miroslav Hruška

Odkaz Rychlých šípů do dnešní doby

Letos je to 80 let od vydání prvního komiksu o Rychlých šípech a 20 let od úmrtí Jaroslava Foglara. Ústřední myšlenka boje dobra se zlem a cesty k ušlechtilosti zůstává aktuální i v dnešní době. Čemu se však můžeme už jen pousmát?

28.10.2019 v 19:15 | Karma: 19,63 | Přečteno: 840x | Diskuse| Společnost

Miroslav Hruška

Do Polska vlakem o něco snadněji a flexibilněji

V letošním roce jsem publikoval dva články z prostředí polské železnice. Situace se ale průběžně mění a tak nás český i polský dopravce občas příjemně potěší prohloubením tarifní spolupráce - o tom už dále v textu ...

28.7.2019 v 14:45 | Karma: 11,12 | Přečteno: 1295x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Věrnostní program Českých drah = prozákaznická (ne)koncepce?

Na konci dubna jsem psal na mém blogu o méně známých novinkách v tarifu Českých drah. Dnešním článkem poukázat na (ne)koncepčnost věrnostního programu Českých drah. Aktuální změny totiž přináší nechtěné (nedomyšlené) komplikace.

31.5.2019 v 13:20 | Karma: 11,85 | Přečteno: 1755x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Některé méně známé novinky v tarifu Českých drah (díl druhý)

Ve druhém díle článku bych Vás rád provedl světem novinek v tarifu Českých drah v nedávném období. Některé jsou k lepšímu a některé k horšímu. S čím novým tedy můžete při cestování s národním dopravcem počítat?

24.4.2019 v 14:45 | Karma: 17,75 | Přečteno: 1561x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Některé méně známé novinky v tarifu Českých drah (díl první)

V následujících dvou článcích bych Vás rád provedl světem novinek v tarifu Českých drah v nedávném období. Některé jsou k lepšímu a některé k horšímu. S čím novým tedy můžete při cestování s národním dopravcem počítat?

24.4.2019 v 11:25 | Karma: 14,12 | Přečteno: 1016x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Nočním vlakem napříč Polskem až k moři - i letos přímo z ČR a rychleji

Na začátku týdne jsem publikoval praktického průvodce pro milovníky nočního cestování pro cesty nočními vlaky v Polsku. V něm byl zmíněn i sezónní noční vlak Wydmy, který loni spojoval ČR s polským mořem. Bude spojovat i letos...

27.1.2019 v 11:39 | Karma: 25,32 | Přečteno: 5740x | Diskuse| Cestování

Miroslav Hruška

Nočními vlaky v Polsku - praktický průvodce pro milovníky nočního cestování

V našich českých luzích a hájích je cesta nočním vlakem s cílem vyspat se vzhledem k velikosti země nemyslitelná. V Polsku Vás noční vlaky přepraví od jihu až na sever či z východu na západ. Odkud a kam? Čtěte dále mého průvodce.

21.1.2019 v 14:17 | Karma: 26,71 | Přečteno: 5386x | Diskuse| Cestování

Miroslav Hruška

Dopady zlevnění veřejné dopravy na příkladu Brna a okolí

Dnešním článkem navazuji na svůj článek kritizující zavedení slevy 75 % na jízdném. Dnes představím, co přineslo v praxi zavedení slevy pro studenty a seniory především v okolí Brna. Následovat bude malý rozbor dopadů mimo Brno.

21.12.2018 v 20:17 | Karma: 32,21 | Přečteno: 6835x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Výměna místenek u Českých drah - na co si dát pozor aneb co možná nevíte

Už je to skoro rok, co je možné koupit vnitrostátní jízdenku Českých drah a stornovat ji snadněji než dříve. Vrátit se dají jízdenky koupené jak přes e-shop ČD, tak i na pokladně. Je tu však jeden zádrhel, o kterém asi nevíte.

13.8.2018 v 8:30 | Karma: 13,57 | Přečteno: 3442x | Diskuse| Cestování

Miroslav Hruška

V Brně bude jezdit více klimatizovaných autobusů

Současné horké dny znamenají snížený komfort ve vozidlech MHD obecně. V dálkových autobusech je klimatizace běžná, vozidla MHD ve většině českých měst ji zatím spíše nemají. V Brně však klimatizovaných vozidel bude brzy více.

6.8.2018 v 8:55 | Karma: 8,95 | Přečteno: 390x | Diskuse| Brno

Miroslav Hruška

Makáme ... 75 % sleva na jízdném ... ale za jakou cenu?

Už je to nějaký ten týden, co se na nás z billboardů usmívá premiér Andrej Babiš a snaží se nás s roztaženýma rukama, jež rozhazují, přesvědčit kampaní, že jeho vláda maká. A důkazem je i sleva 75 % na jízdné. Má to ale pár vad.

28.6.2018 v 9:41 | Karma: 20,81 | Přečteno: 3163x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Prezident Zeman jmenoval podruhé Babiše premiérem a "nezklamal" ...

Tak byl Milošem Zemanem dnes podruhé v politickém životě jmenován premiérem této země Andrej Babiš. Nebyl by to ale Miloš Zeman, kdyby si opět nekopnul do médií a trochu si nerozporoval ... ostatně ...

6.6.2018 v 18:46 | Karma: 39,08 | Přečteno: 3040x | Diskuse| Politika
  • Počet článků 326
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1971x
Věnuji se esperantu, železnici a veřejné dopravě. V lednu 2016 jsem úspěšně ukončil magisterský obor na Fakultě regionálního rozvoje a mezinárodních studií Mendelovy univerzity. Rád cestuji, zejména do Polska, kde jsem navštívil např. Varšavu, Malbork a Osvětim. Můžete také navštívit můj miniblog na Twitteru Příležitostně píšu články na server ŽelPage, přehled článků zde. Aktuálně pracuji pro České dráhy. Pravidelně taktéž přispívám na esperantskou Wikipedii. Od září 2014 jsem členem základního článku Hnutí Brontosaurus Zeměchvály, od ledna 2016 pak radním tohoto článku. Od července 2017 do října 2018 jsem spravoval stránku Esperanto.cz na Facebooku. V květnu 2020 jsem spustil novou stránku o Lesnickém Slavínu, oblasti nedaleko Brna. Tento web dnes nabízí tipy na výlety, fotografie a cesty pro každého. Přeložen je i do esperanta. Moje vizitka: http://about.me/miroslavhruska.